بی ام وتویوتا

چرا پیشرانه B58 بی ام و نسخه مدرن موتور 2JZ تویوتا محسوب می‌شود؟

از لحاظ پتانسیل تیونینگ، تعداد کمی از پیشرانه‌ها قابلیت‌ها و توانایی‌های موتور ۲JZ تویوتا را دارند اما پیشرانهٔ B58 ب‌ام‌و بسیار به آن نزدیک است.

از هر طرفدار خودرویی بخواهید نمادین‌ترین پیشرانهٔ شش سیلندر خطی تاریخ را نام ببرد، به‌احتمال‌زیاد به ۲JZ تویوتا اشاره خواهد کرد. این پیشرانهٔ مشهور که از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۷ تولید شد، با قرار گرفتن در سینهٔ نسل چهارم سوپرا به یک افسانه تبدیل شد. هرچند سوپرا در حالت کارخانه‌ای حداکثر ۳۳۰ اسب بخار قدرت داشت اما تیونرها به‌سرعت اسرار ۲JZ را کشف کردند و با پمپاژ یک تن بوست، قدرت‌های چهاررقمی از این موتور بیرون کشیدند. این پیشرانه به دلیل جان‌سختی، قابلیت اطمینان و قابلیت تیونینگ بالا شهرت پیدا کرد.

بااین‌حال، ۲JZ حالا هفده‌ساله شده و تکنولوژی در دنیا بسیار پیشرفت کرده است. به همین دلیل، زمانی که تویوتا نسل پنجم سوپرا را توسعه داد، مجبور شد یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی جدید برای آن در نظر بگیرد اما بجای ساخت یک ۲JZ جدید، سراغ ب‌ام‌و رفت و موتور B58 را گرفت. بااین‌وجود، موتور B58 ب‌ام‌و را می‌توانیم معادل واقعی امروزی ۲JZ بدانیم. پیش از اینکه هرچه ناسزا میدانید روانهٔ ما کنید و برای همیشه پدال را تحریم کنید، بگذارید دلیل چنین ادعایی را توضیح دهیم.

B58 و ۲JZ، نزدیک‌تر چیزی که فکر می‌کنید

پیش از اینکه به تجزیه‌وتحلیل دقیقی فنی دو موتور بپردازیم، لازم به ذکر است که در مشخصات اولیه، شباهت‌های زیادی بین B58 و ۲JZ وجود دارد. هرچند تفاوت‌هایی بین این دو موتور وجود دارد اما اعداد و ارقام آن‌ها بسیار به هم نزدیک است. پیشرانهٔ ب‌ام‌و قدرت و گشتاور بیشتری و محدودهٔ دور موتور گسترده‌تری تولید می‌کند اما با توجه به پیشرفت‌هایی که در تکنولوژی توربوشارژر، سوخت‌رسانی و موارد دیگر صورت گرفته، فاصلهٔ این اعداد کمتر از حد انتظار است. همچنین وقتی عمیق‌تر بررسی کنیم، شباهت‌های فنی بین دو موتور بسیار زیاد خواهد بود.

قطعات فورج‌کاری شده

یکی از نقاط قوت اصلی ۲JZ در دنیای تیونینگ، قابلیت تولید قدرت‌های چهاررقمی بدون نیاز به تعویض قطعات کارخانه‌ای بود. به‌سادگی با رساندن سوخت بیشتر و افزایش بوست توربوها، می‌شد قدرت این موتور را سه برابر کرد بدون آنکه به قابلیت اطمینان پیشرانه لطمهٔ چندانی وارد شود. البته امروزه بیرون کشیدن ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت از پیشرانه‌ها با تیونینگ کار خیلی سختی نیست ولی کمتر پیشرانه‌هایی را می‌توان پیدا کرد که مثل ۲JZ یا LS جنرال موتورز بتواند با تغییراتی جزئی قدرت‌های بزرگ تولید کند. بااین‌حال، پیشرانهٔ B58 ب‌ام‌و نیز می‌تواند به همین اعداد چهاررقمی برسد و هرچند برای این کار توربوشارژرها، انژکتورها و دیگر قطعات جانبی تعویض می‌شوند اما بخش داخلی موتور B58 تا حد زیادی بدون تغییر باقی می‌ماند زیرا این پیشرانه به‌صورت کارخانه‌ای با میل‌لنگ و شاتون‌های فولادی فورج‌کاری شده تولید می‌شود. ۲JZ نیز به میل‌لنگ فولادی فورج‌کاری شده مجهز بود و به همین دلیل می‌توانست قدرت‌های بسیار بالایی را تحمل کند.

