بی ام وفورد

درگ جذاب موستانگ شلبی GT350 و بی ام و M3، نبرد با گیربکس دستی

در مسابقهٔ درگ، شلبی GT350R با پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی و ۵۲۶ اسب بخار قدرت سریع‌تر خواهد بود یا ب‌ام‌و M3 با موتور توئین توربو و ۴۸۰ اسب بخار؟

هرچند گیربکس‌های اتوماتیک این روزها بسیار فراگیر شده‌اند ولی گیربکس‌های دستی هنوز هم در بین علاقه‌مندان به رانندگی محبوب هستند و در بازار نیز همچنان می‌توان خودروهایی را با گیربکس دستی پیدا کرد. ب‌ام‌و M3 و فورد موستانگ ازجمله خودروهایی هستند که هنوز با سه پدال قابل خریداری‌اند. حال سم کارلیجن در جدیدترین ویدئوی خود، این دو ماشین اسپرت را با گیربکس‌های دستی در برابر هم قرار داده است تا ببینیم در مسابقهٔ درگ ۴۰۰ متر کدام‌یک سریع‌تر است.

موستانگ حاضر در این ویدئو، از شلبی GT350R نسل قبلی است یعنی مدلی که زیر کاپوت خود یک پیشرانهٔ جذاب ۵.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی میل‌لنگ تخت با ۵۲۶ اسب بخار قدرت و ۵۸۰ نیوتن متر گشتاور دارد. در سمت دیگر، نسخهٔ پایهٔ ب‌ام‌و M3 قرار گرفته است. در این نسخه، پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو، ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که اختلافی ۴۶ اسب بخاری و ۳۰ نیوتن متری را با موستانگ نشان می‌دهد. از لحاظ وزن اما دو خودرو با ۱۶۸۶ کیلوگرم برای موستانگ و ۱۷۲۲ کیلوگرم برای ب‌ام‌و، تقریباً نزدیک به هم هستند.

دو خودرو ابتدا در مسابقات رولینگ به مصاف هم می‌روند. در رولینگ اول از سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت، دو خودرو تقریباً هم‌زمان به خط پایان می‌رسند اما در رولینگ دوم از سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت، موستانگ راحت‌تر برنده می‌شود. در مسابقات درگ از حالت سکون نیز همین نتیجه تکرار می‌شود و شلبی قدیمی با اختلاف نسبتاً زیادی سدان باواریایی را مغلوب می‌کند. در این مسابقات، موستانگ شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۴ ثانیه را ثبت می‌کند و پس از ۱۲.۲ ثانیه به پایان ۴۰۰ متر می‌رسد درحالی‌که این اعداد برای ب‌ام‌و به ترتیب ۴.۳ ثانیه و ۱۲.۷ ثانیه هستند.

مقایسه مشخصات فنی

ب‌ام‌و M3 شلبی GT350R
پیشرانه ۳ لیتری I6 توئین توربو ۵.۲ لیتری V8
قدرت ۴۸۰ اسب بخار ۵۲۶ اسب بخار
گشتاور ۵۵۰ نیوتن متر ۵۸۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی
محور محرک عقب عقب
وزن ۱۷۲۲ کیلوگرم ۱۶۸۶ کیلوگرم
قیمت ۷۷,۱۷۵ دلار ۷۴,۵۳۰ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۸ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. Cehx

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (357 ديدگاه)

    با این طراحی موستانگ میشه زندگی کرد
    از نظر من نسل های جدیدش اصلا به ظرافت این نیستند
    بی ام و هم نسل قبلش f80 رو خیلی بیشتر می پسندم ولی طراحی همین هم معقوله

    موافقم 51
    مخالفم 5
    1. پیام

      ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (2263 ديدگاه)

      شلبی

      موافقم 21
      مخالفم 12
    2. miladzm

      ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (19 ديدگاه)

