بی ام و

تبدیل یک بی ام و 2002 به توربو

بی‌ام‌و ۲۰۰۲ توربو مدل ۱۹۷۴ پرچمدار خودروهای مجهز به توروبوشارژر در اروپا محسوب می‌شد؛ به این ترتیب موفق شد در آن دوران خود را به یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین محصولات باواریا تبدیل کند.

در آن دوران اگر کسی می‌خواست یک خودروی خوب با موتور توربوشارژ بگیرید باید مبلغی بیش از ۱۰۰ هزار دلار را می‌پرداخت تا نهایتا بتواند در محدوده ۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. درست است که ۵۰ سال پیش رسیدن به این سرعت در ۷ ثانیه تحسین‌ برانگیز بود اما رسیدن به این سرعت به‌خاطر فناوری ضعیف سیستم‌های توربو، با تاخیر فراوان روبه‌رو می‌شد. این مشکل تا جایی پیش می‌رفت که برخی خودروسازان محصولاتشان را تنها با ۴ دنده راهی بازار می‌کردند.

امروزه اما داستان متفاوت است و به لطف موتور هوندا که روی این نمونه دست‌ساز پیاده‌شده است، می‌توان از همان بدنه انتظار عملکردی به‌مراتب بهتر داشت. این خودرو نخست در سال ۱۹۷۶ وارد انگلستان شد و سپس مالکش آن را به افزوه طاق چرخ و طرح بی‌ام‌و M مزین کرد.

با وجود اینکه تغییرات ظاهری این بی‌ام‌و چندان شاخص نیستند اما دگرگونی‌های درونی باعث شده‌اند تا با خودرویی کاملا متفاوت سروکار داشته باشیم. موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر خطی ۷۴ اسب بخاری این خودرو با موتور ۲ لیتری F20C هوندا S2000 جایگزین شده است و حال ۲۴۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این موتور می‌تواند تا ۹,۰۰۰rpm دور بردارد.

محور عقب این بی‌ام‌و نیز برای راندمان بهتر به دیفرانسیل لغزش محدود مجهز شده که نیروی خود را از یک جعبه‌دنده ۶ سرعتی متعلق به هوندا S2000 می‌گیرد. بی‌ام‌و موردبحث به لطف بهره‌وری از این موتور حتی از نمونه‌های واقعی بی‌ام‌و ۲۰۰۲ توربو (که ۱۶۸ اسب بخار قدرت داشت) نیز قدرتمندتر شده و مسلما صدای دلچسبی هم می‌دهد.

کابین این بی‌ام‌و مخلوطی از دنیای مدرن و کلاسیک به شمار می‌آید. صندلی‌های مسابقه‌ای ریکارو، نمایشگر دیجیتال ساده و فرمان جداشونده که به لطف سیستم اپل کورسا هم‌اکنون برقی شده است.

با توجه به اینکه قیمت یک نمونه اصلی بی‌ام‌و ۲۰۰۲ توربو حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار دلار است، نرخ ۴۰ هزار دلاری این نمونه تازه‌نفس تقریبا قابل‌توجیه می‌شود چراکه امکانات به‌روزتر و موتور قدرتمندتری دارد. نظر شما درباره این خودرو چیست؟ آیا یک نمونه با اصالت را به نمونه قدرتمندتر ترجیح می‌دهید؟!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. meysam

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3544 ديدگاه)

    با خوندن این مطلب2 مورد به ذهنم رسید:
    1. طراحی این ماشین 50 ساله از خیلی طراحی های جدید بی ام و منو بیشتر به وجد میاره
    2. جادوی مهندسی هوندا، سایز و ابعاد اون انجین رو ببینید!! 240 اسب بخار

    موافقم 28
    مخالفم 3
    1. محمد هادی

      ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2143 ديدگاه)

      مال اس دوهزار معروفه دیگه
      اواخر دهه نود هوندا با اون ماشین غوغایی به پا کرد بین اسپرت های کامپکت بازار
      من عااااشق موتورهای هوندام

      موافقم 4
      مخالفم 0
  2. AMANTE

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1855 ديدگاه)

    انتخاب موتور ژاپنی عاقلانه ترین انتخاب بود ولی بهترین نبود، میتونست از موتور های چهار سیلندر فعلی بی ام و استفاده کنه که با کمی تقویت تا ۳۰۰ اسب و بالاتر هم قدرت تولید میکنن.
    البته موتور S2000 هم با تقویت میتونه به قدرت ۳۰۰ اسب یا حتی ۵۰۰ اسب هم برسه.

    موافقم 15
    مخالفم 3
  3. JDM lover

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    این موتور f20c یکی از خفن ترین موتور های چهار سیلندر ژاپنی هست
    از ۲ لیتر ۲۴۰ اسب گرفته یعنی از هر لیتر ۱۲۰ اسب
    !
    ،ردلاینش هم بالای ۹۰۰۰ rpm هست 🔥😍

    فوق العاده است این موتور
    ترکیب این انجین فوق العاده با یه خودروی دیفرانسیل عقب و دنده دستی میشه honda s2000
    که الان حدودا از ۳۰ هزار تا ۶۰ هزار تا ( بستگی به کارکردش داره ) قیمت دارن
    من خودم اگه خارج بودم حتما یکیشو میخریدم

    موافقم 13
    مخالفم 1
  4. Si

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (527 ديدگاه)

    طراحی این ماشین شاهکاره

    موافقم 12
    مخالفم 0
  5. Porsche

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1222 ديدگاه)

    موتور خود 2002 شاهکار هست
    شکی در خوب بودن موتور هوندا نیست ولی به نظرم اگه موتور خودش رو تیون میکردن شخصیت ب ام و بودن این ماشین حفظ میشد

    موافقم 21
    مخالفم 4
    1. محمد هادی

      ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2143 ديدگاه)

      توربوهای انجین اصلی این خودرو تاخیر فراوانی دارن،بخاطر نسل اول بودن توربوشارژر های اون زمان
      طرف میخواسته موتور بدون تاخیر و سریعی جم کنه
      بنظرم انجین هوندا اس ۲۰۰۰ یکی از عالی ترین گزینه ها میتونسته باشه
      طرف معلومه کننده بوده
      البته بقول اون دوستمون،میتونست از موتورهای توربوشارژ ۴سیلندر مدرن بی ام و هم استفاده کنه
      علت تصمیمش بهرحال برای ما معلوم نیست

      موافقم 0
      مخالفم 1
    2. محمد هادی

      ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2143 ديدگاه)

      توربوهای انجین اصلی این خودرو تاخیر فراوانی دارن،بخاطر نسل اول بودن توربوشارژر های اون زمان
      طرف میخواسته موتور بدون تاخیر و سریعی جم کنه
      بنظرم انجین هوندا اس ۲۰۰۰ یکی از عالی ترین گزینه ها میتونسته باشه
      طرف معلومه کننده بوده
      البته بقول اون دوستمون،میتونست از موتورهای توربوشارژ ۴سیلندر مدرن بی ام و هم استفاده کنه
      علت تصمیمش بهرحال برای ما معلوم نیست

      موافقم 1
      مخالفم 0
  6. GTC

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (526 ديدگاه)

    گل بود به سبزه نیز اراسته شد. به قول دوستان شاهکار

    موافقم 8
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا