بی ام و

جزئیات بی ام و i1 جدید؛ هاچبک برقی رادیکال با طراحی متفاوت

خودروی جدید بی‌ام‌و i1 به عنوان هاچ‌بکی کاملاً متفاوت و با قوای محرکه برقی عرضه خواهد شد.


بنا به ادعای منابع نزدیک به بی‌ام‌و، مدیران این خودروساز آلمانی چراغ سبز تولید خودروهای جدید i1 و i2 برقی را صادر کرده‌اند. این دو محصول جدید که قبلاً فرایند توسعه خود در مرکز تحقیق و توسعه FIZ را شروع کرده‌اند به همراه نسخه‌های به‌روز شده از سری ۱ و ۲ درون‌سوز فعلی در دسترس خواهند بود. گفته می‌شود i1 و i2 تا اواخر دهه جاری میلادی عرضه خواهند شد.

هدف بی‌ام‌و از تولید این دو خودروی برقی ارائه جایگزین‌های برقی با قیمت مناسب برای محصولات فعلی است. باید دانست ارزان‌ترین خودروی برقی بی‌ام‌و در حال حاضر iX است که حدود ۵۸ هزار دلار در بریتانیا قیمت دارد. انتظار می‌رود i1 جدید به‌صورت هاچبک و سدان در دسترس باشد درحالی‌که i2 کراس اوری جمع‌وجور با گزینه بدنه کوپه خواهد بود. منابع مطلع می‌گویند i2 می‌تواند جایگزین معنوی برای اولین خودروی برقی بی‌ام‌و یعنی i3 هاچبک باشد، خودرویی که سال ۲۰۱۳ عرضه شد و سال ۲۰۲۲ از بازار کنار رفت. بی‌ام‌و همچنان به تولید سری ۱ و نسخه‌های گوناگون آن متعهد است و برخلاف مرسدس بنز که A کلاس را سال ۲۰۲۶ بازنشسته خواهد کرد به عرضه این محصول ادامه خواهد داد. برند کوربر مدیر تولید بی‌ام‌و اخیراً اظهار داشته ژرمن‌ها می‌خواهند در تمامی بازارها رشد کنند و با نسل جوان‌تر ارتباط برقرار نمایند. به همین خاطر تولید محصولات ارزان‌قیمت‌تری همچون سری ۱ و ۲ ضروری است. او می‌گوید:

اگرچه این خودروها حاشیه سود کمتری دارند اما هدف متفاوتی را دنبال می‌کنند که جذب خریداران جوان‌تر و رشد فروش بی‌ام‌و در بازارهای مشخص است. به همین خاطر سری ۱ و ۲ همچنان بخشی از استراتژی بی‌ام‌و خواهند بود و این امر خوبی است که دو برند در این کلاس داریم که شامل مینی نیز می‌شود چراکه نقش مهمی را ایفا می‌کند.

کوربر با این موضوع که حذف A کلاس می‌تواند فرصتی برای رشد بیشتر بی‌ام‌و سری ۱ در برخی بازارها باشد موافق است. این برند آلمانی به دنبال عرضه i1 برقی در سال ۲۰۲۷ است و i2 نیز یک سال پس ‌از آن پدیدار خواهد شد. البته با اینکه نسخه‌های به‌روز شده سری ۱ و ۲ با پلتفرم فعلی FAAR در بازار باقی خواهند ماند اما محصولات برقی یاد شده قرار است با پلتفرم جدید نئو کلاس تولید شوند. پیش‌نمایش این معماری با کانسپت های نئو کلاس سدان و ایکس انجام شده و می‌تواند از سیستم ۸۰۰ ولتی پشتیبانی کند. همچنین امکان استفاده از یک، دو و چهار موتور برقی در خودروهای نئو کلاس وجود دارد.

