نبرد سدان‌های اسپرت هیبرید، بی ام و M5 در برابر پورشه پانامرا توربو

چهارشنبه 17 بهمن 1403 - 08:30
مطالعه 6 دقیقه
BMW M5 vs Porsche Panamera Turbo E-Hybrid-2
این دو سوپرسدان آلمانی با بهره‌گیری از ترکیب برق و بنزین، از همیشه قوی‌تر شده‌اند ولی کدام‌یک خودروی بهتری است؟
تبلیغات

امسال چهل و پنجمین سالگرد تولد ب‌ام‌و M5 است. یکی از تحسین‌شده‌ترین سدان‌های اسپرت تاریخ که پرفورمنس سوپراسپرت‌ها را در قالب خودرویی چهاردر ارائه می‌کند. حال به‌تازگی، نسل هفتم و کاملاً جدید M5 به بازار آمده است که با کمک سیستم هیبریدی، قدرت فوق‌العادهٔ 727 اسب بخاری را ارائه می‌کند. یکی از رقبای اصلی سدان اسپرت ب‌ام‌و یعنی پورشه هم همین رویکرد را در پیش گرفته است. نسل سوم پانامرا هم به‌تازگی معرفی شده و در نسخهٔ توربو E-Hybrid، روی کاغذ مشخصاتی بسیار نزدیک به رقیب باواریایی دارد؛ بنابراین، آیا M5 هنوز هم پادشاه سوپرسدان‌ها است یا پورشه خودروی بهتری ساخته است؟

کپی لینک

ب‌ام‌و M5

شاید عجیب به نظر برسد ولی M5 قیمتی رقابتی دارد که از 123,275 دلار آغاز می‌شود و به میزان ‌قابل‌توجهی از پورشه ارزان‌تر است. همچنین خودروی آزمایشی ما به سیستم صوتی B&W هم مجهز بود که یکی از بهترین سیستم‌های بازار محسوب می‌شود. این سیستم با یک ساب‌ووفر زیر هرکدام از صندلی‌های جلو، کاملاً سروصدای جاده را پوشش می‌دهد ولی درعین‌حال همچنان غرش جذاب V8 هم به گوش خواهد رسید.

کپی لینک

پورشه پانامرا

پانامرا توربو E-Hybrid با قیمت 192,995 دلار، در جایگاهی بین سدان‌های سطح بالایی مثل بنتلی فلاینگ اسپور و سدان‌های اسپرت ارزان‌تری مثل آئودی RS7 و ب‌ام‌و M5 قرار می‌گیرد. تغییرات ظاهری نسل سوم پانامرا بیشتر شبیه فیس‌لیفتی روی نسل قبلی به نظر می‌رسد ولی زیر این پوسته تغییرات مهمی‌تری صورت گرفته است. بسیاری از این تغییرات روی شاسی تمرکز دارد. تمام نسخه‌های پانامرا به سیستم تعلیق بادی جدید پورشه با نام PASM مجهز هستند درحالی‌که تکنولوژی سواری فعال هم برای نسخه‌های هیبریدی قابل سفارش است و خودروی آزمایشی ما هم به آن مجهز بود.

کپی لینک

روی جاده

هیچ‌کدام از این دو خودرو مثل یک سدان پرفورمنس معمولی احساس نمی‌شوند زیرا هردو برای این کار خیلی بزرگ هستند. از بین این دو، ب‌ام‌و کمی اسپرت‌تر احساس می‌شود و در پیست کمی سریع‌تر خواهد بود ولی در رانندگی‌های معمولی، پورشه خودروی راحت‌تری است. هردو خودرو برای افزایش قدرت پیشرانه‌های V8 خود از سیستم‌های پلاگین‌هیبریدی هوشمندی استفاده می‌کنند. باطری پورشه کمی از ب‌ام‌و بزرگ‌تر است و یک موتور الکتریکی 190 اسب بخاری را تغذیه می‌کند. موتور الکتریکی ب‌ام‌و 7 اسب بخار قدرت بیشتری دارد ولی گشتاور 280 نیوتن متری آن از 450 نیوتن متر رقیب بسیار کمتر است. به خاطر وجود باطری‌ها، از ظرفیت بار صندوق‌عقب هردو خودرو کاسته شده ولی کابین هردو بسیار جادار است. M5 خصوصاً در قسمت عقب، بسیار بزرگ است و فضای سر و پای بیشتری نسبت به پورشه دارد ولی پانامرا نیز جادار است و لوکس‌تر به نظر می‌رسد.

کپی لینک

نتیجه

مقام اول: پورشه پانامرا توربو E-Hybrid

به‌روزرسانی‌های نسل سوم پانامرا خودرویی که قبلاً از همه لحاظ درخشان بود را بهبود بخشیده‌اند و همین کافی است تا پورشه را برتر از ب‌ام‌و بدانیم. در پانامرا، پرفورمنس، هندلینگ، راحتی و کیفیت همگی درجه‌یک هستند. بااین‌حال، ما نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی را بهترین عضو خانوادهٔ پانامرا نمی‌دانیم و ترجیح می‌دهیم کمی از سرعت را قربانی کنیم و سراغ پانامرا GTS برویم که سبک‌تر و بسیار ارزان‌تر است.

مقام دوم: ب‌ام‌و M5

در نسل جدید M5 ویژگی‌های دوست‌داشتنی زیادی وجود دارد. سرعت این ماشین در خط مستقیم باورنکردنی است و در داخل تمام نقاط قوت سری 5 معمولی مثل فضای شیک و تکنولوژی‌های فراوان را ارائه می‌کند. بااین‌حال، M5 در برخی قسمت‌ها کاستی‌هایی دارد که باعث می‌شود در پس پانامرا قرار گیرد. این ماشین به‌اندازهٔ پورشه راحت نیست و آن‌قدر بزرگ و سنگین شده که شبیه یک سوپرسدان واقعی احساس نمی‌شود. بدون شک این خودروی فوق‌العاده‌ای است ولی به‌عنوان یکی از بهترین نسل‌های M5 شناخته نخواهد شد.

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

ب‌ام‌و M5

پانامرا توربو E-Hybrid

پیشرانه

4.4 لیتری V8 توئین توربو هیبرید

4.0 لیتری V8 توئین توربو هیبرید

قدرت

727 اسب بخار

680 اسب بخار

گشتاور

1000 نیوتن متر

930 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

چهارچرخ

شتاب صفرتاصد

3.5 ثانیه

3.2 ثانیه

حداکثر سرعت

305 کیلومتر بر ساعت

315 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

8.3 لیتر ترکیبی

8.0 لیتر ترکیبی

ظرفیت باطری

18.6 کیلووات ساعت

21.8 کیلووات ساعت

برد تمام الکتریکی

77 کیلومتر

79 کیلومتر

طول

5,096 میلی‌متر

5,054 میلی‌متر

عرض

1,970 میلی‌متر

1,937 میلی‌متر

ارتفاع

1,421 میلی‌متر

1,510 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

3,006 میلی‌متر

2,950 میلی‌متر

وزن خالص

2510 کیلوگرم

2435 کیلوگرم

حجم صندوق بار

466 لیتر

421 لیتر

قیمت پایه

123,275 دلار

192,995 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.