      اگه بخام بدون الکل مست بشم قطعا اولین گزینه م گوش دادن به صدای انجین وودو جی تی ۳۵۰ ئه
      بدون شک یکی از بهترین اسپورت های تاریخ
      البته قیمتش همینجوری میکشه بالا الان کارکرد پایینش حدود ۱۴۰-۱۵۰ تا معامله میشه البته کلا شلبی ها همینن همشون .
      استایلش هم یجوریه بقول موتورترند همیشه توجه پلیس را جلب میکند :))

      موافقم 20
      مخالفم 6
  2. Arash2009

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (65 ديدگاه)

    قطعا موستانگ
    موتور v8
    طراحی کلاسیک و اصیل
    پرفورمنسش هم کمی بهتره

    عجیبه قیمت ها تقریبا برابرن

    موافقم 38
    مخالفم 14
    1. داریوش

      ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (256 ديدگاه)

      موستانگ خیلی زیباست، اگر یک اروپایی بخواد از بین این دو یکی رو انتخاب کنه دلیلی که میتونه تو این زمینه کمکش کنه مصرف سوخت این دو ماشینه؛
      شلبی قیمتش ثابته ولی BMW این نسخه رو ارزونتر میفروشه.

      موافقم 15
      مخالفم 3
    2. ali_x76

      ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (436 ديدگاه)

      ماستنگ GT350R به خاطر تجهیزات خاصش نسبت به نسخه GT حدود ۳۰ هزارتا گرونتره
      رینگ هاش کربنیه و …
      کلا اسپرتی و پرفرمنس محورترین نسخه ماستنگه تا الان (از GT500 قویتر هم بهتره)

      موافقم 20
      مخالفم 3
    3. amir

      ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (3835 ديدگاه)

      موستانگ یه فرق جالبی با بقیه ماسل گارا داره اینه که هم زمان حس اسپرت و قلمچاقی رو میده اونم به طرز دل نشین
      الان چلنجر قلمچاق خالصه کمتر توش اسپرت بودن احساس میشه ولی موستانگ هم بدنه حجیم و عضلانی داره هم همزمان اسپرت بودنو توش میشه احساس کرد
      کامارو هم همینطوره البته هرچمد بازم بیشتر حس ماسل کارو میده تا اسپرت ولی موستانگ این قضیه رو قشنگ تر پیاده میکنه یه ترکیب متعادل از هر دو بحث

      موافقم 20
      مخالفم 5
    4. miladzm

      ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (19 ديدگاه)

      این قیمت مال عهد بوقه اون زمان ک میخواستی صفرشو از کارخونه بگیری تولید میشد الان هی میره بالا یه نسخه R کارکرد احدود ۵-۶ هزار مایل راحت ۱۴۵ تا آب میخوره واست

      موافقم 1
      مخالفم 7
  3. داریوش

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (256 ديدگاه)

    دوتا دف عقب…
    مهندسی آلمانی که خالق یک اثر هنری شده در مقابل ماسل کار عضلانی.
    ممنون از آقای دهقان

    موافقم 13
    مخالفم 2
  4. (Ali(chevynova

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (7573 ديدگاه)

    فقط اونی که سال ۱۹۶۹ موتورش ۴۲۹ بود و ۳۷۵ اسب قدرت داشت
    فقط اونی که از ۱۹۶۴ تا الات داره تولید میشه
    فقط اونی که در ۱۹۷۰ با موتور ۳۰۲ با ۲۹۰ اسب لاستیک دود میکرد
    فقط موستانگ ،پرفروش ترین کوپه اسپرت جهان که با قیمت کمتر ولی پرفورمنس بهترش تونست مثل همیشه برتریش رو نشون بده
    ماشالاه تاندر بولت ۱۹۶۴
    ماشالاه تاندربرد ۱۹۵۷
    ماشالاه مخترع خط تولید در ۱۹۰۳

    موافقم 18
    مخالفم 29
    1. داریوش

      ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (256 ديدگاه)

      چرا تو 70 سال پیش گیر کردی؟
      یه سر برو کیش دو سه تا آمریکایی 2013 به این ور رنت کن فرق ماشین مدرن با کلاسیک احساس کنی.
      با وجود موستانگ صفر کیلومتر با مشخصات بهتر و قدرت بیشتر من که حاضر نیستم 1000 دلار هم برای نسخه 1970 پول بدم.

      موافقم 14
      مخالفم 27
      1. Taha Ayoobi

        ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (5728 ديدگاه)

        داریوش جان موفق باشی، شمایی که میگی حاضر نیستم هزار تا هم بدم جات اینجا نیست

        موافقم 12
        مخالفم 18
        1. amir

          ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (3835 ديدگاه)

          من کاری به موستانگ ندارم من خودم حتما تو گاراژ رویاهام حتما موستانگ خواهد بود چون مثل موستانگ نداریم ولی این جملات تکراری رو مخمه تمومشم نمیکنه اشتباها فکر میکنه چون ما چون طرفدار آمریکایی ها نیستیم این حرفو بهش میزنیم خبر نداره حتی از خودش بیشتر آمریکایی ها رو دوست داریم بهش میگی میگه نخون فکر میکنه خفنه با این لج بازی ها آقا نمیگم طرفداریتو بکن اینجا یه سایته هر کسی هم طرفدار یه چیزی هست و ابرازش میکنه ولی روش های متفاوتی رو انتخاب کن چندساله فقط میگه ماشالا
          از دستش به خوده کلمه ماشالا حساس شدم دیگه

          موافقم 18
          مخالفم 8
        2. داریوش

          ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (256 ديدگاه)

          به شما مربوط نیست
          تا زمانی ماشین کارکرده ارزش خرید داره که آخرین نسخه تولیدیش باشه.

          موافقم 8
          مخالفم 12
        3. مازیار

          ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (1366 ديدگاه)

          لطفا راجع به مجوز بودن بقیه کاربرانی که ممکنه از امریکایی قدیمی خوششون نیاد هم تعیین تکلیف بفرمائید
          بهرحال حضور تحمیلی در جمع اصلا خوشایند نیست
          ضمنا بزرگواری شما در آرزوی موفقیت برای داریوش بعد از اخراجش هم قابل ستایشه

          موافقم 12
          مخالفم 8
        4. Taha Ayoobi

          ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (5728 ديدگاه)

          منظورم سایت نبود، زیر کامنت علی نوا منظورم بود

          موافقم 5
          مخالفم 11
      2. سوشیانت

        ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (3934 ديدگاه)

        اگر اون خودرو های ۷۰ سال پیش نبودن صنعت خودرو به اینجا نمی رسید

        موافقم 9
        مخالفم 13
        1. داریوش

          ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (256 ديدگاه)

          خب که چی؟ یعنی چون پراید مدل 1372 کره ای وجود داره دیگه من اطلس صفر که نسخه جدید پراید هست نباید بخرم؟ برم همون کهنه رو بخرم؟
          چی رو به چی ربط میدی بچه؟

          موافقم 2
          مخالفم 17
        2. سوشیانت

          ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (3934 ديدگاه)

          کوچولو جان کسی که میره کلاسیک میخره اون ماشین ها از نظرش با ارزشن تویی که پراید رو مثال میزنی نشون دادی که چیزی از ماشین نمیدونی

          موافقم 11
          مخالفم 7
      3. miladzm

        ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (19 ديدگاه)

        این که شما حاضر نیستی ذره ای اهمیت نداره اونی ک عشقشو داره تو بازار آزاد میره میخره انجینش هم سواپ میکنه کیف دنیا رو میبره
        انقد طرفدرا همین ماستنگ ۷۰ زیاده که که خود فورد اصلا یه برنامه ای واسه جایگزینی انجین قدیمی ماستنگ های دهه ۶۰و ۷۰ با کایوت داره راحت برو تو پروژه کایوت نسل ۴ ببند رو ماستنگ ۶۹ کیفشو ببر

        موافقم 5
        مخالفم 6
    2. BMW is GOD

      ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (307 ديدگاه)

      این درگ قبول نیست باید بی‌ام‌و ام ۳ کامپتیشن ایکس درایو رو که ۵۳۰ اسب قدرتش هست رو می آوردن الان اینجا اختلافش با فورد خیلی زیاده هم تو وزن هم تو قدرت ولی با این حال پا به پاش داشت می‌رفت واقعاً باید به بی‌ام‌و دست مریزاد گفت

      موافقم 9
      مخالفم 18
      1. Taha Ayoobi

        ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (5728 ديدگاه)

        ایکس درایو بیارن که چی بشه وقتی فورد دیفرانسیل عقبه؟

        موافقم 10
        مخالفم 12
      2. سوشیانت

        ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (3934 ديدگاه)

        خب پس بریم gt500 رو بیاریم که m8 کامپتیشن هم شکست میده

        موافقم 3
        مخالفم 1
  5. amirboss

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (978 ديدگاه)

    از این رقابت نابرابر بگذریم و بچسبیم به طراحی و پرفورمنس و قابلیت های فنی و….
    به نظر من ماستنگ یه سروگردن از بی ام و بالاتره.
    چه از لحاظ آرگونومی و طراحی چه از لحاظ هماهنگی بیشتر بین گیرباکس و پیشرانه و صد البته جذابیت های فنی و بصری.
    من خودم از نسل های قبلی بی ام و بیشتر لذت میبردم

    موافقم 15
    مخالفم 7
    1. amir

      ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (3835 ديدگاه)

      اصلا این طراحی آزار دهنده بی ام و با موستانگ قابل قیاس نیست

      موافقم 14
      مخالفم 7
  6. BMW is GOD

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (307 ديدگاه)

    این درنگ ناعادلانه است باید بی‌ام‌و ام ۳ کامپتیشن ایکس درایو رو می‌آوردن الان اختلافش با فورد موستانگ خیلی زیاده هم تو وزن هم تو قدرت ولی با این حال داشت پا به پاش می‌رفت واقعاً دم بی‌ام‌و گرم

    موافقم 3
    مخالفم 12
  7. Taha Ayoobi

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (5728 ديدگاه)

    🐎

    موافقم 6
    مخالفم 7
  8. Mohammad Hosein Molajafari

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    موستانگ 3 به بعد عالیه ولی همچنان تو دنده 1 و 2 خیلی خوب نیست مشکلی که بیشتر به دف عقب بودن و یا گیربکس مربوط میشه. انگار انتقال قدرت خیلی خوبی ندارن برای همین تو دنده 1 و 2 همیشه عقب میفتن . مشکلی که چلنجر دیمون هم دیده میشه که اگر تو آسفالت مخصوص نباشه تا دنده 3 اصلا خوب نیست. موستانگ هم نمیدونم به چه دلیل همچنان دنده 1 و 2 خیلی اوکی نیست ولی از 3 به بعد خیلی خوب عمل میکنه به خصوص اینکه قدرت موتور با ضریب های دنده 3 و 4 و 5 خیلی مچ هست باعث میشه ماشین قدرتش رو خوب نشون بده

    موافقم 1
    مخالفم 6
  9. Siyavash

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1060 ديدگاه)

    جالب بود ولی راننده بی ام و ناشیانه دنده میداد .ولی جفت ماشینشون رو دوست دارم چون دنده دستی و دف عقب هستن و اوج لذت رانندگی هستن..

    موافقم 5
    مخالفم 4
  10. datsun

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (4013 ديدگاه)

    عملکرد بیمر فوق‌العاده بود برنده واقعی اینجا بیمره

    موافقم 11
    مخالفم 22
  11. خزان

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (240 ديدگاه)

    همچنان بعد درگ جای یه تایم پیست درست حسابی خالیه. مقایسه ۲ خودرو باید شامل هندلینگ و پایداری،‌ وزن و تقسیم وزن و سایر پارامترا هم باشه نه فقط شتاب در خط مستقیم

    موافقم 9
    مخالفم 8
  12. maranello550

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (72 ديدگاه)

    استاد
    گیربکس 6 سرعته دستی که نوشتید
    یعنی 5 دنده جلو و یکی عقب ؟

  13. M power

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (508 ديدگاه)

    راننده بیمر ناشی.مشخص بود راننده موستانگ حرفه ای هستش چون اصن قیافشم نشون ندادن ک بعدن داستان نشه

    موافقم 2
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا