نبرد در بازار فروش، سقوط مرسدس و رشد چشمگیر بیامو در سال ۲۰۲۵
در بازار خودروهای لوکس، بامو موفق شد در سهماهه سوم سال ۲۰۲۵ با رشدی قابلتوجه، رقیب سنتی خود، مرسدس بنز را با اختلاف پشت سر بگذارد. درحالیکه فروش مرسدس بنز با افت شدید ۱۲ درصدی مواجه شد، گروه بامو توانست فروش خود را نزدیک به ۹ درصد افزایش دهد و پیروزی قاطعی را در این رقابت دیرینه رقم بزند. بر اساس مرسدس بنز در بازه زمانی جولای تا سپتامبر ۴۴۱,۵۰۰ دستگاه خودرو به فروش رساند. در مقابل، برند بامو بهتنهایی ۵۱۴,۶۲۰ دستگاه فروخت که نشاندهنده رشد ۵.۷ درصدی است. اگر فروش سایر برندهای زیرمجموعه مانند مینی و رولزرویس را نیز در نظر بگیریم، مجموع فروش گروه بامو به ۵۸۸,۳۰۰ دستگاه میرسد که رشد ۸.۸ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان میدهد.
این شکاف در بازارهای کلیدی حتی عمیقتر هم میشود. در بازار ایالاتمتحده، فروش مرسدس بنز با افت ۱۷ درصدی به ۷۰,۸۰۰ دستگاه رسید اما در اتفاقی کمسابقه، فروش بامو با جهشی ۲۴.۹ درصدی به بیش از ۲۹۷ هزار دستگاه افزایش یافت. در چین نیز، جایی که هر دو برند با چالش روبرو هستند، مرسدس با سقوط تکاندهنده ۲۷ درصدی مواجه شد، درحالیکه افت فروش بامو تنها ۱۱ درصد بود.
در بخش خودروهای برقی، داستان کمی متفاوت است. فروش خودروهای تمام برقی مرسدس بنز با تحویل ۴۲,۶۰۰ دستگاه تقریباً ثابت ماند و رشدی را تجربه نکرد. از سوی دیگر، فروش جهانی خودروهای برقی گروه بامو در همین دوره با افت جزئی ۰.۶ درصدی به ۱۰۲,۸۶۴ دستگاه رسید، هرچند آمار فروش کلی خودروهای برقیشده (شامل برقی پلاگینهیبریدی) این شرکت با رشد ۸ درصدی همراه بود. هر دو خودروساز محصولات جدید و مهمی مانند GLC EQ و iX3 را در راه دارند و باید منتظر ماند و دید که آیا این مدلهای جدید میتوانند در سال آینده معادلات این رقابت جذاب را تغییر دهند یا خیر.