بی ام و

بررسی فنی بی ام و B58 تولد یک پیشرانه محبوب 6 سلندر خطی

پیش از شروع سال ۲۰۱۶، برنامه‌ای برای قرار گیری پیشرانه ب‌ام‌و B58 با کد کامل “B58B30O1”(پرفورمنس بالا)، “B58B30M1”(پرفورمنس متوسط) و “B58B30M0”(کمترین پرفورمنس)، روی طیف گسترده‌ای از خودروهای این شرکت وجود داشت. این پیشرانه از نوع شش سیلندر ۳.۰ لیتری تک توربو با ساختار بوش خشک (Closed Deck) بلوک و از نوع شاتون بلند است که روی محصولات مختلف قدرتی در بازه ۳۲۲ تا ۳۸۲ اسب بخار و گشتاوری از حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ نیوتن متر تولید می‌کند. با این حال با ارتقایی مختصر قابلیت ایجاد بیش از ۵۰۰ اسب بخار را دارد.

پیشرانه‌های به اصطلاح شاتون بلند، گشتاور بیشتری را در دور پایین‌تر به دست می‌دهند ولی قابلیت دور گرفتن کمتری دارند.

B58 همینطور از مصرف سوخت مناسب و قابلیت اعتماد اطمینان بخشی برخوردار بوده، در حالی که بسیار ارتقا پذیر (Tuner Friendly) است و این می‌تواند یک دلیل خوب برای بهره‌گیری از آن در تویوتا سوپرا A90 و A91 باشد. پیشران سوار شده روی سوپرا کد “B58B30C” دارد.

این نسل از پیشران ماژولار برخلاف N55 که طراحی بوش تر (Open Deck) با سیلندر چدنی دارد، با سیلندر نازک‌تری ساخته شده که پتانسیل بهتری در دفع گرما داشته، مزیت فرسودگی و وزن کمتر را به همراه دارد؛ ولی قابلیت ماشین‌کاری دوباره را از دست می‌دهد.

ویژگی دیگر به کار گرفته شده، میزان باز شدن متغیر سوپاپ با کنترل الکترونیکی و زمان‌بندی متغیر سوپاپ مختص این شرکت با نام اختصاری VANOS است. این دو تکنولوژی، گشتاور را در دور کم بهبود بخشیده و در دورهای بالاتر با افزایش دبی هوا قدرت را بیشتر می‌کند.

تکنولوژی VAriable  NOckenwellen Steuerung پیش از اواسط دهه ۹۰ میلادی و نخستین بار روی M5 E34 با پیشران M50 به کار گرفته شد. نحوه کار سیستم اینگونه است که یک دنده وجود دارد که در دور آرام درگیر نیست اما با افزایش دور موتور یک سولونوئید به کار افتاده و با افزایش دادن فشار روغن، دنده را میان میل بادامک و دنده میل بادامک درگیر می‌کند. سیستم VANOS به دو صورت تکی و دوتایی وجود دارد.

توربوی در نظر گرفته شده برای B58 از نوع دو دهانه است که هر دهانه میزبان گازهای خروجی از سه سیلندر است. دسته‌بندی اتصال سیلندر‌ها به هر دهانه توربو به‌گونه‌ای است که گازهای خروجی هیچ دو سیلندری با هم تداخل ندارند یا به‌عبارت‌دیگر در یک زمان، تنها یک سیلندر به سمت یک دهانه توربو گاز حاصل از احتراق گسیل می‌کند.

این ترتیب، رانش (بوست) توربو را به بیشینه مقدارش می‌رساند.

مشخصات B58 به شرح زیر است:

پیکربندی شش سیلندر خطی
حجم ۲۹۹۸cc
تنفس Twin Scroll Turbocharged
سیستم سوخت‌رسانی پاشش مستقیم
بلوک آلومینیوم، بوش خشک
سرسیلندر آلومینیوم
سیستم سوپاپ ۲۴ سوپاپ، DOHC، VANOS دوتایی، کنترل الکترونیکی سوپاپ
قطر و کورس پیستون ۸۲mm(B)*94.6mm(S)
نسبت تراکم ۱۱:۱
قدرت ۳۲۲-۳۸۲ Hp
گشتاور ۴۵۰-۵۰۰ Nm
بیشترین دور پیشرانه ۷۰۰۰ RPM

 

در ادامه تولید این پیشرانه، بیمر به‌منظور سازگاری با قوانین آلایندگی سخت‌تر، به اصلاحاتی در آن دست زد.

B58 اصلاح شده از نظر فنی که با نام B58TU و B58TU1 شناخته می‌شود، شامل بهبودهای زیر است:

 

  • افزایش فشار سیستم سوخت‌رسانی
  • فیلتر ذرات ریز
  • خنک‌کنندگی جداگانه
  • محفظه نشیمن‌گاه میل‌لنگ
  • زنجیر تایم بازطراحی شده
  • منیفولد یکپارچه

سه مورد نخست، آلایندگی را بهبود می‌دهند و باقی موارد کمک کننده برای تأثیر بیشتر این سه مورد هستند.

گزینه اول به لطف پمپ سوخت و انژکتور عملکرد بالا، فشار سیستم سوخت‌رسانی را تا ۳۵۰ bar در مقابل ۲۰۰ bar در حالت فابریک بالا می‌برد. این کار دوده حاصل از احتراق را کاهش داده و به قدرت پیشرانه می‌افزاید.

خنک‌کنندگی جداگانه، با دو چرخه خنک‌کنندگی جدا برای سرسیلندر و محفظه میل‌لنگ، دمای سیلندر را در حالت بار کم (فشار کم روی موتور) بالا نگه می‌دارد و هم‌زمان دمای سرسیلندر را به میزان کافی تنظیم می‌کند. همان‌طور که می‌دانید افزایش دمای سیلندر و محفظه احتراق، آلایندگی را می‌کاهد و کاهش دمای سرسیلندر احتمال ناک زدن (سوختن پیش از موعد بنزین) را کم می‌کند.

محفظه میل‌لنگ بازطراحی شده، با کمک بهینه کردن ضخامت دیواره سیلندر و بهینه کردن میل‌لنگ، چیزی بیشتر از ۱۸۰۰ گرم در وزن صرفه‌جویی می‌کند.

در آخرین مورد، یکپارچه کردن منیفولد دود با هوزینگ سرسیلندر، گرم شدن پیشرانه را تسریع کرده و هزینه و وزن را کاهش می‌دهد؛ اما می‌تواند نصب توربوهای افترمارکت را پیچیده‌تر کند.

B58

B58 در سال‌های ۲۰۱۶، ۲۰۱۷، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ توانست جزئی از ۱۰ پیشران برتر باشد.

در پایان بد نیست اشاره کنم به اینکه ماژولار بودن در این مورد به معنی مشترک بودن تعدادی از اجزای موتور بین انواع چهار سیلندرها و شش سیلندرهای این شرکت است.

نویسنده: آرین

منابع: motorauthority.com، dubizzle.com، speed.academy، tuningpro.co، bmwtuning.co

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. new reventon

    ۱۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (394 ديدگاه)

    از عجایت روزگار موتور 6 سیلندر نیسان جی تی آره واقعا
    یعنی بالای 1000 اسب تیونش کنی
    تازه میرسه به سطح کیفیت آلمانیا😂
    راحت تیونای بالای 2000 اسبی ازش میگیرن

    موافقم 8
    مخالفم 39
    1. Iman99

      ۱۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1864 ديدگاه)

      اینجوری باشه جایی که موتورای نیسان جی تی آر و تو جی زد جواب نمیدن و کم میارن از موترای ls جنرال موتورز و hemi استفاده میکنن یعنی تیون شده اونها تازه میرسه به سطح کیفیت امریکایی ها
      مثلا موتور همی بالای ۱۰۰۰ اسب میدن بهت با گارانتی چند ساله که برای هیچ کدوم از اون موتور ها این کارو نکردن

      ولی باید بگم که نه حرف تو و نه حرف من برای هیچکدوم نباید بحث کنید

      چون هرکدوم مزیت های خودشون رو دارن

      موافقم 24
      مخالفم 6
    2. امیررضا

      ۱۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (267 ديدگاه)

      اینکه بگی یه پیشرانه بهتره چون تیون‌‌پذیر‌تره، یعنی فلان موتور بهتره چون تو دور موتور ۵۰۰۰ هزار زیر نور آفتاب و دمای چهل درجه سانتی گراد ۴ ثانیه دیرتر داغ می‌کنه!!! مسئله‌ی تیون‌پذیری رو فاکتور اصلی محسوب کنی وقتی میخوای ۲ تا پیشرانه رو بررسی کنی خیلی فلاکت شعور و ذهن رو می‌رسونه.
      پیشرانه 2JZ بهترین موتور شش سیلندر خطی دهه نود میلادی بود و از سالی که B58 و S58 تولید شدن تا امروز که این کامنت رو می‌نویسم بهترین موتورهای ۶سیلندر خطی جهان هستن. شدیداً هم تیون‌پذیر هستن.

      موافقم 18
      مخالفم 4
      1. Iman99

        ۱۸ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (1864 ديدگاه)

        همین تیون پذیر بودن هم فاکتور همه جانبه ای نیست
        و اگه بهترین پیشرانه ۶ سیلندررو بگی 2jz بطور کامل تو تمام فاکتور ها بهترین نیست اگر بود توی‌تا تو سوپرای نسل جدید همین موتور رو بروز رسانی میکرد و میزاشت روی سوپرای جدید ولی هرچند که تو توانایی هاش شکی نیست و ویژگی های مناسبی داره بخصوص تو تیونینگ ولی با در نظر گرفتن تمام فاکتور ها و حرف تحلیل گران و مهندسان در این زمینه و همچنین انتخاب بهترین موتور های سال همون ب ام و بهتر کار کرده و تو بهترین موتور های سال هم موتور های ب ام و حق مطلب رو ادا کردن ولی بازم در نهایت نمیشه بگی مطلقا فلان موتور بهترینه چون هرموتوری در زمینه های خودش عملکرد خوبی داره

        موافقم 6
        مخالفم 6
  2. new reventon

    ۱۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (394 ديدگاه)

    موتورای امریکاییم کارشون درسته
    نمونش موتور 5 لیتریه فورد کایوت
    که تو کونیک زگ بالای 1500 اسب ازش میکشن آخ نمیگن

    موافقم 14
    مخالفم 9
    1. hssn

      ۱۹ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (477 ديدگاه)

      البته اون هم دستخوش تغییرات زیادی میشه که بتونه اون قدرت رو هندل کنه

      موافقم 2
      مخالفم 0
  3. R@min

    ۱۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1678 ديدگاه)

    بسیار عالی خسته نباشید.

    موافقم 6
    مخالفم 0
  4. رضا

    ۱۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (113 ديدگاه)

    موتور هوریکین کرایسلر کپی این موتور هست تا جایی که بور و استروک و طراحی سر سیلندر و توربو دقیقا مثل B58

    موافقم 5
    مخالفم 6
    1. corvette

      ۱۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (302 ديدگاه)

      به گفته دوستان
      اون موتور رو آلفا ساخته نه کرایسلر

      موافقم 14
      مخالفم 1
    2. ARMAN سابق

      ۱۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (453 ديدگاه)

      اصن کرایسلر جزو برترین انجین سازان جهان هستش نیازی نداره از این کپی کنه
      هر دفعه ک س شعر میگی بعدش بدجور ساکت میشی

      موافقم 5
      مخالفم 15
      1. بی خیال اسم

        ۱۹ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (790 ديدگاه)

        نمی دونم این حرف دوستمون صحیح هست یا نه
        ولی ثابت کن حرفش اشتباهس
        نه اینکه اراجیف بگی

        موافقم 4
        مخالفم 0
  5. GMA

    ۱۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (743 ديدگاه)

    مطلب بسیار آموزنده و مفیدی بود؛ سپاس

    موافقم 4
    مخالفم 0
  6. رامتین

    ۱۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (3051 ديدگاه)

    این موتور B58 در کنار موتور وحشتناک F154 فراری از نظر من بهترین موتورهای دنیا هستند.

    موافقم 8
    مخالفم 2
  7. Payfast

    ۱۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (807 ديدگاه)

    نظر سنجی
    کاثورث و کایوت لایک
    2jz و 1jz دیس لایک

    موافقم 11
    مخالفم 6
  8. RezaRs

    ۱۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (278 ديدگاه)

    دس خوش اقا ارین دس خوش بی ام و

    موافقم 5
    مخالفم 0
    1. ماکسیمیلیان

      ۱۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (646 ديدگاه)

      علت اینکه به بنده فرمودید:
      “زاهدان کاین جلوه در محراب و منبر میکنند
      چون به خلوت می روند آن کار دیگر میکنند …”
      چه بود؟! به چه علت با تـهـمت، تـوهین کردید با اینکه همیشه احـترام متقابل به شما را رعایت می‌کردم؟!
      فقط از پدال درخواست داشتم؛ پدال بر انتخاب خود، مختار بود!
      اینکه طرز تـفـکرتان همچون حـکـومت، به تهمت به منتقدین گرایش دارد؛ تأسف بار است… هم شما و هم حـکـومت در حالی ادعـای آزادی بـیان دارید که در محدود کردن منتقدینتان ماهر هستید!

      موافقم 1
      مخالفم 6
  9. بی خیال اسم

    ۱۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (790 ديدگاه)

    از بهترین پیشرانه های ۶ سیلندر تاریخ😍😍😍😍

    موافقم 5
    مخالفم 0
  10. hssn

    ۱۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (477 ديدگاه)

    یه مطلب عالی، ممنون

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا