بی ام و

نمایشگاه ویژه خودروهای بی ام و با طراحی ایتالیایی، از گاندینی تا جوجارو

ب‌ام‌و با برگزاری نمایشگاهی در موزه مونیخ، ۲۳ مدل تاریخی را به نمایش گذاشته که تأثیر طراحی ایتالیایی بر خودروهای این شرکت را نشان می‌دهند.

در طول تاریخ، بسیاری از مدل‌های ب‌ام‌و با هنر دستان طراحان ایتالیایی شکل گرفتند و اکنون، این خودروساز باواریایی با برگزاری نمایشگاهی در موزه ب‌ام‌و در مونیخ، به این فصل جذاب از تاریخ خود ادای احترام می‌کند. این نمایشگاه چندین خودروی مفهومی نمادین و مدل‌های سفارشی را به نمایش می‌گذارد که زبان طراحی این برند را در طول سال‌ها شکل داده‌اند. نمایشگاه با عنوان «ماشین‌های زیبا: طراحی خودرویی ایتالیایی در ب‌ام‌و» ۲۳ خودروی تاریخی را در کنار طرح‌های اولیه از آرشیو ب‌ام‌و و دیگر آثار مرتبط به نمایش می‌گذارد.

این خودروها بازه زمانی گسترده‌ای از دهه ۱۹۳۰ تا دهه ۲۰۱۰ را در برمی‌گیرند و تأثیر طراحی ایتالیایی بر تکامل ظاهری ب‌ام‌و را نشان می‌دهند. خودروهای این نمایشگاه توسط برخی از برجسته‌ترین نام‌های طراحی خودرو مثل جورجتو جوجارو، جووانی میکلوتی و مارچلو گاندینی خلق شده‌اند. ب‌ام‌و همچنین با استودیوهای طراحی معروف ایتالیایی مانند زاگاتو، پینین‌فارینا، برتونه و ایتال‌دیزاین همکاری کرده تا این دیدگاه‌ها را به واقعیت تبدیل کند.

یکی از ستارگان این نمایشگاه، ب‌ام‌و گارمیش با طراحی مارچلو گاندینی است. این مدل که تأثیر عمیقی بر طراحی نسل اول سری ۳ و سری ۵ گذاشت، بخش ویژه‌ای از مجموعه است. اگرچه نسخه اصلی این خودرو در گذر زمان گم شد اما ب‌ام‌و اخیراً بازسازی دقیقی از آن را با تأیید خود گاندینی پیش از درگذشتش خلق کرده است. این نمایشگاه همچنین میزبان کلاسیک‌های نادری مانند نمونه اولیه ب‌ام‌و ۳۲۰۰ میکلوتی ویگناله از سال ۱۹۵۹ است که اوج ظرافت طراحی خودرو در میانه قرن بیستم را نشان می‌دهد. دیگر مدل‌های قابل‌توجه شامل سدان ب‌ام‌و ۳۰۰۰ V8 سال ۱۹۶۶ و کانسپت ب‌ام‌و ۲۸۰۰ GTS فروآ از سال ۱۹۶۹ است که هر دو توسط پیترو فروآ طراحی شده‌اند.

در بخش تاریخ معاصر، نمایشگاه به مدل‌هایی مانند سوپراسپرت ب‌ام‌و نازکا M12 سال ۱۹۹۱ با طراحی جورجتو جوجارو از ایتال‌دیزاین می‌پردازد. همچنین بازدیدکنندگان می‌توانند ب‌ام‌و زاگاتو رودستر ۲۰۱۲، بر پایه نسل قبلی Z4 و ب‌ام‌و پینین‌فارینا گرن لوسو کوپه ۲۰۱۳ را هم ببینند که هر دو نمونه‌هایی خیره‌کننده از همکاری با استودیوهای ایتالیایی هستند. ازجملهٔ دیگر خودروهای مدرنی که در این نمایشگاه حضور دارند هم می‌توان به ب‌ام‌و M1 هومیج ۲۰۰۸، ادای احترامی منحصربه‌فرد به سوپراسپرت M1 با طراحی جوجارو و کانسپت ویژن نئو کلاس ۲۰۲۳ است که به سدان نئو کلاس ۱۹۶۱ با طعم ایتالیایی اشاره دارد. کانسپت ویژن نئو کلاس زبان طراحی آینده ب‌ام‌و را نشان می‌دهد که در سال‌های آتی در تمام مدل‌های تولیدی این برند به کار خواهد رفت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۳ رای
منبع
carscoops

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. yektachafi

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (141 ديدگاه)

    طراحی ایتالیایی رو ماشین آلمانی رو نیستم واقعا

    موافقم 32
    مخالفم 27
    1. عارف رضائیان

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (228 ديدگاه)

      تعداد زیادی از ماشینهای اروپایی در دهه های قبل سال دوهزار یا تحت تاثیر طراحان ایتالیایی بودن ویا مستقیما توسط ایتالیا طراحی شده اند

      موافقم 12
      مخالفم 2
    2. Soheil LM

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (318 ديدگاه)

      غیر از نارکا انگار بقیه ناقص الخلقه هستن

      موافقم 5
      مخالفم 2
    3. Navid A J

      ۱۶ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (3997 ديدگاه)

      واقعا بیریخت شدن.

  2. PURIYA

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (813 ديدگاه)

    اون مدل سبز رنگ شبیه لامبورگینی جاراما هست

    موافقم 20
    مخالفم 7
  3. ! i M α η δ υ α R

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (2561 ديدگاه)

    طراحان قدیمی ، عشق رو طراحی می کردند …

    کیمیاگریه زنده کردن روح مانای بازتاب عشق به کیهان …

    نقطه اوج عرفان بودن ، هنر …

    موافقم 28
    مخالفم 6
  4. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1805 ديدگاه)

    چقدر شبیه الفارومئو مونترال
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/06/BMW-7.jpg

    موافقم 12
    مخالفم 6
    1. کاربرات

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (968 ديدگاه)

      حتما بیام و از اون مونترال خوشش اومده و گفته یه ماشین شبیه اون براش طراحی کنن

      موافقم 1
      مخالفم 15
  5. آرش

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (36 ديدگاه)

    الانم بی ام و به طراح ایتالیایی شدیدا نیازمنده با این شاهکارهای جدیدش

    موافقم 19
    مخالفم 11
  6. مهدی میباخ

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (115 ديدگاه)

    اون حس و حال بیمر رو این طراحی ها ندارن
    بی ام و رو بهتره خود بی ام‌ و (به سبک خودشون) طراحی کنن
    (البته بنظرم این خیلی باحاله https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/06/BMW-3.jpg)

    موافقم 17
    مخالفم 8
  7. ! i M α η δ υ α R

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (2561 ديدگاه)

    اینها لانسیا هایی هستن که به دهن هرکدومشون یه جلوپنجره کلیوی بیمر چسبوندن …

    😁😁😁

    موافقم 15
    مخالفم 4
  8. MP

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (67 ديدگاه)

    آخ چه حس و حالی داره دیدن این شاهکارا و طراحی ها.

    موافقم 4
    مخالفم 1
  9. M power

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (577 ديدگاه)

    حیف و صد حیف….

  10. داریوش بزرگ

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هیچی بی ام و 2002 نمیشه.
    ماه بود این ماشین…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا