بی ام و M هیبرید V8 بدون طرح بدنه آماده خلق اثر هنری می‌شود

شنبه 10 تیر 1402 - 11:30
مطالعه 4 دقیقه
bmw-m-hybrid-v8-with-unpainted-body_1024x
بی‌ام‌و قصد دارد برای بار دیگر یک اثر هنری را روی یکی از خودروهای مسابقه‌ای خود حک کند.
تبلیغات

در سال 1975 «الکساندر کالادر» بی‌ام‌و 3.0 CSL را به نخستین اثر هنری این برند یا خودروی هنری آن تبدیل کرد. حال با فرا رسیدن سال 2023 میلادی و گذشت نزدیک به 50 سال از آن زمان، برند لوکس و اسپرت آلمانی کار روی بیستمین خودروی هنری‌اش را آغاز کرده است.

بیشتر خودروهای هنری بی‌ام‌و بر اساس مدل‌های مسابقه‌ای این برند و زیرشاخه‌های بی‌ام‌و موتوراسپرت ساخته شده‌اند؛ پس بیستمین اثر هنری باواریایی‌ها نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود و بر پایه جدیدترین جنگجوی آن‌ها، M هیبرید V8، ساخته خواهد شد. بدنه تمام کربنی این خودرو به‌عنوان بوم خالی نقاشی هنرمند ایتوپیایی، «جولی مِهرِتو»، نقش‌آفرینی خواهد کرد. این هنرمند به‌صورت رسمی ازطرف برند بی‌ام‌و برای به سرانجام رساندن این کار انتخاب شده است.

اما پیش از آنکه دست جولی به خودروی مسابقه‌ای بی‌ام‌و برای شرکت در مسابقات استقامت جهان، WEC، برسد، عکاسان از آن در موزه «گوگنهایم» در نیویورک تصویربرداری کرده‌اند. دیدن یک خودروی مسابقه‌ای با فیبرکربن خالص رویدادی نادر به شمار می‌رود.

خودروی بی‌ام‌و M هیبرید V8 که هم‌اکنون در مسابقات IMSA به رقابت می‌پردازد موفق شد در هفته گذشته برای نخستین بار روی سکوی قهرمانی برود. بی‌ام‌و این خودرو را در کلاس LMDh مسابقات WEC تولید کرده تا هم بتواند در IMSA حضور داشته باشد و هم از سال 2024 در لمان به رقابت بپردازد. بی‌ام‌و احتمالا سال 2024 را به‌خاطر هم‌پوشانی تاریخی با بیست و پنجمین سالگرد حضور خودروی V12 LMR در مسابقات 24 ساعتی لمان در پیست «لاسارته» انتخاب کرده است.

M هیبرید V8 برخلاف سایر مدل‌های جاده‌ای بی‌ام‌و که در طی سال‌ها بزرگ‌تر و سنگین‌تر شده‌اند، تنها 1030 کیلوگرم وزن دارد. با وجود اینکه مقایسه ابرخودروهای مخصوص مسابقه با مدل‌های جادهای درست نیست اما شاهکار تازه بی‌ام‌و با هر استانداری که در نظر داشته باشید، تحسین برانگیز محسوب می‌شود. مسلما با ابر جلوپنجره‌ای که طراحان این خودرو برایش درنظر گرفته‌اند، حتی اگر کسی بخواهد هم نمی‌تواند آن را در خیابان براند.

البته با توجه به سابقه تاریخی خودروسازان در تبدیل ابرخودروهای مسابقه‌ای‌شان به نمونه‌های جاده‌رو احتمال ورود M هیبرید V8 را هم به بازار می‌دهیم. پیشتر خودروسازانی چون پورشه و مرسدس‌بنز به‌ترتیب نمونه‌های جاده‌ای 911 GT1 و CLK GTR را روانه بازار کرده بودند.

نیروگاه ابرخودروی LMDh بی‌ام‌و یک واحد V8 است که برخلاف تصور عمومی نسخه 4.4 لیتری S68 تویین توربو موجود در خودروهای M اسپرت یا جایگزین آینده آن نیست. این موتور که با کد P66/3 شناخته می‌شود یک واحد 4 لیتری است که نخستین‌بار زندگی خود را به‌عنوان موتور مدل مسابقه‌ای M4 DTM 2017 آغاز کرده بوده است. بخش درون‌سوز پیشرانه M هیبرید V8 که به دو توربوشارژر مجهز شده است، به تنهایی 640 اسب بخار قدرت و 650 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. نظر شما درباره ابرخودروی بی‌ام‌و و شانس پیروزی آن در مسابقات قهرمانی استقامت جهان چیست؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.