بی ام و

بی ام و سری ۷ کد E32 گلدفیش با پیشرانه ۱۶ سیلندر، کشتی زمینی!

بی‌ام‌و سری ۷ کد E32 در تاریخ به عنوان اولین خودروی سواری ۱۲ سیلندر بازار آلمان پس از جنگ جهانی دوم شناخته می‌شود. این خودرو در سال ۱۹۸۶ با نیروگاه ۵ لیتری M70 که قدرت ۲۹۶ اسب بخاری را در نسخه فول ۷۵۰i تولید می‌کرد عرضه شد. اندکی پس از حضور این سدان لوکس و فول سایز در بازار، مهندسان این برند مونیخی آزادی عمل کاملی برای کار روی یک پیشرانه بزرگ‌تر پیدا کردند.

اینجا بود که گلدفیش متولد شد. این خودرو که بر اساس مدل ۷۵۰i شکل گرفته بود اما نامش به ۷۶۷ یا “هفت مرموز” تغییر یافت از پیشرانه حجیم‌تر ۶.۷ لیتری استفاده می‌کرد. همچنین تعداد سیلندرها نیز با افزایش ۴ واحدی به ۱۶ سیلندر رسید اما هرگز برنامه‌ای برای استفاده از این نیروگاه در مدل‌های تولیدی وجود نداشت. هرچند بنتلی مولسان با این پیشرانه ۱۶ سیلندر و به عنوان جایگزین سطح بالاتر پیشرانه ۸ سیلندر توربو تست شد ولی آن مدل نیز راهی به خط تولید نیافت.

صحبت از مولسان شد و باید گفت محفظه پیشرانه این خودرو از فضای کافی برای پذیرایی از نیروگاه ۶.۷ لیتری بی‌ام‌و سری ۷ برخوردار بود. البته این موضوع درباره سری ۷ کد E32 صدق نمی‌کرد زیرا ژرمن‌ها مجبور بودند تغییراتی را برای جای دادن پیشرانه ۱۶ سیلندر در آن ایجاد کنند. مهم‌ترین تغییر نصب یک جفت رادیاتور در بخش عقب خودرو بود و همچنین ورودی‌های فایبرگلاس نیز در پانل‌های عقب دیده می‌شدند که نمایی منحصربه‌فرد را ایجاد کردند. در بخش عقب چراغ‌های L شکل نازک‌تر نصب شدند تا فضا برای نصب قطعه سفارشی لازم برای خروج هوای داغ فراهم شود.

گلدفیش با پیشرانه ۱۶ سیلندر خود پادشاه جاده بود. این پیشرانه بزرگ قدرتی حدود ۴۰۰ اسب بخار و گشتاور بیشتر از ۶۰۰ نیوتون متری تولید می‌کرد. این ارقام نسبت به خروجی مدل استاندارد M70 افزایش چشمگیری داشتند. همچنین باید دانست نیروی پیشرانه ۱۶ سیلندر از طریق گیربکس ۶ سرعته دستی به اکسل عقب فرستاده می‌شد. اما آنچه در داخل کابین باعث تمایز گلدفیش نسبت به بی‌ام‌و سری ۷ کد E32 می‌شد مطابقت دور پیشرانه ۴ هزار با ۶ هزار است. به غیر از آن شاهد کابین نسبتاً پایه E32 هستیم چراکه این خودرو یک نسخه پروتوتایپ بود و برای نمایش عمومی تولید نشد. گلدفیش از عناصر طلایی‌رنگ و نشان ۱۶ سیلندر در کابین سود می‌برد. همچنین فضای بار زیادی برای سرنشینان عقب وجود داشت.

به گزارش پدال و به نقل از BMW بلاگ، چند سال پیش بخش کلاسیک گروه بی‌ام‌و اظهار داشت ۷۶۷iL تک ساخت نشان داد زمانی که به مهندسان اجازه دهید خلاق باشند چه چیزهایی می‌توانند بسازند. قطعاً قدرت این خودرو با توجه به استانداردهای امروز خیلی بالا نخواهد بود اما برای حدود ۳۵ سال پیش قدرت ۴۰۰ اسبی یک پیشرانه تنفس طبیعی رقم احساس‌برانگیزی جلوه خواهد کرد. بی‌ام‌و با پیشرانه ۱۲ سیلندر خود وداع کرده و بنابراین تنها راه دسترسی به این نیروگاه آهنین انتخاب محصولات رولزرویس خواهد بود. این خودروساز بریتانیایی نیز می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ الکتریکی شود و بنابراین آن‌ها نیز پیشرانه ۱۲ سیلندر را کنار خواهند گذاشت.

