درگ نسل قبلی بی ام و M3 با دوج چلنجر و شورلت کامارو
میدانیم که محصولات بامو M در درگ بسیار سریع هستند و معمولاً رقبای همسطح خودرو را مغلوب میکنند اما آیا این موضوع در مورد محصولات قدیمیتر باواریاییها هم صدق میکند؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، سم کارلیجن نسل قبلی M3 را در برابر دو ماسل کار قدرتمند آمریکایی یعنی دوج چلنجر T/A و شورلت کامارو LT1 قرار داده است. M3 کامپتیشن مدل 2018 حاضر در این درگ ضعیفترین و سبکترین عضو گروه محسوب میشود.
زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو قرار گرفته است که 450 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر تولید میکند. این نیرو از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه به چرخهای عقب منتقل میشود. M3 تنها 1620 کیلوگرم وزن دارد و به گفتهٔ مالک، با ارتقاء نرمافزار پیشرانه، واکنش دریچهٔ گاز بهبود پیدا کرده و خودرو سریعتر و چابکتر شده است.
دوج چلنجر حاضر در این درگ هرچند از نسخهٔ وحشی هلکت نیست اما با نیروگاه 6.4 لیتری V8 تنفس طبیعی که 485 اسب بخار قدرت و 645 نیوتن متر گشتاور تولید میکند، هنوز هم خودروی قدرتمندی بهحساب میآید. بااینحال، چلنجر با وزن 1938 کیلوگرم، هرگز خودروی سبکی نیست. انتقال نیرو در این ماشین هم توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد.
و در آخر هم به شورلت کامارو میرسیم که از نوع LT1 با پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 تنفس طبیعی است. این موتور 455 اسب بخار قدرت و 617 نیوتن متر گشتاور را به یک گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک تحویل میدهد تا به چرخهای عقب منتقل شود. این خودرو 1718 کیلوگرم وزن دارد و بنابراین بین رقبای آلمانی و آمریکایی خود قرار میگیرد.
بین این سه ماشین بهصورت دوبهدو درگهایی انجام میشود. ابتدا چلنجر به مصاف بامو میرود و سپس کامارو رودرروی کوپهٔ آلمانی قرار میگیرد. آیا ماسل کارهای قدرتمند اما سنگین آمریکایی میتوانند سدان نسل قبلی آلمانی را مغلوب کنند؟ پاسخ این سؤال را در ویدئوی زیر ببینید.
مشخصات فنی
| بامو M3 | دوج چلنجر R/T | شورلت کامارو LT1 |
پیشرانه | 3 لیتری I6 توئین توربو | 6.4 لیتری V8 | 6.2 لیتری V8 |
قدرت | 450 اسب بخار | 485 اسب بخار | 455 اسب بخار |
گشتاور | 550 نیوتن متر | 645 نیوتن متر | 617 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه | 8 سرعته اتوماتیک | 10 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب | عقب |
وزن | 1620 کیلوگرم | 1938 کیلوگرم | 1718 کیلوگرم |