نسل بعدی بی ام و M3 پیشرانه شش سیلندر هیبرید خواهد داشت
چندی پیش، رئیس بخش M بامو اعلام کرد که نسل بعدی M3 در کنار نسخهٔ تمام الکتریکی، همچنان نسخهٔ بنزینی هم خواهد داشت و پیشرانهٔ شش سیلندر خطی را حفظ خواهد کرد. حال رئیس توسعهٔ بامو M «دیرک هاکر» گفته است که پیشرانهٔ نسل بعدی M3 هیبریدی خواهد شد. البته برخلاف M5 جدید، بامو در این خودرو سراغ سیستم پلاگینهیبریدی سنگین نخواهد رفت بلکه از یک سیستم هیبریدی خفیف 48 ولتی استفاده خواهد کرد.
این در حالی است که اصلیترین رقیب M3 یعنی مرسدس C63 AMG از قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی با پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو استفاده میکند. این قوای محرکه هرچند قدرت چشمگیر 680 اسب بخاری تولید میکند ولی وزن C63 را بسیار سنگین کرده و به 2090 کیلوگرم رسانده است درحالیکه M3 کنونی در نسخهٔ کامپتیشن چهارچرخ محرک 1780 کیلوگرم وزن دارد. همین مشکل اضافهوزن در نسل جدید M5 هم دیده میشود ولی در عوض این سدان باواریایی میتواند تا 67 کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی طی کند درحالیکه این رقم برای C63 تنها 13 کیلومتر است.
به گفتهٔ هاکر، اگر خودرو از مزیتهای سیستم پلاگینهیبریدی بهرهمند نشود، اضافه کردن وزن این نوع قوای محرکه هیچ سودی نخواهد داشت. اصلیترین مزیت قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی، برد تمام الکتریکی قابلاستفاده است که تخفیفهای مالیاتی قابلتوجهی را در بسیاری از کشورهای اروپایی به همراه خواهد داشت اما ازآنجاییکه نسل بعدی M3 در نسخهٔ الکتریکی هم ساخته خواهد شد، میتوان نسخهٔ بنزینی آن را سبکتر و خالصتر نگه داشت. هردو نسخهٔ این ماشین روی پلتفرم نئو کلاس ساخته خواهند شد که سال آینده با شاسیبلند iX3 معرفی خواهد شد و سپس در نسل جدید سری 3 مورداستفاده قرار خواهد گرفت که قرار است در سال 2026 معرفی شود. M3 جدید هم ابتدا در نسخهٔ الکتریکی در سال 2027 معرفی خواهد شد و پسازآن نسخهٔ بنزینی به بازار خواهد آمد.
افزودن سیستم هیبریدی خفیف به پیشرانهٔ M3، بدون آنکه وزن زیادی اضافه کند، آلایندگی را اندکی کاهش میدهد. این سیستم همچنین با نیروی اضافی اندکی که تولید میکند، میتواند تأخیر توربو را هم کمرنگ کند. در حال حاضر، مدل M340i از این سیستم بهره میبرد و به یک موتور الکتریکی کوچک با 11 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور در گیربکس مجهز است. هاکر در مورد قدرت M3 بنزینی جدید حرفی نزده است ولی انتظار میرود این سدان اسپرت بیش از 600 اسب بخار قدرت داشته باشد. در M3 کامپتیشن کنونی، پس از فیسلیفت اخیر، قدرت به 530 اسب بخار افزایش پیدا کرده است درحالیکه M3 CS قدرت 550 اسب بخاری دارد.
بااینحال، M3 بنزینی آینده هرچقدر هم که قدرت داشته باشد، هنوز هم بسیار کمتر از همتای الکتریکی خود خواهد بود زیرا بامو هماکنون در حال آزمایش یک قوای محرکهٔ الکتریکی چهار موتوره در i4 است که بیش از 1000 اسب بخار قدرت دارد. هرچند بامو نام iM3 را به ثبت تجاری رسانده است ولی به گفتهٔ مدیرعامل شرکت، نسخهٔ الکتریکی M3 نامی یکسان با همتای بنزینی خواهد داشت. این شرکت باواریایی روی موفقیت M3 برقی کاملاً حساب کرده است زیرا در حال حاضر، پرفروشترین خودرو بخش M بامو مدل i4 M50 است و این شرکت پیشبینی کرده است که تا پایان دههٔ جاری، 80 درصد از کل فروش M به مدلهای برقی اختصاص پیدا کند.