بامو با جدیت بهسوی خودروهای هیدروژنی در حرکت است و با همکاری تویوتا، اولین شاسیبلند سوخت سلولی خود را برای ۲۰۲۸ آماده میکند.
بازار خودروهای الکتریکی روی به افول است زیرا خریداران از این خودروها فاصله میگیرند، دولتها استانداردهای سختگیرانه مصرف سوخت را تعدیل میکنند و خودروسازان سرمایهگذاریهای کلانی روی پیشرانههای بنزینی و هیبریدی انجام میدهند؛ اما در این میان، برخی شرکتها همچنان به دنبال جایگزینهایی برای بنزین هستند و بامو یکی از آنهاست. این خودروساز آلمانی، همراه با هوندا، هیوندای و تویوتا، معتقد است هیدروژن میتواند طی دهه آینده به گزینهای جدی برای پیشرانه خودروها تبدیل شود. بامو در سال ۲۰۲۴ پروتوتایپ سوخت سلولی iX5 را معرفی کرد و وعده داده شاسیبلندی هیدروژنی را در چند سال آینده به تولید برساند. در مصاحبهای اخیر، بامو بار دیگر بر تعهد خود به هیدروژن تأکید کرد.
دکتر یورگن گولدنر، مدیر برنامه فناوری هیدروژن بامو، در گفتوگوی اعلام کرد این شرکت با قدرت بهسوی تولید خودروهای سوخت سلولی پیش میرود. اولین خودروی هیدروژنی بامو برای سال ۲۰۲۸ برنامهریزی شده و احتمالاً بر پایه نسل بعدی شاسیبلند X5 ساخته خواهد شد. تا امروز، بامو هیچ خودروی سوخت سلولی تولیدی نداشته و تنها به پروتوتایپها بسنده کرده است. گولدنر میگوید:
ما معتقدیم زمان مناسب فرارسیده است. ازآنجاکه سالها است در زمینه فناوریهای الکتریکی و هیدروژنی پیشرو بودهایم، آمادهایم تا رهبری این مسیر را بر عهده بگیریم.
او به بهبود زیرساختهای هیدروژن در بازارهای کلیدی اروپا، ژاپن و کره اشاره کرد که میتواند انگیزهای برای خودروسازان باشد تا توسعه خودروهای هیدروژنی را شتاب دهند. گولدنر معتقد است هیدروژن در کنار مجموعه گسترده خودروهای الکتریکی بامو، «بهترینهای هر دو جهان» را ارائه میدهد یعنی تجربه رانندگی الکتریکی بیصدا، آلایندگی صفر و گشتاور فوری اما با قابلیت سوختگیری در سه تا چهار دقیقه، مشابه خودروهای بنزینی. به گفته او، هیدروژن مشکلات شارژ طولانی خودروهای الکتریکی را بهخوبی حل میکند. بامو در توسعه خودروهای سوخت سلولی با تویوتا همکاری نزدیکی دارد و پروتوتایپ iX5 از سلولهای سوختی تویوتا بهره میبرد. این همکاری تا سال ۲۰۲۸ ادامه خواهد داشت و گولدنر تأکید کرد:
برای مدل ۲۰۲۸، همکاری خود را گسترش دادهایم و با تویوتا روی طراحی کامل سیستم سوخت سلولی کار میکنیم تا از مزایای تولید انبوه بهرهمند شویم.
دههها است که خودروسازان هیدروژن را بررسی میکنند اما نتایج ملموسی به دست نیامده است. هوندا و تویوتا خودروهای سلول سوختی را برای بازارهای محدود تولید میکنند اما این خودروها چندان محبوب نبودهاند. بااینحال، همانطور که گولدنر اشاره کرد، ایستگاههای هیدروژن در سراسر جهان در حال افزایش هستند. استرالیا اخیراً اولین ایستگاه عمومی سوختگیری هیدروژن خود را افتتاح کرد و سرمایهگذاری ۳۰ میلیون دلاری در برزیل، یکی از اولین واحدهای تأمین هیدروژن سبز را ایجاد خواهد کرد. البته بامو همچنان به خودروهای الکتریکی متعهد است و نسل بعدی این خودروها با بردی تا ۱۰۰۰ کیلومتر معرفی خواهد کرد اما اولیور زیپسه، مدیرعامل بامو، معتقد است تمرکز صرف روی خودروهای الکتریکی راهحل نهایی نیست و درنتیجه، بامو فعلاً به تولید خودروهای بنزینی، الکتریکی و هیدروژنی در کنار هم ادامه خواهد داد.
Mad.z.Max
۲۸ خرداد ۱۴۰۴سلام به دوستای مجله پدال. میخوام از شما نویسنده ها و مترجما و همه ی بچه هایی که این روزا وقت میذارین و سایت رو میچرخونین تشکر کنم.
خب روزای خوبی رو نمیگذرونیم ما و کشورمون. روزایی که سردرگمی ما رو فرا گرفته، و نسبت به فردا و فرداها پر از سوال هستیم. پر از قلیان حس های مختلف..
توی همچین روزگاری، خوندن این مطالب حتی برای چند دقیقه ما رو جدا میکنه از اینهمه استرس و فشار تحمیل شده.
ازتون ممنونم و خدا بهمراهتون
cehx
۲۸ خرداد ۱۴۰۴کارشون عالیه👌
جواد عقیلی
۲۸ خرداد ۱۴۰۴درود و ممنون از شما. ما فارغ از هیاهو و اتفاقات اخیر نیستیم و اتفاقا در قلب جریان قرار داریم. نویسنده ها و مترجم ها هم دائم اطلاع می دن که در نزدیکی اونها انفجار یا شلیک صورت گرفته. اما به هر صورت به عنوان یک رسانه تخصصی خودرو سعیمون این هست که جریان اطلاعات این حوزه رو همچنان زنده نگه داریم. همین که به اندازه ذره ای باعث آرامش ذهن کسی باشیم هم برای ما غنیمت هست. به امید ایرانی آباد و شاد