بی ام و M3 CSL نسل E46 کوپه‌؛ پرفورمنس استثنایی و ظاهر خیره‌کننده

چهارشنبه 19 مهر 1402 - 14:30
مطالعه 5 دقیقه
BMW-M3-CSL-1
ب‌ام‌و بریتانیا یکی از خاص‌ترین خودروهای مجموعهٔ خود را به نمایش درآورده است. این یک M3 CSL نسل E46 فرمان راست با رنگ خاکستری نقره‌ای است.
تبلیغات

ب‌ام‌و بریتانیا اخیراً به فکر نمایش مدل‌های کلاسیک خود افتاده است و پس از M3 نسل E30 و رودستر Z8، حالا M3 CSL نسل E46 برای عکس‌برداری بیرون آورده و ما با به یاد روزهای طلایی رانندگی انداخته است. هم‌اکنون نمونه‌های بسیار کمی از CSL E46 فرمان راست در چنین شرایطی و خصوصاً با رنگ خاکستری نقره‌ای باقیمانده است که این هم به جذابیت ب‌ام‌و موردبحث می‌افزاید؛ اما چه چیزی این ماشین را این‌قدر خاص کرده است؟ چون CSL پرفورمنس و طراحی M3 E46 را به سطح جدیدی ارتقاء داد.

CSL در سال 2003 به‌عنوان نسخه‌ای ویژه و تولید محدود از M3 نسل E46 معرفی شد. از این خودرو تنها 1383 دستگاه ساخته شد و آن را به یکی از خواستنی‌ترین ب‌ام‌وهای تاریخ تبدیل کرد. نام CSL هم مخفف کوپه اسپرت سبک‌وزن بود که کاملاً با خودرو مطابقت داشت زیرا ب‌ام‌و در این مدل اقدامات زیادی برای کاهش وزن انجام داده بود که مهم‌ترین آن‌ها ساخت سقف، درب صندوق، سپر جلو، دیفیوزر عقب و منیفولد هوا از فیبر کربن بود. علاوه بر این، M3 CSL به شیشه‌های نازک‌تر و صندلی‌های سبک‌تر مجهز شده و عایق‌های صدای آن‌هم حذف شده بود. نتیجهٔ این اقدامات خودرویی بود که 110 کیلوگرم وزن سبک‌تری نسبت به M3 E46 استاندارد داشت.

CSL علاوه بر وزن سبک‌تر، پیشرانهٔ قوی‌تری هم نسبت به M3 E46 استاندارد داشت. موتور 3.2 لیتری شش سیلندر خطی این مدل 360 اسب بخار قدرت و 370 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. این پیشرانه نسبت تراکم بالاتر، میل بادامک اصلاح‌شده و ورودی هوای بزرگ‌تری داشت و به گیربکس شش سرعتهٔ SMG با تعویض دنده‌های سریع و لانچ کنترل متصل شده بود. به لطف این قوای محرکه، M3 CSL نسل E46 ظرف 4.9 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید و به حداکثر سرعت 250 کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کرد.

علاوه بر این، هندلینگ CSL هم چند سر و گردن بهتر از M3 E46 معمولی بود. این خودرو تعلیق سفت‌تری داشت و از فنرها، کمک‌فنرها و آنتی‌رول بارهایی استفاده می‌کرد که به‌طور خاص برای CSL طراحی شده بودند. این M3 تولید محدود همچنین از فرمان پاسخگوتری بهره می‌برد که ضریب سریع‌تر و بازخورد بیشتری داشت. سیستم کنترل پایداری CSL به سه حالت مختلف بنام‌های روشن، خاموش و M Track مجهز بود که آخری با فشردن یک دکمه روی غربیلک فرمان فعال می‌شد و امکان لغزش بیشتری را بدون غیرفعال کردن کامل سیستم‌های ایمنی فراهم می‌کرد. رینگ‌های جلوی عریض‌تر، لاستیک‌های چسبندهٔ میشلن پایلوت اسپرت کاپ و سیستم ترمز ارتقاءیافته با دیسک‌ها و کالیپرهای بزرگ‌تر هم تکمیل‌کنندهٔ ویژگی‌های فنی این کوپهٔ جذاب بودند.

یکی دیگر از ویژگی‌های برجستهٔ M3 CSL نسل E46 اما ظاهر فوق‌العادهٔ آن بود که قلب علاقه‌مندان را تسخیر کرد. این ماشین به لطف قطعات فیبر کربنی، رینگ‌های 19 اینچی و رنگ‌های منحصربه‌فردی همچون نقره‌ای خاکستری متالیک، ظاهری تهاجمی‌تر پیدا کرده بود. ب‌ام‌و همچنین در داخل خودرو هم ویژگی‌های اختصاصی مثل روکش آلکانترا برای غربیلک فرمان، ترمزدستی و دسته‌دنده به همراه رو دری‌های فیبر کربنی و صندلی‌های اسپرت ریکارو را ارائه کرده بود.

به‌طورکلی، M3 CSL نسل E46 یکی از بهترین خودروهای تاریخ ب‌ام‌و و یکی از بهترین خودروهای اسپرت تمام دوران محسوب می‌شود. این ماشین پرفورمنس و جذابیت ظاهری را به‌گونه‌ای باهم ترکیب کرده که کمتر خودرویی می‌تواند. این خودرویی است که هر بار با آن رانندگی کنید احساس خاصی به شما خواهد داد. به دلیل همین ویژگی‌ها و البته تعداد ساخت محدود، CSL E46 هم‌اکنون به خودروی بسیار ارزشمندی تبدیل شده و نمونه‌های تمیز و کم‌کار آن قیمتی بیش از 160 هزار دلار دارند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.