نسل جدید بی ام و سری 5 و i5 برقی معرفی شد؛ بهبود فنی با طراحی اسپرت
برای اولینبار، سری 5 بیامو با انواع پیشرانههای بنزینی، هیبریدی و تمام برقی تولید میشود. آستانه قیمت مدل الکتریکی، 68 هزار دلار است و ارزانترین نسخهی احتراقی، 58 هزار دلار خواهد بود.
در باور عمومی، سری 3 و سری 5 مهمترین محصولات بیامو هستند. از سال 1972 تا امروز، 7 نسل سری 5 تولید شده و همگی موفقیت تجاری داشتهاند. حال با رونمایی نسل هشتم نیز میتوان نسبت به آیندهی درخشان این خودرو، امیدوار بود؛ چراکه بهینهسازی فنی و تغییرات در طراحی سری 5 جدید برای طرفداران بیامو، رضایت بخش هستند. این موارد برای سری 7 نسل هفتم که سال 2022 رونمایی شد، اعتراضات گسترده به دنبال داشت.
سری 5 جدید نسبت به گذشته، حالت اسپرت و تهاجمی بیشتری دارد. پهنای جلوپنجره افزایش یافته و حالت چند ضلعی را نشان میدهد که برای این خودرو تاکنون دیده نشده است. فرم بال پرنده در چراغهای اصلی، سری 5 نسل پنجم (تولید 2003 تا 2010) را تداعی میکند و طراحی سپر از نمای جانبی، حالت آروارهای دارد.
دیگر نکتهی مهم در بدنهی سری 5 جدید، افزایش ابعاد است. این خودرو با طول 5060 میلیمتر، عرض 1900 میلیمتر، ارتفاع 1515 میلیمتر و فاصله محوری 2995 میلیمتر تولید میشود. حدود 9 سانتیمتر افزایش طول، 3/5 سانتیمتر افزایش عرض و 4 سانتیمتر افزایش ارتفاع سقف وجود دارد؛ اما فاصله محوری فقط یک سانتیمتر بیشتر شده است.
در نمای پشت، چراغهای باریک برای سری 5 جدید، بیشباهت به مرسدس بنز کلاس S نیست؛ اما در عوض، حالت مشبک و طرح برجسته ارائه میکند. صندوق عقب، شیب ملایم و نزدیک به سبک بدنهی فستبک دارد تا حس اسپرت خودرو تقویت شود. مدلهای بنزینی و هیبریدی، 520 لیتر فضای بار خواهند داشت اما سری 5 برقی، صندوق 490 لیتری دارد.
مطابق انتظار، برای کابین سری 5 جدید سبک طراحی مشابه سری 7 و سری 4 استفاده شده است. نمایشگر لمسی 14/9 اینچ و پنل دیجیتال 12/3 اینچ برای این خودرو وجود دارد. جدیدترین نسخه از رابط نرمافزار بیامو iDrive 8.5 که تاکنون فقط برای سری 7 استفاده شده بود؛ روی سری 5 هم نصب خواهد شد.
ارزانترین مدل سری 5، موتور 2 لیتر 4 سیلندر توربوشارژ با قدرت 255 اسب بخار و گشتاور 400 نیوتنمتر ارائه میکند. این مدل با کد 530i، افزایش 7 اسب بخار و 112 نیوتنمتر خواهد داشت که بهبود فنی بسیار مهم محسوب میشود. بیامو 530i جدید، در زمان 6 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و صرفا دیفرانسیل عقب است. خریدار میتواند این مدل را با سیستم دو دیفرانسیل و تجهیزات xDrive سفارش دهد تا ضمن بهبود کیفیت رانندگی، یکدهم ثانیه زودتر به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد.
6 سیلندر دوستداشتنی بیامو با ساختار خطی و حجم 3 لیتر، برای 540i نصب میشود. این مدل 375 اسب بخار قدرت و 520 نیوتنمتر گشتاور خواهد داشت تا افزایش 40 اسب بخار و 70 نیوتنمتر فراهم شود. بیامو 540i یک سدان دو دیفرانسیل با سیستم هیبرید ساده (mild-hybrid) خواهد بود که میتواند به لطف موتور برقی، گشتاور 540 نیوتنمتر را برای مدتی کوتاه در اختیار راننده بگذارد و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 4/5 ثانیه را ممکن کند.
دو مدل سری 5 برقی برای سال 2024 وجود خواهد داشت. نسخهی ارزانتر مجهز به سیستم eDrive40، تکموتوره با قدرت 335 اسب بخار و گشتاور 400 نیوتنمتر است که هنگام نیاز، گشتاور لحظهای 430 نیوتنمتر تولید میکند. این مدل، در زمان 5/7 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت محدودشده به 195 کیلومتر برساعت دارد. توان پیمایش ارزانترین سری 5 برقی با یک شارژ، 470 کیلومتر اعلام شده است.
بیامو i5 M60 از دو موتور برقی، 590 اسب بخار قدرت و 743 نیوتنمتر گشتاور میگیرد. این خودروی چهار چرخ محرک، در حالت رانندگی M Sport Boost یا فعالسازی سیستم لانچ، 819 نیوتنمتر گشتاور دارد و میتواند 3/7 ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. نهایت سرعت i5 M60 محدود به 230 کیلومتر برساعت است و با یک شارژ، 410 کیلومتر را طی میکند.
فعلا برای انواع i5 فقط بسته باتریهای 84/3 کیلووات ساعتی ارائه میشود. این خودرو با سیستم شارژ سریع 205 کیلوواتی سازگار است و میتواند در زمان 30 دقیقه، ظرفیت باتریها را از 10 به 80 درصد برساند. خریداران این خودرو به مدت دو سال، 30 دقیقه شارژ روزانهی رایگان از طریق ایستگاههای شارژر الکتریفای امریکا را هدیه میگیرند.
سری 5 جدید در مدل 530i ، آستانه قیمت 58 هزار دلار خواهد داشت. برای مدل دو دیفرانسیل، 2 هزار دلار اضافه پرداخت وجود دارد و بیامو 540i xDrive به قیمت 65 هزار دلار فروخته خواهد شد. شروع قیمت برای i5 eDrive40 و i5 M60 نیز به ترتیب، 67 و 84 هزار دلار است. بیامو برای بازار اروپا 520i هیبریدی با قدرت 185 اسب بخار و سری 5 دیزلی از سری 520d نیز عرضه خواهد کرد که احتمالا آستانه قیمت 50 هزار دلار خواهند داشت.