حراج رؤیایی بامو؛ فروش ۲۲ خودروی افسانهای M به ارزش ۴.۲ میلیون دلار
برای آن دسته از ثروتمندان و عاشقان سرعت که بهتازگی جادوی خودروهای M بامو را کشف کردهاند، حراجی ساتبیز یک فرصت بیتکرار فراهم کرده است. یک مجموعه کامل و آماده از ۲۲ دستگاه از بهترین خودروهای اسپرت تاریخ بامو، تحت عنوان «کلکسیون بهترینهای M»، به حراج گذاشته میشود. این مجموعه که بسیاری از خودروهای آن کارکردی نزدیک به صفر دارند، با ارزشی حدود ۴.۲ میلیون دلار، تاریخچهای جذاب از این بخش پرافتخار بامو را روایت میکند. این مجموعه تقریباً تمام ۵۳ سال تاریخ بخش M بامو را پوشش میدهد. این حراج که قرار است در مونیخ برگزار شود، سفری هیجانانگیز را از کلاسیکهای فراموشنشدنی تا نمادهای مدرن آغاز میکند.
شروع این کلکسیون با یک بامو ۲۰۰۲ توربو مدل ۱۹۷۵ است که با رینگهای کلاسیک آلپینا و گیربکس پنج سرعته دستی، جذابیت دوچندانی پیدا کرده است؛ اما ستارهٔ بلامنازع بخش کلاسیک، یک بامو M1 مدل ۱۹۸۰ با رنگآمیزی نمادین مسابقهای M است که پیشبینی میشود بهتنهایی تا ۷۰۰ هزار دلار قیمتگذاری شود. در کنار اینها، دو مدل از نسل E30 سری ۳، شامل M3 اسپرت اوو کوپه و یک M3 کانورتیبل، به همراه خودروی خاص Z1 با درهای کشویی منحصربهفرد، دهههای طلایی بامو را نمایندگی میکنند.
با ورود به قرن جدید، کلکسیون با مدلهای محبوبی چون M3 CSL نسل E46، Z3 M و 1 M کوپه ادامه مییابد؛ اما در میان اینها، چند جواهر بسیار کمیاب نیز به چشم میخورد. یکی از آنها، M3 CRT نسل E90 است؛ یک سدان چهاردر سبکوزن با بدنهٔ کربنی که تنها ۶۷ دستگاه از آن تولید شده و این نمونه تنها ۱۶۸ کیلومتر کارکرد دارد. برادر نارنجیرنگ و جذاب آن، M3 GTS کوپه نیز در این حراج حضور دارد. برای طرفداران مدلهای جدیدتر، خودروهایی مانند M3 GTS مدل ۲۰۱۶ و M4 CSL مدل ۲۰۲۳ نیز در این کلکسیون حضور دارند.
با وجود تمام این مدلهای افسانهای، هر طرفدار دوآتشهٔ بامو متوجه چند جای خالی بزرگ در این کلکسیون خواهد شد. اگرچه نبود شاسیبلندهایی مانند X5 M قابلدرک است اما غیبت برخی اسطورهها عجیب به نظر میرسد. در این مجموعه هیچ اثری از مدل افسانهای 3.0 CSL دهه ۱۹۷۰ نیست و نکتهٔ حیرتانگیزتر اینکه در میان ۲۲ خودرو، حتی یک دستگاه M5 هم دیده نمیشود؛ سدانی که برای ۴۰ سال یکی از ستونهای اصلی خانوادهٔ M بوده است.