بی ام و

بی ام و معتقد است، باید به سوخت هیدروژنی توجه شود

مدیر اجرایی ب‌ام‌و، «اولیور زیپس»، می‌گوید که این برند از قطع تمام پیشرانه‌های درون‌سوز حمایت نمی‌کند و باور دارد که برای ساخت خودروهای هیدروژنی باید تلاش بیشتری صورت گیرد. زیپس که در رویداد اختراعات آلمان در «ارلانگن» سخنرانی کرد، افزود که سیاست‌مداران باید نسبت‌به ورود فناوری‌های جدید ذهن بازی داشته باشند و تنها روی تولید خودروهای برقی تمرکز نکنند.

به نظر ما عدم تولید موتورهای درون‌سوز در اروپا کار درستی نیست. اگر تنها به یک فناوری اتکا کنیم، صنعت در زمینه اندازه و ساختار خود با موقعیتی که امروز دارد تفاوت خواهد داشت.

او معتقد است که با استفاده کاهش ۵ درصدی آلاینده‌های دی‌اکسید‌کربن صنعت به‌صورت سالانه، تاثیرات آب‌وهوایی مثبت و مناسبی روی خواهد داد و استفاده از سوخت هیدروژنی نیز یکی از راه‌های نیل به این هدف است. درحالی‌که بسیاری از رقبای ب‌ام‌و درحال تبدیل به خودروسازی‌های تمام برقی هستند، این شرکت خود را به توسعه موتورهای درون‌سوز، هیبریدی و حتی برقی که با هیدروژن کار می‌کنند، ‌متعهد می‌داند.

زیپس تاکید دارد که یکی از دلایل تمرکز ب‌ام‌و روی ساخت موتورهای هیدروژنی و چندگانه این است که در برخی از کشورهای جهان سوم، توسعه پایگاه‌ها و زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی زمان زیادی خواهد برد؛ بنابراین این کشورها از رسیدن به اهداف آب‌وهوایی جهانی باز خواهند ماند. او می‌گوید:

هیدروژن تنها ماده خامی است که می‌توان آن را به‌شکلی کم‌ضرر برای محیط‌زیست تولید و نگهداری کرد.

مدیر اجرایی ب‌ام‌و معتقد است که استفاده از خودروهای هیدروژنی، ساختار و پیش‌نیازهای بسیار زیاد خودروهای برقی را ندارد و براساس گزارشی از «WirtschaftsWoche» مراکز توزیع بنزین به‌سرعت و تنها درعرض دو روز می‌توانند به سوخت‌رسانی هیدروژن بپردازند. او می‌گوید:

راه رسیدن به این سوخت به‌مراتب کوتاه‌تر از مسیر رسیدن به حمل‌ونقل تمام برقی است که برای هر خودرو متفاوت به یک پخش‌کننده ولتاژ متوسط و زیرساخت شارژ متفاوت نیاز دارید.

این‌ها کار زیادی به شمار می‌روند. این روش جواب خواهد داد اما نه به‌عنوان تنها راه‌حل پیش روی ما. این‌گونه راه درازی را در پیش خواهیم داشت؛ به همین دلیل ما اکیدا روی هیدروژن تاکید داریم. حتما می‌آید و از سوی ب‌ام‌و خواهد آمد. از این مسئله واقعا مطمئن هستم.

نظر شما درباره خودروهای هیدروژنی چیست؟ آیا اقدام ب‌ام‌و واقعا باعث پیشرفت صنعت می‌شود یا تنها روندی تبلیغاتی به شمار می‌رود؟!

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. Si

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (492 ديدگاه)

    هرچی بی ام و بگه همونه

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۵
  2. بهراد

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (242 ديدگاه)

    لذت رانندگی ✓
    مفید برای محیط زیست ✓
    بنظر من اگه مشکلات حملو نقل و نگهداری هیدروژن درست بشه خیلی گزینه خوبیه.

    موافقم ۴۴
    مخالفم ۶
    1. ۲۸ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (629 ديدگاه)

      +سوخت بی نهایت

      موافقم ۳
      مخالفم ۸
  3. Taha Malek

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (709 ديدگاه)

    بی ام و و تویوتا
    امیدوارم بقیه غول های خودرو سازی هم تجدید نظر کنن تو برنامه های آیندشون

    موافقم ۲۳
    مخالفم ۷
  4. mostafa

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (54 ديدگاه)

    به نظرم اگه تویوتا و بی ام و به راه خودشون اعتقاد دارن باید مثل تسلا عمل بکنن یعنی در کنار توسعه ماشین هیدروژنی جایگاه شارژ هم بسازن و زیر ساخت هارو توسعه بدن تسلا مگه وقتی شروع کرد خودروی الکتریکی توسعه دادن جایگاه شارژ به این مقدار بود ؟ نه نبود پس تصمیم گرفت جایگاه های خودش رو بسازه کلی هم هزینه کرد تا به این جا برسه
    اگه میشه توی دو روز جایگاه بنزین رو به هیدروژن تغییر داد بسم الله شروع کنید از تسلا که کم تر نیستید
    هر چی بیشتر میگذره آدم بیشتر متوجه میشه تسلا چه کار مهم بزرگی رو انجام داده

    موافقم ۳۶
    مخالفم ۵
  5. محمد

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    یجورایی دارن سیاه نمایی میکنن و میخوان تو این وضع دل ماشین بازا رو ببرن .
    مشکل اصلی سوخت هیدروژنی اینه که منابع قابل استفادش به شدت کمه.
    میمونه تولیدش به صورت مصنوعی که خب باز با استفاده از سوخت فسیلی انجام میشهو جدا از اینکه الودگیش بیش تر از خودروهای برقیه از لحاظ اقتصادی هم اصلا به صرفه نیست و به همین دلیل هم تا الان جاگیر نشده.
    البته که همون اروپا برای تولید ارزان ترش برنامه داره و همونجوری که گفتن تا ۲۰۳۰ باید به خودروی الکتریکی برن ، تا ۲۰۵۰ هم برنامه تغییر بخش زیادی ازخودروهای سنگین و حمل و نقل عمومی به خودروی هیدروژنی رو هم دارن .
    یه نکته هم اخرش برای دوستانی که میگن پس چرا تویوتا به سمت خودروی برقی نمیره و از هیدروژنی استفاده میکنه . دلیلش فقط لابی شدید دولت ژاپن هست اونم به این خاطر که از بزرگ ترین معادن هیدروژن سبز در ژاپن قرار داره وگرنه تویوتا خیلی زود تر از باقی شرکت ها میخواست به سمت خودرو الکتریکی بره .

    موافقم ۶
    مخالفم ۳۲
  6. (JONATHAN (TESLA

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (279 ديدگاه)

    دو راه وجود داره اول هزینه برای توسعه باتری های جدید با ظرفیت بیشتر قیمت کم تر و تسهیل راه خودرو های الکتریکی
    دوم ایجاد زیر ساخت برای خودرو های هیدروژنی و تولید هیدروژن . طبیعی هستش که هزینه برای تولید هیدروژن برای میلیون ها خودرو خیلی بیشتر هستش
    ایجاد مراکز بزرگ مثل پالایشگاه های نفت برای تولید هیدروژن مثل دیوانگی میمونه
    وقتی کشور ها میتونن با ده ها برابر هزینه کم تر باتری جدید توسعه بدن و تولید برق پاک رو بیشتر بکنن چه دلیلی برای یه راه هزینه بر و جدید میمونه که خودش ثابت هم نکرده
    حرف های مدیران تویوتا و بی ام و به گوش من که بچگانه میاد

    موافقم ۹
    مخالفم ۱۵
    1. مردیم از خوشی

      ۲۷ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (951 ديدگاه)

      چطور میشه صنعت الکتریکی پیش رفت کنه ولی هیدوژنی نه ؟ بی شک احتمال ترقی در هیدوژنی ها هم هست
      این حرف شماست که بچگانه هست امیدوارم مردم ژاپن از صنعت خودشون دفاع کنند تا راه برای تویوتا هموار تر بشه

      موافقم ۱۵
      مخالفم ۷
      1. (JONATHAN (TESLA

        ۲۸ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (279 ديدگاه)

        اول باید بگم قسمت بزرگی از صنعت برق برای بخش خصوصی هستش و کاملا رقابتی هست این موضوع که شرکت های خصوصی میان باتری توسعه میدن سیستم های الکترونیکی توسعه میدن و شرکت های بزرگی در این حوضه سرمایه گذاری کردن و میکنن
        ولی چنین چیزی برای هیدروژن اتفاق نمی افته و قطعا زور شرکت های بیشمار خصوصی حوضه برق بیشتر از تویوتا و بی ام و هستش
        واقعا کسی حاضر نیست روی هیدروژن برای حمل نقل سرمایه گذاری بکنه کدوم شرکت بزرگ مثل شرکت های تولید باتری مثل پاناسونیک و الجی حاضر میشن سرمایه خیلی زیادی رو برای پروژه تولید هیدروژن بزارن عملا هیچ کس تازه مردم خودرو های الکتریکی رو برای سادگی که دارن میپسندن اشتباه نکنید هیدروژن مثل بنزین نیست که از مشتقات یه محصول دیگه باشه
        هیدروژن مثل یه محصول باید تولید بشه باید تجاری سازی بشه مثل نفت استخراج نمیشه مثل ماده طبیعی نیستش که وجود داشته باشه و مثل یه محصول پروداکتی مثل نوشابه باید به خصوص تولید بشه دلیل اینکه بنزین مناسب حمل و نقل بود فراوانی اون بود
        چند سال و چقدر هزینه لازمه هیدروژن یا یه ماده دیگه مثل سوخت مصنوعی رو به اندازه بنزین روزانه تولید بکنیم بنزینی که روزانه فقط در امریکا ۱ میلیارد ۴۰۰ میلیون لیتر ازش مصرف میشه اصلا ما پتانسیل تولید هیدروژن به این میزان رو روزانه داریم

        موافقم ۸
        مخالفم ۷
        1. مردیم از خوشی

          ۲۸ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (951 ديدگاه)

          نکته اول اینکه قرار نیست یهو همه با هم هیدوژنی بشه که اون مقدار زیاد نیاز باشه به مرور زمان انجام میشه دقیقا مثل برقی ها
          و در مرور زمان تکنولوژی های برای استخراتج بهتر هیدروژن پیدا خوئاهد شد
          نکته دوم درباره سرمایه گذاری هم ژاپنی ها همین که بتونند این تکنولوژی را تو کشور خودشون به شکل کامل پیاده کنند بقیه هم مشتاق سرمایه گذاری میشند
          نکته سوم شما میگی مردم خودرو های الکتریکی میپسندند ؟ نخیر مردم به ندادن پول برا بنزین علاقه دارند به معافیت های مالیاتی به شارژ های رایگان چندساله
          نکته اخر بی شک برقی ها هم مشکلاتی دارند که در اینده گندش در میاد

          موافقم ۶
          مخالفم ۶
  7. meysam

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (3529 ديدگاه)

    من به هیدروژن بشدت امیدوارم و طرفدارشم
    هرچند باتری رو انکار نمیکنم
    ولی بنظر من الکتریکیها رو خیلی بزرگ و پاکتر از چیزی که هستن دارن جلوه میدن

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۴
  8. شاعر

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (221 ديدگاه)

    سوخت هیدروژن رو اضافه کنید به متور امگا وان اونوقت کفه ترازو به نفع درون سوزها سنگینی میکنه

    موافقم ۳
    مخالفم ۱
  9. Erfan

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (523 ديدگاه)

    ما هم دقیقا همین رو معتقدیم.

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  10. kastech

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (199 ديدگاه)

    حمل و نقل عمومی باعث ۸۰ درصد آلودگیه بعد آدرس غلط خودروسازان استفاده از هیدروژن برای ماشینهای شخصیه واقعا مضحکه , خوب هیدروژن رسانی به بندر و فرودگاه و ایستگاه اتوبوس راحتتره یا ایجاد میلیونها جایگاه شهری؟!

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
  11. مجتبی .

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (142 ديدگاه)

    متاسفانه دردنیای امروزی نقش مردم خیلی کمرنگ شده وسیاستمداران و شرکتهای بزرگ بااستفاده ازانواع رسانه خواست ومنافع خودشون رو به مردم قالب میکنن. درحالیکه باید توسط دانشگاهها ومراکز علمی مستقل اینجور مساعل بزرگ درست واکاوی وتحلیل بشه تا بهترین ایده ها به تولید انبوه برسن ولی الآن عناصر قدرت وثروت خواست خودشون روبرزبان ما میارن.

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  12. Afg

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (397 ديدگاه)

    حرف اصلی شون اینه که نباید تک سوختی باشه مثل تصویب قوانین منع واردات ویا تولید خودروهای درونسوز تو بعضی کشورهای اروپایی و تصور اینده کاملا الکتریکی برای خودرد قطعا حفظ بعضی موتورها و پائین اوردن الایندگی اونها به میزان ۵درصد و ادامه تحقیق توصعه زمینه تولید هیدروژن و سوختهتی مصنوعی برای زنده نگهداشتن شادابی وهیجان این صنعت کار لازم و درستی هست

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا