معرفی پروتوتایپ بی ام و VDX، پیشنمایش M3 جدید با چهار موتور برقی
پروتوتایپ ویژن درایوینگ اکسپرینس قدرتمندترین ساخته تاریخ بامو محسوب میشود. این سدان برقی چهارموتوره که بر پایه کانسپت ویژن نئو کلاس سال 2023 توسعه یافته، نه برای تولید انبوه، بلکه برای آزمایش فناوریهای پیشرفته، بهویژه کامپیوتر مرکزی موسوم به «قلب شادی» طراحی شده است. VDX با نمایش مانورهای خیرهکننده، مانند بالا رفتن از رمپ 55 درجه، تواناییهای دینامیکی بامو در عصر برقی را به رخ کشید و پیشنمایشی از مدلهای آینده نئو کلاس، مانند i3 و iX3، ارائه داد.
VDX با زبان طراحی نئو، ظاهری تهاجمی دارد. گلگیرهای عضلانی چرخها، جلوپنجره کشیده با نورپردازی LED و دماغه کوسهای، هویت آیندهنگرانه بامو را به نمایش میگذارند. VDX در شانگهای با رنگ خود درخشنده رونمایی شده است. این رنگ با رنگدانههای حساس به نور، در تاریکی از زرد مایل به سفید تا سبز نئونی تغییر میکند. ابعاد دقیق VDX اعلام نشده، اما بهعنوان سدانی جمعوجور، احتمالاً مشابه سری 3 است. بدنه با کیت آیرودینامیک تهاجمی، ورودیهای هوای بزرگ و دستگیرههای در غیرمعمول در پایین ستون B برای درهای جلو و در قسمت خم هافمیستر برای درهای عقب، متمایز شده است.
کابین VDX بهعنوان آزمایشگاهی برای فناوریهای آینده طراحی شده است. کامپیوتر مرکزی «قلب شادی» که در کنسول مرکزی بهصورت نمایشی قابلمشاهده است، تمام عملکردهای دینامیکی خودرو، ازجمله شتاب، ترمز، بازیابی انرژی و فرمان را کنترل میکند. نمایشگر عریض روی شیشه جلو و صفحهنمایش لمسی بزرگ، ویژگیهای دیجیتال کابین را تشکیل میدهند. صندلیهای کربنی با طراحی مسابقهای، حس و حال اسپرت را تقویت میکنند اما جزئیات بیشتر کابین هنوز منتشر نشده است.
این کامپیوتر مرکزی قلب شادی اطلاعات را 10 برابر سریعتر از سیستمهای کنونی پردازش میکند و با تأخیر میلیثانیهای، شتاب، ترمز، فرمان و بازیابی انرژی را مدیریت میکند که منجر به چابکی بینظیری میشود. این فناوری در تمام مدلهای نئو کلاس از اواخر 2025 بهصورت استاندارد ارائه خواهد شد. علاوه بر این، کانسپت VDX از آیرودینامیک فعال با فنهای مکنده بهره میبرد که با تولید 1200 کیلوگرم داونفورس، چسبندگی فوقالعادهای ایجاد میکنند. این سیستم، همراه با توانایی تحمل 3 جی نیروی جانبی، امکان بالا رفتن از رمپ 55 درجه را فراهم میکند.
VDX با چهار موتور برقی، قدرتی بین 1300 تا 1700 اسب بخار و گشتاور عظیم 18,000 نیوتن متر (در چرخها) تولید میکند که آن را به قویترین پروتوتایپ بامو تبدیل کرده است. مشخصات دقیق باتری اعلام نشده اما احتمالاً از باتریهای نسل ششم بامو (با سلولهای استوانهای و چگالی انرژی 20٪ بالاتر) استفاده میکند که بردی بین 600 تا 700 کیلومتر را ارائه میدهد. شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت احتمالاً کمتر از 2.5 ثانیه است و حداکثر سرعت بهصورت الکترونیکی محدود شده است.
هرچند ویژن درایوینگ اکسپرینس صرفاً یک پروتوتایپ آزمایشی است و برای تولید انبوه در نظر گرفته نشده ولی بااینحال، فناوریهای آن بهویژه قلب شادی، در مدلهای نئو کلاس، مانند iX3 که از اواخر سال 2025 در کارخانه مجارستان تولید میشوند، به کار خواهند رفت. نسل بعدی M3 الکتریکی که در سال 2028 به بازار عرضه خواهد شد نیز از این تکنولوژیها بهره خواهد برد.