کاهش قیمت بی ام و i8 هیبرید؛ چرا پیشرفتهترین خودروی اسپرت باواریا محبوب نشد؟
قیمت بی ام و i8 از 150 هزار دلار شروع شد و حالا به حدود 40 هزار دلار رسیده است تا پیشرفتهترین خودروی تولیدی باواریا با قیمتهای بسیار نازلی در دسترس خریداران باشد.
درحالیکه بی ام و i8 یکی از خاصترین و گرانترین خودروهای بازار کشور ماست و قیمت آن از 20 میلیارد تومان هم فراتر میرود، اما در بازارهای جهانی داستان کاملاً متفاوتی دارد و افت قیمت وحشتناک باعث شده با بهای بسیار نازلی در بازار کارکردهها حضور داشته باشد. داستان این خودرو در سال 2009 آغاز شد یعنی زمانی که ژرمنها کانسپتی به نام ویژن افیشنت داینامیکس را در نمایشگاه فرانکفورت معرفی کردند. این کانسپت نماینده دسته جدیدی از تکنولوژیهایی بود که باعث میشد پیشرانه درونسوز بی ام و مصرف سوخت کمتری داشته باشد. پیشرانه موجود در کانسپت ویژن افیشنت داینامیکس نهایتاً در اکثر محصولات بی ام و، از سری 1 گرفته تا X5 بکار رفت.
همچنین بخوانید: یک تصادف ساده با بی ام و i8 در ایران، چقدر هزینه تعمیر دارد؟
دو سال بعد و در نمایشگاه فرانکفورت 2011 بی ام و سرانجام کانسپت i8 را رونمایی کرد که نه تنها دسته جدیدی از محصولات اسپرت این برند بود بلکه از نظر طراحی نیز زبان متفاوتی را به نمایش میگذاشت. بی ام و i8 جزو معدود خودروهایی است که در نسخه تولیدی وفاداری زیادی به مدل مفهومی خود دارد. این خودرو از طراحی برجسته و آیرودینامیکی سود میبرد و به شکل کوپهای دو در عرضه شده است. همه ما i8 را دوست داریم هرچند بجای پیشرانه 8 سیلندر از قوای محرکه پلاگین هیبریدی در آن استفاده شده که شامل نمونه 3 سیلندر 1.5 لیتری توربو و موتوری برقی است. با دیدن قوای محرکه سؤالات زیادی درباره آن به وجود آمد و این سؤالات از سال 2013 تا سال 2020 یعنی آخرین سال تولید i8 باقی ماندند. با اینکه i8 را میتوان پیشرفتهتر از زمان خود دانست اما بنا به دلایلی افت قیمت زیادی دارد و هماکنون میتوان آن را با قیمت بسیار پایینی در آمریکا خریداری کرد.
واژههای افیشنت داینامیکس به خوبی گویای اهداف بی ام و بودهاند چرا ترکیبی از سواری خودروهای اسپرت و راندمان بالا را نشان میدهند. از طرف دیگر i8 به همراه i3 ساختار نامگذاری جدیدی را به ارمغان آوردند به گونهای که نام تمامی خودروهای برقی این خودروساز با حرف i شروع میشود. قوای محرکه این خودرو 357 اسب بخار قدرت تولید میکند و باعث دستیابی به صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 4.4 ثانیهای و حداکثر سرعت 250 کیلومتر در ساعت میشود. بنویت جیکوب مدیر طراحی بی ام و مسئول خلق این پروژه بوده و نتیجه نهایی نیز خودرویی بسیار جذاب است. ارتفاع کوتاه، خطوط هدفمند و زیبا از جمله ویژگیهای ظاهری i8 به شمار میروند. جلوپنجره و چراغهای نازک روی پهنای خودرو تأکید دارند درحالیکه روی کاپوت ورودی هوای بزرگی دیده میشود که البته هدف از وجود آن مشخص نیست زیرا پیشرانه در وسط خودرو قرار دارد. با اینکه همه این فاکتورها میتوانستند موفقیت خودروی جدید بی ام و را تضمین کنند اما بازار هرگز روی خوش به آن نشان نداد.
این خودرو در ابتدا پکیجی فوقالعاده به نظر میرسید. پیشرانه 1.5 لیتری با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک همراه شده بود و موتور برقی نیز فقط مسئول اکسل جلو بود. باتری 7.1 کیلووات ساعتی i8 توان پیمایش برقی چندانی نداشت اما برد مجموع خودرو به حدود 530 کیلومتر میرسید. در سال 2016 باتری بزرگتر 11.6 کیلووات ساعتی روی خودرو نصب شد تا توان پیمایش برقی آن به 48 کیلومتر افزایش یابد. ژرمنها در سال 2018 نسخه روباز این خودرو را با کمی اضافهوزن رونمایی کردند هرچند وزن خودرو همچنان رقم مطلوب 1542 کیلوگرم بود که دلیل این وزن پایین را میتوان به استفاده از بدنه کربنی نسبت داد. هدآپ دیسپلی، چراغهای جلوی لیزری، دوربینهای دید عقب و... جزو ویژگیهای i8 هستند.
اما بازهم این ویژگیها برای جلب نظر خریداران کافی نبودند. در طول حدود 6 سال تولید این خودرو فروش حدود 20 هزار دستگاهی را ثبت کرد. به نظر ما چندین عامل در فروش کم این خودرو مؤثر بودند. اول اینکه i8 بسیار جلوتر از زمان خود بود. خودروهای پلاگین هیبریدی در آن زمان خیلی فراگیر نبودند. همچنین بازار مطمئن نبود که i8 یک کوپه اسپرت است یا خودروی اسپرت واقعی. شتاب خودرو تا زمانی که باتری شارژ بود خوب به نظر میرسید و هندلینگ هم خیلی شبیه خودروهای اسپرت تمامعیار نبود. چرخهای کمعرض چسبندگی بالایی نداشتند و نسخه اولیه از سیستم بازیابی انرژی هم چنگی به دل نمیزد؛ و واقعیت این بود که کسی نمیخواست پشت فرمان یک خودروی اسپرت با پیشرانه 3 سیلندر 1.5 لیتری بنشیند. کمبودی هم از نظر رقبا وجود نداشت و جدای از پورشه 911 میتوانستید مرسدس AMG GT با پیشرانه 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربو را بخرید که حتی قیمت کمتری هم داشت.
همه این فاکتورها معنای بدی برای تیم فروش بی ام و داشتند اما امروز خبر خوبی برای خریداران هستند. قیمت بی ام و i8 در سال 2014 از حدود 136 هزار دلار شروع شد و در سال آخر عرضه به 150 هزار دلار رسید. در حال حاضر این خودرو را میتوان با قیمت 35 تا 45 هزار دلار خرید هرچند قیمت مدلهای کم کارکرد 2020 به حدود 80 هزار دلار میرسد. در بازار ایران i8 قیمت باورنکردنی 20 تا 25 میلیارد تومانی دارد.