قویترین موتورهای بی ام و؛ از 6 سیلندر خطی تا 12 سیلندر خورجینی
بی ام و یکی از شعارهای محوری خود را تولید محصولاتی با بهترین لذت رانندگی اعلام کرده است و بخش بزرگی از این موضوع به موتورهایی مربوط میشود که زیر کاپوت خودروها وجود دارد. برخلاف برندهایی که فقط به یک نوع طراحی وفادار باقی میمانند، بی ام و این روش را انتخاب نکرده و با اینکه موتورهای 6 سیلندر خطی آن جزو محبوبترینهای بازار هستند اما نیروگاههای 8 و 12 سیلندر خورجینی باواریا نیز طرفداران زیادی دارند. حتی موتورهای 4 سیلندر این شرکت هم تواناییهای قابلتوجهی داشتهاند هرچند طبیعی است که این موتورها در لیست قویترین موتورهای ساخت بی ام و حضور نداشته باشند. تغییر استانداردهای آلایندگی و مصرف سوخت باعث شده بی ام و نیز همانند اکثر برندهای مطرح به سمت برقی سازی قوای محرکه خود حرکت کند و به همین خاطر قدرت محصولات هیبریدی و برقی ژرمنها بیشتر از نیروگاههای درونسوز است. برای مثال بی ام و M5 جدید قدرت بیشتری نسبت به نسل پیشین دارد هرچند قدرت موتور بنزینی نسل پیشین بیشتر بوده است.
قویترین موتورهای ساخت بی ام و
6 سیلندر خطی S58
قدرت: 560 اسب بخار
یکی از مشهورترین موتورهای 6 سیلندر خطی بی ام و با کد S58 شناخته میشود و قویترین نسخه آن در 3.0 CSL مدل 2023 نصب شده است. در مجموع 50 دستگاه از این خودرو تولید شده تا به این ترتیب 3.0 CSL یکی از کمیابترین محصولات باواریا باشد. قدرت 560 اسب بخاری S58 باعث شده این موتور جزو بهترینها باشد. موتور موردبحث علاوه بر خودروی یاد شده در بطن X3 M نسل F97 و X4 M نسل F98 و همچنین M3 و M4 نسلهای F80 و F82 بکار رفته و قدرتی بین 425 تا 503 اسب بخار را تولید میکند.
8 سیلندر خورجینی S68
قدرت: 585 اسب بخار
موتور S68 جزو جدیدترین نیروگاههای بی ام و است و در مدلهای پرچمداری همچون X7 و XM نصب میشود. این موتور در XM لیبل رد بیشترین قدرت خود یعنی 585 اسب بخار را تولید میکند. شاسیبلند موردبحث همچنین از موتوری برقی نیز سود میبرد که حداکثر قدرت خودرو را به 748 اسب بخار میرساند. بیشترین خروجی موتور S68 بی ام و در دور 6500 به دست میآید درحالیکه حداکثر گشتاور بین دورهای 1800 تا 5400 در دسترس است. S68 جایگزین موتور S63 در سبد محصولات M شده است.
12 سیلندر خورجینی S70/2
قدرت: 618 اسب بخار
بیشک مشهورترین موتور تاریخ بی ام و را میتوان 12 سیلندر خورجینی دانست که هرگز روی محصولی با برند بی ام و نصب نشده است. این موتور که با کد S70/2 شناخته میشود توسط بخش M و بهطور خاص برای مک لارن F1 طراحی شد تا قدرت 618 اسب بخار را تولید کند. قدرت این موتور حتی با استانداردهای امروز نیز قابلتوجه است و F1 همچنان رکورد سریعترین خودروی تنفس طبیعی تاریخ را در اختیار دارد. با توجه به روند برقی سازی خودروها به نظر نمیرسد که این رکورد شکسته شود. F1 با وجود این نیروگاه پرقدرت به سرعت 386 کیلومتر در ساعت میرسد. تنها 106 دستگاه از مک لارن F1 تولید شده و موتور S70/2 هرگز در هیچ خودروی دیگری نصب نشده تا به این ترتیب جزو کمیابترین الماسهای بی ام و باشد.
12 سیلندر خورجینی N74
قدرت: 624 اسب بخار
در حال حاضر هیچ خودروی 12 سیلندری توسط خود بی ام و تولید نمیشود هرچند محصولات رولزرویس همچنان از این موتور پرقدرت بهره میبرند. آخرین نسخه از نیروگاه با ابهت بی ام و با کد N74 شناخته میشود که اولین بار در سال 2008 معرفی شد. قویترین نسخهاین موتور روی رولزرویس ریث نصب شده و 624 اسب بخار قدرت دارد. بی ام و M760Li xDrive رونمایی شده در سال 2016 نیز به همین موتور مجهز بوده است. به منظور گرامی داشت پایان تولید این موتور، ژرمنها نسخهای سفارشی از سدان لوکس خود با نام M760i فاینال V12 را با سقف تولید 12 دستگاه معرفی کردند. قیمت این خودرو 200 هزار دلار بوده است. آخرین نسخه خودروی موردبحث در ژوئن 2022 خط تولید را ترک کرد تا پس از 35 سال پرونده موتور 12 سیلندر بی ام و بسته شود. هنوز مشخص نیست که این موتور تا چند سال در خط تولید رولزرویس باقی خواهد ماند اما فعلاً تولید آن ادامه دارد.
8 سیلندر خورجینی S63
قدرت: 635 اسب بخار
با اینکه محصولات هیبریدی بی ام و M قدرت بیشتری دارند اما M5 CS همچنان عنوان قویترین خودروی بنزینی تاریخ بی ام و را یدک میکشد. نیروگاه 8 سیلندر خورجینی S63 این خودرو 635 اسب بخار قدرت دارد. البته مدل کامپتیشن نیز با قدرت 617 اسب بخار فاصله چندانی با برادر پرتوانتر خود نخواهد داشت. جدیدترین نسل M5 که اخیراً معرفی شده با استفاده از قوای محرکه هیبریدی قدرت ترکیبی 717 اسب بخاری دارد اما همانطور که گفته شد M5 CS قبلی از موتور بنزینی قویتری استفاده میکند. قوانین آلایندگی سختگیرانه باعث شده موتور S63 جای خود را به S68 بدهد هرچند هنوز قویترین نسخه از S68 که بتواند S63 را پشت سر بگذارد تولید نشده است.