نبرد روبازهای اسپرت آلمانی، بیامو M4 یا پورشه 911 کاررا GTS؟
در هر خودرویی صرفنظر از اندازه، پرفورمنس یا قیمت، حذف سقف باعث افزایش لذت رانندگی میشود اما این کار برای خودروهای اسپرت ضررهایی به همراه دارد. حذف سقف فلزی کاهش استحکام سازه را به دنبال خواهد داشت و درنتیجه دیگر قسمتهای خودرو باید تقویت شود که این باعث افزایش وزن خواهد شد. این در حالی است که میدانیم وزن دشمن اصلی خودروهای سریع است.
بااینحال، بهترین مهندسان جهان سعی میکنند هم ضعف ساختاری و هم وزن را در خودروهای روباز کاهش دهند و برای اینکه بدانیم چقدر در این کار موفق بودهاند، دو نمونه از سریعترین خودروهای روباز بازار را گرد هم جمع کردهایم. نسل جدید بامو M4 کوپه ثابت کرده است که فوقالعاده سریع است و رانندگی هیجانانگیزی دارد اما نسخهٔ کانورتیبل آن چگونه خواهد بود؟ برای فهمیدن این موضوع، آن را در برابر پورشه 911 کابریولت قرار دادهایم. نمونهای که در اینجا داریم، کاررا GTS است که در کنار GT3 بهترین مدل در خانوادهٔ 911 برای لذت رانندگی محسوب میشود.
بامو M4 کامپتیشن کانورتیبل
M4 کامپتیشن آزمایشی ما به پکیج اولتیمیت مجهز است که 11,250 پوند قیمت دارد و شامل لیست بلند بالایی از تجهیزات اضافی مثل چراغهای جلوی لیزری، پکیج ظاهری فیبر کربنی، بادگیر و صندلیهای اسپرت فیبر کربنی میشود. همچنین پکیج 2,095 پوندی M درایور که حداکثر سرعت خودرو را از 250 به 290 کیلومتر بر ساعت افزایش میدهد و رنگ قرمز سفارشی 1,100 پوندی هم قیمت نمونهٔ مورد آزمایش را به 100,315 پوند رساندهاند.
طراحی و مهندسی
M4 کانورتیبل زیر پوست خود همان ویژگیهای فنی خیرهکنندهٔ نسخهٔ کوپه را دارد. این یعنی زیر کاپوت یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی با دو توربوشارژر و کنترل الکترونیکی وستگیت برای افزایش پاسخگویی قرار گرفته است. دو سیستم خنککننده که یکی برای اینترکولر و دیگری برای پیشرانه و توربوشارژرها است دما را در هنگام رانندگیهای سخت کنترل میکنند و اگزوز هم به فلاپهای کاملاً قابل تنظیم مجهز است که میتواند صدا را بر اساس حالت رانندگی تغییر دهد. نتیجهٔ همهٔ این ویژگیها، 510 اسب بخار قدرت، 650 نیوتن متر گشتاور و ردلاین 7,200 rpm است.
برخلاف M4 کوپه و M3 سدان، نسخهٔ کانورتیبل فقط با سامانهٔ چهارچرخ محرک xDrive ارائه میشود. هرچند این سیستم بیشتر روی محور عقب تمرکز دارد اما در صورت غیرفعال کردن کامل سیستم کنترل پایداری، میتوان آن را در حالت فقط محرک عقب قرار داد. هرچند حذف سقف ممکن است لطمههایی به سفتی پیچشی خودرو وارد کرده باشد اما بامو انجام اقدامات زیادی برای تقویت ساختار زیرین M4 کانورتیبل را ضروری ندیده است و بنابراین شاهد تغییرات بزرگی نسبت به نسخهٔ کوپه نیستیم. در این خودرو همچنین سقف فلزی جمع شوندۀ نسل قبلی با یک نمونه برزنتی جایگزینی شده که 40 درصد سبکتر است و میتواند ظرف 18 ثانیه در سرعت حداکثر 50 کیلومتر بر ساعت باز یا بسته شود.
