بوگاتیبی ام ورولز رویسکادیلاک

نگاهی به پیشرانه V16 در چهار شرکت بزرگ، از کادیلاک تا بوگاتی

پیشرانهٔ V16 توسط خودروسازان خیلی کم مورداستفاده قرار گرفته است ولی در طول تاریخ این موتور جذاب را زیر کاپوت خودروهای چهار شرکت بزرگ دیده‌ایم.

در دنیای خودروسازی، پیشرانه‌ها در آرایش‌های مختلفی طراحی می‌شوند که برخی از آن‌ها متداول‌تر هستند. احتمالاً بسیاری از ما تجربه رانندگی با خودروهای مجهز به موتورهای چهار سیلندر خطی یا V8 را داشته‌ایم، اما موتورهایی مانند V12 یا پنج سیلندر بسیار کمیاب‌تر هستند. برخی آرایش‌های دیگر، مانند موتور هشت سیلندر خطی، در گذشته‌ای دورتر رایج بودند اما با گذشت دهه‌ها کنار گذاشته شدند. در این مقاله، تمرکز ما بر یکی از کمیاب‌ترین انواع پیشرانه یعنی V16 است. این موتور همان‌طور که از نامش پیداست، ۱۶ سیلندر را در دو ردیف هشت‌تایی به شکل V آرایش می‌دهد. تنها تعداد انگشت‌شماری از خودروها در طول تاریخ به این موتور مجهز شده‌اند. در ادامه، تاریخچه این پیشرانه را از منظر چهار خودروساز بزرگ بررسی می‌کنیم که در مقاطعی از چند دهه گذشته تاکنون از موتور V16 استفاده کرده‌اند.

کادیلاک

مانند بسیاری از نوآوری‌های مهندسی که بعدها به صنعت خودرو راه یافتند، موتور V16 ابتدا در دنیای هوانوردی ظاهر شد. اولین وسیله نقلیه مجهز به این موتور، هواپیمای آزمایشی آنتوانت VII بود که در سال ۱۹۰۹ در فرانسه ساخته شد. ۲۱ سال بعد، در آن سوی اقیانوس اطلس، اولین خودروی تولیدی با موتور V16 معرفی شد. این خودرو که کادیلاک V16 نام داشت، در سال ۱۹۳۰ رونمایی شد و به مدت ۱۰ سال تا زمان تأثیر جنگ جهانی دوم بر فروش که منجر به توقف تولید آن شد، روی خط تولید باقی ماند. نسل اول V16 تا سال ۱۹۳۷ تولید شد درحالی‌که نسل دوم در سال ۱۹۳۸ معرفی شد و تا پایان عمر این مدل ادامه یافت. موتور V16 در ابتدا با حجم ۷.۴ لیتر طراحی شد، اما در نسل دوم این عدد به ۷ لیتر کاهش یافت. بااین‌حال، این نسخه قدرتمندتر از مدل قبلی بود؛ نسل اول کادیلاک V16 قدرت ۱۶۵ اسب بخار تولید می‌کرد، درحالی‌که نسل دوم به ۱۸۵ اسب بخار رسید.

ب‌ام‌و

خودروساز دیگری که به‌طور مختصر به دنیای موتورهای V16 قدم گذاشت، ب‌ام‌و بود. اگرچه این شرکت هرگز خودروی تولیدی با این موتور عرضه نکرد اما یک کانسپت جالب با موتور V16 خلق کرد. در طول عمر نسل دوم سری ۷ یک نمونه از این خودرو به‌عنوان مدل آزمایشی برای آرایش موتور V16 استفاده شد. این سری ۷ منحصربه‌فرد هرچند با نام 767iL شناخته می‌شد اما نامی که در میان علاقه‌مندان خودرو ماندگار شد، «گلدفیش» بود. گلدفیش از موتور ۶.۷ لیتری V16 تنفس طبیعی با قدرت ۴۰۸ اسب بخار بهره می‌برد که بر پایه موتور ۵ لیتری V12 ب‌ام‌و (M70) ساخته شده بود. موتور V16 به لطف چهار سیلندر اضافی، حدود ۳۰ سانتی‌متر کشیده‌تر بود و زیر کاپوت سری ۷ جا نمی‌شد. به همین دلیل، رادیاتور به عقب منتقل شد. موتور V16 ب‌ام‌و همچنین به‌طور مختصر در بنتلی مولسان هم آزمایش شد و حتی پروتوتایپ دومی از سری ۷ با این موتور هم ساخته شد اما این آزمایش به خودروی تولیدی منجر نشد. گلدفیش برای ارزیابی توانایی‌های عملکردی خود به‌طور گسترده آزمایش شد و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت را در ۶ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۸۰ کیلومتر در ساعت به دست آورد. بااین‌حال، نهایتاً ب‌ام‌و جواز تولید این خودرو را صادر نکرد و 767iL در حد دو پروتوتایپ باقی ماند که اکنون در مجموعه کلاسیک ب‌ام‌و در مونیخ نگهداری می‌شوند.

رولزرویس

این برند لوکس بریتانیایی هم مثل ب‌ام‌و هرگز خودروی تولیدی با موتور V16 عرضه نکرد اما چند خودروی تک ساخت مجهز به این آرایش موتور در تاریخ خود دارد. کانسپت‌های ۱۰۰ EX و ۱۰۱ EX که به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۶ ساخته و در نمایشگاه ژنو رونمایی شدند، از موتور ۹.۰ لیتری V16 با گیربکس شش سرعته اتوماتیک استفاده می‌کردند. چند سال پیش از ساخت این کانسپت‌ها نیز رولزرویس ایده استفاده از V16 را در فانتوم VII بررسی کرد و چهار پروتوتایپ با این موتور ساخت، اما مدل تولیدی با V12 عرضه شد. در سال ۲۰۱۱، دومین قسمت از سری فیلم جانی اینگلیش اکران شد که یک رولزرویس فانتوم تک ساخت با موتور V16 را به نمایش گذاشت. گفته می‌شود روان اتکینسون (مستر بین)، هنگام آماده‌سازی این خودرو از کارخانه رولزرویس بازدید کرد و با آگاهی از وجود موتور V16، درخواست کرد که در فانتوم فیلم استفاده شود و این درخواست به واقعیت پیوست.

بوگاتی

جدیدترین و آخرین خودروی مجهز به موتور V16 بوگاتی توربیون است که در تابستان ۲۰۲۴ معرفی شد. توربیون اولین مدل بوگاتی در بیش از دو دهه است که به‌جای موتور W16، از موتور ۸.۳ لیتری V16 تنفس طبیعی با قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار استفاده می‌کند. این پیشرانه با سه موتور الکتریکی در یک قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی ترکیب شده و قدرت کلی خیره‌کننده ۱۸۰۰ اسب بخار تولید می‌کند. البته موتور V16 توربیون ساخت بوگاتی یا گروه فولکس‌واگن نیست بلکه توسط کاسورث ساخته شده است. بوگاتی برای جایگزینی موتور افسانه‌ای W16 چهار توربو که در مدل‌هایی مانند ویرون و شیرون استفاده شده بود، سراغ کاسورث رفت و نتیجه اولین موتور V16 تولیدی پس از ۸۴ سال بود. البته موتور تنها بخش چشمگیر توربیون نیست و سیستم تعلیق این خودرو با همکاری دایورجنت تکنولوژی (شرکت مادر زینگر) توسعه یافته است. شاسی توربیون نیز از نوع مونوکوک کربن کامپوزیت است که با فناوری چاپ سه‌بعدی ساخته شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۳ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷۱ دیدگاه‌ها

  1. علی Shelby

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (781 ديدگاه)

    یکی از یکی جذابتر و زیباتر

    موافقم 58
    مخالفم 3
    1. MehdiTurbo

      ۹ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (2541 ديدگاه)

      چرا اینقدر قدرتش کمه 🤔
      چجوری از وی ۱۶ ،۱۶۵ اسب بخار گرفته
      ۱۶۵ تا برای وی ۱۶ خیلییییی کمه
      دنبال عدد ۷۰۰ ۸۰۰ تا میگشتم 😁
      وی ۱۶ کم حرفی نیست

      موافقم 7
      مخالفم 13
      1. Roham

        ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (52 ديدگاه)

        سال ۱۹۳۰ بود فکر چی کردی؟

        موافقم 11
        مخالفم 1
        1. ! i M α η δ υ α R

          ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (2502 ديدگاه)

          مشخصات تیپو V4 رو در یک کامنت توی همین پست نوشتم …

          یه سال قبل کادیلاک ، در 1929 ، مازراتی تیپو تورپدو تایپ ، بدون سوپرشارژ بین 280 تا 305 اسب توان تولید میکرده …

          موافقم 3
          مخالفم 2
      2. yektachafi

        ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (124 ديدگاه)

        دنبال مغلطه نباش
        بحث سر تکنولوژی ۹۰ سال پیشه!
        اون زمان خیلی از برند ها در حد ایده هم نبودن

        موافقم 5
        مخالفم 4
        1. MehdiTurbo

          ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (2541 ديدگاه)

          ۱۶ سیلندر اخه کم حرفی نیست
          مغلطه چیه من فک میکردم یه موتور ۱۶ سیلندر حداقل ۳۰۰ ۴۰۰ اسی میده که الان فهمیدم ربطی به تعداد سیلندر لزوما نداره
          حالا چرا اینقدر جدی 😁

          موافقم 1
          مخالفم 2
  2. Cadillac-V

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (396 ديدگاه)

    ممنون از پدال که این بحث رو تموم کرد
    توجه کنید آقایونی که می‌گفتید اولین ۱۶ سیلندر رو کادیلاک نزده
    «۲۱ سال بعد، در آن سوی اقیانوس اطلس، اولین خودروی تولیدی با موتور V16 معرفی شد. این خودرو که کادیلاک V16 نام داشت، در سال ۱۹۳۰ رونمایی شد»

    ماشاالله بیش از ۱۳۰ سال قدمت
    ماشاالله اولین استارت برقی
    ماشاالله اولین موتور V8
    ماشاالله کادیلاک الدورادو بروگام و…
    https://www.pedal.ir/gm/general-motors-inventions/

    موافقم 35
    مخالفم 48
    1. (Ali(chevynova

      ۹ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (7808 ديدگاه)

      دم پدال گرم موافقم

      کادیلاک بعنوان اولین ها ، اولین شرکتی بود که از موتور ۸ ، ۱۲ و ۱۶ بهره گرفت
      کادیلاک مخترع گیربکس اتومات ، اولین سقف ایمن جهان ، اولین استارتر برقی و…. اعتبار داد به صنعت خودروسازی جهان و این همه نوآوری بخاطر تاریخ تاسیس ۱۹۰۲ اونه

      بابا مرحبا موتور ۱۶ کادیلاک
      بابا مرحبا الدورادو ۱۹۶۷
      بابا مرحبا موتور ۴۷۲
      بابا مرحبا بیش از ۱۲۰ سال اختراع

      موافقم 35
      مخالفم 41
      1. ممد

        ۹ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (67 ديدگاه)

        اصن به قصد کامنت شما اومدم اینجا رو بخونم 😂😂

        داری برند میشی…
        بابا مرحبا علی شوینوا

        موافقم 22
        مخالفم 5
        1. ALI.S

          ۹ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (289 ديدگاه)

          داداشمون شده!
          یک سال میشه😂

          موافقم 6
          مخالفم 2
      2. مهردادکمال

        ۹ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (2159 ديدگاه)

        کاربر علی شوینوا با عشق و هیجان کامنت مینویسه.آدمی که پای عشقش هست برام محترمه و باهاش حال میکنم

        موافقم 13
        مخالفم 9
    2. PURIYA

      ۹ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (806 ديدگاه)

      کلا باخودت درگیری

      موافقم 33
      مخالفم 9
    3. ! i M α η δ υ α R

      ۹ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (2502 ديدگاه)

      یه سوال …

      عدد بیش از 130 سال قدمت رو از کجا میاری ؟

      با ارفاق میشه 122 سال …

      بی ارفاق میشه 115 سال …

      🤔🤔🤔

      واقعا فکر میکنی اگه هی اینجا بگی ، بیش از 130 سال قدمت ، بیش از 130 سال قدمت …

      واقعا قدمت کادیلاک در تاریخ میشه بیش از 130 سال !!!

      پناه بر خدا …

      Formerly
      Cadillac Automobile Company
      Company type
      Private (1902–1909)
      Division (1909–present)
      Industry
      Automotive
      Predecessor
      Henry Ford Company
      Founded
      August 22, 1902; 122 years ago in Detroit, Michigan, U.S …

      موافقم 31
      مخالفم 7
      1. Cadillac-V

        ۹ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (396 ديدگاه)

        منم میفهمیدم کادیلاک اولین ۱۶ سیلندر رو زده اینجوری فشاری میشدم

        باشه آقا دقیقش میشه بیش از ۱۲۳ سال قدمت
        ولی مازراتی چند سالشه؟ ۱۱۰ سالشه
        حالا کادیلاک چقد اختراعات و نوآوری های مختلف تو صنعت خودروسازی داشته؟ بسیار
        اما مازراتی چی؟ هیچی
        کادیلاک الان اوضاعش چطوره؟ عالی اسکالید، سوپرسدانش و سلستیک
        حالا مازراتی اوضاعش چطوره؟ برندی که استلانتیس بارها گفته میخواد برنده ضررده مازراتی رو بزارع کنار بخواطر کاهش شدید فروش

        موافقم 11
        مخالفم 15
  3. آرش

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (33 ديدگاه)

    به سلامتی بچه های قدیمی پدال مجید ,اشتون پهلوان مک لارن, کنتینتال, اسکودریا ,king 918 مهران ,مهدی ۹۱۱, آمریکن ماسل کار, مرسده کاویانی المنتو, باواریا ,philippe, فقط انگلیس god bless america , نوید جهرمی ، سامان آذری ، سینا هوندا،
    , vagid 956, danial motor werke,احمد f12, شاهین ،خسرو، رامین ، مازیار ، عباس لامبو ، بهزاد ،ferrari fxx , حمید هلکت ، psa , datsun ,abentador سعید پژو ، imansour, مهدی دوج ، مازیار ، علی شوی نوا و خیلی از دوستان دیگه یاری کنید اسماشون رو

    موافقم 17
    مخالفم 7
    1. Mr wrong

      ۹ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (580 ديدگاه)

      فاحته خوانیه؟

      موافقم 14
      مخالفم 3
    2. Bmw

      ۹ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (707 ديدگاه)

      داداش مجید هنوزم هست همین کاربر با عکس مازراتی همون مجیدِ امیر زنوو که معروف به کابر هزار اسمه

      موافقم 9
      مخالفم 1
      1. آرش

        ۹ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (33 ديدگاه)

        😂

        موافقم 1
        مخالفم 1
      2. ! i M α η δ υ α R

        ۹ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (2502 ديدگاه)

        کاربر با عکس مازراتی مجیده ؟

        عجب !!!

        موافقم 2
        مخالفم 4
    3. Abbas.Lambo

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (873 ديدگاه)

      🙂✋🏻سلامتی خودت

  4. ممد ژانگولر

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (4532 ديدگاه)

    خدانکنه کسی که سیبیل داره بره دم اگزوز بوگاتی 16V سیبیلشو بزار نزدیکش
    طرف هم از اون ور دوتا گاز مجلسی بده یعنیا تمام سیبلاش یدست میسوزه.

    موافقم 10
  5. Mosafer

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (268 ديدگاه)

    ببخشید که بی رابطه ولی امروز تو کوچه ما یک مرسدس میباخ است کلاس با پلاک خارجی پارک کرده بود ،واقعا بزرگ و زیبا است کاش میشد عکسشو بزارم کنار پراید و سمند پارک بود بنده خدا.

    موافقم 11
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۹ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (3439 ديدگاه)

      این ها معمولا میباخ واقعی نیستند یک مرسدس S کلاس با موتور پایه هستند که تجهیزات مشابه میباخ روی اون ها نصب می شه
      در ترکیه از اینها زیاده

      موافقم 29
      مخالفم 2
      1. Bmw

        ۹ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (707 ديدگاه)

        سلام آقای اشتری الان سایت پدال فقط یک نویسنده داره ؟ شما نظراتو تایید می کنید یا نه ؟

        موافقم 11
        مخالفم 2
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۹ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (3439 ديدگاه)

          پدال 6نویسنده داره
          مطالب خارجی معمولا آقای دهقان می نویسن
          مطالب داخلی معمولا من می نویسم
          جناب عقیلی، احمدزاده و صفرپور و نورایی هم در نگارش مقالات مختلف مشارکت دارند
          ——————————
          تایید کامنت ها دست من نیست و مسئولیتی در این زمینه ندارم

          موافقم 10
          مخالفم 1
        2. Bmw

          ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (707 ديدگاه)

          آقای اشتری هر کس کامنتارو تایید می کنه آمریکایی فنه اگه می تونین شما این مسئولیت بپذیرین چون منطقی و بی طرف هستین

          موافقم 3
          مخالفم 2
  6. Joker

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (630 ديدگاه)

    همگی ناکام بودند به جز بوگاتی به کام….

    موافقم 24
    مخالفم 17
    1. Taha Ayoobi

      ۹ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (6311 ديدگاه)

      نبابا؟

      موافقم 2
      مخالفم 2
  7. آرش

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (33 ديدگاه)

    واقعا ماشالله به کادیلاک 😅
    آقا ۹۰ سال پیش ماشین ۱۸۵ اسب بخاری ۱۶ سیلندر تولید گرده عااالی

    موافقم 19
    مخالفم 11
    1. PURIYA

      ۹ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (806 ديدگاه)

      اونوقت ایرانخودرو هنوز عرضه تولید کردن ماشین ۲۰۰ اسبی رم نداره

      موافقم 19
      مخالفم 0
    2. (Ali(chevynova

      ۹ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (7808 ديدگاه)

      کادیلاک مثل زئوس هست در صنعت خودروسازی

      خودروسازی یارای رقابت با این اصیل رو نداره
      الکی نیست که لقبش استاندارد جهانه

      موافقم 15
      مخالفم 36
      1. Nismo

        ۹ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (1932 ديدگاه)

        حتی صدای آقای اشتری هم درآوردی
        واقعا درست بشو نیستی؟ یعنی یه بارم تو زندگیت نشه بخوای رفتارت رو تغییر بدی؟

        موافقم 24
        مخالفم 4
        1. Sina_carshow

          ۹ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (544 ديدگاه)

          ولش کن آمریکایی ندیدس (فکر کنم منطقه آزاد هم نرفته تو عمرش) به خاطر شرایط کشور ماشینای آمریکایی نمیان فکر کرده حوری بهشتی رو ازش گرفتن
          کامنتی که میخواستم جواب بدم رو هم پاک کردم سر اولین V8، اصن از قصد و غرض میخواد فضای سایت رو خراب کنه

          موافقم 15
          مخالفم 5
        2. دانیال_Surrey،England

          ۹ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (2914 ديدگاه)

          خودتم خیلی فرقی باهاش نداری.

          موافقم 25
          مخالفم 7
      2. Hf capri

        ۹ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (209 ديدگاه)

        باید میگفتی استاندارد جهان بود.
        دلم میخواد بدونم که شما در کجای طراحیاش اصالت دیدی؟
        هیچکس بهتر از انگلیسی ها بلد نیست اصالت در طراحیاش بوجود بیاره.

        موافقم 18
        مخالفم 9
      3. محمد

        ۹ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (372 ديدگاه)

        ببین دیگه چقدر مضخرف گفت که صدای آدم صبوری مثل آقای اشتری هم در اومد

        موافقم 11
        مخالفم 3
      4. رامین کریمی

        ۹ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (324 ديدگاه)

        آقا علی کادیلاک کاپریس بنز لکسوس آئودی همگی عالین خدایی چهار تا نظر علمی در شان سایت بزارید که علمی باشه و همگی استفاده کنیم. ممنونم از شما

        موافقم 5
        مخالفم 1
  8. Hf capri

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (209 ديدگاه)

    متوجه نمیشم چرا بوگاتی W16 رو گذاشت کنار؟
    توربیون واقعا جذاب نیست.

    موافقم 5
    مخالفم 14
  9. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (575 ديدگاه)

    کدیلاک سیکستین با حجم نزدیک ۱۲ لیتر و بیش از ۱۰۰۰ اسب به همراه دویل ساخت امارات که البته انجینش از متصل شدن دوتا وی۸ پوشراد توسط یه شرکت آمریکایی ساخته شده.

