بی ام و

نبرد شاسی‌بلندهای برقی لوکس، بی‌ام‌و iX یا ریویان R1S؟

ریویان R1S و ب‌ام‌و iX با قیمتی حدود صد هزار دلار، از گران‌ترین و لوکس‌ترین شاسی‌بلندهای الکتریکی بازار هستند اما کدام‌یک گزینهٔ بهتری خواهد بود؟

اگر خواهان یک شاسی‌بلند الکتریکی مجلل باشید، در حال حاضر گزینه‌های زیادی نخواهید داشت. نه رولزرویس و نه بنتلی چنین خودرویی تولید نمی‌کنند و مرسدس بنز EQS SUV هم هنوز به بازار عرضه نشده است. دیگر شاسی‌بلندهای الکتریکی مثل کادیلاک لیریک، آئودی E-Tron و لکسس RZ45e هم خیلی گران‌قیمت نیستند و تسلا مدل X نیز قدیمی شده است؛ بنابراین، گزینه‌ها صرفاً به ب‌ام‌و iX و ریویان R1S محدود می‌شوند.

نسخهٔ پرچم‌دار iX با نام M60 و قیمت ۱۰۹,۸۹۵ دلاری، به دو موتور الکتریکی با مجموع خروجی ۶۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۰۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است که اعداد بزرگی محسوب می‌شوند اما نه در مقایسه با قوای محرکهٔ چهار موتور ریویان که ۸۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۲۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این شاسی‌بلند ۹۱,۵۰۰ دلاری از ستون B به بعد کاملاً با پیکاپ R1T یکسان است اما در بدنهٔ جعبه‌ای شکل خود سه ردیف صندلی را جای داده و ۳۷۳ میلی‌متر فاصلهٔ محوری کوتاه‌تری نسبت به همتای پیکاپ خود دارد.

مقام دوم: ریویان R1S

نقاط قوت: ظاهر جعبه‌ای شکل زیبا، کابین چشمگیر، ویژگی‌های خلاقانهٔ فراوان

نقاط ضعف: مصرف انرژی بسیار بیشتر از iX، مشکلات سواری و هندلینگ

پس از تخته کردن پدال گاز R1S دماغهٔ خودرو به سمت آسمان بلند شده و این شاسی‌بلند ۳.۵ تنی در حدود سه ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. بااین‌حال، حداکثر سرعت ریویان روی ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده یعنی سرعتی که حدود ۶۰ متر مانده به پایان مسافت ۴۰۰ متر به آن می‌رسد و همین عدم شتاب گیری در ۱۵ درصد انتهایی مسیر باعث می‌شود iX بتواند R1S را در ۴۰۰ متر مغلوب کند. در ظاهر اما فرم جعبه‌ای شکل جذاب ریویان ابهتی مشابه رنجروور دارد و هرچند ظاهر iX هم توجهات را جلب می‌کند اما این کار را به شیوهٔ عجیب‌تر و با جلوپنجرهٔ بزرگی انجام می‌دهد که مطابق سلیقهٔ همه نیست.

ریویان از فضای بار بسیار بیشتری برخوردار است و با حدود ۱۵ سانتی‌متر طول بیشتر، صندلی‌های ردیف سوم آن برای کودکان کاملاً مناسب خواهد بود. در این خودرو همچنین یک صندوق جلو ۳۱۰ لیتری هم وجود دارد درحالی‌که ب‌ام‌و فاقد این ویژگی است. همچنین ازآنجایی‌که R1S محصول یک شرکت استارتاپی است، مملو از ویژگی‌های جدید و غیرمعمولی مثل تنظیم ارتفاع خودکار در حالت کمپینگ، بلندگوی بلوتوثی قابل جابجایی و کمپرسور هوای داخلی است. در کابین خودرو شاهد متریال چشمگیر با جزئیات زیبا هستیم هرچند که دقت مونتاژ ب‌ام‌و بیشتر است. ریویان همچنین مشکلات سیستم اطلاعاتی-سرگرمی که در نمونه‌های اولیهٔ پیکاپ R1T وجود داشت را برطرف کرده و در R1S شاهد آن‌ها نبودیم.