منابع نزدیک به بی‌ام‌و تائید کرده‌اند دو نسخه متمایز از پلتفرم نئو کلاس وجود خواهد داشت که نسخه NBx برای خودروهای دیفرانسیل جلو و چهار چرخ محرک و نسخه Nax برای مدل‌های دیفرانسیل عقب و چهار چرخ محرک بکار خواهد رفت. نسخه Nax همچنین پایه و اساس شکل‌گیری خودروهای لوکس خواهد بود و یک پلتفرم با نام Zax نیز وجود خواهد داشت که فقط در خودروهای اسپرت بخش M مورد استفاده قرار خواهد گرفت. مدل‌های اولیه از جمله نسل دوم شاسی‌بلند iX3 و سدان i3 از پلتفرم Nax استفاده خواهند کرد و امکان سفارش آن‌ها به‌صورت دیفرانسیل عقب یا چهار چرخ محرک وجود خواهد داشت. البته i1 و i2 جدید قرار است اولین خودروهای بی‌ام‌و با پلتفرم NBx باشند. از طرفی قرار است iX1 برقی و مینی کانتری من بجای پلتفرم FAAR با سیستم ۴۰۰ ولتی فعلی از پلتفرم NBx با تکنولوژی ۸۰۰ ولتی استفاده کنند. همچنین در خودروهای شکل گرفته بر اساس پلتفرم نئو کلاس از سلول‌های باتری استوانه‌ای جدید استفاده خواهد شد.

با قطر استاندارد ۴۶ و طول ۹۵ یا ۱۲۰ میلی‌متری، ششمین نسل این باتری‌ها از متریال شیمیایی متفاوتی استفاده می‌کنند تا عملکرد بسیار بهتری داشته باشند. هنوز شعاع حرکتی خودروهای نئو کلاس بی‌ام‌و به‌صورت قطعی مشخص نشده اما این برند می‌خواهد در دو سال آینده شش خودروی برقی جدید را با استفاده از پلتفرم موردبحث بسازد. مدیر بی‌ام‌و می‌گوید بی‌ام‌و سیستم نام‌گذاری استاندارد خود برای محصولات موردبحث را تغییر نخواهد داد. البته رقیب بی‌ام‌و یعنی آئودی چنین کاری را برای خودروهای برقی و درون‌سوز انجام داده به گونه‌ای که مدل‌های بدون آلایندگی دارای ارقام زوج و مدل‌های درون‌سوز دارای ارقام فرد در نام خود هستند. کوربر می‌گوید اولین خودروهای شکل گرفته بر پایه پلتفرم نئو کلاس در مراحل نهایی توسعه قرار دارند و ژرمن‌ها آماده تولید آن‌ها شده‌اند:

ما اولین خودروهای پیش‌تولیدی را ساخته و رانده‌ایم.

مدیر این خودروساز خاطرنشان می‌سازد اگرچه نئو کلاس یک پلتفرم برقی جدید و ویژه است اما از نسل بعدی عملکردهای ارتباطی و نرم‌افزاری نیز سود می‌برد و این عملکردها در تمامی محصولات آتی بی‌ام‌و صرف‌نظر از نوع پلتفرم آن‌ها وجود خواهند داشت. نکته دیگر به طراحی این خودروها مربوط می‌شود که در تمامی خودروهای آینده بی‌ام‌و دیده خواهد شد و خبری از تمایز قابل‌توجه محصولات برقی وجود نخواهد داشت. کوربر می‌گوید:

ما کل سبد محصولات خود را در بازه زمانی نسبتاً کوتاه تغییر خواهیم داد و بنابراین یک نوع طراحی و احساس با همان توانایی‌ها وجود خواهند داشت. هدف ما این است خودروها را به گونه‌ای متحد کنیم که در حالت ایده آل با فشار یک دکمه همه محصولات به‌روز شوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۹ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. نویدی

    ۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (347 ديدگاه)

    به این میشه گفت خودروی جوانان!

    موافقم 7
    مخالفم 11
  2. Mr. gt c

    ۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (393 ديدگاه)

    طراحی های بی ام و چند سالی که فقط نا امید می‌کنه، چرا آدم باید توی نگاه اول از یک ماشین خوشش نیاد و سعی کنه به خودش تلقین کنن که نه خودش داره اشتباه می‌کنه و به مرور قراره خوشش بیاد، بعضی هم میگن با چشم باید ببینیش! من اصلا منتقد بی ام و نیستم ولی وقتی این شرکت رو با ۱۰ سال پیش خودش مقایسه می‌کنم خیلی ناراحت میشم، چون طراحی های بی ام و در همین چند سال پیش جز چشم نواز ترین ها بوده

    موافقم 14
    مخالفم 4
    1. سهیل

      ۲ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      چه از این طراحی خوشمون بیاد چه نیاد آینده همینه.
      بی ام و همیشه چند سال جلوتر از بقیه بوده

      موافقم 6
      مخالفم 10
    2. امیرعلی

      ۲ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (38 ديدگاه)

      انگار دارن یه بازی میسازن که باید سبک باشه و برای سبک شدن بازی ماشین ها رو مربعی تر و لوپولی تر میکنن!

      موافقم 6
      مخالفم 0
      1. MehdiTurbo

        ۳ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (2074 ديدگاه)

        لوپولی ترت دوست داشتم

        موافقم 1
        مخالفم 0
    3. A.m.A

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (127 ديدگاه)

      دقیقا هر ماشینی که نسلش عوض میشه میگیم سال به سال دریغ از پارسال

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Taha Ayoobi

    ۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2512 ديدگاه)

    خوشگله

    موافقم 10
    مخالفم 6
    1. KAIZEN

      ۲ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3633 ديدگاه)

      منم خوشم اومد

      موافقم 5
      مخالفم 4
  4. نشناسی بهتره

    ۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (478 ديدگاه)

    یکی جلو بی ام و رو بگیره…
    طراح این رو می‌سپارم دست اون پیرمرد فرزانه که میگفت:یک یکشون…

    موافقم 12
    مخالفم 3
    1. علی

      ۲ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (42 ديدگاه)

      دوست عزیز طراحان بی ام و پسرفت نکردن شرکتهای چینی به قدری طراحی هاشون منحصر بفرده که اینا دیگه جذابیت نداره🇨🇳

      موافقم 4
      مخالفم 16
      1. Mercedes

        ۲ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (904 ديدگاه)

        موافقم
        ولی خب این ماشین هم خیلی زیباست
        نمیدونم چرا ایراد الکی میگیرن
        اگع وارد ایران ویشد و پول داشتم قطعا میخریدمش
        ارزون ، جمع و جور و داخل شهری و زیبا
        کاری به برند ندارم
        ولی اگه اون عکس‌اول مقاله که زرد رنگ هست ، اون شکلی باشه طراحیش واقعا زیباست
        عکس هایی پایینی هم که جلوپنجره دارن زیبان ولی خب اون اولی یه چیز دیگست
        به جزییات رینگ ها و اکلیل مانند های روی سپر جلو نگاه کنید!
        چرا این نکات ظریف رو یه سری ها نمیبینن؟
        ولی خب اره قبول دارم چینی ها خیلی تپیشرفت کردن و به خصوص توی ماشین های برقی (بنزینی که شوتن هیچی) و همینطور طراحی واقعا جزو پرچمدار ها هستن الان
        همینطور کره ای ها
        با اینکه از کره ای فن ها خوشم نمیاد
        ولی انصافا ماشین های کره ای هم تو طراحی خیلی خوب عمل میکنن (بی انصاف نباشیم قرار نیست ماهم مثل اون ها تعصبی باشیم)
        شخصا طراحی های چین و کره رو بیشتر از همه میپسندم چون مدرن و اینده نگر و فیوچریستیک هست
        اگر هم بخوایم بین کلاسیک ها انتخاب کنیم خب اروپایی ها یه جورایی ترکیبی از مدرن و کلاسیک ارائه میدن که منحصر به فرده
        امریمایی ها هم سبک جدا خودشونو دارن نمیدونم چطور توصیفش کنم
        همه جور میزنن
        مثلا تسلا که شبیه عقب مونده های جسمی حرکتیه
        یا لوسید که مینیمال و به شدت ساده ولی مدرنه
        یا کادیلاک که با سلستیک چ اون یکی مدل برقی جدیدش بنظرم تو طراحی سنگ تموم گذاشته (امریکایی فن نیستم)
        چ خب شورلت که تو طراحی بنظرم فاجعه بار عمل کرده تو این چند وقت
        Gmc هامر برقی هم جزو 10 تا خپدرو مورد علاقم.(فارق از کلاس بندی و برند و کشور) هست تو بحث طراحی ، فنی هم میگفتن خیلی سنگینه و … ولی تا جایی که خبر دارم عملکردش واقعا خوب بوده تا اینجا
        و ژاپنی ها هم که یکم بلاتکلیفن الان ، ولی خب تو طراحی ژاپنی ها همیشه جزو خوب های بازار بودن ، هرچند بنظرم هیچوقت نمیشه گفت بهترین ولی جزو بهترین ها بودن همیشه، الان هم درسته bz4x و امثالهم تو فنی گند ژدن ، ولی خب واقعا کسی هست بگه bz4x طراحی زیبایی نداره ؟
        و در نخایت انتخاب خودم در بحث فنی ماشین بنزینی ، اروپایی امریکایی و ژاپنی
        در بحث فنی الکتریکی ها ، چینی و کره ای و اروپایی
        در بحث طراحی کلاسیک ، اروپا و امریکا
        در بحث طراحی مدرن و اینده نگر ، اول چین ، دوم کره سوم ژاپن

        موافقم 3
        مخالفم 7
      2. FY

        ۲ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (290 ديدگاه)

        چی بگم ، داش حالت خوبه😀😁😁😁 ولی رنگ خاکستری بی ام و سری ۱ خیلی هم بد نیست ….

        موافقم 1
        مخالفم 0
  5. جرمی کلارکسون

    ۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (560 ديدگاه)

    وقتی مدیران بی ام و از طرفداران چیوندای آیونیک N5 هستن دیگه باید انتظار چنین ماشینی هم ازشون داشت

    موافقم 8
    مخالفم 5
    1. 🇰🇷

      ۲ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (37 ديدگاه)

      حالا اگه بجای آیونیک ، اسم یه لگن ژاپنی رو میاوردن همتون تا یک ماه بندری میزدید!!
      هیوندای پیشرفت چشم گیری داشته و تو دنیای الکتریکیا هزار سال نوری از ژاپن جلوتره و کاملا ثابت شده
      تنها یک برند رقیب برقی کره ست اونم تسلا . چین که کلا بهش تعرفه بستند . آلمانیا هم اوضاعشون خوب نیست اون از بنز که تخم مرغ میزنه اون از بی ام و که طراحاشو از سیرک آورده . میمونه کره و امریکا که پیشرفته ترین و کامل ترین مجموعه رو ارائه میدن و همه جا هم از رشد و پیشرفت کره گزارش میدن!!

      موافقم 6
      مخالفم 10
      1. جرمی کلارکسون

        ۲ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (560 ديدگاه)

        درص صهبط کن بی تی اس فن 🤫

        موافقم 8
        مخالفم 3
      2. amir

        ۲ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (2791 ديدگاه)

        ۰ تا ۱۰۰ جی تی ار فسیل بنزینی ۲۰ سال پیش ۳.۳
        ۰تا صد آیونیک ۵ ان گل سربد برقی های هیوندای ۳.۴
        حرفی دیگه باقی نمیمونه
        تازه به شرط اینکه جی تی ار رو تیون نکنی وگرنه قدرت چهار رقمی میده
        ۶۰۰ اسبی که آیونیک داره واسه ژاپنی ها خاطرس

        موافقم 8
        مخالفم 1
      3. JaMsHiD-R1988

        ۲ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (1794 ديدگاه)

        کلارکسون جان ولش کن . پیامه . فقط روش نشده با اکانت اصلی بیاد . با این اکانت اومده که عقده هاشو خالی کنه

        موافقم 8
        مخالفم 2
        1. جرمی کلارکسون

          ۲ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (560 ديدگاه)

          😂😂😂😂

          موافقم 1
          مخالفم 1
      4. JaMsHiD-R1988

        ۲ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (1794 ديدگاه)

        آمریکا رو خوب اومدی . بنیان گذار صنعت خودروی کره . دید یه جهان افتادن جلو خودش آستینشو داد بالا به صورت کاملا واضح اومد یه خودروسازی توی کره تاسیس کرد که تا بیست سال بردگی ژاپن رو میکرد

        موافقم 2
        مخالفم 0
  6. 🇰🇷

    ۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (37 ديدگاه)

    واقعا مسخرست !! این بی ام و میخاد مثلا با بنز رقابت کنه !! واقعا طراحیش بده . از لحاظ فنی هم ده سال از بنز عقبه !! مطمئن باشید مال این حرفا نیست

    موافقم 3
    مخالفم 11
    1. کسرا

      ۲ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (113 ديدگاه)

      اتفاقا از لحاظ فنی خیلی جلوتره و تو هم رده هایش کمتر کسی وجود داره که رقیبش شه
      .
      مشکل طراحی هاش هستش

      موافقم 10
      مخالفم 2
    2. amir

      ۲ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2791 ديدگاه)

      اصلا هم مشخص نیست که این لحن پیامه

      موافقم 4
      مخالفم 2
    3. JaMsHiD-R1988

      ۲ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1794 ديدگاه)

      همون پیامی . فقط پیامه که بنز رو بالا تر از کره میبینه .

      موافقم 6
      مخالفم 1
    4. پیام۲

      ۲ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (220 ديدگاه)

      طراحیش که همون n5 شده
      فکر میکردم خوشت میاد پیام

      موافقم 1
      مخالفم 0
  7. 🇰🇷

    ۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (37 ديدگاه)
    1. bayerischemotorenwerkeag

      ۲ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (67 ديدگاه)

      خیلیم خوشگله
      البته این 👇نه
      https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/06/bmw_i2_suv_front_three_quarter.webp
      شبیه موش صحرایه نه یه گربه باواریایی

      موافقم 3
      مخالفم 0
  8. ممد ژانگولر

    ۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3836 ديدگاه)

    دقیقا دنباله رو سریهای بالاترش شده . نه جالب شده .همون مکتب برقیاست
    فعلا اولشه طراحیهای معمولی شروع میشه تا به بلوغ برسه .

    موافقم 1
    مخالفم 1
  9. JaMsHiD-R1988

    ۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1794 ديدگاه)

    مدیران بی ام و رو بذارن به جای مدیران ایران‌خودرو وضعیت خودروسازی ایران بدتر بشه . خدا ازشون نگذره .

    موافقم 1
    مخالفم 1
  10. هان!کوری؟

    ۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (82 ديدگاه)

    مقاله پایینی درباره اپل کورسا وارداتیه اون ماشین تو طراحی و زیبایی۱۰۰هیچ این انبه پاکستانی_باواریایی رو میزنه

    موافقم 4
    مخالفم 0
  11. محمد

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    احساس می کنم الهام از bmw m3 قدیمی فقط با قالب ماشین برقی … البته طراحی جلوشو می گم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. M power

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (193 ديدگاه)

    بی صبرانه منتظرم

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا