ب ام و 335i ایکسدرایو گرن توریزمو مدل ۲۰۱۴
وقتی ب ام و میخواست آخرین مدل از سری ۳ را به صورت نسخه گرن توریزمو هم ارائه کند، باعث نگرانی بسیاری از هواداران شد. این موضوع، با وجود صحبتهای زیادی که در مورد خودروهای با دیفرانسیل جلو و خودروهای الکتریکی شده بود و همچنین، با وجود خودروی سری ۵ از نوع GT، کمی عجیب بود. با این وجود، هدف ب ام و از ساخت این مدل، این نبوده که بر اساس یک سدان خوب، یک مدل دیگر واگن را وارد بازار کند؛ بلکه این خودرو طراحی شده تا فضای بزرگتری را در داخل کابین ایجاد کند و انعطافپذیری بیشتری نسبت به سدان در اختیار راننده و سرنشینان قرار دهد و این در حالی است که از ظاهر یک استیشن واگن اجتناب کرده و مشتریان رغبت بیشتری به خرید آن نشان خواهند داد. پس در سری ۳ GT با خودرویی روبرو هستیم که همانند سری-۵ GT، میخواهد در همه زمینهها سرآمد باشد. مدل 335i شش سیلندر در این بررسی مورد استفاده قرار گرفته تا کیفیت بی ام و از نزدیک ارزیابی شود.
برای مدل GT جدید، بی ام و، شاسی بین محور عقب و جلو را از بازار سری ۳ چین سفارش داده است. با طول بلند این شاسی، فضای پاها در جلوی صندلیها افزایش یافته و همچنین باعث شده تا بی ام و بتواند یک هاچ عقب بزرگ برای خودرو در نظر بگیرد. البته مورد اخیر، یکی از چالش تیم طراحی بی ام و بوده و پیج بیرمان، یکی از طراحان بی ام و در کنار همکارانش، تلاش زیادی به خرج دادهاند. طراحی به کار رفته در بدنه GT، شبیه هیچکدام از خودروهای سری ۳ نیست. در مقایسه با سدان، GT از هر جهت، به تناسب، رشد کرده است. این خودرو دارای عرض بیشتر، جلوپنجره قلوه شکل بلندتر، کاپوت برآمده و همچنین، صاحب خطوط افقی اضافی در کنارهها شده است. هواکشهای جلو نیز از جمله طراحیهای بدنه این خودرو هستند که بیشتر با اهداف آیرودینامیک به کار برده شدهاند.
بنابراین، در مورد سری ۳ GT، قبل از هر چیز باید گفت که ظاهری بهتر از سری ۵ GT دارد و برای طراحی خود، از ابعاد بزرگتر، نهایت استفاده را کرده است. به لطف بدنه حجیم، این خودرو میتواند تا ۱/۶ مترمکعب وسایل در خود جای دهد؛ فضایی که بیشتر از سری ۳ اسپرت واگن در بازار امریکا است. فاصلهی پاها در صندلیهای عقب، بسیار مناسب است و صندلی عقب متحرک، میتواند در ۱۵ موقعیت مختلف تنظیم شود. این خودرو به دلیل ارتفاع صندلی راننده، باب طبع بسیاری از دوستداران خودروهای شاسیبلند و کراسآور نیز خواهد بود. فضای داخل کابین نیز دارای همان استاندارهای سری ۳ بیام و است.
البته این همه فضای اضافی برای GT، پیامدهایی نه چندان مطلوب خواهد داشت. مرکز ثقل خودرو در نقطه بالاتری است و همچنین فاصله محور چرخها، طولانیتر است. بنابراین نسبت به سدان، حدود ۱۳۵ کیلوگرم سنگینتر است و نمیتواند چالاکی لازم را داشته باشد.
گرن توریزمو از سیستم تعلیق اسپرت در عقب بهره میبرد که باعث شده خودرویی با راحتی بیشتر و سواری دلپذیرتر در دسترس قرار گیرد. البته این حرف، زمانی که کمفرمانی ناچیز در این خودرو تجربه شد، تا حدودی مورد تردید قرار گرفت. چنین موردی در مورد یک سدان سری ۳ کاملاً غیرطبیعی است. سیستم الکتریکی فرمان، با این که عملکرد خوبی را تا به حال از خود نشان داده، ولی هنوز هم چند قدمی با سیستم فرمان هیدرولیک فاصله دارد. با این حال سیستم الکتریکی فرمان باعث میشود تا صرفهجویی بیشتری در مصرف سوخت انجام شود. چیزی که در این بررسی مشاهده شد، مصرف ۱۰/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بود. این مصرف چندان هم کم نیست، ولی نسبت به بی ام و X3 xDrive35i با همان موتور و البته وزن بیشتر، بهتر است. مدل 335i مورد استفاده در این بررسی، از موتور آشنای بی ام و استفاده میکند: موتور ۳ لیتری با ۶ سیلندر در یک ردیف N55 با یک توربوشارژر، که میتواند ۳۰۰ اسببخار قدرت تولید کند. این موتور، قابلیت سازگاری کامل با شرایط و افزایش دور موتور بدون تأخیر را دارد. تنها ۵/۳ ثانیه طول میکشد تا 335i به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد. همچنین، سرعت نهایی این خودرو به صورت الکترونیکی به ۲۰۷/۶ کیلومتر بر ساعت، محدود شده است. هر دوی این اعداد، با اینکه چابکی GT را نشان میدهند، ولی باز هم نسبت به سدانهای قبلی تست شده، در وضعیتی پایینتر قرار دارند. البته وزن بالاتر GT، تا حدودی این موضوع را منطقی جلوه میدهد.
