پایان کار سه محصول جذاب بیامو، خداحافظی با X4، سری ۸ و Z4
بامو در آستانهٔ ورود به دوران جدید و تمام الکتریکی نئو کلاس، اعلام کرده است که سه مدل از محصولات فعلی خود یعنی شاسیبلند کوپه X4، سری ۸ و رودستر اسپرت Z4 را از خط تولید خارج خواهد کرد. دلیل اصلی این تصمیم، آمار فروش نهچندان رضایتبخش این سه خودرو اعلام شده است و هیچکدام از آنها جانشین مستقیمی با پیشرانه بنزینی نخواهند داشت. این غول خودروسازی آلمانی قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ بیش از ۴۰ مدل جدید یا فیسلیفت شده را تحت پلتفرم نئو کلاس به بازار عرضه کند و در این خانهتکانی بزرگ، جایی برای مدلهای کمفروش وجود ندارد. هر سه خودروی حذف شده، در سال ۲۰۱۸ معرفی شده بودند و عمر نسبتاً کوتاهی را تجربه کردند.
درحالیکه نسل جدید X3 در سال ۲۰۲۴ معرفی شد، بامو برنامهای برای ساخت نسخه کوپه آن ندارد که این تصمیم عملاً به معنای پایان کار X4 است. سخنگوی بامو در گفتگو با رسانهها این موضوع را تأیید کرده است:
تولید پیشرانههای بنزینی برای بامو X4 از ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۵ (۹ مهر ۱۴۰۴) متوقف خواهد شد و تولید نسخههای دیزلی نیز در نوامبر ۲۰۲۵ (آبان ۱۴۰۴) به پایان میرسد.
بااینحال، شایعاتی مبنی بر تولید یک مدل تمام برقی به نام iX4 روی پلتفرم نئو کلاس به گوش میرسد که میتواند جای خالی این مدل را در آینده پر کند.
قربانی بعدی، سری ۸ است. این کوپه پرچمدار که در سه نسخه کوپه، کانورتیبل و گرن کوپه چهاردر عرضه میشد، هرگز به یک مدل پرفروش تبدیل نشد. مدل ۲۰۲۶ آخرین سال تولید این خودرو خواهد بود و پسازآن، بامو در کلاس کوپههای بزرگ، نمایندهای نخواهد داشت. این اتفاق، سری ۲ و سری ۴ را به تنها کوپههای باقیمانده در سبد محصولات بامو تبدیل میکند.
و درنهایت، Z4 رودستر دوستداشتنی بامو نیز به آخر خط رسیده است. تولید این خودرو که با همکاری تویوتا (با مدل سوپرا) توسعه یافته بود، در کارخانه مگنا اشتایر در بهار ۲۰۲۶ متوقف خواهد شد. با حذف Z4، بامو پس از سالها، از سگمنت جذاب رودسترها خارج میشود. این در حالی است که تویوتا بهطور مستقل در حال توسعه نسل جدید سوپرا است. آمار فروش این سه مدل بهخوبی دلیل این تصمیم را نشان میدهد. در هشت ماه نخست سال ۲۰۲۵، در بازار آلمان تنها ۱٬۹۱۶ دستگاه X4، حدود ۶۵۹ دستگاه سری ۸ و ۲٬۶۱۳ دستگاه Z4 فروخته شده که در مقایسه با فروش بیش از ۱۶۰ هزار دستگاهی بامو در همین بازه زمانی، رقمی ناچیز به شمار میرود.