درگ رفت و برگشتی هیوندای آیونیک 5 N و بی ام و M3 CS
هیوندای آیونیک 5 N ثابت کرده که یک خودروی الکتریکی هم میتواند مثل نمونههای بنزینی جذاب و هیجانانگیز باشد. بااینحال، مسابقهٔ U-Drag نشان میدهد که این کراساوور کرهای هنوز توان رقابت با یکی از بهترین سدانهای اسپرت بازار یعنی بامو M3 CS را ندارد. البته این دو خودرو هرگز رقیب مستقیم یکدیگر نیستند و از همه لحاظ باهم تفاوت دارند ولی بااینحال، دیدن مسابقات درگ بین خودروهای الکتریکی و بنزینی همیشه جذاب است. دو موتور الکتریکی آیونیک 5 N در حالت عادی 610 اسب بخار قدرت و 740 نیوتن متر گشتاور تولید میکنند ولی با فشردن دکمهٔ N Grin Boost روی فرمان، برای 10 ثانیه این اعداد به 650 اسب بخار و 770 نیوتن متر افزایش میابد.
درنتیجه، کراساوور کرهایها بسیار از رقیب آلمانی با پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو و 550 اسب بخار قدرت قویتر است. با توجه به این موضوع و البته گشتاور فوری موتورهای الکتریکی، انتظار میرود هیوندای بتواند بهراحتی سدان باواریایی را مغلوب کند ولی بامو نزدیک به نیم تن سبکتر است و نسبت قدرت به وزن بهتری دارد. به همین دلیل و البته به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک و لانچ کنترل فوقالعادهٔ بامو، سدان آلمانی با سرعت وحشتناکی حرکت را آغاز میکند و بلافاصله اختلافی نزدیک به طول یک خودرو با رقیب ایجاد میکند. با افزایش سرعت، این فاصله تقریباً یکسان باقی میماند ولی در هنگام دور زدن، آیونیک 5 N نمیتواند به چابکی M3 CS عمل کند و در مسیر برگشت فاصله بیشتر میشود.
در مسابقهٔ دوم که رانندهها جابجا شدند نیز همین شرایط تکرار شد و هرچند بامو کمی زودتر حرکت را آغاز کرد ولی تا پایان مسابقه برتری خود را حفظ کرد. البته هرچند نهایتاً M3 CS برنده شد ولی هیوندای هم خیلی عقب نبود. درواقع، کراساوور کرهایها با اختلاف 0.1 ثانیه مغلوب رقیب آلمانی شد زیرا درحالیکه بامو مسیر U-Drag را در 3.27 ثانیه طی کرد، آیونیک این کار را در 32.8 ثانیه انجام داد. این اعداد نشان میدهند که هردو خودرو در مسابقهٔ درگ رفت و برگشتی بسیار سریع بودهاند زیرا برای مقایسه، آکورا NSX تایپ S همین مسیر را در 33 ثانیه طی کرده است.
مشخصات فنی
آیونیک 5 N | بامو M3 CS | |
پیشرانه | الکتریکی دو موتوره | 3 لیتری I6 توئین توربو |
قدرت | 650 اسب بخار | 540 اسب بخار |
گشتاور | 770 نیوتن متر | 650 نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | 2200 کیلوگرم | 1760 کیلوگرم |
قیمت پایه | 67,575 دلار | 119,695 دلار |
قیمت تستشده | 68,685 دلار | 132,695 دلار |