در جاده‌های چالش‌برانگیز، مجموعه‌ای از مشکلات در سواری و هندلینگ خودرو شامل حالت شناور بدنه، تکان‌های جانبی، پورپوسینگ از جلو به عقب و سروصدای زیاد تایرها به چشم می‌خورد. به همین دلیل، هرگز احساس نمی‌شود که فاق لاستیک‌های ۲۲ اینچی ریویان از ب‌ام‌و بیشتر است. علاوه بر این، سرعت فرمان هم با شاسی هماهنگ نیست و پس از چرخاندن غربیلک، خودرو با تأخیر پاسخ می‌دهد. این در حالی است که شاسی نسخهٔ پیکاپ خیلی خوب تنظیم شده است. شاید ریویان همه‌چیز را برای پیکاپ تنظیم کرده و R1S با فاصلهٔ محوری کوتاه‌تر تنظیمات لازم را نداشته است. درهرحال، ما نتوانستیم از کاستی‌های دینامیکی شاسی‌بلند ریویان چشم‌پوشی کنیم.

مقام اول: ب‌ام‌و iX

نقاط قوت: پویایی همیشگی ب‌ام‌و، بردی بهتر از تخمین‌ها، راحتی فوق‌العاده در ردیف دوم

نقاط ضعف: طراحی بیرونی ناخوشایند، فضای بار و کابین بسیار کمتر از ریویان

iX راحتی و پالایش کلی فوق‌العاده‌ای دارد و با وجود پنجره‌های بدون قاب، به‌طوری باورنکردنی ساکت است. در سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت ۶۵ دسی‌بل سروصدا در داخل ب‌ام‌و ثبت می‌شود که ریویان را با صدای باد ۶۸ دسی‌بلی شرمنده می‌کند. همچنین iX روی جاده سواری نرمی دارد و صرفاً مقداری بادی‌رول از خود نشان می‌دهد تا به راننده یادآوری کند که این محصول M بیشتر روی لوکس بودن تمرکز دارد. احساس کلی فرمان از بسیاری از محصولات کنونی ب‌ام‌و بهتر است و پدال ترمز سفت iX نیز پدال نرم و اسفنجی رقیب را شرمنده می‌کند. حالت رانندگی اسپرت کمک‌فنرها را سفت‌تر می‌کند اما تعلیق به‌گونه‌ای تنظیم شده که هنوز هم سواری را تا حد زیادی قابل‌تحمل نگه می‌دارد.

در داخل iX برخلاف چرم مصنوعی گیاهی ریویان از چرم واقعی استفاده شده و صندلی‌های عقب جادارتر و نرم‌تر هستند. بااین‌حال، ساختار سیستم اطلاعاتی-سرگرمی جدید ب‌ام‌و به‌خوبی نسل قبلی نیست و ما سیستم ریویان را راحت‌تر دیدیم. برخلاف ریویان، ب‌ام‌و به قوای محرکهٔ الکتریکی خود یک لانچ کنترل را اضافه کرده که امکان پیمودن ۴۰۰ متر را ظرف حدود ۱۱ ثانیه فراهم می‌کند درحالی‌که صدایی مصنوعی هم در داخل پخش می‌شود که البته در حالت اسپرت کمی بیش‌ازحد بلند است. هردو خودرو به سقف شیشه‌ای مجهز هستند که از دید ما وجود آن در خودروهای الکتریکی خیلی به صلاح نیست ولی حداقل سقف ب‌ام‌و از نوع الکتروکرومیک است که با لمس یک دکمه مات می‌شود درحالی‌که دمای کابین ریویان هنگام پارک در یک روز معمولی با دمای ۱۵ درجهٔ سانتی‌گراد به بیش از ۳۸ درجه می‌رسد.

