بی ام و

بی ام و M هیبرید V8 بدون طرح بدنه آماده خلق اثر هنری می‌شود

بی‌ام‌و قصد دارد برای بار دیگر یک اثر هنری را روی یکی از خودروهای مسابقه‌ای خود حک کند.

در سال ۱۹۷۵ «الکساندر کالادر» بی‌ام‌و ۳.۰ CSL را به نخستین اثر هنری این برند یا خودروی هنری آن تبدیل کرد. حال با فرا رسیدن سال ۲۰۲۳ میلادی و گذشت نزدیک به ۵۰ سال از آن زمان، برند لوکس و اسپرت آلمانی کار روی بیستمین خودروی هنری‌اش را آغاز کرده است.

بیشتر خودروهای هنری بی‌ام‌و بر اساس مدل‌های مسابقه‌ای این برند و زیرشاخه‌های بی‌ام‌و موتوراسپرت ساخته شده‌اند؛ پس بیستمین اثر هنری باواریایی‌ها نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود و بر پایه جدیدترین جنگجوی آن‌ها، M هیبرید V8، ساخته خواهد شد. بدنه تمام کربنی این خودرو به‌عنوان بوم خالی نقاشی هنرمند ایتوپیایی، «جولی مِهرِتو»، نقش‌آفرینی خواهد کرد. این هنرمند به‌صورت رسمی ازطرف برند بی‌ام‌و برای به سرانجام رساندن این کار انتخاب شده است.

اما پیش از آنکه دست جولی به خودروی مسابقه‌ای بی‌ام‌و برای شرکت در مسابقات استقامت جهان، WEC، برسد، عکاسان از آن در موزه «گوگنهایم» در نیویورک تصویربرداری کرده‌اند. دیدن یک خودروی مسابقه‌ای با فیبرکربن خالص رویدادی نادر به شمار می‌رود.

خودروی بی‌ام‌و M هیبرید V8 که هم‌اکنون در مسابقات IMSA به رقابت می‌پردازد موفق شد در هفته گذشته برای نخستین بار روی سکوی قهرمانی برود. بی‌ام‌و این خودرو را در کلاس LMDh مسابقات WEC تولید کرده تا هم بتواند در IMSA حضور داشته باشد و هم از سال ۲۰۲۴ در لمان به رقابت بپردازد. بی‌ام‌و احتمالا سال ۲۰۲۴ را به‌خاطر هم‌پوشانی تاریخی با بیست و پنجمین سالگرد حضور خودروی V12 LMR در مسابقات ۲۴ ساعتی لمان در پیست «لاسارته» انتخاب کرده است.

M هیبرید V8 برخلاف سایر مدل‌های جاده‌ای بی‌ام‌و که در طی سال‌ها بزرگ‌تر و سنگین‌تر شده‌اند، تنها ۱۰۳۰ کیلوگرم وزن دارد. با وجود اینکه مقایسه ابرخودروهای مخصوص مسابقه با مدل‌های جادهای درست نیست اما شاهکار تازه بی‌ام‌و با هر استانداری که در نظر داشته باشید، تحسین برانگیز محسوب می‌شود. مسلما با ابر جلوپنجره‌ای که طراحان این خودرو برایش درنظر گرفته‌اند، حتی اگر کسی بخواهد هم نمی‌تواند آن را در خیابان براند.

البته با توجه به سابقه تاریخی خودروسازان در تبدیل ابرخودروهای مسابقه‌ای‌شان به نمونه‌های جاده‌رو احتمال ورود M هیبرید V8 را هم به بازار می‌دهیم. پیشتر خودروسازانی چون پورشه و مرسدس‌بنز به‌ترتیب نمونه‌های جاده‌ای ۹۱۱ GT1 و CLK GTR را روانه بازار کرده بودند.

نیروگاه ابرخودروی LMDh بی‌ام‌و یک واحد V8 است که برخلاف تصور عمومی نسخه ۴.۴ لیتری S68 تویین توربو موجود در خودروهای M اسپرت یا جایگزین آینده آن نیست. این موتور که با کد P66/3 شناخته می‌شود یک واحد ۴ لیتری است که نخستین‌بار زندگی خود را به‌عنوان موتور مدل مسابقه‌ای M4 DTM 2017 آغاز کرده بوده است. بخش درون‌سوز پیشرانه M هیبرید V8 که به دو توربوشارژر مجهز شده است، به تنهایی ۶۴۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. نظر شما درباره ابرخودروی بی‌ام‌و و شانس پیروزی آن در مسابقات قهرمانی استقامت جهان چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۶ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. harry.potter

    ۱۰ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (192 ديدگاه)

    ساخت بدنه خودرو کار سختی نیست
    الیاف + رزین + قالب

    پول و عشق می خواد و یه تیم ۱۰ نفره از مهندسین

    راستی یه سوال تو ایران چه طوری میشه هایپر کار تولید کرد؟ اگه یکی سرمایه داشته باشه مجوز میدن؟
    چرا کسی تا حالا دنبالش نرفته؟

    یه چی مثل w motor

    موافقم 23
    مخالفم 1
    1. M/D

      ۱۰ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (207 ديدگاه)

      واقعا برای من هم سوال بود که چرا هیچکس تو ایران هایپرکار تولید نکرده؟
      خودروساز های ما که بازار رو گرفتن میومدن مثل افغانستانی ها یه هایپرکار می زدن
      یعنی برای خودرو ساز های ما هایپرکار صرفه اقتصادی نداره؟یا دلیلش یچیز دیگه است؟

      موافقم 12
      مخالفم 1
      1. Winter

        ۱۰ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (721 ديدگاه)

        دقیقا صرفه اقتصادی ندارع واسشون
        پول تو پراید و سهام و برج سازی و … هست

        موافقم 5
        مخالفم 0
      2. ذلیل

        ۱۱ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (95 ديدگاه)

        حالا دیگه مطمئنم شما بچه هستین. کی افغانیها هایپر کار زدن؟ مثل لامبورگینی ایرانی؟ ظاهراً روح بزک بازی سایپا و ایران‌خودرو در شما حلول کرده.

        موافقم 4
        مخالفم 4
      3. مجتبی .

        ۱۲ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (1216 ديدگاه)

        خودرو سازهای ما هدفشون فقط وفقط پوله و مهندسی وافتخار مسابقات وتاریخ سازی هیچ جایگاهی توفکرشون نداره.

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. مهراد

      ۱۰ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (790 ديدگاه)

      آره خیلی سادس ، از طرفی ایران سرزمین فرصت هاست و منم تعجب میکنم با اینهمه پیشرفت چرا هایپرکار نساختن ( از در عقب )

      موافقم 9
      مخالفم 2
    3. Winter

      ۱۰ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (721 ديدگاه)

      سرمایه داشته باشی بله مجوز میدن
      منتهی واسه پولدارهای ایرانی نمیصرفه پولاشونو خرج این چیزا کنن
      یه عده که با پراید و سمند بیشتر از این حرفا سود میکنن
      یه عده هم ترجیح می‌دهند بجای سرمایه گذاری رو این چیزا که سود خاصی واسوشن بجز معروفیت ندارد برن سه تا سه تا برج بسازن یا مثلاً یه جوری با بالا آیین کردن قیمت سهام(وارد و خارج کردن حجم هنگفت سرمایه ) جیب سرمایه گذارای بیچاره رو خالی کنند و در واقع با همون پولشون کلی سود کننبعد هم از سهام خارج شن برن مرحله ۲ تو مرحله دو با طلا و دلار یکم بازی میکنن و یه سودیم اونجا میبرن و باز یه عده ساده از مردم تا میبینن طلا داره گرون میشه میرن میخرن و بعد باز اون پولدار عزیز یهو سرمایش و خارج می‌کنه با سود و باز مردم زمین میخورن
      کلا اون عزیزان سرمایه دار ترجیح میدم با پولاشون بیشتر رو جیب مردم ضعیف و متوسط مانور بدن اینطوری سود خیلی بیشتری هم میبرن
      وگرنه ماشاالله کم سرمایه دار نداریم تو ایران که بتونم ۲۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کنم روی ساخت ماشین مسابقه ای ( با وجود نیروی کار نسبتا ارزون و تامین منابع از داخل با همین سرمایه میشه ماشین مخصوص مسابقات ساخت)

