نبرد سلاطین آلمانی، بی ام و سری 7 یا مرسدس بنز S کلاس؟

جمعه 28 مهر 1402 - 14:30
مطالعه 9 دقیقه
Untitled-1
سؤال همیشگی، پادشاه بخش سدان‌های لوکس مرسدس بنز S است یا ب‌ام‌و سری 7؟ در این مطلب پاسخ این سؤال را خواهیم داد.
تبلیغات

جدیدترین نسل ب‌ام‌و سری 7 با تکنولوژی‌های فراوان و نسخهٔ تمام الکتریکی به بازار آمده است اما این سدان باواریایی رقیب بسیار سرسختی بنام مرسدس بنز S کلاس دارد که بارها مدعی عنوان بهترین سدان جهان بوده و در رقابت با سری 7 اغلب برنده بوده است. S کلاس ویژگی‌های بسیار چشمگیری دارد و بنابراین، سری 7 باید بهترین دانش مهندسی ب‌ام‌و را به کار گیرد تا بتواند به برتری برسد.

کپی لینک

ب‌ام‌و سری 7

ما برای این آزمایش، مدل پلاگین‌هیبریدی M760e xDrive را در اختیار داریم که به‌صورت استاندارد به بهترین تکنولوژی‌های ب‌ام‌و مجهز است و بنابراین قیمت بالایی دارد. پکیج 23 هزار پوندی آلتیمیت نیز قیمت خودروی آزمایشی ما را به 144,905 پوند رسانده است.

ویژگی‌های فنی

سری 7 جدید کمی بزرگ‌تر از قبل شده و طول آن با 130 میلی‌متر افزایش به 5,391 میلی‌متر رسیده است. بااین‌حال، اندازهٔ کلی پیشرانه‌ها کاهش پیدا کرده و خبری از موتور V12 نیست؛ بنابراین، نرمی و سکوت حالا در نسخهٔ الکتریکی i7 ظاهر می‌شود. در M760e آزمایشی ما، یک پیشرانهٔ شش سیلندر بنزینی در کنار یک موتور الکتریکی قرار گرفته که مجموعاً 570 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. این‌ها هنوز هم ارقام بزرگی برای به حرکت درآوردن خودرویی 2.5 تنی هستند. موتور الکتریکی که در گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ادغام شده است، به‌تنهایی 195 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور دارد. به لطف پکیج باطری 22.1 کیلووات ساعتی نیز M760e می‌تواند تا 77 کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی طی کند.

روی جاده

خودرو در حالت تمام الکتریکی به‌طور شگفت‌انگیزی نرم و روان احساس می‌شود. راحتی سواری هم فوق‌العاده است و سروصدا به‌خوبی عایق می‌شود. هندلینگ چابک در چنین سدان 5.3 متری شگفت‌انگیز است و هرچند M760e برای جاده‌های پیچ‌درپیچ ساخته نشده اما پایداری و چسبندگی بالای آن بسیار چشمگیر است. فرمان سبک و دقیق است و اشتباه گرفتن M760e با خودرویی کوچک‌تر در اندازهٔ سری 5 آسان خواهد بود. ترمزها نیز قدرتمند هستند که ویژگی مهمی است زیرا M760e در خط مستقیم پرفورمنس بسیار خوبی دارد و تنها 4.3 ثانیه طول می‌کشد تا از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. سیستم هیبریدی هم بین حالت‌های الکتریکی و بنزینی بسیار روان جابجا می‌شود. در سرعت‌های بالا، سواری همچنان کنترل‌شده باقی می‌ماند و در حالت اسپرت با اینکه همه‌چیز سفت‌تر می‌شود اما سواری هنوز هم راحت است. مثل شهر، در سرعت‌های بزرگراهی هم کابین فوق‌العاده ساکت است.

کابین و فضای داخلی

هنگام نشستن روی صندلی راننده، کیفیت ساخت عالی و تکنولوژی‌های پیشرفته بلافاصله خود را نشان می‌دهند. صندلی‌های جلو مجلل هستند اما در چنین خودرویی بسیاری از خریداران وقت خود را در صندلی‌های عقب می‌گذرانند. در این قسمت، سری 7 واقعاً چشمگیر است. یک نمایشگر کوچک که روی پانل هرکدام از درها نصب شده، امکان تنظیم سیستم تهویه و کنترل سیستم سرگرمی را برای سرنشینان فراهم می‌کند. علاوه بر این، خودروی آزمایشی ما به صفحه‌نمایش تئاتری 31.3 اینچی 8K هم مجهز بود که تجربهٔ نشستن در سینما را ارائه می‌کند. سیستم صوتی خودرو هم ساخت B&W است که به‌صورت استاندارد 18 بلندگو دارد.

