بی ام و

فارمبیل، وانت کوچک ساخت یونان با پیشرانه بی ام و در کارخانه کرایسلر!

این وانت کوچک، ساده و جالبی است که توسط یک شرکت آلمانی طراحی شد، در یونان تولید شد و به کشورهای مختلف صادر شد.

بخش موتورسیکلت ب‌ام‌و که با نام ب‌ام‌و موتوراد شناخته می‌شود، در موزهٔ خود در کارولینای جنوبی، به مناسبت گرامیداشت صد سال تولید موتورسیکلت، نمایشگاه ویژه‌ای را برگزار کرده است. در این نمایشگاه، ۵۳ وسیلهٔ نقلیهٔ مختلف به نمایش درآمده‌اند که در بین آن‌ها، چیز بسیار عجیبی دیده می‌شود. این یک وانت ساده و کوچک متعلق به دههٔ ۶۰ است. چرا باید در نمایشگاهی که به موتورسیکلت اختصاص دارد چنین خودرویی حضور داشته باشد؟ پاسخ این سؤال داستان جالبی دارد که در ادامه بیان خواهیم کرد.

وانت داستان ما فارمبیل نام دارد و ساخت سال ۱۹۶۵ است. این وانت توسط شرکت تراکتورسازی آلمانی فاهر در دههٔ ۵۰ طراحی شد. تولید فارمبیل در سال ۱۹۶۲ در یونان توسط یک شرکت یونانی بنام فارکو آغاز شد. یک سال بعد، کرایسلر این شرکت و کارخانهٔ آن را خرید اما همچنان تا سال ۱۹۶۶ به تولید فارمبیل ادامه داد. این وانت کوچک به پیشرانهٔ ۷۰۰ سی‌سی دو سیلندر تخت موتورسیکلت ب‌ام‌و مجهز شده بود که در عقب نصب شده و ۳۲ اسب بخار قدرت و ۵۰ نیوتن متر گشتاور داشت. به همین دلیل، در جلوی وانت نشان ب‌ام‌و دیده می‌شد و ازاین‌رو، فارمبیل در نمایشگاه ب‌ام‌و موتوراد به نمایش درآمده است.

پیشرانهٔ هوا خنک ب‌ام‌و بسیار جان‌سخت بود و نگهداری آسانی داشت که آن را به گزینهٔ مناسبی برای استفاده در این وانت ساده تبدیل می‌کرد. نیروی این پیشرانه هم از طریق یک گیربکس چهار سرعته به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد. فارمبیل ۳,۳۵۰ میلی‌متر طول، ۱,۵۹۵ میلی‌متر عرض و ۱,۵۵۰ میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن ۱,۷۶۰ میلی‌متر است که یعنی حتی از فیات ۵۰۰ امروزی هم کوچک‌تر است. این وانت همچنین با وزن تنها ۵۸۴ کیلوگرم، بسیار سبک است. ظرفیت بار فارمبیل ۶۰۰ کیلوگرم است و نهایت سرعت آن به ۷۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

هرچند فارمبیل در یونان تولید می‌شد اما عجیب اینکه نتوانست مجوز عرضه در بازار این کشور را دریافت کند و به همین دلیل، تولیدات کارخانه به کشورهای مختلف در سراسر جهان صادر می‌شد. این وانت برای بازار فرانسه به پیشرانهٔ سیتروئن ۲CV مجهز شد و نمونه‌های مخصوص ارتش انگلستان هم از پیشرانهٔ هیلمن استفاده می‌کردند. مجموعاً تنها حدود ۱۰۰۰ دستگاه از این وانت جالب ساخته شد که در حال حاضر فقط حدود ۱۰۰ دستگاه آن‌ها باقی‌مانده که بیشترشان در دست کلکسیونرها هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (10460 ديدگاه)

    شتر گاو پلنگ به رسم شکل 😂 !

    موافقم 16
    مخالفم 39
    1. amir

      ۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (2863 ديدگاه)

      حالم بد شد این دیگه چه سمیه

      موافقم 13
      مخالفم 19
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۸ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (10460 ديدگاه)

        چرا به من ریپلای میزنی !
        میدونی این کار افراد بی‌شخصیتِ !
        آقا اجازه ، پدال میشه دعواشون کنید ، خیلی بی‌تربیتن آخه ، مرسی ، اَه !

        موافقم 13
        مخالفم 33
        1. amir

          ۸ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (2863 ديدگاه)

          چون حسم به فارمبیل مثل حسم نسبت به کامنتای نویده

          موافقم 23
          مخالفم 7
    2. محمد

      ۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (1485 ديدگاه)

      شکل و کارایی ماشین شبیه شخصیت و محتوا های کامنت کاربر navid0098 هستش ، سم و بی محتوا

      موافقم 32
      مخالفم 11
  2. ۰۰۹۸سامورایی

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (140 ديدگاه)

    خودرو های این شکلی برای کاربری های آسان و دم دستی و ساده و بادوام ساخته می شن و به صورت گسترده استفاده نمی شن.

    موافقم 32
    مخالفم 6
    1. X

      ۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (1036 ديدگاه)

      اگر ایرانخودرو میساختش الان فارمبیل پلاس توربو اتوماتیک 6 دنده جوانان EFPارتقاع یافته مجهز به ESC V4 سقف شیشه ای داشبورد206داشتیم

      موافقم 39
      مخالفم 4
  3. حسین

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2942 ديدگاه)

    با پیشرانه هیلمن؟
    کدوم نوعش؟
    یاد خودرو یونانی پونی با موتور پراید افتادم!
    راجب اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل هم مطلب بگذارید.

    موافقم 10
    مخالفم 4
    1. محسن

      ۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (162 ديدگاه)

      پونی که برای هیوندا بود ساخت کره هم بود

      موافقم 3
      مخالفم 6
  4. 𝐀𝐥𝐢

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1287 ديدگاه)

    کم کمش براش در میذاشتن

    موافقم 5
    مخالفم 1
  5. آرش آمریکایی

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (631 ديدگاه)

    سه پاچه لایک
    فازمبیل دیس‌لایک

    موافقم 4
    مخالفم 2
  6. Enzo Ferrari 2008

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    کوچیک سم

    موافقم 1
    مخالفم 4
  7. amir

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2863 ديدگاه)

    دقیقا

    موافقم 1
    مخالفم 1
  8. Mercedes

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (912 ديدگاه)

    پس تنها کشور بدبخت با تاریخ غنی ما نیستیم😂
    برادران یونانی سلام

    موافقم 5
    مخالفم 0
  9. حسین دهمرد

    ۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2490 ديدگاه)

    میتونه جایگزین مناسبی برای موتورهای سه چرخه ی باری باشه

    موافقم 5
    مخالفم 0
  10. دانیال

    ۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (598 ديدگاه)

    چقد عزیزه این‌وانت😍
    ابزارهای ساده و‌ جان سخت و کم دردسر برام خیلی جذابن

    موافقم 6
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا