معرفی بی ام و R1300GS ابرموتورسیکلت آفرود برای سفرهای سخت

سه‌شنبه 11 مهر 1402 - 15:30
مطالعه 5 دقیقه
R1300GS
جدیدترین محصول بی‌ام‌و موتوراد به نام R1300GS توانایی‌های عالی برای رانندگی خارج جاده و طبیعت‌گردی فراهم می‌کند.
تبلیغات

مشابه شاسی بلندهای آفرود در دنیای خودرو، موتورسیکلت‌های قدرتمند از کلاس ادونچر (Advencher)  وجود دارند تا علاوه‌بر کاربری عادی برای جاده و خیابان، ماجراجویی یا سفرهای طولانی را ممکن کنند. به همین دلیل امروزه تقریبا تمام برندهای مهم در صنعت موتورسیکلت جهان، یک یا چند محصول مخصوص کلاس ادونچر دارند. تریومف، هوندا، یاماها، سوزوکی، کاواساکی، دوکاتی و حتی هارلی دیویدسن، محصولات ویژه برای این گروه تولید می‌کنند.

بسیاری از موتورسواران دنیا، حجم پیشرانه 500 تا 700 سی‌سی را پاسخگوی نیازهای عمومی و فراتر از انتظار می‌دانند؛ اما زمانی که حمل بار و عبور از شیب‌های تند کوه‌ها مورد توجه باشد، قدرت بیشتر لازم است. حالا برای موتورسیکلت‌های سطح بالا در کلاس ادونچر، پیشرانه‌های 1000 تا 1300 سی‌سی استفاده می‌شود.

بیش از یک سال زمان صرف طراحی، ساخت و آزمایش بی‌ام‌و  R1300GS شده است تا جای‌گزین مدل R1250GS شود. پیشرانه 1300 سی‌سی برای R1300GS، قدرت 145 اسب بخار و گشتاور 149 نیوتن‌متر فراهم می‌کند که نسبت به موتور 1254 سی‌سی در نسل گذشته، 9  اسب بخار و 6 نیوتن‌متر قوی‌تر است.

در مدل جدید، گیربکس زیر پیشرانه نصب می‌شود. همچنین تغییرات فنی به شکلی اعمال شده است تا با وجود بهبود‌های فنی، 12 کیلوگرم کاهش وزن نسبت به نسل قبل فراهم شود. بی‌ام‌و  R1300GS با وزن خالص 237 کیلوگرم تولید خواهد شد و سریع‌تر از R1250GS خواهد بود. مدل قدیمی، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 3/5 ثانیه و نهایت سرعت 200 کیلومتر برساعت داشت.

چرخ‌های جلو و عقب R1300GS اندازه 19 و 17 اینچ با تایرهای 190 و 200 میلی‌متر دارند. سیستم تعلیق با تنظیم‌کننده‌های هوشمند الکترونیک (DSA)  ارایه می‌شود تا عملکرد عالی در مسیرهای مخلف داشته باشد. حتی هنگامی که چرخ‌ها از زمین جدا ‌شوند؛ فنربندی موتورسیکلت باتوجه به شرایطی که قبلا از سطح گرفته است برای فرود، آماده می‌شود. شرایط آب و هوایی، سبک رانندگی و نوع مسیر نیز توسط راکب، قابل انتخاب هستند تا تغییر در عملکرد سیستم تعلیق، امکان‌پذیر باشد. همچنین شیشه‌ی بادگیر روبروی موتورسوار، قابلیت تغییر ارتفاع دارد.

مشابه دیگر موتورسیکلت‌های پرچمدار بی‌ام‌و،  برای R1300GS هم نمایشگر TFT با وضوح بالا، کروز کنترل، رادار هشدار تصادف از جلو و تشخیص نقطه کور، استارت دکمه‌ای بدون کلید (Keyless)  و باتری لیتیوم ارایه می‌شود. همچنین‌ برای اولین‌بار در کلاس ادونچر بی‌ام‌و، کاسه چراغ سنتی حذف شده است تا نسل جدید LED به عنوان روشنایی روز، شب و مه‌شکن روی R1300GS وجود داشته باشد. این تجهیز به شکل X در نمای اصلی دیده می‌شود. نسل قبل به نام R1250GS، چراغ‌های نامتقارن داشت.

هزینه خرید جدیدترین محصول بی‌ام‌و موتوراد هنوز اعلام نشده است. مدل قبلی از سری R1250GS آستانه قیمت 22 هزار دلار داشت.  مهم‌ترین رقبای R1300GS شامل هارلی دیویدسن پن امریکن و یاماها سوپر تِنِر 1200، به ترتیب 21 و 16 هزار دلار قیمت دارند.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.