نمایشگاه ویژه خودروهای بی ام و با طراحی ایتالیایی، از گاندینی تا جوجارو
در طول تاریخ، بسیاری از مدلهای بامو با هنر دستان طراحان ایتالیایی شکل گرفتند و اکنون، این خودروساز باواریایی با برگزاری نمایشگاهی در موزه بامو در مونیخ، به این فصل جذاب از تاریخ خود ادای احترام میکند. این نمایشگاه چندین خودروی مفهومی نمادین و مدلهای سفارشی را به نمایش میگذارد که زبان طراحی این برند را در طول سالها شکل دادهاند. نمایشگاه با عنوان «ماشینهای زیبا: طراحی خودرویی ایتالیایی در بامو» 23 خودروی تاریخی را در کنار طرحهای اولیه از آرشیو بامو و دیگر آثار مرتبط به نمایش میگذارد.
این خودروها بازه زمانی گستردهای از دهه 1930 تا دهه 2010 را در برمیگیرند و تأثیر طراحی ایتالیایی بر تکامل ظاهری بامو را نشان میدهند. خودروهای این نمایشگاه توسط برخی از برجستهترین نامهای طراحی خودرو مثل جورجتو جوجارو، جووانی میکلوتی و مارچلو گاندینی خلق شدهاند. بامو همچنین با استودیوهای طراحی معروف ایتالیایی مانند زاگاتو، پینینفارینا، برتونه و ایتالدیزاین همکاری کرده تا این دیدگاهها را به واقعیت تبدیل کند.
یکی از ستارگان این نمایشگاه، بامو گارمیش با طراحی مارچلو گاندینی است. این مدل که تأثیر عمیقی بر طراحی نسل اول سری 3 و سری 5 گذاشت، بخش ویژهای از مجموعه است. اگرچه نسخه اصلی این خودرو در گذر زمان گم شد اما بامو اخیراً بازسازی دقیقی از آن را با تأیید خود گاندینی پیش از درگذشتش خلق کرده است. این نمایشگاه همچنین میزبان کلاسیکهای نادری مانند نمونه اولیه بامو 3200 میکلوتی ویگناله از سال 1959 است که اوج ظرافت طراحی خودرو در میانه قرن بیستم را نشان میدهد. دیگر مدلهای قابلتوجه شامل سدان بامو 3000 V8 سال 1966 و کانسپت بامو 2800 GTS فروآ از سال 1969 است که هر دو توسط پیترو فروآ طراحی شدهاند.
در بخش تاریخ معاصر، نمایشگاه به مدلهایی مانند سوپراسپرت بامو نازکا M12 سال 1991 با طراحی جورجتو جوجارو از ایتالدیزاین میپردازد. همچنین بازدیدکنندگان میتوانند بامو زاگاتو رودستر 2012، بر پایه نسل قبلی Z4 و بامو پینینفارینا گرن لوسو کوپه 2013 را هم ببینند که هر دو نمونههایی خیرهکننده از همکاری با استودیوهای ایتالیایی هستند. ازجملهٔ دیگر خودروهای مدرنی که در این نمایشگاه حضور دارند هم میتوان به بامو M1 هومیج 2008، ادای احترامی منحصربهفرد به سوپراسپرت M1 با طراحی جوجارو و کانسپت ویژن نئو کلاس 2023 است که به سدان نئو کلاس 1961 با طعم ایتالیایی اشاره دارد. کانسپت ویژن نئو کلاس زبان طراحی آینده بامو را نشان میدهد که در سالهای آتی در تمام مدلهای تولیدی این برند به کار خواهد رفت.