نبرد شاسیبلندهای برقی لوکس، بیامو iX یا ریویان R1S؟
اگر خواهان یک شاسیبلند الکتریکی مجلل باشید، در حال حاضر گزینههای زیادی نخواهید داشت. نه رولزرویس و نه بنتلی چنین خودرویی تولید نمیکنند و مرسدس بنز EQS SUV هم هنوز به بازار عرضه نشده است. دیگر شاسیبلندهای الکتریکی مثل کادیلاک لیریک، آئودی E-Tron و لکسس RZ45e هم خیلی گرانقیمت نیستند و تسلا مدل X نیز قدیمی شده است؛ بنابراین، گزینهها صرفاً به بامو iX و ریویان R1S محدود میشوند.
نسخهٔ پرچمدار iX با نام M60 و قیمت 109,895 دلاری، به دو موتور الکتریکی با مجموع خروجی 610 اسب بخار قدرت و 1100 نیوتن متر گشتاور مجهز است که اعداد بزرگی محسوب میشوند اما نه در مقایسه با قوای محرکهٔ چهار موتور ریویان که 835 اسب بخار قدرت و 1230 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این شاسیبلند 91,500 دلاری از ستون B به بعد کاملاً با پیکاپ R1T یکسان است اما در بدنهٔ جعبهای شکل خود سه ردیف صندلی را جای داده و 373 میلیمتر فاصلهٔ محوری کوتاهتری نسبت به همتای پیکاپ خود دارد.
مقام دوم: ریویان R1S
نقاط قوت: ظاهر جعبهای شکل زیبا، کابین چشمگیر، ویژگیهای خلاقانهٔ فراوان
نقاط ضعف: مصرف انرژی بسیار بیشتر از iX، مشکلات سواری و هندلینگ
پس از تخته کردن پدال گاز R1S دماغهٔ خودرو به سمت آسمان بلند شده و این شاسیبلند 3.5 تنی در حدود سه ثانیه به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد. بااینحال، حداکثر سرعت ریویان روی 180 کیلومتر بر ساعت محدود شده یعنی سرعتی که حدود 60 متر مانده به پایان مسافت 400 متر به آن میرسد و همین عدم شتاب گیری در 15 درصد انتهایی مسیر باعث میشود iX بتواند R1S را در 400 متر مغلوب کند. در ظاهر اما فرم جعبهای شکل جذاب ریویان ابهتی مشابه رنجروور دارد و هرچند ظاهر iX هم توجهات را جلب میکند اما این کار را به شیوهٔ عجیبتر و با جلوپنجرهٔ بزرگی انجام میدهد که مطابق سلیقهٔ همه نیست.
ریویان از فضای بار بسیار بیشتری برخوردار است و با حدود 15 سانتیمتر طول بیشتر، صندلیهای ردیف سوم آن برای کودکان کاملاً مناسب خواهد بود. در این خودرو همچنین یک صندوق جلو 310 لیتری هم وجود دارد درحالیکه بامو فاقد این ویژگی است. همچنین ازآنجاییکه R1S محصول یک شرکت استارتاپی است، مملو از ویژگیهای جدید و غیرمعمولی مثل تنظیم ارتفاع خودکار در حالت کمپینگ، بلندگوی بلوتوثی قابل جابجایی و کمپرسور هوای داخلی است. در کابین خودرو شاهد متریال چشمگیر با جزئیات زیبا هستیم هرچند که دقت مونتاژ بامو بیشتر است. ریویان همچنین مشکلات سیستم اطلاعاتی-سرگرمی که در نمونههای اولیهٔ پیکاپ R1T وجود داشت را برطرف کرده و در R1S شاهد آنها نبودیم.
در جادههای چالشبرانگیز، مجموعهای از مشکلات در سواری و هندلینگ خودرو شامل حالت شناور بدنه، تکانهای جانبی، پورپوسینگ از جلو به عقب و سروصدای زیاد تایرها به چشم میخورد. به همین دلیل، هرگز احساس نمیشود که فاق لاستیکهای 22 اینچی ریویان از بامو بیشتر است. علاوه بر این، سرعت فرمان هم با شاسی هماهنگ نیست و پس از چرخاندن غربیلک، خودرو با تأخیر پاسخ میدهد. این در حالی است که شاسی نسخهٔ پیکاپ خیلی خوب تنظیم شده است. شاید ریویان همهچیز را برای پیکاپ تنظیم کرده و R1S با فاصلهٔ محوری کوتاهتر تنظیمات لازم را نداشته است. درهرحال، ما نتوانستیم از کاستیهای دینامیکی شاسیبلند ریویان چشمپوشی کنیم.
مقام اول: بامو iX
نقاط قوت: پویایی همیشگی بامو، بردی بهتر از تخمینها، راحتی فوقالعاده در ردیف دوم
نقاط ضعف: طراحی بیرونی ناخوشایند، فضای بار و کابین بسیار کمتر از ریویان
iX راحتی و پالایش کلی فوقالعادهای دارد و با وجود پنجرههای بدون قاب، بهطوری باورنکردنی ساکت است. در سرعت 110 کیلومتر بر ساعت 65 دسیبل سروصدا در داخل بامو ثبت میشود که ریویان را با صدای باد 68 دسیبلی شرمنده میکند. همچنین iX روی جاده سواری نرمی دارد و صرفاً مقداری بادیرول از خود نشان میدهد تا به راننده یادآوری کند که این محصول M بیشتر روی لوکس بودن تمرکز دارد. احساس کلی فرمان از بسیاری از محصولات کنونی بامو بهتر است و پدال ترمز سفت iX نیز پدال نرم و اسفنجی رقیب را شرمنده میکند. حالت رانندگی اسپرت کمکفنرها را سفتتر میکند اما تعلیق بهگونهای تنظیم شده که هنوز هم سواری را تا حد زیادی قابلتحمل نگه میدارد.
در داخل iX برخلاف چرم مصنوعی گیاهی ریویان از چرم واقعی استفاده شده و صندلیهای عقب جادارتر و نرمتر هستند. بااینحال، ساختار سیستم اطلاعاتی-سرگرمی جدید بامو بهخوبی نسل قبلی نیست و ما سیستم ریویان را راحتتر دیدیم. برخلاف ریویان، بامو به قوای محرکهٔ الکتریکی خود یک لانچ کنترل را اضافه کرده که امکان پیمودن 400 متر را ظرف حدود 11 ثانیه فراهم میکند درحالیکه صدایی مصنوعی هم در داخل پخش میشود که البته در حالت اسپرت کمی بیشازحد بلند است. هردو خودرو به سقف شیشهای مجهز هستند که از دید ما وجود آن در خودروهای الکتریکی خیلی به صلاح نیست ولی حداقل سقف بامو از نوع الکتروکرومیک است که با لمس یک دکمه مات میشود درحالیکه دمای کابین ریویان هنگام پارک در یک روز معمولی با دمای 15 درجهٔ سانتیگراد به بیش از 38 درجه میرسد.
مشکل iX M60 اما این است که بهغیراز تجهیز به موتور عقب قویتر، نسبت به iX xDrive50 ارتقاء خاصی را تجربه نکرده و خبری از ترمزهای بزرگتر یا لاستیکهای تابستانی نیست. بااینحال، شاسیبلند الکتریکی بامو با ارتفاع بسیار کمتر و 544 کیلوگرم وزن سبکتر، بسیار کارآمدتر از رقیب است. در آزمایش بزرگراهی ما با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت، iX توانست تا 467 کیلومتر را طی کند که حتی از برد اعلامی 440 بامو هم بیشتر است درحالیکه ریویان 370 کیلومتر را طی کرد که بسیار از رقم اعلامی 510 کیلومتری کمتر بود. همچنین، مصرف انرژی بامو هم 53 درصد از ریویان کمتر است و طی 340 کیلومتر رانندگی ترکیبی ما، در هر صد کیلومتر 25.8 کیلووات انرژی مصرف کرد درحالیکه این رقم در ریویان 35.4 کیلووات بود. درمجموع، پویایی بالا در کنار راحتی و راندمان فوقالعاده، iX را به حد نهایی یک شاسیبلند الکتریکی پیشرفته تبدیل کرده است.
مقایسه مشخصات فنی
| بامو iX M60 | ریویان R1S |
قوای محرکه | دوموتوره | چهار موتوره |
قدرت | 610 اسب بخار | 835 اسب بخار |
گشتاور | 1100 نیوتن متر | 1230 نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته | تک سرعته |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفر تا 96 | 3.2 ثانیه | 3.1 ثانیه |
مسافت 400 متر | 11.5 ثانیه | 11.6 ثانیه |
توقف از 110 | 48.7 متر | 52.7 متر |
شتاب جانبی | 0.87 جی | 0.85 جی |
فاصلهٔ محوری | 3,000 میلیمتر | 3,076 میلیمتر |
طول | 4,953 میلیمتر | 5,100 میلیمتر |
عرض | 1,966 میلیمتر | 2,014 میلیمتر |
ارتفاع | 1,697 میلیمتر | 1,854 میلیمتر |
وزن | 2620 کیلوگرم | 3170 کیلوگرم |
حجم صندوق بار | 1020 لیتر | 510/1330+310 لیتر |
ظرفیت سرنشین | 5 نفر | 7 نفر |
باطری | 106.3 کیلووات ساعت | 128.9 کیلووات ساعت |
مصرف انرژی | 26.8 کیلووات ترکیبی | 30.3 کیلووات ترکیبی |
برد | 440 کیلومتر | 510 کیلومتر |
قیمت پایه | 109,895 دلار | 91,500 دلار |
قیمت تستشده | 119,795 دلار | 98,750 دلار |