آخرین بی ام و M4 GTS مدل ۲۰۱۶، کوپهای خاص با قیمت یک میلیون دلار!
آخرین نمونه از بامو M4 GTS مدل ۲۰۱۶، یکی از کمیابترین و خاصترین خودروهای اسپرت تاریخ باواریا، با قیمتی سرسامآور معادل یک میلیون دلار برای فروش گذاشته شده است. این خودرو که شماره شاسی ۸۰۳ از مجموع ۸۰۳ دستگاه تولیدی را دارد، با کارکرد تنها با ۴۹۰ کیلومتر، گزینهای جذاب برای کلکسیونرهای جدی برند بامو محسوب میشود. در سال ۲۰۱۶، بامو با معرفی M4 GTS، تعریفی دوباره از یک خودروی جادهای با قابلیتهای پیست ارائه داد. این خودرو که در زمان عرضه قیمتی بیش از دو برابر یک M4 استاندارد داشت (۱۳۵ هزار دلار در برابر ۶۷ هزار دلار)، رقیبی مستقیم برای بزرگانی چون پورشه ۹۱۱ GT3 RS و مرسدس AMG GT بود و بامو برای توجیه این قیمت، سنگ تمام گذاشته بود.
پیشرانهٔ M4 GTS تنها یک نسخهٔ تقویتشده از موتور M4 معمولی نبود. این خودرو برای اولین بار در تاریخ صنعت خودروسازی جهان، به سیستم تزریق آب به منیفولد ورودی مجهز شد؛ تکنولوژی هوشمندانهای که با خنک کردن هوای ورودی به موتور، احتراق بهینهتری را رقم میزد و قدرت را به ۵۰۰ اسب بخار و گشتاور را به ۶۰۰ نیوتن متر میرساند؛ اما فلسفهٔ GTS فراتر از قدرت موتور بود. مهندسان بخش M با کاهش وزن، افزودن آیرودینامیک تهاجمی، نصب رول کیج در داخل کابین و استفاده از سیستم تعلیق با تنظیمات دستی، یک ماشین مسابقهای تمامعیار با مجوز تردد شهری ساختند.
نتیجهٔ این تلاش، ثبت زمان شگفتانگیز ۷ دقیقه و ۲۸ ثانیه در پیست نوربرگرینگ بود؛ زمانی که دقیقاً با رکورد سوپراسپرت افسانهای پورشه کاررا GT برابری میکرد. جالب است بدانید که خود بامو نیز تقریباً یک دهه زمان نیاز داشت تا با نسل بعدی M4 در نسخهٔ CSL در سال ۲۰۲۳ این رکورد را بهبود ببخشد. امروزه، قیمت یک دستگاه M4 GTS کارکرده در بازارهای جهانی حدود ۸۰ هزار دلار است؛ بنابراین، قیمت یک میلیون دلاری برای این نمونهٔ خاص با رنگ مشکی یاقوتی ممکن است بسیار اغراقآمیز به نظر برسد. بااینحال، ارزش کلکسیونی این خودرو نه در مشخصات فنی، بلکه در دو ویژگی منحصربهفرد آن آخرین نمونهٔ تولیدی و کارکرد بسیار پایین نهفته است.