رانندگی
هنگام رانندگی، شواهدی نشان میدهند که بامو برای تقویت شاسی M4 کانورتیبل اقدامات زیادی انجام نداده است. در جادههای چالشبرانگیز هنگامیکه سقف پایین است میتوان لرزشها و تکانهایی را در ساختار خودرو احساس کرد و اگر یکی از حالتهای رانندگی سفتتر انتخاب شود این احساس بیشتر خواهد شد؛ اما ازآنجاییکه سواری خودرو در حالت رانندگی استاندارد بسیار نرمتر میشود، این موضوع چندان مشکلساز نخواهد بود.
M4 کانورتیبل همچنان خودروی بسیار سریعی است و پیشرانهٔ سرحال آن در هر دور و دندهای شتاب فوقالعادهای را فراهم میکند. هرچند پیشرانهٔ شش سیلندر تخت پورشه از تمام دورهای خود کمی بهتر استفاده میکند اما سرعتی که موتور بامو فراهم میکند بسیار چشمگیر است. چسبندگی بامو بهطور باورنکردنی زیاد بوده و حتی از پورشه هم بیشتر است درحالیکه تعادل کلی شاسی اشتیاق حمله به پیچها را دارند بدون آنکه عقب خودرو عصبی شود. همچنین تمرکز سامانهٔ چهارچرخ محرک روی محور عقب هم امکان تنظیم وضعیت خودرو در پیچها را به راننده میدهد. فرمان خودرو نیز بسیار تیز است و به همین دلیل M4 بسیار چابکتر از چیزی احساس میشود که وزن آن نشان میدهد.
البته مثل نسخهٔ کوپه، بازخورد فرمان باید کمی بیشتر باشد. همین موضوع در مورد ترمزها هم صدق میکند زیرا هرچند بسیار قدرتمند هستند اما حس و حال 911 را ندارند. هنگام بستن سقف، بامو خودروی ساکتتری خواهد بود زیرا سقف برزنتی آن بهخوبی عایقبندی شده و در داخل سروصدایی بیشتر از نسخهٔ کوپه به گوش نمیرسد. به همین دلیل، M4 کانورتیبل همراه ایدهآلی برای پیمودن مسافتهای طولانی خواهد بود درحالیکه کابین پورشه به خاطر سروصدای بیشتر جاده ناشی از لاستیکهای پهنتر، سکوت M4 را ندارد.
کارایی
در این مقایسه M4 خودروی کاربردیتری است زیرا صندلیهای عقب آن واقعاً قابلاستفاده هستند. در اینجا حتی برای بزرگسالان هم فضای کافی وجود دارد هرچند که در زمان بسته بودن سقف ورود خروج به این صندلیها کمی دشوار خواهد بود. فضای صندوق بار نیز طبق استانداردهای خودروهای کانورتیبل عالی است. با 385 لیتر حجم، این صندوق فضای کافی برای دو چمدان خواهد داشت و امکان خواباندن صندلیها هم وجود دارد. بااینحال، باز کردن سقف این فضا را میبلعد (هرچند بسیار کمتر از سقف فلزی قبلی) و بارگیری یا برداشتن اشیاء بسیار سختتر خواهد بود.
پورشه 911 کابریولت
نسخههای ضعیفتری از پورشه 911 کاررا هم وجود دارند که از لحاظ قیمت به M4 نزدیکتر هستند اما GTS از لحاظ قدرت و پرفورمنس نزدیکترین رقیب کانورتیبل باواریاییها محسوب میشود. قیمت کاررا GTS از 126,719 پوند آغاز میشود.
