بی ام و

معرفی پروتوتایپ بی ام و VDX، پیش‌نمایش M3 جدید با چهار موتور برقی

ب‌ام‌و در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۲۵ با رونمایی از پروتوتایپ ویژن درایوینگ اکسپرینس (VDX)، آینده خودروهای برقی خود را به نمایش گذاشته است.

پروتوتایپ ویژن درایوینگ اکسپرینس قدرتمندترین ساخته تاریخ ب‌ام‌و محسوب می‌شود. این سدان برقی چهارموتوره که بر پایه کانسپت ویژن نئو کلاس سال ۲۰۲۳ توسعه یافته، نه برای تولید انبوه، بلکه برای آزمایش فناوری‌های پیشرفته، به‌ویژه کامپیوتر مرکزی موسوم به «قلب شادی» طراحی شده است. VDX با نمایش مانورهای خیره‌کننده، مانند بالا رفتن از رمپ ۵۵ درجه، توانایی‌های دینامیکی ب‌ام‌و در عصر برقی را به رخ کشید و پیش‌نمایشی از مدل‌های آینده نئو کلاس، مانند i3 و iX3، ارائه داد.

VDX با زبان طراحی نئو، ظاهری تهاجمی دارد. گلگیرهای عضلانی چرخ‌ها، جلوپنجره کشیده با نورپردازی LED و دماغه کوسه‌ای، هویت آینده‌نگرانه ب‌ام‌و را به نمایش می‌گذارند. VDX در شانگهای با رنگ خود درخشنده رونمایی شده است. این رنگ با رنگ‌دانه‌های حساس به نور، در تاریکی از زرد مایل به سفید تا سبز نئونی تغییر می‌کند. ابعاد دقیق VDX اعلام نشده، اما به‌عنوان سدانی جمع‌وجور، احتمالاً مشابه سری ۳ است. بدنه با کیت آیرودینامیک تهاجمی، ورودی‌های هوای بزرگ و دستگیره‌های در غیرمعمول در پایین ستون B برای درهای جلو و در قسمت خم هافمیستر برای درهای عقب، متمایز شده است.

کابین VDX به‌عنوان آزمایشگاهی برای فناوری‌های آینده طراحی شده است. کامپیوتر مرکزی «قلب شادی» که در کنسول مرکزی به‌صورت نمایشی قابل‌مشاهده است، تمام عملکردهای دینامیکی خودرو، ازجمله شتاب، ترمز، بازیابی انرژی و فرمان را کنترل می‌کند. نمایشگر عریض روی شیشه جلو و صفحه‌نمایش لمسی بزرگ، ویژگی‌های دیجیتال کابین را تشکیل می‌دهند. صندلی‌های کربنی با طراحی مسابقه‌ای، حس و حال اسپرت را تقویت می‌کنند اما جزئیات بیشتر کابین هنوز منتشر نشده است.

این کامپیوتر مرکزی قلب شادی اطلاعات را ۱۰ برابر سریع‌تر از سیستم‌های کنونی پردازش می‌کند و با تأخیر میلی‌ثانیه‌ای، شتاب، ترمز، فرمان و بازیابی انرژی را مدیریت می‌کند که منجر به چابکی بی‌نظیری می‌شود. این فناوری در تمام مدل‌های نئو کلاس از اواخر ۲۰۲۵ به‌صورت استاندارد ارائه خواهد شد. علاوه بر این، کانسپت VDX از آیرودینامیک فعال با فن‌های مکنده بهره می‌برد که با تولید ۱۲۰۰ کیلوگرم داون‌فورس، چسبندگی فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کنند. این سیستم، همراه با توانایی تحمل ۳ جی نیروی جانبی، امکان بالا رفتن از رمپ ۵۵ درجه را فراهم می‌کند.

VDX با چهار موتور برقی، قدرتی بین ۱۳۰۰ تا ۱۷۰۰ اسب بخار و گشتاور عظیم ۱۸,۰۰۰ نیوتن متر (در چرخ‌ها) تولید می‌کند که آن را به قوی‌ترین پروتوتایپ ب‌ام‌و تبدیل کرده است. مشخصات دقیق باتری اعلام نشده اما احتمالاً از باتری‌های نسل ششم ب‌ام‌و (با سلول‌های استوانه‌ای و چگالی انرژی ۲۰٪ بالاتر) استفاده می‌کند که بردی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر را ارائه می‌دهد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت احتمالاً کمتر از ۲.۵ ثانیه است و حداکثر سرعت به‌صورت الکترونیکی محدود شده است.