      موافقم 3
      مخالفم 0
  2. CSL 3

    ۱۰ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نمای فیبر کربن از همه شون قشنگتره .
    اون طرح های هنری که قبلا رو i8 و سری ۷ و CSL زده بودن اصلا جذاب نبودن اکثرا .
    البته این هنرمند جدیده شاید یچی جذاب طراحی کنه که اونم هر چی باشه باز به فیبر کربن نمیرسه :))

    موافقم 8
    مخالفم 1
  3. Arshia m3csl

    ۱۰ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1083 ديدگاه)

    حسم میگه بی ام و قراره یک هایپرکار شهری بر اساس همین ماشین تولید کنه تا جلو amg one مرسدس بنز رقیب بیاره امیدوارم بی ام و سوپراسپرت و یا هایپر کار هم تولید کنه جای هایپر کار یا یک سوپراسپرت تو سبد محصولات بی ام و خالیه

    موافقم 18
    مخالفم 1
  4. مهراد

    ۱۰ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (790 ديدگاه)

    من اصولا آدم بخشنده ای هستم ، هنرمنده و هنرش مال شما ، بی ام و با بدنه لخت فیبرکربنی بدون رنگ هم مال من ، دیگه چی میخواین از این بهتر 😪😪

    موافقم 9
    مخالفم 0
  5. Dariush saadat

    ۱۰ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (128 ديدگاه)

    طبق معمول جلو پنجره افتضاحی داره

    موافقم 5
    مخالفم 16
    1. Royal Driver

      ۱۰ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1293 ديدگاه)

      ماشین مسابقه‌ای بیشتر عملکردش مهمه تا ظاهرش

      موافقم 12
      مخالفم 0
  6. BMW

    ۱۰ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1426 ديدگاه)

    فقط یک جمله میگم زیباست برای من

    موافقم 17
    مخالفم 1
    1. بی ام و

      ۱۱ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (25 ديدگاه)

      به به
      تنها امید بی ام و بازا در حوزه ی ابرخودرو
      چندروز پیش هم که در ایمسا خوب نتیجه گرفت
      پیروزی تو در لمانز امسال ببینیم سلطان ایرودینامیک و وزن
      بسیار این خودروی بی ام و رو از بین ساخته های این چند ساله ش دوست میدارم
      آخه یادگار شایسته ی V12 Lmr رویاییه

      موافقم 5
      مخالفم 0
  7. Siyavash

    ۱۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (708 ديدگاه)

    شاهکاره…کاشکی یه نسخه خیابانی از همین بسازن و بره برایه رقابت با مرسدس و فراری و استون مارتین

    موافقم 5
    مخالفم 0
  8. *ALI*

    ۱۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (311 ديدگاه)

    خیلی قشنگه مخصوصا با اون رگه های نوری که داره جلوی ماشین مخصوصا همون که طرح جلو پنجره داره چقدر با حال طراحی شده

    موافقم 4
    مخالفم 0
  9. El Padrino

    ۱۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (13 ديدگاه)

    دوست عزیز کسای دیگه ای رفتن سراغ هایپر کار ساختن اما پشیمون شدن، نمونش سیروان موتورز که یه هایپر کار غول داشت میساخت به اسم فونیکس از این محصول هایی که اگه تموم میشد با افتخار میگفتی این ایرانیه(هیبرید بود و انجین مرسدس آ ام گ را خریداری کرده بودن) اما حیف که مافیا خودرو سازی آخرش کله پاش کردن و ورشکسته شد و این پروژه هم به بن بست خورد. مثل پروژه جمشید آرین که آخرش ماشینو انداخت تو رودخونه و از ایران رفت بهت توصیه میکنم تو این راه قدم بر ندار سرمایه تو خراب نکن (سرمایه فقط پول نیست، وقت و انرژی جوونیته) اگر هم ایده خفنی داری از ایران برو اونجا اجراش کن . اینجا بن بسته تهش ، پ.ن البته میدونم پدال این کامنت منو نمیذاره

    موافقم 5
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا