بی ام وپورشه

نبرد سدان‌های اسپرت هیبرید، بی ام و M5 در برابر پورشه پانامرا توربو

این دو سوپرسدان آلمانی با بهره‌گیری از ترکیب برق و بنزین، از همیشه قوی‌تر شده‌اند ولی کدام‌یک خودروی بهتری است؟

امسال چهل و پنجمین سالگرد تولد ب‌ام‌و M5 است. یکی از تحسین‌شده‌ترین سدان‌های اسپرت تاریخ که پرفورمنس سوپراسپرت‌ها را در قالب خودرویی چهاردر ارائه می‌کند. حال به‌تازگی، نسل هفتم و کاملاً جدید M5 به بازار آمده است که با کمک سیستم هیبریدی، قدرت فوق‌العادهٔ ۷۲۷ اسب بخاری را ارائه می‌کند. یکی از رقبای اصلی سدان اسپرت ب‌ام‌و یعنی پورشه هم همین رویکرد را در پیش گرفته است. نسل سوم پانامرا هم به‌تازگی معرفی شده و در نسخهٔ توربو E-Hybrid، روی کاغذ مشخصاتی بسیار نزدیک به رقیب باواریایی دارد؛ بنابراین، آیا M5 هنوز هم پادشاه سوپرسدان‌ها است یا پورشه خودروی بهتری ساخته است؟

ب‌ام‌و M5

شاید عجیب به نظر برسد ولی M5 قیمتی رقابتی دارد که از ۱۲۳,۲۷۵ دلار آغاز می‌شود و به میزان ‌قابل‌توجهی از پورشه ارزان‌تر است. همچنین خودروی آزمایشی ما به سیستم صوتی B&W هم مجهز بود که یکی از بهترین سیستم‌های بازار محسوب می‌شود. این سیستم با یک ساب‌ووفر زیر هرکدام از صندلی‌های جلو، کاملاً سروصدای جاده را پوشش می‌دهد ولی درعین‌حال همچنان غرش جذاب V8 هم به گوش خواهد رسید.

پورشه پانامرا

پانامرا توربو E-Hybrid با قیمت ۱۹۲,۹۹۵ دلار، در جایگاهی بین سدان‌های سطح بالایی مثل بنتلی فلاینگ اسپور و سدان‌های اسپرت ارزان‌تری مثل آئودی RS7 و ب‌ام‌و M5 قرار می‌گیرد. تغییرات ظاهری نسل سوم پانامرا بیشتر شبیه فیس‌لیفتی روی نسل قبلی به نظر می‌رسد ولی زیر این پوسته تغییرات مهمی‌تری صورت گرفته است. بسیاری از این تغییرات روی شاسی تمرکز دارد. تمام نسخه‌های پانامرا به سیستم تعلیق بادی جدید پورشه با نام PASM مجهز هستند درحالی‌که تکنولوژی سواری فعال هم برای نسخه‌های هیبریدی قابل سفارش است و خودروی آزمایشی ما هم به آن مجهز بود.

روی جاده

هیچ‌کدام از این دو خودرو مثل یک سدان پرفورمنس معمولی احساس نمی‌شوند زیرا هردو برای این کار خیلی بزرگ هستند. از بین این دو، ب‌ام‌و کمی اسپرت‌تر احساس می‌شود و در پیست کمی سریع‌تر خواهد بود ولی در رانندگی‌های معمولی، پورشه خودروی راحت‌تری است. هردو خودرو برای افزایش قدرت پیشرانه‌های V8 خود از سیستم‌های پلاگین‌هیبریدی هوشمندی استفاده می‌کنند. باطری پورشه کمی از ب‌ام‌و بزرگ‌تر است و یک موتور الکتریکی ۱۹۰ اسب بخاری را تغذیه می‌کند. موتور الکتریکی ب‌ام‌و ۷ اسب بخار قدرت بیشتری دارد ولی گشتاور ۲۸۰ نیوتن متری آن از ۴۵۰ نیوتن متر رقیب بسیار کمتر است. به خاطر وجود باطری‌ها، از ظرفیت بار صندوق‌عقب هردو خودرو کاسته شده ولی کابین هردو بسیار جادار است. M5 خصوصاً در قسمت عقب، بسیار بزرگ است و فضای سر و پای بیشتری نسبت به پورشه دارد ولی پانامرا نیز جادار است و لوکس‌تر به نظر می‌رسد.

نتیجه

مقام اول: پورشه پانامرا توربو E-Hybrid

به‌روزرسانی‌های نسل سوم پانامرا خودرویی که قبلاً از همه لحاظ درخشان بود را بهبود بخشیده‌اند و همین کافی است تا پورشه را برتر از ب‌ام‌و بدانیم. در پانامرا، پرفورمنس، هندلینگ، راحتی و کیفیت همگی درجه‌یک هستند. بااین‌حال، ما نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی را بهترین عضو خانوادهٔ پانامرا نمی‌دانیم و ترجیح می‌دهیم کمی از سرعت را قربانی کنیم و سراغ پانامرا GTS برویم که سبک‌تر و بسیار ارزان‌تر است.

مقام دوم: ب‌ام‌و M5

در نسل جدید M5 ویژگی‌های دوست‌داشتنی زیادی وجود دارد. سرعت این ماشین در خط مستقیم باورنکردنی است و در داخل تمام نقاط قوت سری ۵ معمولی مثل فضای شیک و تکنولوژی‌های فراوان را ارائه می‌کند. بااین‌حال، M5 در برخی قسمت‌ها کاستی‌هایی دارد که باعث می‌شود در پس پانامرا قرار گیرد. این ماشین به‌اندازهٔ پورشه راحت نیست و آن‌قدر بزرگ و سنگین شده که شبیه یک سوپرسدان واقعی احساس نمی‌شود. بدون شک این خودروی فوق‌العاده‌ای است ولی به‌عنوان یکی از بهترین نسل‌های M5 شناخته نخواهد شد.

مقایسه مشخصات فنی

ب‌ام‌و M5 پانامرا توربو E-Hybrid
پیشرانه ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو هیبرید ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو هیبرید
قدرت ۷۲۷ اسب بخار ۶۸۰ اسب بخار
گشتاور ۱۰۰۰ نیوتن متر ۹۳۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۳.۵ ثانیه ۳.۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۸.۳ لیتر ترکیبی ۸.۰ لیتر ترکیبی
ظرفیت باطری ۱۸.۶ کیلووات ساعت ۲۱.۸ کیلووات ساعت
برد تمام الکتریکی ۷۷ کیلومتر ۷۹ کیلومتر
طول ۵,۰۹۶ میلی‌متر ۵,۰۵۴ میلی‌متر
عرض ۱,۹۷۰ میلی‌متر ۱,۹۳۷ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۲۱ میلی‌متر ۱,۵۱۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۳,۰۰۶ میلی‌متر ۲,۹۵۰ میلی‌متر
وزن خالص ۲۵۱۰ کیلوگرم ۲۴۳۵ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۴۶۶ لیتر ۴۲۱ لیتر
قیمت پایه ۱۲۳,۲۷۵ دلار ۱۹۲,۹۹۵ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۰ رای
منبع
AutoExpress

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. آریا

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (243 ديدگاه)

    قبلاً F90 بدون فکر کردن میشد به پانامرا ترجیح داد ولی این نسل m5 مثل قبل زیبا نیست

    موافقم 50
    مخالفم 7
    1. amir

      ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (3804 ديدگاه)

      یه چرخ تمساح اشتوتگارتم به این خوک چاق باواریایی نباید داد
      این g90 آبروی هرچی f90 عه برده(امیدوارم کد اتاقارو اشتباه نگفته باشم)

      موافقم 41
      مخالفم 32
    2. پیام

      ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (2232 ديدگاه)

      با این طراحی بی ام و مفت گرونه

      موافقم 16
      مخالفم 5
  2. نیو کار

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (104 ديدگاه)

    نبرد شاه پورشه با وزیر بی ام و درصورتی که باید با 760شاه بی امو این نبرد صورت میگرفت

    موافقم 8
    مخالفم 25
  3. OM.01

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (620 ديدگاه)

    بهترین گزینه پانامرا قطعا پانامرا GTS هست بدون سیستم هایبرید 90 درصد پرفورمنس توربو hybrid رو میده ولی بدون سیستم هایبرید و وزنش هم کمتره
    اگه هم هایبرید بخواهیم پانامرا 4s hybrid بهترین گزینه هست با شروع قیمت 130 هزار دلار. جالبه پرفورمنسش با همین M5 تقریبا یکی هست تو شتاب با اینکه ضعیف تره!

    بدون شک پانامرا مخصوصا اینکه نسخه های ضعیف تر هم کار رو خیلی راه میندازه. نسخه های گران هم حرفی برای گفتن نمیزاره.

    موافقم 23
    مخالفم 8
  4. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1641 ديدگاه)

    بدون شک پانامرا

    موافقم 20
    مخالفم 7
  5. Engineer

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (80 ديدگاه)

    پانامرا خیلی لوکس تر به نظر میاد و جدا از بحث قیمتش می‌تونه انتخاب بهتری باشه ، از لحاظ طراحی بر خلاف بیمر همچنان طراحیش رو حفظ کرده و یه جورایی مثل 911 طراحی رترو داره ، البته من بازم طراحی داخلی پانامرا رو میپسندم چون بیمر اومده با یه صفحه دیجیتال همه چیو جا داده ولی پانامرا طراحی داخلیش خیلی به یه ماشین برقی نمیخوره مخصوصا وقتی که سوراش بشی این حس بهت منتقل میشه ، پانامرا داخلش یه جوری طراحی شده اگه یه بار سوار نسل قبلیش شده باشی و چشم بسته بزارنت توی نسل بعدیش و لوگوی فرمان رو بردارند میتونی تشخیص بدی که پانامرا سوار شدی و یه جورایی طراحی بیرونی با داخلیش تناسب داره.

    موافقم 13
    مخالفم 4
    1. همایون

      ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (887 ديدگاه)

      کابین پانامرا دقیقا با نسخه برقی تایکان یکیه

      1. Engineer

        ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (80 ديدگاه)

        کدوم نسلش
        نسل سومش اره از تایکان الهام گرفته

  6. FORD MUSTANG☠

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    پر وزنی G90 باعث شده تا کم طرفدار تر نسبت به نسخه های قبلی باشه و بی ام و اشتباه بزرگی کرد که G90 رو هیبریدی کرد
    و الان اگه ماشین بنزینی بودش چندین برابر وزن کم تری و داشت و الان کامنت‌ها با G90 رنده میشد

    موافقم 7
    مخالفم 4
  7. احمدرضا

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (748 ديدگاه)

    هیچوقت فکر نمیکردم یه روزی ب ام و به همچین وضعی بیفته و همچین کاری با M5 بکنه
    ب ام و اگه ساخت این ماشین به رقیبای اصلیش میداد و میگفت تا میتونین بیارینش پایین بازم یه همچین فاجعه ای تحویل نمیدادن

    موافقم 13
    مخالفم 5
  8. Taha Ayoobi

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (5359 ديدگاه)

    پانامرا قطعا.
    ولی پورشه نباید چراغ های پانامرا رو پیوسته میکرد

    موافقم 11
    مخالفم 5
  9. مهران

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (99 ديدگاه)

    کاپوت و چراغای پورشه☹
    خصوصا کاپوت

    موافقم 3
    مخالفم 3
  10. سهیل

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (243 ديدگاه)

    صرف نظر از قیمت پورشه برنده هست. ولی با در نظر گرفتن قیمت بی ام و ارزش خرید بیشتری داره و انتخاب معقول تری هست. وزنش هم صرفا حدود ۷۵ کیلو سنگینتره.

    موافقم 5
    مخالفم 7
  11. Puriya85

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (596 ديدگاه)

    سال ۲۰۳۰ بی ام و یه m5 میده بیرون پورش هم یه پانامرا که هر دوشون تو مرز ۳ تن باهم رقابت میکنن
    نگین نگفتی
    باو چخبره چرا انقدر گنده شدنه این ماشینا

  12. حسین خوانساری

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (46 ديدگاه)

    اگه بخواهیم واقعا درست این دو مدل رو صادقانه توضیح بدیم بله پانامرا از نظر متریال داخل کابین بدون شک از m5 سرتره ولی در بحث هندلینگ و تعادل m5 بی نظیره
    چسبندگی در حد خدا

    موافقم 2
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا