درگ خانوادگی برق و بنزین، بیامو M8 در برابر iX M60
ما در عصری زندگی میکنیم که مصرفکنندگان مختلف پیشرانههای متفاوتی را برای نیازهای خود مناسبتر میدانند و به همین دلیل عجیب نیست که برخی سراغ یک V8 توئین توربو میروند و برخی موتورهای الکتریکی و باطری را ترجیح میدهند. به همین دلیل، در سبد محصولات کنونی بامو مجموعهای از خودروهای بنزینی، دیزلی، هیبریدی، الکتریکی و هیدروژنی حضور دارند تا همهٔ سلایق و نیازها را پوشش دهند و خبر خوب اینکه در این خانواده، بدون در نظر گرفتن نوع پیشرانه، مدلهای سریع زیادی به چشم میخورند.
حال کارواو در درگ جدید خود، دو نمونه از سریعترین خودروهای حال حاضر باواریاییها را در برابر هم قرار داده است. M8 کامپتیشن و iX M60 مدلهای کاملاً متفاوتی هستند. یکی گرند تورری با تمرکز روی پرفورمنس و دیگری یک کراساوور خانوادگی بدون آلایندگی. پیش از تماشای رقابت این دو آلمانی همخانواده، بیایید اعداد و ارقام آنها را باهم مقایسه کنیم تا ببینیم روی کاغذ برتری با کدام است.
زیر کاپوت M8 یک نیروگاه 4.4 لیتری V8 توئین توربو با 625 اسب بخار قدرت و 750 نیوتن متر گشتاور قرار گرفته است. یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک این نیرو را به هر چهارچرخ میرساند و لانچ کنترل هم به شتاب گیری خودرو از حالت سکون کمک میکند. وزن این کوپهٔ چهارنفره هم 1975 کیلوگرم است. در مقابل، iX در نسخهٔ M60 از قوای محرکهٔ الکتریکی دوموتوره با پکیج باطری 105 کیلووات ساعتی استفاده میکند که 619 اسب بخار قدرت و 1100 نیوتن متر گشتاور فوری را به هر چهارچرخ تحویل میدهد. بااینحال، این کراساوور بزرگ با 2584 کیلوگرم وزن، به میزان قابلتوجهی از برادر کوپه سنگینتر است.
پس از این مقدمهٔ طولانی، بالاخره نوبت به تماشای رقابت بین دو خودرو میرسد. این ویدئو چند نبرد مختلف را نشان میدهد که در آنها ماشینها در حالتهای رانندگی مختلف قرار میگیرند. مطمئناً از دیدن نتیجهٔ برخی از این مسابقات شگفتزده خواهید شد؛ بنابراین حتماً ویدئوی زیر را تا پایان تماشا کنید.
مقایسه مشخصات فنی
بامو iX M60 | بامو M8 کامپتیشن | |
پیشرانه | الکتریکی دو موتوره | 4.4 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | 619 اسب بخار | 625 اسب بخار |
گشتاور | 1100 نیوتن متر | 750 نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | 2584 کیلوگرم | 1975 کیلوگرم |
قیمت | 116,905 پوند | 109,920 پوند |