به‌زودی مدل جدید بی ام و 3.0CSL با حدود قیمت 750 هزار دلار رونمایی می‌شود

دوشنبه 4 مهر 1401 - 08:30
مطالعه 3 دقیقه
bmw-3.0-csl-hommage
بی‌ام‌و در کلاس سوپراسپرت و ابرخودرو حضور ندارد؛ اما این شرکت برای تولید نسخه‌های تولیدمحدود و تقویت‌شده با قیمت نجومی تلاش می‌کند. به‌تازگی...
تبلیغات

بی‌ام‌و در کلاس سوپراسپرت و ابرخودرو حضور ندارد؛ اما این شرکت برای تولید نسخه‌های تولیدمحدود و تقویت‌شده با قیمت نجومی تلاش می‌کند. به‌تازگی محصولات جدید بی‌ام‌و با تجهیزات ویژه از برند آاپینا، در کلاس قیمتی بالاتر از 140 هزار دلار عرضه شده‌اند. همچنین مهندسان بی‌ام‌و از توانایی فنی برای ساخت یک سوپراسپرت یا ابرخوردوی الکتریکی با قدرت 1360 اسب بخار خبر داده‌اند. این شرایط، نشان از برنامه‌های خودروساز آلمانی برای ساخت مدل‌های تجاری گران‌قیمت دارد.

خودروهای سری CSL و خصوصا 3.0CSL بی‌ام‌و اولین‌بار در سال 1968 عرضه شدند. موفقیت بسیار خوب  BMW 2000 در سال‌های هه‌ی 60 میلادی، مدیران شرکت سازنده را به فکر تولید نمونه‌های قوی‌تر و گران‌تر انداخت. ابتدا 2800CS تولید شد و بعد 3.0CS به دست مصرف‌کننده رسید. اولین 3.0CSL با کیت بدنه‌ی اختصاصی سال 1972 در نمایشگاه‌های خودرو حضور پیدا کرد. این مدل در ابتدا با موتور 3 لیتر و بعد 3/2 لیتر تولید شد تا قدرت 200 اسب بخار را برای خودرویی با وزن 1500 کیلوگرم فراهم کند. نخستین مدل 3.0CSL تعداد 1265 دستگاه فروش داشت.

در ابتدا هدف از تولید CSL، یادبود و ادای احترام به سابقه‌ی BMW 2000 در مسابقات بود؛ اما فروش بسیار خوب این خودرو باعث شد،  نسخه‌ی CSL برای انواع M3 و M4 نیز عرضه شود. حتی M5 CLS و M6 CLS با موتور 10 سیلندر نیز ساخته شد اما به مرحله‌ی تجاری‌سازی نرسید. براساس شایعات، احتمالا M2 CSL نیز سال آینده تولید می‌شود.

ماه جاری برای بی‌ام‌و، پرکار و جالب توجه خواهد بود. نسخه‌ی فیس لیفت Z4 و نسل حدید M2 به‌زودی رونمایی می‌شود. سال قبل در چنین روزهایی، M4 CSL با آستانه قیمت 140 هزار دلار معرفی شد و حالا نوبت به 3.0CSL رسیده است؛ اما با قیمت 750 هزار یورو!

مدل جدید 3.0CSL براساس M4 تولید خواهد شد و بدنه‌ی دودر با جلوپنجره‌ی بزرگ خواهد داشت. این خودرو، صرفا دیفرانسیل عقب با گیربکس دستی 6 سرعته خواهد بود. ظاهرا، پیشرانه‌ی 3 لیتر 6 سیلندر توئین توربوشارژ S58 با قدرت 560 تا 600 اسب بخار روی 3.0CSL جدید نصب خواهد شد. وزن نهایی نیز در حدود 1550 کیلوگرم (75 کیلوگرم سبک‌تر از M4 CSL) پیش‌بینی شده است تا سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 3/5 ثانیه فراهم شود. با این شرایط، تفاوت بین M4 CSL و 3.0CSL کم‌رنگ به نظر می‌رسد؛ اما مدل گران‌تر، کیت بدنه‌ی اختصاصی و ادوات مخصوص پیست در کابین خواهد داشت.

تیراژ تولید 3.0CSL محدود به 50 دستگاه پیش‌بینی شده است. از این تعداد، تنها 20 نمونه به خارج از اروپا صادر می‌شود. (تصویر ابتدای متن مربوط به مدل مفهومی BMW 3.0 CSL Hommage ساخت ۲۰۱۵ است و جنبه‌ی تزئینی دارد)

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.