طراحی و مهندسی
کاررا GTS بهعنوان یکی از مدلهای متمرکز بر راننده در خانوادهٔ 911، ممکن است با شخصیت آرامی که معمولاً در کابریولتها میبینیم مغایرت داشته باشد ولی بااینحال مردان اشتوتگارت در این نسخه به پکیج کاررا S هیجان بیشتری افزودهاند. در داخل GTS موقعیت رانندگی فوقالعاده است. در اینجا راننده پایینتر از M4 مینشیند و پدالها با غربیلک فرمان هماهنگی بهتری دارند. کیفیت ساخت نیز فوقالعاده است و همهٔ دکمهها از لحاظ ارگونومی در جای درستی نصب شدهاند. GTS در بخش فنی ارتقاءهای زیادی را تجربه کرده که بسیاری از آنها را از 911 توربو قرض گرفته است. سیستم ترمز با دیسکهای 408 میلیمتری در جلو و سیستم تعلیق با کنترل بهتر ازجملهٔ این قطعات هستند.
این تعلیق همچنین سفتتر بوده و 10 میلیمتر ارتفاع کمتری نسبت به کاررا S دارد. کمکفنرهای تطبیقی، آنتیرول بارها و سیستمهای کنترل پایداری هم بهطور خاص برای GTS تنظیم شدهاند. پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر تخت توئین توربو در عقب 580 اسب بخار قدرت و 570 نیوتن متر گشتاور تولید میکند که 30 اسب بخار و 80 نیوتن متر از M4 کمتر است اما با وزن 1615 کیلوگرمی GTS، این موتور جرم کمتری را باید جابجا کند. برخلاف بامو، این پورشه بصورت محرک عقب یا چهارچرخ محرک و با گیربکسهای دستی یا اتوماتیک قابل خریداری است.
رانندگی
هنگام رانندگی، کمکفنرهای سفت و تراول محدود سیستم تعلیق بدان معنا است که با رفتن هر چرخ روی دستانداز، کل خودرو تکان خواهد خورد و سواری ماشین جهش خواهد داشت. بهعنوان یک راننده، شاید بتوان این مشکل را تا حدودی نادیده گرفت اما برای سرنشینان میتواند کمی آزاردهنده باشد. بااینحال، با افزایش سرعت این سفتی به فراموشی سپرده خواهد شد زیرا 911 با جاده اُخت گرفته و بدترین ناهمواریها را با کنترل بدنهای عالی که M4 نمیتواند با آن رقابت کند کنار میزند. درنتیجه، پورشه هنگام شتاب گیری اعتمادبهنفس بیشتری خواهد داشت.
نمونهٔ آزمایشی ما به سیستم فرمان گیری چرخهای عقب مجهز بود که با قیمت 1,592 پوند ارائه میشود. این سیستم برخلاف برخی از همتایان خود در دیگر خودروها، بسیار طبیعی احساس میشود و در پیچهای تند چابکی بیشتری به 911 میدهد درحالیکه باعث افزایش پایداری در سرعتهای بالا هم میشود. طرح نمادین موتور عقب پورشه مزیت منحصربفردی دارد که مهمترین آن کشش است. روی جادههای خشک با لاستیکهای پیرلی P Zero، چسبندگی عقب GTS فوقالعاده است و باید خیلی حرفهای یا خیلی آماتور باشید تا بتوانید در جادههای عمومی باعث لیز خوردن انتهای خودرو شوید.
با وجود 30 اسب بخار قدرت و دو چرخ محرک کمتر، پورشه ظرف 3.6 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد که 0.1 از M4 سریعتر است. گیربکس دوکلاچهٔ پورشه هم عالی است و فوراً پاسخ میدهد اما این گیربکس دندهها را نرمتر از گیربکس اتوماتیک مبدل گشتاوری بامو تعویض میکند. رفتار این گیربکس دوکلاچه در سرعتهای پایین هم بینقص است و پارک کردن دندهعقب با آن حتی از بسیاری از هاچبکهای کوچک با گیربکس اتوماتیک هم آسانتر خواهد بود. در همین حال، پیشرانه هم در هر سرعتی فوقالعاده است. این موتور در دورهای پایین قوی و سرحال است و در تمام دورهای بالاتر نیز به راننده هدایای زیادی میدهد.
کارایی
از بین تمام آپشنهای 911 ما بیشتر از همه سفارش سیستم بالابر محور جلو را توصیه میکنیم. این آپشن با قیمت 1,709 پوند، با استفاده از یک سیستم هیدرولیکی، ارتفاع جلوی خودرو را تا سرعتهای حدود 35 کیلومتر بر ساعت 40 میلیمتر افزایش میدهد. به لطف این سیستم، میتوان مثل خودروهای معمولی از روی سرعتگیرها عبور کرد. صندلیهای عقب GTS اما بهطور مضحکی کوچک هستند تا جایی که حتی در صندلی دانستن آنها هم تردید داریم. البته میتوان پشتی این صندلیها را به سمت پایین خواباند تا فضای بار 163 لیتری در عقب فراهم شود. این همراه با صندوق بار 132 لیتری در جلو، فضای بار معقولی را در اختیار سرنشینان قرار میدهد هرچند که بهاندازهٔ بامو سخاوتمندانه نیست.
نتیجه
مقام اول: پورشه 911 کاررا GTS کابریولت
هرچند هردوی این ماشینها حتی بدون سقف هم همچنان خودروهای پرفورمنس کاملاً قانعکنندهای باقیماندهاند اما 911 در فرایند حذف سقف بسیار کمتر لطمه دیده است تا جایی که فقط حرفهایترین رانندهها متوجه تفاوت رانندگی این خودرو با نسخهٔ کوپه میشوند. GTS در قیاس با M4 رانندگی هیجانانگیزتری دارد و هنگام باز بودن سقف باد کمتری مزاحم سرنشینان میشود. مهمتر از همهٔ اینها، کاررا احساس خاصتری دارد یعنی چیزی که در خودروهایی مانند این بسیار اهمیت خواهد داشت.
مقام دوم: بامو M4 کامپتیشن کانورتیبل
برای برخی، M4 به یک دلیل واضح یعنی کارایی بیشتر در استفادههای روزمره نسبت به پورشه برتری خواهد داشت. وجود صندلیهای عقب قابلاستفاده و صندوق بار بزرگتر برای بسیار اهمیت زیادی خواهد داشت اما بهعنوان یک پکیج کلی، M4 در پس GTS قرار میگیرد. کنترل بدنهٔ این بامو بهعنوان یک خودروی راننده بهخوبی پورشه نیست و در استفادههای طولانیمدت نیز افت قیمت بیشتری را تجربه خواهد کرد.
مقایسه مشخصات فنی
پورشه 911 کاررا GTS | بامو M4 کامپتیشن | |
پیشرانه | 3.0 لیتری H6 توئین توربو | 3.0 لیتری I6 توئین توربو |
قدرت | 480 اسب بخار | 510 اسب بخار |
گشتاور | 570 نیوتن متر | 650 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته دوکلاچه | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 3.6 ثانیه | 3.7 ثانیه |
حداکثر سرعت | 310 کیلومتر بر ساعت | 290 کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | 10.9 لیتر ترکیبی | 10.2 لیتر ترکیبی |
تولید آلایندگی | 248 گرم در هر کیلومتر | 233 گرم در هر کیلومتر |
ظرفیت باک | 64 لیتر | 59 لیتر |
طول | 4,533 میلیمتر | 4,794 میلیمتر |
عرض | 1,852 میلیمتر | 1,887 میلیمتر |
ارتفاع | 1,302 میلیمتر | 1,395 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,450 میلیمتر | 2,851 میلیمتر |
وزن خالص | 1615 کیلوگرم | 1995 کیلوگرم |
حجم صندوق بار | 132+163 لیتر | 385 لیتر |
دایرهٔ چرخش | 10.7 متر | 12.2 متر |
قیمت پایه | 126,719 پوند | 85,870 پوند |
قیمت تستشده | 138,074 پوند | 100,315 پوند |