بررسی بامو M235i اتوماتیک: کوپه اسپرت نازنین
بامو 1600-2 در سال ۱۹۶۶ به بازار آمد و به دنبال آن نیز مدل 2002 در سال ۱۹۶۸ عرضه شد. سپس در سال ۱۹۷۳، بامو یکی از نزدیکترین اجداد M235i امروزی را عرضه کرد: مدل 2002 توربو با ۱۷۰ اسببخار قدرت. این خودرو، اولین خودروی مسافری اروپا با توربوشارژر بود. اکنون بامو M235i به عنوان یکی از نوادگان آن، یکی از هیجانانگیزترین و در عینحال، متعادلترین مدلهای اسپرت بامو است.
با این که این خودرو، در برخی پنلها با بامو سری ۱ هاچبک مشترک است، ولی طراحی متفاوتی دارد. M235i را میتوان با اسپویلر بزرگش در جلو، نداشتن چراغهای مهشکن در جلو، آینههای بغل خاکستری و لوله اگزوزهای دودی تشخیص داد.
جلوپنجره قلوهشکل M235i دارای ۱۶ میله عمودی است که در قسمت بالایی خود، اندکی به سمت بیرون خم شدهاند؛ طرحی شبیه به دماغه کوسه.
ارتفاع رانندگی M235i حدود ۱۰ میلی متر از یک سری ۲ استاندارد کوتاهتر است و در همین حال، از یک سیستم تعلیق M اسپورت بهره میبرد. در این سیستم تعلیق، میتوان از گزینه دامپرهای متغیر استفاده کرد. اگر به لیست آپشنهای بامو برای این خودرو نگاهی دقیقتر داشته باشید، خواهید دید که یک تنظیمات پیشرفتهتر برای سیستم تعلیق و همینطور مواردی مانند ترمزهای قدرتمندتر و چرخهای ۱۹ اینچی آلومینیومی سبک به چشم میخورند.
پیشرانه خودرو از موتورهای ۳ لیتری بامو با توربوهای دوقلو و شش سیلندر در یک ردیف تأمین میشود که کارآیی آن بسیار بیشتر از M135i است. این موتور قدرتی برابر ۳۲۲ اسببخار و گشتاوری برابر با ۴۵۰ نیوتنمتر تولید میکند.
در بامو 235i، سیستم الکترونیکی کنترل شروع حرکت به صورت استاندارد ارائه شده است و حالتهای راحت، اسپورت، اسپورت پلاس و اکو پرو در رانندگی میزان ورودی سوخت، پروتکلهای شیفت دندهها و نرمی سیستم تعلیق را تغییر میدهند. در هر صورت، سیستم تعلیق همیشه نرمی خود را دارد و بدنه خودرو تحت کنترل است. امّا در حالت اسپرت و بعد از آن، راحتی رانندگی اندکی کاهش مییابد. البته در تست، خودرو در اکثر اوقات در حالت اسپرت پلاس بوده است.
M235i مصرف سوخت چندان مناسبی ندارد. در حالی که بیشتر مواقع در وضعیت اسپرت پلاس قرار داشتیم، خودروی تست شده مصرف سوخت میانگین ۱۱/۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را از خود نشان داد که تنها ۱/۲ لیتر از یک M3 بهتر است. در حالت اسپورتپلاس، سیستم گیربکس اتوماتیک دندههای پایینتر را در مدتزمان بیشتری نگه میدارد و تعویض دندهها را با آرامش انجام میدهد. در همین حال، وقتی فرمان از طریق پدال شیفترها یا مغز الکترونیک خودرو باشد، واکنش گیربکس بسیار عالی است.
سیستم فرمان الکترونیکی اسپرت و با نسبت متغیر بامو یکی از موارد مهم در این خودرو است. البته این سیستم هنوز هم نمیتواند در حالت کلی نسبت به فرمان هیدرولیک پیشینیان خود برتری داشته باشد؛ ولی در M235i فرمان پایدارتر است و همین موضوع خوشایند است.
خودرویی که در این بررسی استفاده شده، مبلغ نهایی ۴۶ هزار و ۵۷۵ دلار را داشته که در آن آپشنهای زیر اضافه شدهاند:
- رنگآمیزی قرمز ملبورن به ارزش ۵۵۰ دلار.
- بسته هوای سرد به ارزش ۵۵۰ دلار، شامل گرمکن صندلی و چرخ فرمان.
- تریم چرم صندلیها به ارزش ۱۴۵۰ دلار.
این تجهیزات از جمله مواردی هستند که نبود آنها به صورت استاندارد در بامو، جای تعجب است.
طراحی کمنقص، شرایط مطلوب رانندگی و عملکرد، هندلینگ خوب و بهبود کارآیی، چیزهایی هستند که کاملاً M235i را تعریف میکنند. ترکیب امکانات ارائه شده در این خودرو، آن تبدیل به یکی از سرآمدهای کلاس خود کرده است. شما هیچ خودروی دیگری با این میزان قیمت پیدا نمیکنید که به اندازه M235i سریع باشد. شاید تنها در کوپههای اسپرتی مانند تویوتا GT86 یا پورشه کایمن چنین لذت رانندگی را احساس کنید. تنها در دو چیز میتوان به بامو در این خودرو ایراد گرفت؛ یکی سیستم تعلیق قدیمی است که با وجود بهینهسازیها نیز نمیتواند همانند یک سیستم تعلیق مدرن عمل کند و دیگری امکانات کم ارائه شده به صورت استاندارد. در ادامه مشخصات و نتایج تست این خودرو را مرور میکنیم.
مشخصات:
- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل عقب، ۴ سرنشین، ۲ در کوپه.
- قیمت مدل تست: ۴۶۵۷۵ دلار (قیمت پایه: ۴۴۰۲۵ دلار)
- نوع موتور: DOHC 24-valve inline-6 با توربوشارژر و خنککننده داخلی، بدنه و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
- گنجایش: ۲۹۷9 سیسی.
- قدرت: ۳۲۰ اسب بخار در 6۰۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۴۵۰ نیوتنمتر در ۱۳۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۸ دنده اتوماتیک با حالت شیفت دستی.
ابعاد:
- فاصله دو محور چرخها: ۲/۶۹ متر.
- طول ماشین: ۴/۴۳ متر.
- عرض: ۱/۷۷ متر.
- ارتفاع: ۱/۴۲ متر.
- وزن کلی: ۱۵۹۹ کیلوگرم.
تستهای سرعت:
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴/۳ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۰/۸ ثانیه.
- صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۱۹/۶ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵/۱ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۲/۹ ثانیه با سرعت نهایی ۱۷۵/۴ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (با محدودیت قانونی) : ۲۴۹/۸ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۶/۶ متر.
مصرف سوخت:
تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۰/۷ لیتر در شهر و ۷/۳۵ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
مصرف سوخت در تست: ۱۱/۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.