هرچند ویژن درایوینگ اکسپرینس صرفاً یک پروتوتایپ آزمایشی است و برای تولید انبوه در نظر گرفته نشده ولی بااین‌حال، فناوری‌های آن به‌ویژه قلب شادی، در مدل‌های نئو کلاس، مانند iX3 که از اواخر سال ۲۰۲۵ در کارخانه مجارستان تولید می‌شوند، به کار خواهند رفت. نسل بعدی M3 الکتریکی که در سال ۲۰۲۸ به بازار عرضه خواهد شد نیز از این تکنولوژی‌ها بهره خواهد برد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. مدی

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1267 ديدگاه)

    پژو هم خدا بیامرز کانسپت زیاد داشت

    موافقم 38
    مخالفم 8
    1. مازیار

      ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (1704 ديدگاه)

      اما این آینده بخش زیادی از محصولات بی‌ام‌و خواهد بود

      موافقم 23
      مخالفم 2
    2. A.m.A

      ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (156 ديدگاه)

      حداقل ماشینای قبلی جلو و عقب و بغلشون یه تناسبی داشت این چه مسخره بازییه آخه

      موافقم 19
      مخالفم 13
  2. AMANTE

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1926 ديدگاه)

    دیگه این دنیا بدرد نمیخوره. قبلاً رقابت سر مهندسی و اسب بخار بود.
    الان اسب بخار که بی معنی شده و مهندسی هم کم رنگ و رقابت فقط روی تکنولوژی هست.

    موافقم 32
    مخالفم 12
  3. هیتلر»

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (41 ديدگاه)

    حس خوبی به آدم نمیده🫤

    موافقم 27
    مخالفم 16
  4. کافکا

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (369 ديدگاه)

    حتی مانیتورش رو هم مستطیل عادی نزاشتن و کج و کولش کردن که یهو از خاص بودنش چیزی کم نشه
    چه دلغکی شده این BMW

    موافقم 52
    مخالفم 13
  5. F22RAPTOR

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (2707 ديدگاه)

    اینگاری طراح نئوکلاس
    طراح قبلی لینکلن بوده

    موافقم 7
    مخالفم 6
  6. Lyting

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (238 ديدگاه)

    عجب رخی داره!

    موافقم 18
    مخالفم 14
  7. Amirsh

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (245 ديدگاه)

    به شدت خوشم اومد
    عقبش یه جوریه ولی میشه باش کنار اومد ولی جلوش معرکس

    موافقم 19
    مخالفم 16
  8. amir-mr

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (455 ديدگاه)

    هر چقدر نمای جلو و بغل خوبه نمای عقبو افتضاح کار کردن

    موافقم 11
    مخالفم 6
  9. khashayar..

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (35 ديدگاه)

    اگر این آینده طراحی BMW باشه ، به نظرم طراحی خوبی داره

    موافقم 14
    مخالفم 10
    1. Taha Ayoobi

      ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (6512 ديدگاه)

      حتی عقبش؟

      موافقم 8
      مخالفم 8
      1. khashayar..

        ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (35 ديدگاه)

        عقبش هم خوبه . فقط از مانیتورش خوشم نمیاد.
        ————————
        همین که در طراحی افراط نکردن عالیه.

        موافقم 6
        مخالفم 4
      2. khashayar..

        ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (35 ديدگاه)

        bmw چون طراحی نمادین نداره در طراحی خیلی دستش بازه.
        فکر کن دوج بیاد طراحی چلنجر رو تغییر بده به نظرت چه اتفاقی میافته؟؟
        یا جی کلاس / 911 / ؟؟؟

        موافقم 4
        مخالفم 9
  10. Saeedfarshchian

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (356 ديدگاه)

    منزجرکننده‌است

    موافقم 10
    مخالفم 13
  11. M power

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (601 ديدگاه)

    داخله کابین خوب شده مخصوصن فرمونش

    موافقم 4
    مخالفم 3
  12. M power

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (601 ديدگاه)

    با این قدرت و شتاب از سدان اسپرت تبدیل میشه به سدان سوپر اسپرت

    موافقم 5
    مخالفم 2
  13. دکتر استاپ

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (119 ديدگاه)

    صد رحمت به G90!!!

    موافقم 5
    مخالفم 1
  14. Alireza

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (763 ديدگاه)

    اگه سر طراح بی ام و رو از مهدکودک بیارن کارش بهتر از اینه کجان اون طرحای نمادین کریس بنگل

    موافقم 4
    مخالفم 5
  15. M I D

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (24 ديدگاه)

    روحت شاد e46 به یاد ماندنی……

  16. ZERO VS ZORO

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    واییییییی
    چه گاده❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
    چه خوشگله❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
    یه سوال ببخشید جدیدترین بوگاتی چند اسبه
    چون من نمیدونم اسمش چیه
    بعد یه سوال دیگه ۱۸۰۰۰ تورک راستش مغزم ارور داد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا