قیمت بی ام و i8 از ۱۵۰ هزار دلار شروع شد و حالا به حدود ۴۰ هزار دلار رسیده است تا پیشرفتهترین خودروی تولیدی باواریا با قیمتهای بسیار نازلی در دسترس خریداران باشد.
درحالیکه بی ام و i8 یکی از خاصترین و گرانترین خودروهای بازار کشور ماست و قیمت آن از ۲۰ میلیارد تومان هم فراتر میرود، اما در بازارهای جهانی داستان کاملاً متفاوتی دارد و افت قیمت وحشتناک باعث شده با بهای بسیار نازلی در بازار کارکردهها حضور داشته باشد. داستان این خودرو در سال ۲۰۰۹ آغاز شد یعنی زمانی که ژرمنها کانسپتی به نام ویژن افیشنت داینامیکس را در نمایشگاه فرانکفورت معرفی کردند. این کانسپت نماینده دسته جدیدی از تکنولوژیهایی بود که باعث میشد پیشرانه درونسوز بی ام و مصرف سوخت کمتری داشته باشد. پیشرانه موجود در کانسپت ویژن افیشنت داینامیکس نهایتاً در اکثر محصولات بی ام و، از سری ۱ گرفته تا X5 بکار رفت.
همچنین بخوانید: یک تصادف ساده با بی ام و i8 در ایران، چقدر هزینه تعمیر دارد؟
دو سال بعد و در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۱ بی ام و سرانجام کانسپت i8 را رونمایی کرد که نه تنها دسته جدیدی از محصولات اسپرت این برند بود بلکه از نظر طراحی نیز زبان متفاوتی را به نمایش میگذاشت. بی ام و i8 جزو معدود خودروهایی است که در نسخه تولیدی وفاداری زیادی به مدل مفهومی خود دارد. این خودرو از طراحی برجسته و آیرودینامیکی سود میبرد و به شکل کوپهای دو در عرضه شده است. همه ما i8 را دوست داریم هرچند بجای پیشرانه ۸ سیلندر از قوای محرکه پلاگین هیبریدی در آن استفاده شده که شامل نمونه ۳ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو و موتوری برقی است. با دیدن قوای محرکه سؤالات زیادی درباره آن به وجود آمد و این سؤالات از سال ۲۰۱۳ تا سال ۲۰۲۰ یعنی آخرین سال تولید i8 باقی ماندند. با اینکه i8 را میتوان پیشرفتهتر از زمان خود دانست اما بنا به دلایلی افت قیمت زیادی دارد و هماکنون میتوان آن را با قیمت بسیار پایینی در آمریکا خریداری کرد.
واژههای افیشنت داینامیکس به خوبی گویای اهداف بی ام و بودهاند چرا ترکیبی از سواری خودروهای اسپرت و راندمان بالا را نشان میدهند. از طرف دیگر i8 به همراه i3 ساختار نامگذاری جدیدی را به ارمغان آوردند به گونهای که نام تمامی خودروهای برقی این خودروساز با حرف i شروع میشود. قوای محرکه این خودرو ۳۵۷ اسب بخار قدرت تولید میکند و باعث دستیابی به صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۴.۴ ثانیهای و حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت میشود. بنویت جیکوب مدیر طراحی بی ام و مسئول خلق این پروژه بوده و نتیجه نهایی نیز خودرویی بسیار جذاب است. ارتفاع کوتاه، خطوط هدفمند و زیبا از جمله ویژگیهای ظاهری i8 به شمار میروند. جلوپنجره و چراغهای نازک روی پهنای خودرو تأکید دارند درحالیکه روی کاپوت ورودی هوای بزرگی دیده میشود که البته هدف از وجود آن مشخص نیست زیرا پیشرانه در وسط خودرو قرار دارد. با اینکه همه این فاکتورها میتوانستند موفقیت خودروی جدید بی ام و را تضمین کنند اما بازار هرگز روی خوش به آن نشان نداد.
این خودرو در ابتدا پکیجی فوقالعاده به نظر میرسید. پیشرانه ۱.۵ لیتری با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک همراه شده بود و موتور برقی نیز فقط مسئول اکسل جلو بود. باتری ۷.۱ کیلووات ساعتی i8 توان پیمایش برقی چندانی نداشت اما برد مجموع خودرو به حدود ۵۳۰ کیلومتر میرسید. در سال ۲۰۱۶ باتری بزرگتر ۱۱.۶ کیلووات ساعتی روی خودرو نصب شد تا توان پیمایش برقی آن به ۴۸ کیلومتر افزایش یابد. ژرمنها در سال ۲۰۱۸ نسخه روباز این خودرو را با کمی اضافهوزن رونمایی کردند هرچند وزن خودرو همچنان رقم مطلوب ۱۵۴۲ کیلوگرم بود که دلیل این وزن پایین را میتوان به استفاده از بدنه کربنی نسبت داد. هدآپ دیسپلی، چراغهای جلوی لیزری، دوربینهای دید عقب و… جزو ویژگیهای i8 هستند.
اما بازهم این ویژگیها برای جلب نظر خریداران کافی نبودند. در طول حدود ۶ سال تولید این خودرو فروش حدود ۲۰ هزار دستگاهی را ثبت کرد. به نظر ما چندین عامل در فروش کم این خودرو مؤثر بودند. اول اینکه i8 بسیار جلوتر از زمان خود بود. خودروهای پلاگین هیبریدی در آن زمان خیلی فراگیر نبودند. همچنین بازار مطمئن نبود که i8 یک کوپه اسپرت است یا خودروی اسپرت واقعی. شتاب خودرو تا زمانی که باتری شارژ بود خوب به نظر میرسید و هندلینگ هم خیلی شبیه خودروهای اسپرت تمامعیار نبود. چرخهای کمعرض چسبندگی بالایی نداشتند و نسخه اولیه از سیستم بازیابی انرژی هم چنگی به دل نمیزد؛ و واقعیت این بود که کسی نمیخواست پشت فرمان یک خودروی اسپرت با پیشرانه ۳ سیلندر ۱.۵ لیتری بنشیند. کمبودی هم از نظر رقبا وجود نداشت و جدای از پورشه ۹۱۱ میتوانستید مرسدس AMG GT با پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربو را بخرید که حتی قیمت کمتری هم داشت.
همه این فاکتورها معنای بدی برای تیم فروش بی ام و داشتند اما امروز خبر خوبی برای خریداران هستند. قیمت بی ام و i8 در سال ۲۰۱۴ از حدود ۱۳۶ هزار دلار شروع شد و در سال آخر عرضه به ۱۵۰ هزار دلار رسید. در حال حاضر این خودرو را میتوان با قیمت ۳۵ تا ۴۵ هزار دلار خرید هرچند قیمت مدلهای کم کارکرد ۲۰۲۰ به حدود ۸۰ هزار دلار میرسد. در بازار ایران i8 قیمت باورنکردنی ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومانی دارد.
Cehx
۱۶ بهمن ۱۴۰۳طراحی واقعا چشم نواز بچه بودم اینو می دیدم با خودم می گفتم این طراحی از اینده اومده ولی الان هر خودرو ساز بخواد اینده نگری کنی چراغ هارو باریک می کنه و جلوپنجره رو می بنده
mmd@
۲۱ بهمن ۱۴۰۳طراحی و ظرافت به این میگن یادش بخیر یکی با رنگ سیاه تو بوشهر دیدم🫡🫡🫡😢 خدا رحمتش کنه i8
Yaghoob
۱۶ بهمن ۱۴۰۳الان یه فرد صاحب نفوذ میره ده تاش رو میخره و میاره ایران میفروشه و بوم….
یه شبه ره صد ساله میره
Cehx
۱۶ بهمن ۱۴۰۳چرا راه دور میری شما الان این وارداتی ها رو بخوای تو بازار آزاد بخری یه ماشین برا خودت میخری یکی برای فروشنده یکی هم برا دولت
یک ماشین می خری ولی پول سه تا رو میدی تازه در بهترین حالت خیلی از وارداتی ها اوضاعشون ازین هم بدتره
داریوش
۱۶ بهمن ۱۴۰۳یادم میاد زمانی که رونمایی شد بردش کمتر از 80 کیلومتر بود با زمان شارژ طولانی.
تو ایران هم حسابی صدا به پا کرده بود یدونه آبی تو نمایشگاه تهران بود همه مثل ندید بدید ها میرفتن نمایشگاه دستمالی میکردن.
R
۱۶ بهمن ۱۴۰۳در حق این ماشین خیلی کم لطفی شد درحالیکه تو هیچ چیزی کم نداره
Mohamad013
۱۶ بهمن ۱۴۰۳کم لطفی نشد در حقش
هر جور حساب کنیم با 150k هیچکس پورش 911 و amg gt و کوروت Z06 رو ول نمیکنه بشینه تو این ماشین سه سیلندر 1.5 لیتری
مهدی
۱۶ بهمن ۱۴۰۳خودرو 3سیلندر آزار دهنده است
سهیل گل آزاد
۱۶ بهمن ۱۴۰۳قیمتش تو بازار ایران جالبه ۲۰ تا ۲۵ میلیارد یعنی این ارقام رو بخوای تقسیم بر ۸۳ کنی قیمت دلاریشون رو به دست میاری میشه حدود ۲۴۰ تا ۳۰۰ هزار دلار عجیبه واقعا ما تو ایران از یه طرف ارزی که توی دستمون هست نسبت به ارز جهانی خیلی ضعیف تره و از یه طرف دیگه کالاهایی هم که توش میخریم باید چند برابر قیمت جهانیش واسش هزینه کنیم دیشب علی بخردی تو پیچش یه پورشه کاین ۲۰۱۳ رو ریویو کرد که ۱۰۲ هزار مایلم راه رفته بود قیمتش رو میگفت ۵ هزار دلار در آخرشم گفت ماشین نیاز به یه تعویض قطعاتی داره حالا بر فرض ۱۵ هزار دلارم هزینه تعویض قطعه داشته باشه به دلیل بر پورشه بودنش و هزینه های بالای تعویض قطعاتش تهش میشه ۲۰ هزار دلار حالا تو ایران همون ماشین نمیدونم به چه قیمتی خرید و فروش میشه کم کم ۷ ۸ میلیارده از عجایب بازار خودرویی ایرانه ماشینی که همه جا بعد چند سال گذشت از عمرش با افت قیمت شدید مواجه میشه حالا به غیر ماشینای یونیک و تولید محدود ولی تو ایران ۱۰ سال از عمر یه ماشین گذشته و خیلی جاشم زده شده و رنگم چند جاش داره و کم کم ۳۰۰ هزار تا هم راه رفته قیمتش خیلی فرقی با صفر نمیکنه یه تیپ ۵ مدل ۹۳ با همچین مشخصاتی چهارصد و خورده ای میلیونه تقریبا برابری میکنه با یه کوییک و ساینا صفر
M. M. I
۱۶ بهمن ۱۴۰۳ب ام و i8 واقعا نه اشتباه فاحشی داشت تو عرضه و نه اشکال عجیبی!!
نیمه پر لیوان رو هم بخوایم نگاه کنیم باید گفت که اتفاقا بهترین بالانس بین پرفورمنس و کاهش آلایندگی رو برای اولین بار تو تاریخ ثبت کرد!
مهم ترین دلیل اما برای اینکه نتونست فروش ماورایی رو ثبت کنه این بود که، بعدها با خیل عظیمی از خودروهای پرفورمنس جدید روبرو شد ولی با این حال تو اون 6 سال هم پرفروش ترین خودروی اسپرت هیبرید دنیا باقی مونده بود!
اینکه چرخ هاش خیلی پهن نبود واسه این بود که مصرف سوخت خودرو بیاد پایینتر و اگه بسیاری از افراد ازش انتظار داشتن مثل مک لارن mp4_12c ظاهر بشه، سخت در اشتباهن چون هدف ساخت ب ام و ازش، رقیب مک لارن و فراری نبوده!!
Khosrow
۱۶ بهمن ۱۴۰۳یکی از زشتــ ترین های بــ امـــ و در تمامهــ دوران ..
فرامرز
۱۶ بهمن ۱۴۰۳کارکرده آره ولی نوش رو کجا میدن ۴۰ هزار یورو بریم بخریم؟ همه خودروهای الکتریکی و هیبرید بعد این همه سال و تموم شدن گارانتی تو بازارهای آزاد افت قیمت شدید پیدا میکنن. حالا یکی مثل لکسس آر ایکس یکم خفیف تر و یکی مثل این یکم شدیدتر. الان مرسدس ای کیو ای که پارسال طرف ۹۰ هزار یورو خریده رو گذاشته ۴۵ هزار یورو با کارکرد ۷ هزار تا و خریدار نداره تو آلمان.
آرش کمانگیر
۱۶ بهمن ۱۴۰۳عزیزم گفتی تو آلمان
ولی اینجا ایرانه یه پراید مدل 75 یارو خریده 4میلیون الان میده 100میلیون
همه کشورهای پیشرفته و قانونمند دنیا خودرو بالای 5سال کارکرد جزو اسقاطی محسوب میشه ولی تو ایران یه کامیون لیلاند 60سال پیش هنوز داره با کلی آلایندگی تو خیابون میچرخه
اگه قانون داشتیم و خودمونم از قانون باخبر بودیم هرگز پولی بابت آشغال های بی کیفیت بدون امنیت ایرانخودرو و سایپا نمیدادیم
علی
۱۷ بهمن ۱۴۰۳حیف این خودرو که موتور ۳ سیلندر داشته باشه
مثل mvm 110 این خودرو فقط یک موتور ۸ سیلندر درست درمونی لازم داشت. تا یکی از بهترین ها توی رنج قیمت خودش باشه