نسل جدید سری 7 مطمئناً در جلو خودروی مجللی است اما برای کسانی که در صندلی‌های عقب بنشینند تأثیرگذارتر خواهد بود. فضا و راحتی در اینجا فوق‌العاده است. فضای سر و زانو فراوان است و صندلی‌ها بزرگ و راحت هستند. صندوق بار روی کاغذ 525 لیتر ظرفیت دارد که چشمگیر به نظر می‌رسد اما شکل کلی صندوق کاملاً نامناسب است و به دلیل دهانهٔ باریک، بارگیری آسان نخواهد بود.

کپی لینک

مرسدس بنز S کلاس

مرسدس آزمایشی ما از مدل S580e تیپ پریمیوم پلاس بود که 121,295 پوند قیمت دارد. وفاداری خریداران S کلاس باورنکردنی است و حدود 80 درصد خریداران دوباره سراغ همین خودرو می‌روند اما با ورود سری 7 جدید آیا زمان آن رسیده که خریداران در مورد تصمیم بعدی خود تجدیدنظر کنند؟

ویژگی‌های فنی

مرسدس بنز S کلاس دهه‌ها است که به نماد نوآوری و تکنولوژی در خودرو تبدیل شده و این موضوع در نسل W223 هم ادامه پیدا کرده است. نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی مورد آزمایش ما به یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی 362 اسب بخاری به همراه یک موتور الکتریکی 148 اسب بخاری مجهز است که درمجموع 510 اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. این رقم هرچند از ب‌ام‌و کمتر است اما هنوز هم قابل‌توجه خواهد بود. ویژگی مهم S580e برخورداری از باطری‌های 28.6 کیلووات ساعتی است که بزرگ‌ترین باطری در بین همهٔ خودروهای پلاگین‌هیبریدی بازار محسوب می‌شود و برد تمام الکتریکی 101 کیلومتری را فراهم می‌کند. این باطری بزرگ اما اضافه‌وزن را به دنبال دارد و S کلاس با وزن 2631 کیلوگرم، بیش از صد کیلوگرم از سری 7 سنگین‌تر است. یکی از نوآوری‌های ایمنی در W223 ایربگ‌های عقب هستند که از پشتی صندلی‌های جلو بیرون می‌آیند.

روی جاده

در برخی زمینه‌ها، S کلاس توانایی‌هایی چشمگیری دارد اما ایرادات کوچکی این تجربهٔ جذاب را خدشه‌دار می‌کنند. یکی از این ایرادات سواری است. از چنین خودرویی انتظار می‌رود سواری استثنایی داشته باشد اما مرسدس در سرعت‌های پایین ناراحت است هرچند که موتور الکتریکی برای رانندگی‌های شهری به‌اندازهٔ کافی روان و قدرتمند خواهد بود. S580e پرفورمنس خوبی هم دارد و پیشرانهٔ شش سیلندر خطی آن کمی آرام‌تر از ب‌ام‌و است. S کلاس در پیچ‌ها نسبت به سری 7 سنگین‌تر احساس می‌شود و بادی‌رول بیشتری دارد اما از چسبندگی خوبی برخوردار بوده و فرمان سبک و دقیق است. یکی دیگر از مشکلات S580e نیز ترمزها هستند که هم احساس خوبی ندارند و هم قدرت توقف آن‌ها ضعیف است. تکان‌های خفیف خودرو در سرعت پایین، هنگام افزایش سرعت به‌طور کامل ناپدید می‌شود و کیفیت سواری S کلاس فوق‌العاده خواهد بود تا جایی که احساس می‌شود خودرو روی جاده شناور است. سروصدای باد و جاده هم به‌خوبی از کابین دور شده است.

کابین و فضای داخلی

کابین S580e به‌اندازهٔ M760e مدرن و پیشرفته احساس نمی‌شود اما به‌طورکلی، داخل مرسدس فضایی فوق‌العاده برای نشستن است. در جلو صندلی‌ها بسیار راحت هستند و موقعیت نشستن نسبت به اکثر سدان‌ها کمی بالاتر است. کنترل‌های لمسی روی غربیلک فرمان چندان بی‌نقص نیستند اما کیفیت ساخت کلی حرف ندارد. در عقب، سرنشینان می‌توانند عملکردهای اطلاعاتی-سرگرمی را از طریق یک نمایشگر لمسی کنترل کنند. از این نمایشگر هم می‌توان روی زیر آرنجی وسطی استفاده کرد و هم آن را از جا درآورد و مثل تبلت مورداستفاده قرار داد.

مرسدس در عقب فضای وسیعی برای سرنشینان دارد و هرچند فضای سر و زانوی ب‌ام‌و کمی بیشتر به نظر می‌رسد اما صندلی‌های عقب هردو خودرو کاملاً جادار هستند. بااین‌حال، جانمایی سیستم پلاگین‌هیبریدی S580e فضای صندوق را قربانی کرده است و ظرفیت 350 لیتری آن کمی ناامیدکننده به نظر می‌رسد. البته فضای کلی صندوق مرسدس بسیار بهتر از رقیب است و قرار دادن وسایل مختلف در آن آسان‌تر خواهد بود.

کپی لینک

نتیجه

مقام اول: ب‌ام‌و سری 7

نقاط قوت: کیفیت سواری، پرفورمنس، هندلینگ، کیفیت ساخت

نقاط ضعف: طراحی بحث‌برانگیز، استهلاک بیشتر از S کلاس، آپشن‌های گران‌قیمت

مرسدس بنز پادشاه دیرینهٔ سدان‌های لوکس محسوب می‌شود اما در این رقابت جدید، سری 7 تاج پادشاهی آن را می‌رباید. دلیل اصلی این اتفاق، برتری در قسمت‌هایی است که در یک خودروی لوکس بیشتر اهمیت دارند یعنی راحتی سواری، نرمی و پالایش کلی. همچنین سری 7 در داخل واقعاً خاص و گران‌قیمت احساس می‌شود.

مقام دوم: مرسدس بنز S کلاس

نقاط قوت: راحتی در سرعت‌های بالا، کابین ساکت، صندلی‌های عقب مجلل، برد الکتریکی عالی

نقاط ضعف: کیفیت سواری ضعیف در سرعت‌های پایین، احساس سنگینی، ترمزهای ناخوشایند

برای بسیاری، فقط ظاهر ساده‌تر S کلاس برای انتخابش کافی خواهد بود. علاوه بر این، سدان مرسدس برد الکتریکی بیشتری دارد، کیفیت سواری آن در سرعت‌های بالا فوق‌العاده است و قسمت عقب کابین آن شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد. بااین‌حال، در بسیاری از زمینه‌ها ب‌ام‌و برتری دارد حتی اگر جزئی باشد.

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

ب‌ام‌و M760e

مرسدس S580e

پیشرانه

3 لیتری I6 توربو هیبریدی

3 لیتری I6 توربو هیبریدی

قدرت

570 اسب بخار

510 اسب بخار

گشتاور

800 نیوتن متر

750 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

9 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

عقب

شتاب صفرتاصد

4.3 ثانیه

5.2 ثانیه

حداکثر سرعت

250 کیلومتر بر ساعت

250 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

8.3 لیتر ترکیبی

7.8 لیتر ترکیبی

ظرفیت باطری

22.1 کیلووات ساعت

28.6 کیلووات ساعت

ظرفیت باک

65 لیتر

67 لیتر

طول

5,391 میلی‌متر

5,320 میلی‌متر

عرض

1,950 میلی‌متر

1,954 میلی‌متر

ارتفاع

1,544 میلی‌متر

1,503 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

3,215 میلی‌متر

3,216 میلی‌متر

وزن خالص

2525 کیلوگرم

2631 کیلوگرم

حجم صندوق بار

525 لیتر

350 لیتر

دایرهٔ چرخش

12.1 متر

12.5 متر

قیمت پایه

119,305 پوند

121,295 پوند

قیمت تست‌شده

144,905 پوند

121,295 پوند

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.