بیام و برای مشتریان اروپایی خود، سیستم گیربکس ۶ دنده دستی را به عنوان یک انتخاب، در دسترس قرار میدهد، امّا در کشورهایی مثل امریکا، تنها سیستم گیربکس، ۸ دنده اتوماتیک خواهد بود. در خودروی تست، سیستم گیربکس اتوماتیک استفاده شده که وضعیت شیفت دندهها کاملاً رضایتبخش است. در این حالت، پدال شیفترها میتوانند یا بر روی چرخ فرمان قرار گیرند و یا کنسولی جداگانه داشته باشند. در این کنسول جداگانه، فشردن به معنای دنده بالاتر و کشیدن به معنای دنده پایینتر خواهد بود.
قیمت سری ۳ GT از ۴۲ هزار و ۳۷۵ دلار شروع میشود، ولی در مدل 335i این قیمت به ۴۷۷۷۵ دلار میرسد؛ البته خودروی تست با اضافه شدن بسته M اسپورت به ارزش ۳۱۰۰ دلار (شامل: چرخهای ۱۸ اینچی، صندلیهای اسپرت، چرخ فرمان M، کیت بدنه و تریم اسپرتی بیشتر در داخل کابین)، بسته هوای سرد به ارزش ۹۵۰ دلار (شامل: گرمکن صندلی جلو و عقب و همچنین، چرخ فرمان)، بسته کنترل دینامیک ۱۰۰۰ دلاری (شامل: سیستم تعلیق M و فرمان متغیر اسپرت)، بسته پرمیموم به ارزش ۲۲۰۰ دلار (شامل کلید مجاورت، تکیهگاه ستون فقرات و رادیوی ماهوارهای) و همچنین، بسته تکنولوژی ۳۱۵۰ دلاری (شامل: سیستم راهبری، صفحهنمایش رو به بالا و قابلیت بلوتوث، به اضافهی ۶۵۰ دلار برای ترمزهای M اسپورت و ۸۷۵ دلار برای سیستم صوتی هارمن کاردون، در مجموع به قیمت نهایی ۶۰ هزار و ۲۵۰ دلار رسید.
در مجموع سواری با سری ۳ GT راحت و دلپذیر است و فضای زیادی نیز برای راننده و سرنشینان در داخل کابین فراهم شده است و بسیاری از طرفداران بی ام و و عاشقان خودروهای واگن به این مدل جذب خواهند شد. با هم نگاهی خواهیم داشت به خلاصه مشخصات و تستهای انجام شده بر روی این خودرو:
مشخصات:
- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، پنج در واگن.
- قیمت مدل تست: ۶۰۲۵۰ دلار(قیمت پایه: ۴۷۷۷۵ دلار)
- نوع موتور: DOHC 24-valve inline-6توربوشارژ و خنککننده داخلی ، بدنهٔ و رویه آلومینیومی، سوخترسانی انژکتور مستقیم.
- گنجایش: ۲۹۷۹ سیسی.
- قدرت: ۳۰۰ اسب بخار در ۵۸00 دور در دقیقه.
- گشتاور: ۴۰۰ نیوتن متر در ۱۲00 دور در دقیقه.
- گیربکس: ۸ دنده اتوماتیک با قابیلت پدل شیفتر.
ابعاد:
- فاصله دو محور چرخها: ۲/۹۲ متر.
- طول ماشین: ۴/۸۳ متر.
- عرض: ۱/۸۳ متر.
- ارتفاع: ۱/۵۱ متر.
- وزن کلی: ۱۸۴۹ کیلوگرم.
تستهای سرعت:
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵/۳ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۲/۸ ثانیه.
- صفر تا ۱۷۷ کیلومتر بر ساعت: ۱۹ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۱ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۳/۸ ثانیه با سرعت ۱۶۵/۸ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (با محدودیت قانونی) : ۲۰۷/۶ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۷/۳ متر.
- نیروی گریز از مرکز در سر پیچی به قطر ۹۱/۴ متر: 0.85 g.
مصرف سوخت:
- سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا : ۱۱/۸ لیتر در شهر و ۷/۸۴ لیتر در بزرگراه
- مصرف سوخت در تست: ۱۰/۷ لیتر در صد کیلومتر.