امکان استفاده در خودروهای مختلف

در طول تاریخ، پیشرانه‌های فوق‌العاده‌ای ساخته شدند که فقط در یک خودرو مورداستفاده قرار گرفتند و از سوی دیگر، بسیاری از پیشرانه‌های عالی هم بوده‌اند که زیر کاپوت ده‌ها خودرو قرار گرفتند. ۲JZ و B58 هردو در دستهٔ دوم قرار می‌گیرند. هرچند سوپرا مشهورترین خودرویی است که به موتور ۲JZ مجهز شد اما می‌توان لیستی شامل بیش از ۱۰ خودرو تهیه کرد که از نسخه‌های مختلف این پیشرانه استفاده کردند. البته همهٔ این خودروها پرفورمنس محور نبودند و بسیاری از آن‌ها مثل لکسوس GS300 خودروهای لوکسی بودند که از شخصیت نرم و آرام و همین‌طور قابلیت اطمینان بالای ۲JZ بهره بردند. از سوی دیگر، موتور B58 از زمان معرفی در سال ۲۰۱۵ تاکنون در ۱۷ خودروی مختلف استفاده شده که حتی برخی از آن‌ها محصول ب‌ام‌و نیستند. این پیشرانه همچنین در تمام خودروهای محرک عقب ب‌ام‌و استفاده شده است. خودروهایی که از موتور B58 استفاده کرده‌اند عبارت‌اند از:

  • M140i
  • M240i
  • M340i
  • M440i
  • ۵۴۰i
  • ۶۴۰i
  • ۷۴۰i
  • ۸۴۰i
  • X3 M40i
  • X4 M40i
  • X5 xDrive40i
  • X6 xDrive40i
  • X7 xDrive40i
  • Z4 M40i
  • تویوتا سوپرا
  • اینیوس گرنادیر
  • مورگان Plus Six

تفاوت‌های ۲JZ و B58

هرچند این دو پیشرانه از بسیاری جهان بسیار شبیه هم هستند اما در چند بخش کلیدی نیز تفاوت‌هایی دارند. ازآنجایی‌که بین زمان توسعهٔ این دو موتور ۲۰ سال فاصله وجود دارد، طبیعی است که تکنولوژی‌های توسعهٔ آن‌ها باهم متفاوت باشد. به‌عنوان‌مثال، درحالی‌که ۲JZ بلوک چدنی داشت که در برابر استفاده‌های خشن مقاومت می‌کرد، B58 از بلوک آلومینیومی استفاده می‌کند.

آیا B58 لایق جانشینی ۲JZ است؟

مقایسه دو پیشرانه از دو سازندهٔ مختلف و دوره‌های متفاوت دشوار است زیرا شبیه مقایسهٔ سیب و پرتقال خواهد بود. همچنین باید توجه داشته باشیم که جهان چقدر تغییر کرده و خودروهای مدرن چقدر به وسایل الکترونیکی متکی هستند. به همین دلیل، احتمالاً قابلیت اطمینان B58 از ۲JZ ضعیف‌تر خواهد بود اما لازم به ذکر است که بسیاری از مشکلات B58 از قطعات جانبی آن ناشی می‌شود نه قطعات اصلی؛ بنابراین، به نظر می‌رسد بتوان B58 را جانشین مناسبی برای ۲JZ دانست. عملکرد عالی در حالت استاندارد، پتانسیل تقویت بالا با قطعات افترمارک و عرضهٔ گسترده که نشان از قابلیت اطمینان بالا دارد از ویژگی‌های این پیشرانهٔ ب‌ام‌و هستند. B58 چه برای کسانی که خواهان پیشرانه‌ای بی‌دردسر هستند و چه کسانی که پرفورمنس بالا می‌خواهند گزینهٔ مناسبی است. همچنین اینکه تویوتا برای نسل پنجم سوپرا موتور B58 را انتخاب کرده را می‌توان تأیید رسمی شرکت ژاپنی بر این ادعا دانست که B58 واقعاً معادل امروزی ۲JZ محسوب می‌شود.

مقایسه مشخصات فنی

تویوتا ۲JZ ب‌ام‌و B58
نوع ۶ سیلندر خطی ۶ سیلندر خطی
حجم دقیق ۲,۹۹۷ سی‌سی ۲,۹۹۸ سی‌سی
تعداد توربوشارژر ۲ ۱
قدرت ۳۳۰ اسب بخار در ۵۶۰۰ rpm ۳۸۲ اسب بخار در ۵۰۰۰ تا ۶۵۰۰ rpm
گشتاور ۴۵۰ نیوتن متر در ۴۰۰۰ rpm ۵۰۰ نیوتن متر در ۱۶۰۰ تا ۴۵۰۰ rpm
ردلاین ۶۸۰۰ rpm ۷۰۰۰ rpm
قطر سیلندر ۸۶ میلی‌متر ۸۲ میلی‌متر
کورس پیستون ۸۶ میلی‌متر ۹۴.۶ میلی‌متر
جنس بلوک چدنی آلومینیومی
تایمینگ تسمه زنجیر
زمان‌بندی متغیر سوپاپ سوپاپ‌های هوا سوپاپ‌های هوا و دود

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۱ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. ALI.A.NLANSR

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (47 ديدگاه)

    ولی ۲jz یه چیز دیگست

    موافقم 12
    مخالفم 6
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (10320 ديدگاه)

      درسته پدال زحمت کشید و مقاله‌ای گذاشت جهت شباهت این دو موتور !!! ولی تو خودِ مقاله هم تکرار کرد که 2JZ بی‌همتاست و البته مقاوم‌تر!!!

      سوپرا جدید اون چیزی نبود که طرفداران را راضی کنه و اون هم اصالت که برای هر طرفدار خودرویی از ملزومات واجبِ؟؟؟!

      بدبختی اینجاست که به جز موتور ، از قطعات و دکمه‌ها و کیفیت داشبورد BMW هم استفاده کردن و به جذابیت اختصاصی سوپرا ضربه زدن!!!

      موافقم 9
      مخالفم 6
      1. نمیدانم

        ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (8 ديدگاه)

        وقتی از موتور های بی ام و در انواع شرکت های دیگه مثل زمانی که لندروور مال ب ام و بود اکثر رنج روور ها موتور هاشون با ب ام و مشترک بود و الانم که رولزرویس مال ب ام و هست ماشینای رولزرویس از ۱۲ سیلندر ب ام و استفاده میکنن همونی که توی نسل قبلی سری هفت قرار میگرفت
        این که از بین این همه ماشین و انجین خفن از ژاپن چرا انقدر همه به سوپرا و 2jz گیر دادن خیلی جالب نیست چرا هیچکس در مورد gtr انقدر صحبت نمیکنه چرا هیچکس درباره rb 26 نیسان یا 4g63 میتسوبیشی صحبت نمیکنه
        بسه انقدر گنده کردن سوپرا و عین بچه ها رفتار کردن

        موافقم 14
        مخالفم 4
        1. Taha Ayoobi

          ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (1614 ديدگاه)

          برو یکم در مورد سری jz یکم تحقیق کن تا یفهنی چرا اینقدر سر زبوناس.

          موافقم 8
          مخالفم 7
        2. Amir.Pashib

          ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          الان به نظرت واقعاً این مسئله اتفاقی و بی‌دلیله که تو میای همینجور بدون اینکه چیزی بارت باشه چرند و مزخرف میگی؟؟؟

          موافقم 2
          مخالفم 1
      2. نمیدانم

        ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (8 ديدگاه)

        استفاده کردن از قطعات مشترک با ماشینای شرکتی که انقدر اعتبار داره و حداقل بعد از دهه ۲۰۱۰ تا الان هیچکس از کیفیت ماشینای ب ام و چیز بدی ندیده حتی برای کسی مثل تویوتا که به کیفیتش شهره است چیز بدی نیست

        موافقم 5
        مخالفم 9
      3. Taha Ayoobi

        ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (1614 ديدگاه)

        تویوتا نخواست نسل 5 سوپرا رو انقلابی و مثل نسل 4 عرضه کنه.
        البته فکر کنم به این برمیگرده که رقابت خاصی نبود.
        ولی دهه 80 و 90 رقابت بالا گرفته بود که نسل 4 متولد شد.
        به شخصه خیلی دوست دارم دوباره یه نسخه از سری jz رو بزنه، مثلا 3jz.

        موافقم 11
        مخالفم 2
    2. A.m.A

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (113 ديدگاه)

      یه سوال
      تفاوت B58 وS58 چیه

      موافقم 2
      مخالفم 1
  2. شهروند ایرانی

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (795 ديدگاه)

    تنها دلیل بحث اقتصادی مدیریت نه کیفی قطعا اونا میتونستن یه چیزی مثل lfa بسازن یا همون 2jz هماهنگ کنن با موتورهای روز اما تصمیم گرفتن راه ساده انتخاب کنن یه موتور که ارزونتر تموم میشه گذاشتن روش از اونجایی که توسعه موتور بنزینی عاقلانه نبود

    موافقم 11
    مخالفم 1
  3. امیررضا

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (274 ديدگاه)

    ”پیش از اینکه هرچه ناسزا میدانید روانهٔ ما کنید و برای همیشه پدال را تحریم کنید، بگذارید دلیل چنین ادعایی را توضیح دهیم.”
    این خوب بود، ملت قشنگ بلدن به رگبار ببندن.

    موافقم 15
    مخالفم 3
  4. Engineer

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (47 ديدگاه)

    B58 مثل 2jz یکی از پیشرانه هایی بود که وقتی یه کمپانی میخواست خودرو کم استهلاک بسازه، بدون فکر انتخابش میکرد.

    موافقم 12
    مخالفم 2
  5. آریا

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (112 ديدگاه)

    2jz خیلی خوبه مخصوص تیونرهاست بلوکه‌ش هم چدنه که باعث میشه موتور دوامش بره بالا و بیشتر بتونن تقویت کنن

    موافقم 8
    مخالفم 1
  6. منصور

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    تایمینگ تویوتا 2JZ زنجیر بود،
    بی ام و تسمه،
    بی‌زحمت جدولتونو اصلاح کنید.

    موافقم 2
    مخالفم 9
    1. datsun

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (3561 ديدگاه)

      خیر ۲jz تسمه ی بود

      موافقم 8
      مخالفم 0
  7. SMS

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (44 ديدگاه)

    فرق b58 باs58چیست ؟

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. Taha Ayoobi

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1614 ديدگاه)

      تا جایی که من میدونم B پایین تر از S قرار میگیره.
      یعنی S58 یه نسخه پیشرفته تری از B58 هست.
      اگر اشتباه نکنم میشه گفت نسخه پرفورمنس بالاتر از B58

      موافقم 10
      مخالفم 1
  8. Taha Ayoobi

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1614 ديدگاه)

    خودم جا نشین 2jz نمیدونمش ولی یه چیزی میتونه موتور B58 رو ثابت کنه که توی متن هم گفته شد. اینکه تویوتا از اون موتور استفاده کرده.
    وقتی تویوتا از اون موتور استفاده مرده یعنی واقعا قابل اطمینانه. چون حتی اگه تویوتا سر سوپرا mk5 خواسته باسه هزینه هارو بیاره پایین و از موتوریه شرکت دیگه استفاده بکنه، نمیاد وجهه خودشو خراب بکنه با یه موتور به درد نخور و مستهلک.

    حالا از اینا بگذریم، خودم 2jz رو ترجیه میدم.
    به نظرم بالاتره.

    موافقم 13
    مخالفم 3
  9. Taha Ayoobi

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1614 ديدگاه)

    2jz جای خودش، ولی من به 1jz هم راضیم.

    موافقم 6
    مخالفم 3
    1. جرمی کلارکسون

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (444 ديدگاه)

      من به پیشرانه MI 16 هم راضیم 🤝

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. Saeed

        ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (209 ديدگاه)

        من به bp هم راضیم

        موافقم 1
        مخالفم 0
      2. سپهر

        ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (3 ديدگاه)

        اگه اینطوریه منم EF7

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Hamid...Audi

          ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (713 ديدگاه)

          یه دونه TU3 چیه؟

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. Taha Ayoobi

          ۱ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (1614 ديدگاه)

          اون دیگه نه

          موافقم 0
          مخالفم 0
  10. بهنام

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (846 ديدگاه)

    شما استاندارد های تویوتا رو ببین که چگونه یک موتور بی‌نظیر از یکی از برترین موتورسازهای تاریخ وقتی مورد تایید تویوتا فرار میگیره چه وجهه ی خوبی پیدا میکنه .
    بعد یه سری میان واسه تویوتا مزه میپرونن اونم با چه پشتوانه ای ؟ کره مربا

    موافقم 0
    مخالفم 1
  11. JR

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    B58 واقعا انجین خوبیه و به دلیل همین قابل اعتماد بودن و پتانسیل بالا بسیار محبوب شده و تحسین زیادی گرفته و جوایز زیادی هم گرفته .چون کلا کاراکتر این انجین با قدیمی تر های BMW فرق داره .کلا سری جدید انجین های بی ام و که ما تو ایران نسخه B48 وB38 ش رو داریم بسیار خوبن . اما انجین هایی مثل 2jz
    یا barra یا Rb26 یا LS یا 4g63 یا Sr20 کلا جاودانه شدن و بسیار در دسترس ترن و ارزون ترن و هزینه تیونینگشون پایینتره و هر ساله هم دارن با قطعات و تکنولوژی جدید تر اعداد عجیب تری ثبت میکنن .نتیجه B48 از لحاظ پرفورمنس و پتانسیل چیزی از این انجین ها کم نداره ولی هزینه هاش بالاتره و رقباش مثل Rb26 و سرآمد همه 2jz جایگاه خدا گونه دارن توی دنیای اتومبیل در حدی که انجین استثنائی VQ38 نیسان GTR که قطعا یکی از بهترین های تاریخه علارقم محبوبیت زیادش باز نتونسته به اندازه RB26 و 2jz محبوب بشه . به هر حال مطلب زیبایی بود و ممنون .

    موافقم 4
    مخالفم 0
  12. فرزاد افشار

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (160 ديدگاه)

    موتور سری jz مرگ ندارن جان سخت ترین تو دنیا ولی کاش تویوتا سوپرا سری ۵ با موتور 3jz معرفی شده بود وجهه تویوتا بالاتر میرفت …..ولی خسروان بهتر دانند

    موافقم 3
    مخالفم 1
  13. BMW

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1310 ديدگاه)

    نظران رو بخونی کافیه چیزی نیاز نیست بنویسی😂

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا