درگ جذاب سدانهای اسپرت، بی ام و M340i، لکسوس IS500 و دوج چارجر
بررسی مشخصات را با قویترین عضو جمع یعنی دوج چارجر آغاز میکنیم که از نوع سوپر بی است. این یکی از نسخههای ویژهای بود که دوج در سال 2023 برای خداحافظی با چارجر معرفی کرد. سوپر بی بر اساس چارجر اسکات پک ساخته شده که یعنی زیر کاپوت آن خبری از موتور سوپرشارژ 700 اسبی هلکت نیست و از پیشرانهٔ 6.4 لیتری V8 تنفس طبیعی استفاده میکند که 485 اسب بخار قدرت و 645 نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به چرخهای عقب منتقل میشود. از سوپر بی 500 دستگاه در نسخۀ وایدبادی و 500 دستگاه با بدنهٔ معمولی و رنگ آبی تولید شد که نمونهٔ حاضر در این درگ از نوع وایدبادی است.
خودروی بعدی، لکسوس IS500 است که هرچند تبار ژاپنی دارد ولی مثل چارجر آمریکایی از یک پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی استفاده میکند و محرک عقب است. البته پیشرانهٔ لکسوس با 5 لیتر حجم، بسیار از دوج کوچکتر است ولی با 472 اسب بخار قدرت، خیلی ضعیفتر از رقیب آمریکایی نیست. یکی از دلایل این خروجی قابلاحترام، بهرهمندی از سیستم سوپاپ مدرن DOHC است درحالیکه پیشرانهٔ چارجر یک موتور سنتی پوشراد است. خودروی آخر گروه اما از لحاظ قوای محرکه کاملاً با دو سدان دیگر متفاوت است زیرا بامو M340i از یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توربو استفاده میکند که کمترین حجم و تعداد سیلندر را دارد و با تنها 382 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور، با اختلاف از دو خودروی V8 ضعیفتر است.
البته باید توجه داشت که بامو معمولاً قدرت خودروهای خود را کمتر از واقعیت اعلام میکند. علاوه بر این، برتری مهم بامو برخورداری از سامانهٔ چهارچرخ محرک است که قطعاً در شروع حرکت بسیار کمککننده خواهد بود. دوج هرچند بیشترین قدرت را دارد ولی با وزنی نزدیک به دو تن، حدود 200 کیلوگرم از دو رقیب خود سنگینتر است که اختلاف قابلتوجهی خواهد بود. یکی از دلایل این اضافهوزن، پلتفرم قدیمی است که پیشینهٔ آن به دوران ادغام دایملر کرایسلر بازمیگردد. علاوه بر این، زیر کاپوت چارجر هم یک موتور عظیم 6.4 لیتری چدنی قرار دارد درحالیکه بلوک و سرسیلندر هردو موتور B58 بامو و 2UR-GSE لکسوس از آلومینیوم ساخته شده است.
هرچند در مسابقهٔ رولینگ دوم بامو مغلوب چارجر شد ولی در درگ از حالت سکون، تأثیر سامانهٔ چهارچرخ محرک بهوضوح خود را نشان داد و M340i بهراحتی دو رقیب V8 قدرتمند خود را مغلوب کرد. این سدان آلمانی 400 متر را در 12.2 ثانیه طی کرد درحالیکه لکسوس با تایم 12.6 ثانیه در رتبهٔ دوم قرار گرفت و چارجر با 12.8 ثانیه نتوانست جایگاهی بهتر از آخر کسب کند.
مقایسه مشخصات فنی
دوج چارجر سوپر بی | لکسوس IS500 | بامو M340i xDrive | |
پیشرانه | 6.4 لیتری V8 | 5.0 لیتری V8 | 3.0 لیتری I6 توربو |
قدرت | 485 اسب بخار | 472 اسب بخار | 382 اسب بخار |
گشتاور | 645 نیوتن متر | 535 نیوتن متر | 500 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب | چهارچرخ |
وزن | 1990 کیلوگرم | 1800 کیلوگرم | 1810 کیلوگرم |
قیمت | 63,985 دلار | 60,345 دلار | 62,775 دلار |