پیروزی بزرگ بیامو بر مرسدس با دریافت اولین مجوز رانندگی خودران بینالمللی
در یک پیشرفت چشمگیر در دنیای فناوری خودران، بامو موفق شد رقیب دیرینهٔ خود، مرسدس بنز را پشت سر بگذارد و به اولین خودروساز آلمانی تبدیل شود که تأییدیه مقررات جدید سازمان ملل در زمینهٔ سیستمهای کمکی کنترل راننده (DCAS) را دریافت میکند. این دستاورد بزرگ به مدل شاسیبلند برقی iX3 اجازه میدهد تا قابلیت دستیار اتوبان را بهصورت قانونی در چندین کشور ارائه دهد. این مجوز یک نقطهٔ عطف کلیدی است زیرا یکی از بزرگترین موانع بر سر راه خودروهای خودران، یعنی آشفتگی قوانین ملی و منطقهای را برطرف میکند. تا پیشازاین، سیستمی که در آلمان قانونی بود، ممکن بود در کشوری دیگر غیرمجاز باشد اما اکنون با چارچوب قانونی بینالمللی DCAS، بیامو دیگر نیازی به دریافت معافیتهای جداگانه برای هر کشور ندارد و میتواند این فناوری پیشرفته را در سراسر اروپا و سایر کشورهای عضو کمیسیون اقتصادی سازمان ملل برای اروپا عرضه کند.
سیستم دستیار اتوبان به رانندگان اجازه میدهد در سرعتهای تا ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت، دستان خود را از روی فرمان بردارند. البته ازآنجاییکه این یک سیستم سطح دو خودران محسوب میشود، راننده همچنان موظف است تمام توجه خود را به مسیر معطوف کرده و آمادهٔ مداخله در هرلحظه باشد. این سیستم همچنین قابلیت تغییر خط خودکار را دارد؛ کافی است راننده با نگاهی به آینهٔ جانبی، این عمل را تأیید کند. علاوه بر این، سیستم میتواند برای آمادگی جهت خروج از اتوبان، تغییر خط را به راننده پیشنهاد دهد. بامو پا را از این هم فراتر گذاشته و در آلمان، از سیستم دستیار شهری هم رونمایی کرده است. این قابلیت در فاز اولیه به خودرو امکان میدهد تا بهصورت خودکار پشت چراغ قرمز توقف کرده و با سبز شدن چراغ، دوباره حرکت کند. این شرکت وعده داده است که قابلیتهای بیشتری برای رانندگی در محیطهای شهری از طریق بهروزرسانیهای نرمافزاری از راه دور به این سیستم اضافه خواهد شد و رانندگی در شهرهای شلوغ را به تجربهای آرامشبخشتر تبدیل خواهد کرد.