مشکل iX M60 اما این است که به‌غیراز تجهیز به موتور عقب قوی‌تر، نسبت به iX xDrive50 ارتقاء خاصی را تجربه نکرده و خبری از ترمزهای بزرگ‌تر یا لاستیک‌های تابستانی نیست. بااین‌حال، شاسی‌بلند الکتریکی ب‌ام‌و با ارتفاع بسیار کمتر و ۵۴۴ کیلوگرم وزن سبک‌تر، بسیار کارآمدتر از رقیب است. در آزمایش بزرگراهی ما با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت، iX توانست تا ۴۶۷ کیلومتر را طی کند که حتی از برد اعلامی ۴۴۰ ب‌ام‌و هم بیشتر است درحالی‌که ریویان ۳۷۰ کیلومتر را طی کرد که بسیار از رقم اعلامی ۵۱۰ کیلومتری کمتر بود. همچنین، مصرف انرژی ب‌ام‌و هم ۵۳ درصد از ریویان کمتر است و طی ۳۴۰ کیلومتر رانندگی ترکیبی ما، در هر صد کیلومتر ۲۵.۸ کیلووات انرژی مصرف کرد درحالی‌که این رقم در ریویان ۳۵.۴ کیلووات بود. درمجموع، پویایی بالا در کنار راحتی و راندمان فوق‌العاده، iX را به حد نهایی یک شاسی‌بلند الکتریکی پیشرفته تبدیل کرده است.

مقایسه مشخصات فنی

 

ب‌ام‌و iX M60

ریویان R1S

قوای محرکه دوموتوره چهار موتوره
قدرت ۶۱۰ اسب بخار ۸۳۵ اسب بخار
گشتاور ۱۱۰۰ نیوتن متر ۱۲۳۰ نیوتن متر
گیربکس تک سرعته تک سرعته
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۲ ثانیه ۳.۱ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۱.۵ ثانیه ۱۱.۶ ثانیه
توقف از ۱۱۰ ۴۸.۷ متر ۵۲.۷ متر
شتاب جانبی ۰.۸۷ جی ۰.۸۵ جی
فاصلهٔ محوری ۳,۰۰۰ میلی‌متر ۳,۰۷۶ میلی‌متر
طول ۴,۹۵۳ میلی‌متر ۵,۱۰۰ میلی‌متر
عرض ۱,۹۶۶ میلی‌متر ۲,۰۱۴ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۶۹۷ میلی‌متر ۱,۸۵۴ میلی‌متر
وزن ۲۶۲۰ کیلوگرم ۳۱۷۰ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۱۰۲۰ لیتر ۵۱۰/۱۳۳۰+۳۱۰ لیتر
ظرفیت سرنشین ۵ نفر ۷ نفر
باطری ۱۰۶.۳ کیلووات ساعت ۱۲۸.۹ کیلووات ساعت
مصرف انرژی ۲۶.۸ کیلووات ترکیبی ۳۰.۳ کیلووات ترکیبی
برد ۴۴۰ کیلومتر ۵۱۰ کیلومتر
قیمت پایه ۱۰۹,۸۹۵ دلار ۹۱,۵۰۰ دلار
قیمت تست‌شده ۱۱۹,۷۹۵ دلار ۹۸,۷۵۰ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۷ رای
منبع
Car&Driver

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۷ دیدگاه‌ها

  1. Reza Waffen SS

    ۶ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (5338 ديدگاه)

    ریویان R1S : 👍
    بی‌ ام‌ و iX : 👎

    موافقم 100
    مخالفم 154
    1. mahdi-es17

      ۶ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (565 ديدگاه)

      من نظرم ریویان هستش ماشین خانوادگی تر هستش خوشگل تر. و موتور قویتری داره

      موافقم 54
      مخالفم 46
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۶ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (10183 ديدگاه)

        BMW در ساخت ix خیلی قوی کار کرده .
        تبریک میگم به فن‌های این برند معرکه‌ی آلمانی .

        موافقم 36
        مخالفم 9
        1. mahdi-es17

          ۶ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (565 ديدگاه)

          دقیقاً از عکس ها معلوم هستش که کیفیت مونتاژ bmwبالا تر هستش اما من در این کلاس ماشینی که خانوادگی تر باشه انتخواب میکنم

          موافقم 17
          مخالفم 2
      2. مهردادکمال

        ۶ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (1813 ديدگاه)

        جرمش خیلی وحشتناک بالاست قطعا فشار زیادی رو جلوبندی و چرخ ها وارد میکنه (شتاب عالی و سرعت ۱۸۰تا رو نمیشه با این جرم عجیب و غریب در نظر نداشت) و تو دراز مدت حتما استهلاک بالا و خرابی زیادی خواهد داشت.

        موافقم 5
        مخالفم 8
    2. زیزیگولو

      ۶ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (4788 ديدگاه)

      ریویان

      موافقم 34
      مخالفم 36
    3. Mostafa

      ۶ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (131 ديدگاه)

      ریویان به قدری زیبا تر و هوشمندانه تر هستش که به ix حتی نگاه هم نکنم
      همین کافیه که سه ردیف صندلی داره با فاصله محوری تقریبا برابر دو برابر ix فضای بار داره
      600 کیلو وزن بیشتر داره از ix و با این ظاهر جعبه ای شکل بردش 70 کیلومتر بیشتر تازه هم سریع تره هم اینکه قیمتش هم کمتره

      موافقم 20
      مخالفم 46
      1. Alan.r

        ۶ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (1090 ديدگاه)

        کجای دنیا وزن بیشتر پوئن مثبته مهندس؟ تازه تو خود مقاله هم اومده که برد واقعی ریویان ۳۷۰ کیلومتره

        موافقم 26
        مخالفم 15
        1. Mostafa

          ۶ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (131 ديدگاه)

          متوجه نشدی گفتم با اینکه ۶۰۰ کیلو وزن بیشتر داره که این وزن با توجه به تجهززات اندازه و فضای بار منطقی هم هست برد و شتابش هم بیشتره اگه ردیف سوم نداشت وضای بارش کم تر بود روی هر چرخ هم یه موتور مجزا نداشت که خود این یه مزیت با همین پک باتری بزرگ سبک تر از ix میشد . کلا مهندسی بهتری داره ریویان

          موافقم 16
          مخالفم 25
    4. net

      ۶ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (3135 ديدگاه)

      مقایسه جالب نیست ریویان اس یو وی فول سایز هست ولی ix حتی کراس اور هم نیست و ابعادش هاچ بک هست. چراغ جلو کپسولی ریویان و جلوپنجره بزرگ بی ام و ix خیلی بد هست.علت اینکه جلو کاپوت ماشینهای برقی خط سفید افقی متضاد زشت قرار گرفته چیه؟چرا ماشینهای برقی جلو کاپوت از خط سفید متضاد افقی استفاده میکنند مثل خط سفید متضاد افقی جلو کاپوت ریویان؟

      موافقم 8
      مخالفم 28
      1. net

        ۶ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (3135 ديدگاه)

        فرمان ۶ ضلعی ix بد هست. فرمان دایره ای خوبه برای ماشین

        موافقم 7
        مخالفم 14
    5. رضا

      ۷ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (257 ديدگاه)

      من انتخابم ریوانه چون یه ماشینیه که هم سرعت و پرفورمنس خوب داره و هم جای زیاد و قابلیت آفرودی و در کل ماشین کول و فانیه با ظاهر فضایی
      ولی ب ام و انتخابش زیاد معقولانه نیست چون:
      اگه دنبال بهترین پرفورمنس هستید تسلا x یه سطح بالاتره
      اگه دنبال کراس اور شهری و برقی لوکس و راحت هستید و نیازی به پرفورمنس انقدر قوی ندارید و مدلای ارزون تر همین ب ام و خیلی اقتصادی و منطقی تره
      اگر هم برقی بودن اهمیت نداره x7وx6 و کلی ماشین بهتر هستن
      ولی احتمالا بهترین هندلینگ و چسبندگی و دینامیک شاسی رو بین تمام کراس اور های برقی داره از این بابت از تسلا سر تره بنز هم بعید میدونم ماشینش به خوبی این باشه
      در کل این ماشین خیلی انتخاب خاصیه و یه پکیجیه که هر کسی بهش نیاز نداره

      موافقم 2
      مخالفم 7
  2. Mostafa

    ۶ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (131 ديدگاه)

    الان که نگاه میکنم اگه لاستیک های ریویان با نمونه های ix عوض بکنن که خیلی چسبنده تر هستش
    توی شتاب گیری ix هیچ شانسی نداره

    موافقم 10
    مخالفم 18
  3. سبحان

    ۶ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (282 ديدگاه)

    برای بی ام و نوشته برد بهتر از تخمین‌ها این که غافلگیر شدن 440 کیلومتر برد داره براشون نقطه قوت حساب شده
    برای ریویان هم نوشته مصرف انرژی بسیار بیشتر از iX خب دوبرابر ix فضای بار داره یک ردیف بیشتر صندلی داره
    در واقع خیلی بزرگ تر هستش معلوم مصرفش بیشتر
    ولی در کل ریویان خیلی مردونه تر هستش بی ام و با اون جلوپنجره بلااستفاده زشته

    موافقم 12
    مخالفم 23
  4. HR3

    ۶ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (222 ديدگاه)

    آسمون برین و زمین بیان مهندسی کمپانی های قدیمی مثل ب ام و و بنز و پروشه و تویوتا و فورد نکات فنی پشتش هست امثال ریویان و تسلا حالا حالا بهش نمیرسن

    موافقم 43
    مخالفم 17
    1. elonlion

      ۶ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (102 ديدگاه)

      مثلا چه نکات فنی نام ببر ما رو هم اگاه کن

      موافقم 10
      مخالفم 35
      1. ارین صاحب جمعی

        ۶ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (1074 ديدگاه)

        تو cpu شما نمیگنجه

        موافقم 17
        مخالفم 5
        1. elonlion

          ۶ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (102 ديدگاه)

          بگو چیزی نداشتیم بگیم

          موافقم 6
          مخالفم 14
      2. مجتبی .

        ۷ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (1159 ديدگاه)

        اگه زحمت بکشین ومتن روبخونین متوجه میشین.

        موافقم 4
        مخالفم 0
  5. TESLA

    ۶ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    از نظر من هم ix از ریویان بهتر هست ، به سه دلیل : اول اینکه از نظر اعتبار برند و خدمات پس از فروش هزاران برابر از ریویان بهتر هست ( به هر حال ریویان یه استارتاپ کوچولو هست که هنوز به جز آمریکا تو هیچ جای دیگه دنیا به فروش نرسیده ) ، دوم اینکه از نظر من طراحی ix از ریویان قشنگ تر هست ( یکی از دوستام توی کانادا ix رو از نزدیک دیده و می‌گفت: بر خلاف عکس ها تو واقعیت ابهت خاصی داره مخصوصا در نما کناری ) و دلیل آخر : ix به نسبت r1s خودروی پیشرفت تری هست و آپشن هایی داره که واقعا آدم رو انگشت به دهن میکنه

    موافقم 19
    مخالفم 13
  6. ARMAN سابق

    ۶ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (453 ديدگاه)

    ب ام و کلا بهتره ولی طراحی افتضاحش باعث میشه من ریویان رو انتخاب کنم

    موافقم 13
    مخالفم 10
  7. Alan.r

    ۶ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1090 ديدگاه)

    طراحی هر دوشون چندان جالب نیست ولی بیمر به مراتب بهتره کابین هم که صد در صد بی ام و . برد و امکانات و ایمنی هم که بی ام و . ریویان هم از نظر فضای بار و قابلیت های آفرود برتری داره
    در کل انتخابم بیمره

    موافقم 18
    مخالفم 7
  8. ar

    ۶ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    به نظر من bmw اومده به طور نرم افزاری قدرت ماشین بیشتر کرده چون واقعا عجیبه bmw با اینکه قدرت کمتری داره روی کاغذ ولی واقعا خودروی بهتری نسبت رقبا
    درکل bmw یه شرکت قدیمی که هنوز سرحال و ماشین های لوکس خفن پرشتاب و پرسرعتی تولید میکنی
    شرکت bmw تو تولید ماشین تجربه ی خیلی زیادی داره

    موافقم 10
    مخالفم 9
  9. سوشیانت

    ۶ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1887 ديدگاه)

    جالبه که ریویان با اینکه کراس اوور سه ردیفه هست پرفورمنس بهتری نسبت به بی ام و داره👌

    موافقم 4
    مخالفم 18
    1. بی خیال اسم ۳

      ۶ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (18 ديدگاه)

      می شه بگی کجا پرفورمنس بهتری داره ؟!

      تازه ۸۳۵ اسب هم قدرت داره😂

      موافقم 14
      مخالفم 6
      1. سوشیانت

        ۶ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (1887 ديدگاه)

        خودت جواب خودت رو دادی🙂 ریویان قدرتش بیشتره شتابش هم ۳ ثانیه هست بی ام و ۳.۸

        موافقم 1
        مخالفم 10
        1. بی خیال اسم

          ۶ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (790 ديدگاه)

          اینجا
          بی ام و رو ۳.۲ زده
          و
          ریویان رو ۳.۱

          بعدش تو ۱.۴ مایل هم بی ام و بهتر بوده

          موافقم 10
          مخالفم 1
        2. سوشیانت

          ۶ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (1887 ديدگاه)

          اینجا مهم نیست مهم اعداد اعلامی کمپانی هست

          موافقم 0
          مخالفم 5
        3. بی خیال اسم ۳

          ۷ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (18 ديدگاه)

          اعداد
          کمپانی فقط واسه شما مهم است

          اعداد مجلات معتبر مثل این برا همه مهم است

          موافقم 4
          مخالفم 1
        4. سوشیانت

          ۷ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (1887 ديدگاه)

          مهم نیست بقیه چی فکر میکنن واقعیت عوض نمیشه اعداد کمپانی خیلی معتبر تره تا اینکه چند تا مجله که هر کدوم یه حرفی میزنن در ضمن حتی اگه با توجه به این جدول هم بخوایم بگیم باز ریویان یک دهم شتابش بهتره البته کار اند درایو خودش ثابت کرده که اعدادش فیکه

          موافقم 0
          مخالفم 3
        5. بی خیال اسم

          ۷ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (790 ديدگاه)

          والا
          همه اعداد مجلات رو قبول دارن
          اگه اعداد کمپانی ها معتبر تر بود همونا رو اینجا داخل جدول می نوشتن

          بعدش تو ۴۰۰ متر هم بی ام و بهتر عمل کرده

          اگه اعداد کار اند درایو هم فیک بود

          به عنوان یکی از معتبر ترین مجلات انتخاب نمی شد

          موافقم 4
          مخالفم 0
  10. Ehsan

    ۶ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (528 ديدگاه)

    بنظر من که طراحی بی ام و خیلی بهتره

    موافقم 10
    مخالفم 6
  11. رامین

    ۶ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (256 ديدگاه)

    خدایی بی ام دبلیو بجز طرح مسخره جلو پنجره از همه لحاظ زیباتر و شیک تره ولی اینکه ریویان هفت نفره و فضای بار بیشتری داره یه مزیت بدون چون و چرا در مقابل بی ام دبلیو داره ولی از لحاظ به صرفه بودن بی ام دبلیو قطعا برتره در کل میشه گفت بی ام دبلیو از ۱۰ میشه ۸ و ریویان ۷

    موافقم 11
    مخالفم 1
  12. amir-mr

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (354 ديدگاه)

    فقط جلو پنجره بی ام و واقعا سمه😂

    موافقم 0
    مخالفم 3
  13. مجتبی .

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1159 ديدگاه)

    بعضی دوستان نظرات فنی وخوبی دارن ولی عده ای بالجاجت کودکانه فقط حرف خودشونو میزنن. طرف داره میگه سواری بهتری داره آرامش بیشتری داره وخب قطعا خدمات وسرویس دهی بهتری داره بعد عزیزمون میگه اون یکی خانوادگی تره… چون سه ردیفه هست. چند خانواده اطراف خودتون میشناسین که باتعداد بیشتر از چهار نفر با یک ماشین به مسافرت و پیک نیک برن.؟؟ البته فضای بار بیشتر مورد استفاده هست وامتیاز مثبت اما آرامش درطول سفر وایمنی قطعا مهمه و مصرف انرژی هم اگه به زندگی نسلهای بعد علاقمند باشین مهمه.منظورم این نیست که ریویان بده خیر اگه دستم برسه با به به سوارش میشم ولی واقعا بهتر ازاین بی ام و نیست

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. سوشیانت

      ۷ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1887 ديدگاه)

      خب دوست عزیز از نظر شما اون یه عده مهم نیستن؟؟؟ بیشتر نظر شما کودکانه بود

      موافقم 0
      مخالفم 4
      1. مجتبی .

        ۷ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (1159 ديدگاه)

        اون عده چنددرصد ازکل مصرف کننده ها هستن؟

        موافقم 1
        مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا