نبرد بیامو M4 CSL و پورشه 911 GT3 در پیست هوکنهایم
از بامو M4 CSL تنها 1000 دستگاه تولید میشود و بنابراین خودروی بسیار کمیابی است اما خوشبختانه، مردان مجلهٔ اسپرت اتو یک دستگاه از آن را گیر آورده و راهی پیست هوکنهایم شدهاند تا این باواریایی تولید محدود و وحشی را در برابر یک خودروی اسپرت آلمانی دیگر یعنی پورشه 911 GT3 قرار دهند. هم M4 و هم 911 هردو خودروهای بسیار قدرتمند و توانمندی هستند اما کدامیک از آنها زیر دست یک رانندهٔ آزمایشی در یک پیست با شرایط یکسان سریعتر خواهد بود؟
M4 CSL از همان پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی آشنای بامو استفاده میکند اما در اینجا، با افزایش بوست توربوها از 24.7 به 30.5 psi، قدرت موتور به 550 اسب بخار افزایش پیدا کرده اما گشتاور تغییری نداشته و همچنان مثل M4 کامپتیشن 650 نیوتن متر است. هرچند این اعداد قابلتوجه هستند اما یک آزمایش داینو اخیراً نشان داده است که کوپهٔ بامو ممکن است حتی از این هم قویتر باشد. درهرحال، از سوی دیگر، 911 GT3 با پیشرانهٔ 4 لیتری شش سیلندر تخت تنفس طبیعی که 510 اسب بخار قدرت و 470 نیوتن متر گشتاور دارد، از رقیب باواریایی ضعیفتر است.
بااینحال، علیرغم رژیم غذایی M4 CSL برای کاهش وزن، هنوز هم با 1625 کیلوگرم وزن به میزان قابلتوجهی از پورشه با 1435 کیلوگرم سنگینتر است. البته فراتر از این اعداد، در مقایسههای پیست فاکتورهای زیادی مثل سیستم تعلیق، تنظیم شاسی، عملکرد گیربکس و... هم بسیار اهمیت دارند که باید موردتوجه قرار گیرند. همچنین مهارت راننده هم مهم است اما در اینجا پشت هردو خودرو کریستین گبهارت مینشیند. وی پیست 4.6 کیلومتری هوکنهایم را با بامو ظرف 1 دقیقه و 50.1 ثانیه طی میکند اما پورشه سریعتر است و پس از 1 یک دقیقه و 47.8 ثانیه به خط پایان میرسد.
مشخصات فنی
911 GT3 | بامو M4 CSL | |
پیشرانه | 4 لیتری H6 | 3 لیتری I6 توئین توربو |
قدرت | 510 اسب بخار | 550 اسب بخار |
گشتاور | 470 نیوتن متر | 650 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | 1435 کیلوگرم | 1625 کیلوگرم |
قیمت | 162,450 دلار | 140,895 دلار |