تماشا در آپارات:

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. MASOUD 0099

    ۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (115 ديدگاه)

    شاه پدر بزرگ کلاس هفت الان

    موافقم ۲۷
    مخالفم ۰
  2. aMiRsHaYaN

    ۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (445 ديدگاه)

    سدان موتور عقب..
    آره داش منطقیه
    ولی اگه تولید میشد میزد تو دک و پوز آئودی و بنز

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۱۷
    1. Omid

      ۹ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (7 ديدگاه)

      موتور عقب نیست که مشتی…
      رادیات اضافه داره عقب برای خنک کردن بهتر موتور.

      موافقم ۱۶
      مخالفم ۰
  3. Royal Driver UK 70

    ۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (675 ديدگاه)

    O M G همینو فقط میتونم بگم

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۰
  4. کرگدن باواریا

    ۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (356 ديدگاه)

    جذاااااب لنتی :)))))

    کشتی موشکی

    موافقم ۳۵
    مخالفم ۲
  5. Nima RST

    ۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (12 ديدگاه)

    برای این اینترنت ضعیف که عکسای پدالم باز نمیکنه
    برای این وی پی ان ها که قطع و وصل میشن

    موافقم ۳۸
    مخالفم ۳
    1. Mustang shelby gt 350

      ۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (116 ديدگاه)

      برای براهای بی نهایت🤣🤣😢😢😭 برای پراید هایی که مجبور به روندشون شدیم،برای کسایی که چون خودروی ملی کیفیت نداشت مردن تو تصادف، هعی روزگار

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۱
  6. PRPR

    ۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (105 ديدگاه)

    پیشرانه های بی ام و واقعا عالیه ولی این پیشرانه ها رو چرا رو این ماشینا میزاره ؟ بنظرم به جز مصرف بالا کاربردی نداره یه موتور ۸ سیلندر هم همین کاربرد رو داره

    موافقم ۵
    مخالفم ۴
    1. Arian

      ۱۱ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (32 ديدگاه)

      درسته منطقیه اما اون زمان بی ام و قدرتشو میخواست به همه ثابت کنه که من هم میتونم پیشرانه قوی و ۱۶ سیلندر بزنم

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  7. محمد هادی

    ۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1251 ديدگاه)

    پس قبل از بوگاتی هم بی ام و یه انگولکایی رو پیرانه ۱۶سیلندر داشته!
    برام خیلی جالبه که وزن ماشین در نهایت چند تن میشده
    نسبت توزیع وزن در عقب و جلوی خودرو به چه صورت میشده
    و اینکه اضافه شدن موتور ۱۶سیلندر برای اثبات توانایی بود یا صرفا افزایش توان بالاتر خودرو
    اگر هدف افزایش توان بود،خب چرا به همون موتور ۱۲سیلندر هیولا یه جفت تویین توربوی بزرگ اضافه نشد تا هم به کاهش وزن کلی خودرو و هم مصرف سوخت و سایر پیچیدگی های زیاد موتورهای شانزده سیلندر کمک بشه؟؟
    بهرحال پروژه ی جاه طلبانه یی بوده اون زمان
    حتی همین زمان

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۲
    1. Ali_x76

      ۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1121 ديدگاه)

      قبل از همه، کادیلاک سال ۱۹۳۰ پیشرانه ۱۶ سیلندر رو به مدت ۱۰ سال روی کادیلاکV16 نصب می‌کرد.

      موافقم ۹
      مخالفم ۷
    2. رامین

      ۹ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (48 ديدگاه)

      والله اگه بحث جاه طلبانه باشه نصف بیشتر تکنولوژی ها در کادیلاک بوده و همین وی ۱۶ در دهه ۳۰ میلادی که بوگاتی هم در تولید ۱۶ سیلندر در دهه سی دستی داشته و نیم قرن بعد سایر خودرو سازها وی ۱۶ ساز شدند

      موافقم ۱
      مخالفم ۴
  8. Alan.r

    ۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (663 ديدگاه)

    مقایسه بشه با سری هفت جدید

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۰
  9. holbay با کاربرات ۴ دهنه

    ۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (603 ديدگاه)

    یعنی بی م وه با ساختن اینا این بی اصالت ها و بی هویت ها خریدار جمع می کنه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۳۴
    1. holbay با کاربرات ۴ دهنه

      ۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (603 ديدگاه)

      آقا شاهین این این این این این این این این این این سری نفت چقدر وزن داره

      موافقم ۲
      مخالفم ۱۷
  10. پدرام

    ۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (763 ديدگاه)

    ۴۰۰ اسب بخار و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور برای الان هم خیلی عدد خوبی هست

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۱
  11. بی خیال اسم

    ۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (669 ديدگاه)

    واقعا عالیه عاشقش شدم

    موافقم ۹
    مخالفم ۱
  12. AMD

    ۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (163 ديدگاه)

    واقعا عالی بود . لطفا درباره بنزSEL1000 مطلب بزارید

    موافقم ۵
    مخالفم ۱
  13. ۹۱۱

    ۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (360 ديدگاه)

    یکی از بهترین بی ام و های تاریخ 😍😍

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا