نبرد سدانهای اسپرت هیبرید، بی ام و M5 در برابر پورشه پانامرا توربو
امسال چهل و پنجمین سالگرد تولد بامو M5 است. یکی از تحسینشدهترین سدانهای اسپرت تاریخ که پرفورمنس سوپراسپرتها را در قالب خودرویی چهاردر ارائه میکند. حال بهتازگی، نسل هفتم و کاملاً جدید M5 به بازار آمده است که با کمک سیستم هیبریدی، قدرت فوقالعادهٔ 727 اسب بخاری را ارائه میکند. یکی از رقبای اصلی سدان اسپرت بامو یعنی پورشه هم همین رویکرد را در پیش گرفته است. نسل سوم پانامرا هم بهتازگی معرفی شده و در نسخهٔ توربو E-Hybrid، روی کاغذ مشخصاتی بسیار نزدیک به رقیب باواریایی دارد؛ بنابراین، آیا M5 هنوز هم پادشاه سوپرسدانها است یا پورشه خودروی بهتری ساخته است؟
بامو M5
شاید عجیب به نظر برسد ولی M5 قیمتی رقابتی دارد که از 123,275 دلار آغاز میشود و به میزان قابلتوجهی از پورشه ارزانتر است. همچنین خودروی آزمایشی ما به سیستم صوتی B&W هم مجهز بود که یکی از بهترین سیستمهای بازار محسوب میشود. این سیستم با یک سابووفر زیر هرکدام از صندلیهای جلو، کاملاً سروصدای جاده را پوشش میدهد ولی درعینحال همچنان غرش جذاب V8 هم به گوش خواهد رسید.
پورشه پانامرا
پانامرا توربو E-Hybrid با قیمت 192,995 دلار، در جایگاهی بین سدانهای سطح بالایی مثل بنتلی فلاینگ اسپور و سدانهای اسپرت ارزانتری مثل آئودی RS7 و بامو M5 قرار میگیرد. تغییرات ظاهری نسل سوم پانامرا بیشتر شبیه فیسلیفتی روی نسل قبلی به نظر میرسد ولی زیر این پوسته تغییرات مهمیتری صورت گرفته است. بسیاری از این تغییرات روی شاسی تمرکز دارد. تمام نسخههای پانامرا به سیستم تعلیق بادی جدید پورشه با نام PASM مجهز هستند درحالیکه تکنولوژی سواری فعال هم برای نسخههای هیبریدی قابل سفارش است و خودروی آزمایشی ما هم به آن مجهز بود.
روی جاده
هیچکدام از این دو خودرو مثل یک سدان پرفورمنس معمولی احساس نمیشوند زیرا هردو برای این کار خیلی بزرگ هستند. از بین این دو، بامو کمی اسپرتتر احساس میشود و در پیست کمی سریعتر خواهد بود ولی در رانندگیهای معمولی، پورشه خودروی راحتتری است. هردو خودرو برای افزایش قدرت پیشرانههای V8 خود از سیستمهای پلاگینهیبریدی هوشمندی استفاده میکنند. باطری پورشه کمی از بامو بزرگتر است و یک موتور الکتریکی 190 اسب بخاری را تغذیه میکند. موتور الکتریکی بامو 7 اسب بخار قدرت بیشتری دارد ولی گشتاور 280 نیوتن متری آن از 450 نیوتن متر رقیب بسیار کمتر است. به خاطر وجود باطریها، از ظرفیت بار صندوقعقب هردو خودرو کاسته شده ولی کابین هردو بسیار جادار است. M5 خصوصاً در قسمت عقب، بسیار بزرگ است و فضای سر و پای بیشتری نسبت به پورشه دارد ولی پانامرا نیز جادار است و لوکستر به نظر میرسد.
نتیجه
مقام اول: پورشه پانامرا توربو E-Hybrid
بهروزرسانیهای نسل سوم پانامرا خودرویی که قبلاً از همه لحاظ درخشان بود را بهبود بخشیدهاند و همین کافی است تا پورشه را برتر از بامو بدانیم. در پانامرا، پرفورمنس، هندلینگ، راحتی و کیفیت همگی درجهیک هستند. بااینحال، ما نسخهٔ پلاگینهیبریدی را بهترین عضو خانوادهٔ پانامرا نمیدانیم و ترجیح میدهیم کمی از سرعت را قربانی کنیم و سراغ پانامرا GTS برویم که سبکتر و بسیار ارزانتر است.
مقام دوم: بامو M5
در نسل جدید M5 ویژگیهای دوستداشتنی زیادی وجود دارد. سرعت این ماشین در خط مستقیم باورنکردنی است و در داخل تمام نقاط قوت سری 5 معمولی مثل فضای شیک و تکنولوژیهای فراوان را ارائه میکند. بااینحال، M5 در برخی قسمتها کاستیهایی دارد که باعث میشود در پس پانامرا قرار گیرد. این ماشین بهاندازهٔ پورشه راحت نیست و آنقدر بزرگ و سنگین شده که شبیه یک سوپرسدان واقعی احساس نمیشود. بدون شک این خودروی فوقالعادهای است ولی بهعنوان یکی از بهترین نسلهای M5 شناخته نخواهد شد.
مقایسه مشخصات فنی
بامو M5 | پانامرا توربو E-Hybrid | |
پیشرانه | 4.4 لیتری V8 توئین توربو هیبرید | 4.0 لیتری V8 توئین توربو هیبرید |
قدرت | 727 اسب بخار | 680 اسب بخار |
گشتاور | 1000 نیوتن متر | 930 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 3.5 ثانیه | 3.2 ثانیه |
حداکثر سرعت | 305 کیلومتر بر ساعت | 315 کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | 8.3 لیتر ترکیبی | 8.0 لیتر ترکیبی |
ظرفیت باطری | 18.6 کیلووات ساعت | 21.8 کیلووات ساعت |
برد تمام الکتریکی | 77 کیلومتر | 79 کیلومتر |
طول | 5,096 میلیمتر | 5,054 میلیمتر |
عرض | 1,970 میلیمتر | 1,937 میلیمتر |
ارتفاع | 1,421 میلیمتر | 1,510 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 3,006 میلیمتر | 2,950 میلیمتر |
وزن خالص | 2510 کیلوگرم | 2435 کیلوگرم |
حجم صندوق بار | 466 لیتر | 421 لیتر |
قیمت پایه | 123,275 دلار | 192,995 دلار |