    موافقم 6
    مخالفم 11
  10. ! i M α η δ υ α R

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (2502 ديدگاه)

    1929 میلادی ، اولین مخترع 16 سیلندر در دنیای خودرو ، مازراتی …

    1930 میلادی ، اولین سازنده 16 سیلندر در آمریکا ، مارمن موتور کمپانی …

    1930 میلادی ، اولین خریدار 16 سیلندر از مردم ، در آمریکا ، کادیلاک …

    1930 میلادی ، اولین نصب کننده انجین 16 سیلندر ( مال مردم ) روی خودروی تولید سری ، تولید سری ، تولید سری ، تولید سری ، تولید سری ، تولید سری ، تولید سری و …………………. و تولید سری و تولید سری و تولید سری و تولید سری و تولید سری : کادیلاک …

    In 1929 Maserati took their their Grand Prix contender from normal to outrageous by fitting two of their Grand Prix engines in the manner usually reserved for speed-record cars.

    موافقم 20
    مخالفم 10
    1. Cadillac-V

      ۹ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (396 ديدگاه)

      حتی وقتی پدالم میاد میگه اولین ۱۶ سیلندر رو کادیلاک ساخته بازم میگی مازراتی؟
      وقتی میگم تعصبی هستین دروغ نمیگم

      شماها علاوه بر اینکه اینترنت رو قبول ندارید
      حتی پدال رو که معتبرترین سایت خودرویی در ایرانه و برای مقاله هاش زمان صرف میشه و تحقیق میشه رو هم قبول ندارید

      من دیگه هیچ بحثی با افرادی مثل شما ندارم چون همه چیز واضحه و بحث با آدمای فوق تعصبی یعنی آب در هاون کوبیدن…
      اولین V8 کادیلاک مدرک :
      https://www.pedal.ir/gm/general-motors-inventions/
      اولین V16 هم کادیلاک که تو همین مقالست
      اتمام بحث، حالا برین هزار تا کلمه انگلیسی بنویسین با یه ۱۹۲۹ کنارش

      موافقم 4
      مخالفم 13
      1. Hf capri

        ۹ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (209 ديدگاه)

        دوست عزیز در مقاله ای که قرار دادی اسمی از موتور V16 نبود.
        خواهشا خودت بخون مقاله رو بعد بیا به ما بگو متعصب.

        موافقم 6
        مخالفم 2
        1. Cadillac-V

          ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (396 ديدگاه)

          دوست عزیز اون مقاله برای V8 بود
          برای V16 که همین مقاله ای که دارین توش کامنت میزارینه
          متن همین مقاله :
          «اولین خودروی تولیدی با موتور V16 معرفی شد. این خودرو که کادیلاک V16 نام داشت، در سال ۱۹۳۰ رونمایی شد و به مدت ۱۰ سال تا زمان تأثیر جنگ جهانی دوم بر فروش که منجر به توقف تولید آن شد، روی خط تولید باقی ماند.»

          موافقم 3
          مخالفم 2
    2. (Ali(chevynova

      ۹ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (7808 ديدگاه)

      تلاشهای نافرجام یک فن اروپایی

      موافقم 11
      مخالفم 27
      1. ! i M α η δ υ α R

        ۹ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (2502 ديدگاه)

        علی جان …

        من عشقت رو به برند مورد علاقه ات تحسین می کنم اما نباید دیگران رو تخریب کنی …

        از اینها که بگذریم :

        برندی که لوگوش پروفایل منه ، اولین 16 سیلندر تاریخ خودرو رو اختراع کرده …

        برندی که لوگوش پروفایل تو هست ، برف پاک کن برقی خودرو رو اختراع کرده …

        برندی که لوگوش پروفایل منه ، اولین خودروی توئین توربوی تولیدی جهان رو به بازار داده …

        برندی که لوگوش پروفایل تو هست ، اولین چراغ راهنمای خودرو رو اختراع کرده …

        حالا ، باز هم می خوای از تلاش های نافرجام برات مثال بزنم ؟

        موافقم 16
        مخالفم 11
        1. Cadillac-V

          ۹ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (396 ديدگاه)

          میخوای اختراعات جنرال موتور رو با مازراتی مقایسه کنی؟
          موضوع خوبی رو انتخاب نکردی ولی گوش کن:
          اولین پیشرانه V16
          اولین پیشرانه V8
          اولین توربوشارژر
          اولین سیستم تعلیق بادی
          اولین استارت برقی
          اولین خودرو تولید انبوه
          اولین گیربکس سینکرومش
          اولین نور بالای خودکار
          اولین سیستم تهویه اتوماتیک
          اولین سیستم کنترل کشش الکترونیکی
          اولین سیستم غیر فعال سازی سیلندرها
          اولین هدآپ دیسپلی
          اولین گرم کن صندلی
          اولین ایربگ
          اولین آزمایش تصادف
          اولین گیربکس اتوماتیک و…

          اینها فقط بخش کوچکی از اختراعات و نوآوری های جنرال موتوره
          درحالی که مازراتی حتی یک پنجم کادیلاکم اختراعات نداره جنرال موتور بماند

          موافقم 7
          مخالفم 15
        2. ! i M α η δ υ α R

          ۹ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (2502 ديدگاه)

          جواب سوالمو ندادی …

          بیش از 130 سال قدمت و از کجا آوردی !!!

          اصلا ولش کن …

          به قول خودت …

          اول برو یه روضه بگیر واسه اولین 16 سیلندر تاریخ خودرو که ایتالیایی بود و خبر نداشتین و اولین 8 سیلندر تاریخ که فرانسوی و بعد انگلیسی از آب در اومد و باز هم خبر نداشتین و هی پشت ترک موتور آقا ماشاءالله ، دو تایی داشتین تک چرخ می زدین …

          🤣🤣🤣🤣

          بعدش هم یه ختم صلوات یا سفره حضرت ابوالفضل (ع) نذر کن ، که این اختراعات آبکی اولین چراغ راهنما و اولین برف پاک کن برقی و … مال کسی دیگه ای نباشه و بعدا گندش در نیاد که مال کادیلاک نبوده …

          🤣🤣🤣

          موافقم 14
          مخالفم 5
        3. BlackWing

          ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (1502 ديدگاه)

          نمیدونم چرا مقاله رولز رویس تک ساخت رو مثال زد اما کادیلاک سیکستین رو نگفت ! چطور همچین ماشینی رو از قلم میندازن نمیدونم ! 🥲

          پدال یه مقاله کوتاه هم شده از کادیلاک سیکستین بزار لذت ببریم

          موافقم 3
          مخالفم 1
    3. Amir Machine

      ۹ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (1368 ديدگاه)

      کجا گفته شده موتور V16 کادیلاک از مارمن گرفته شد؟

      مارمن فقط توسعه موتور V16 رو زودتر در سال ۱۹۲۷ شروع کرده بود اما فرایند توسعه طول کشید و کادیلاک زودتر در سال ۱۹۳۰ موتور V16 رو معرفی کرد و موتور مارمن یکسال بعد معرفی شد

      تنها ارتباط بین کادیلاک و مارمن این بود که برای توسعه موتور V16 کادیلاک یکی از مهندسان مارمن رو استخدام کردن، وگرنه کل فرایند توسعه این موتور توسط خود GM صورت گرفت

      حالا اگه استخدام مهندسی که قبلا تو یه شرکت دیگه کار میکرده اسمش میشه استفاده از موتور مردم، بحثش جداس

      موافقم 12
      مخالفم 6
      1. ! i M α η δ υ α R

        ۹ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (2502 ديدگاه)

        امیر جان …

        کادیلاک قبل از 1927 ، حتی قبل از رویارویی اش با مارمن در دوران ” نبردهای سیلندر ” ، به تنهایی شروع کرده بوده به ساخت V16 اما در نهایت راه به جایی نمی بره و در نبود تجربه و دانش کافی ، یه جایی از مسیر متوقف میشه …

        دو تا مهندس از برند مارمن ، جدا میشن که یک شون میاد با کادیلاک کار میکنه ، همون ” آون میلتون نیکر ” معروف و دیگری هم ” جمیز بوهانون ” که از مارمن میاد بیرون و با کمپانی ” پیرلس ” کار میکنه …

        در حالی که هر دو کمپانی کادیلاک و پیرلس به تنهایی در مسیر ساخت V16 متوقف شده بودن ، با تکنولوژی به بیرون درز کرده از کمپانی مارمن ، هر کدوم به تنهایی و جداگانه یه V16 برای خودشون توسعه میدن …

        تفاوت در اینجاست که انجین مارمن یک بلوک آلومینیومی یکپارچه V16 …

        و انجین کادیلاک ، دو بلوک V8 مجزا روی یک میلنگ مشترک بوده …

        کادیلاک تمام چدن و مارمن ، تمام آلومینیوم بوده …

        زاویه هر دو 45 درجه …

        حجم انجین مارمن 8.1 لیتر و حجم کادیلاک 7.4 لیتر و از مارمن کمتر بوده …

        توان کادیلاک 175 ( دقیق 165 ) اسب …

        توان مارمن 200 اسب ( دقیق 195 ) اسب بوده …

        چیزی که مشخصه اینه که اگه آون نیکر و جمیز بوهانون به مارمن خیانت نمی کردن و کادیلاک زیر پاشون نمی نشست و با وعده پول بیشتر تطمیعشون نمی کرد ( اوضاع مارمن به لحاظ مالی در اون دروان خوب بوده ) ، امروز برند اصیل و نبوغ آمیز مارمن رو همه دنیا به عنوان اولین برند آمریکایی می شناختند که زودتر از بقیه هموطن هاش 16 سیلندر رو به بازار داده ( به جای کادیلاک )

        تفاوت مهندسی برتر انجین مارمن با انجین کادیلاک فلک زده در اون سالها ، این قدر از انتخاب متریال گرفته تا انتخاب حجم و نوع بلوک موتور و توان خروجی و … واضحه که مشخصه اگه مهندسای خائن مارمن ( آون نیکر و جمیز بوهانون ) از مارمن بیرون نمیومدن و دانش و تکنولوژی مارمن رو به کادیلاک و پیرلس ، لو نمی دادند ، کادیلاک حداقل تا بیست سال بعدش هم نمی تونست به تنهایی خودش با تکنولوژی انحصاری خودش ، V16 طراحی کنه و بسازه …

        Marmon Sixteen and Cadillac V16, both 16-cylinder luxury cars of the 1930s, shared several similarities in their engine design and features, including a V-16 configuration, 45-degree bank angle, overhead valves, and full-pressure lubrication. However, the Marmon Sixteen distinguished itself with an all-aluminum engine design, resulting in a lighter and more powerful engine compared to the Cadillac’s cast-iron construction.
        Here’s a more detailed comparison:
        Similarities:
        V-16 Configuration:
        Both cars utilized a 16-cylinder engine arranged in a V-formation.
        45-degree Bank Angle:
        The cylinder banks were set at a 45-degree angle, ensuring an even firing order for the 16 cylinders.
        Overhead Valves:
        Both engines featured overhead valves, a design that improved engine efficiency.
        Full-Pressure Lubrication:
        Both engines employed full-pressure lubrication systems for reliable engine operation.
        Differences:
        Engine Material:
        The Marmon Sixteen engine was constructed primarily of aluminum, including the cylinder blocks, contributing to a lighter overall weight. The Cadillac V16 engine used cast iron for its construction.
        Power Output:
        While the Marmon Sixteen was rated at 200 horsepower, the Cadillac V16 produced 175 horsepower.
        Weight:
        Due to the aluminum construction, the Marmon Sixteen engine was significantly lighter than the Cadillac V16 engine, which weighed around 1300 pounds.

        موافقم 9
        مخالفم 7
        1. Amir Machine

          ۹ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (1368 ديدگاه)

          تو هر چیزی بخوای اینقدر ریز بشی باید تمام اختراعات بشر رو به اسم یکی دیگه سند بزنی
          مطمئناً هزاران نفر در ساخت و اختراع ماشین نقش داشتن اما همه کارل بنز رو مخترع خودرو میدونن
          اینکه مهندس خائن بود و فلان و بهمان، داستانه، چیزی که تو تاریخ ثبت شده، اولین موتور V16 تولیدی جهان بنام کادیلاکه، همونطور که اولین ماشین به نام کارل بنز ثبت شده

          و در پایان، من از مرور تاریخچه خودروسازی لذت میبرم، از این همه نبوغ و مهندسی به وجد میام و این همه نوآوری رو تحسین میکنم صرف نظر از اینکه در چه قاره‌ای و چه کشوری و توسط چه شرکتی انجام شده باشه و با کسی که اونقدر تعصب جلوی چشماشو گرفته که کادیلاک اون زمان رو فلک زده خطاب میکنه و جوری حرف میزنه که انگار داره در مورد ایران خودرو حرف میزنه، هیچ بحثی ندارم چون ارزش وقتم خیلی بیشتره

          موافقم 10
          مخالفم 5
        2. ! i M α η δ υ α R

          ۹ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (2502 ديدگاه)

          امیر جان …

          اولا ، داستان نیست و حقیقته …

          ادیسون هم دو جین از اختراع های دیگران رو با پول خریده و به نام خودش سند زده ، آیا در تاریخ جایی اومدن بگن ؟

          هرگز نمیگن …

          حقیقت رو باید موشکافی کرد …

          چون حقیقت تلخه ، هیچ کس بر ضد خودش ، گواهی نمیده و حقیقت رو نمیگه …

          میگن تاریخ رو همیشه ، قوم غالب می نویسه ، نه مغلوب …

          ثانیا ، وقتی یه نفر ناخودآگاه ، به دروغ داره افتخار و نبوغ مارمن رو به نام کادیلاک سند می زنه و توی هر پستی ، ماشاءالله ماشاءالله میکنه ، نباید دقیق شد و حقیقت رو شکافت و به اون بابا و دیگران حقیقت رو گوش زد کرد !!!!

          تا زمانی که من توی سایت باشم ، سعی میکنم در حد توان و بضاعت اندکم از حق و حقیقت دفاع کنم …

          هر جا هم فهمیدم ، چیزی رو نمی دونستم و داشتم اشتباه از چیزی دفاع می کردم ، با کمال میل و با افتخار خودم میام میگم …

          تعصب یه به ظاهر فکت ( اما دروغ ) تاریخی رو کشیدن ، چی به ما اضافه میکنه ؟

          شاید چیزی که دارم میگم در ظاهر بی ربط به نظر برسه اما نیست …

          تعصب و تعصب بیشتر و باز تعصب بیشتر ( حتی بعد از درک حقیقت بر علیه ما ) و لجاجت و باز تعصب بیشتر و بیشتر و بیشتر ، چه ارزشی داره ؟

          واقعا چه ارزشی داره ؟

          ماشینای آمریکایی ، توی خود خاک آمریکا دیگه مثل قدیم ، فروش نمیره …

          مازراتی امروز تقریبا با ورشکستگی ، فاصله ای نداره …

          از شکوه کادیلاک ، امروز XT4 بیست هزار دلاری مونده …

          تویوتا به تقلب در تست های تصادف محکوم شده …

          تسلا کلاه همه رو برداشته و در رفته …

          پورشه با افت فروش فاحش مواجه شده …

          ولکس واگن داره دو تا کارخونه اش رو می بنده و تعطیل میکنه …

          بنز به زوره پاداش های کلان پیش از موعد ، داره کارمندهاشو اخراج میکنه …

          بیمر در نیوکلاسش ، مردود شده …

          کره ای ها دارن هنوز آتیش می گیرن و دزدیده میشن و بیمه گردنشون نمیگیره …

          حالا توی این بازار خراب و این بلبشوی دنیای خودرو با این وضع اسفناکی که برا همه کشورا و برندها پیش اومده ، آیا ارزش داره که تعصب یه دروغ تاریخی رو بکشیم …

          چی به ما اضافه میکنه ؟

          موافقم 11
          مخالفم 3
        3. Cadillac-V

          ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (396 ديدگاه)

          با این منطق پس اولین خودرو رو هم پژو فرانسه زده چون شرکتش در سال ۱۸۱۰ تاسیس شده و اصلا من کاری ندارم که خودرو تولید نمی‌کرده اون سالها!!!

          فقط چون پژو فنم میدونم چون زودتر از بنز تاسیس شده اولین ماشینم پژو زده

          موافقم 3
          مخالفم 2
    4. Roham

      ۹ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (52 ديدگاه)

      چرا دوست نداری باور کنی:
      اولین موتور V16 برای کادیلاک بوده و هست..

      موافقم 5
      مخالفم 17
  11. ! i M α η δ υ α R

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (2502 ديدگاه)

    In 1929 Maserati took their their Grand Prix contender from normal to outrageous by fitting two of their Grand Prix engines in the manner usually reserved for speed-record cars.

    The idea was fairly sound since the new model could produce 305 BHP with a top speed of 260 kph. This was possible due to the careful mixture of gasoline, Benzol and Ether.

    Alfieri Maserati put Piero Visentini in charge for the design which used two Alfa Romeo 26B engines and combined them into a single crankcase and transfer case. The result was a V16 that with roughly 4-liters of displacement (V4). Each engine was independent with its own magneto, supercharger and crankshaft. Edoardo Weber, of Weber carburetor fame, fitted two of his prototype units and balanced the engines.

    To fit two engines in the bay, Maserati’s Grand Prix chassis was widened. The bodywork also needed two bulges to clear the exhaust camshaft covers.

    Famous author Luigi Orsini says the the V4’s offset starting crank renders the car unmistakable.

    Due to the engine enormous thurst for fuel, a 178 liter fuel take was fitted which accommodated 52 liters/100km or roughly 4.52 MPG.

    Maserati prepared the V4 for the II Gran Premio di Monza on September 15th 1929. On the track the car suffered from all the rigors of having two engines: increased tire wear and reduced braking at the forefront. All was not lost tho, the Alfa Romeo P2s outperformed all the competition.

    The V4s claim to fame came at the Cremona flying 10 kilometres where Baconin Borzacchini set Maserati’s first world record by averaging 246 kilometres an hour.

    With modifications to the tires and rear axle ratio the V4 won the VI Gran Premio di Tripoli, placed 3rd at the III Gran Premio di Monza and 3rd at the VI Coppa Acerbo.

    One car was sold at the end of the 1930 season to Prof. Riccardo Galeazzi and fitted with a striking Zagato Sports body for the Pincio Concorso. This is the sole-surviving Tipo 4 that retains its original body, chassis and engine.

    Sources & Further Reading
    1. Orsini, Luigi; Zagari, Franco. Maserati. A complete history from 1926 to the present.Liberia Dell’Automobile., Milano: 1980.

    Story by Supercars.net

    1929→1931 Maserati Tipo V4 ‘16 Cilindri’

    In Detail
    tags v16
    submitted by Richard Owen
    type Racing Car
    production years 1929 – 1931
    built at Bologna, Italy
    production 2
    engine V16
    position Front, Longitudinal
    aspiration Twin Roots Superchargers
    ignition Twin Bosch or Scintilla Magnetos
    valvetrain DOHC 2 Valves / Cyl
    fuel feed 2 Weber DO
    displacement 3961 cc / 241.7 in³
    bore 62 mm / 2.44 in
    stroke 82 mm / 3.23 in
    compression 5.5:1
    power 227.4 kw / 305 bhp @ 5500 rpm
    specific output 77.0 bhp per litre
    bhp/weight 290.48 bhp per tonne
    body / frame Aluminum Body over Steel Frame
    driven wheels Front Engine
    wheel type Spoked Wire
    front tires Dunlop 5.25×19
    rear tires Dunlop 6.5×19
    front brakes Mechanical Drums
    rear brakes Mechanical Drums
    front wheels F 48.3 x 8.3 cm / 19.0 x 3.25 in
    rear wheels R 48.3 x 10.2 cm / 19.0 x 4.0 in
    steering Worm & Sector
    curb weight 1050 kg / 2315 lbs
    wheelbase 2750 mm / 108.3 in
    front track 1350 mm / 53.1 in
    rear track 1300 mm / 51.2 in
    length 3874 mm / 152.5 in
    width 1610 mm / 63.4 in
    height 1230 mm / 48.4 in
    transmission 4-Speed Manual
    tran clutch Dry Multi-Disc
    top speed ~260 kph / 161.46 mph
    fuel econ epa 52 L/100 km or 4.52 mpg-us
    fuel capacity 178 litres or 46.99 gal.
    Auction Sales History
    1929→1931 Maserati Tipo V4 ‘16 Cilindri’
    1929-30-Type Maserati V4 Recreation 4001.AH – sold for €540,875 This amazing recreation has taken some 20,000 hours work to complete. Anthony Hartley himself hand-made most of the components. The two 2-litre blocks are mounted each at 12.5-degrees on the common crankcase, in which the two individual crankshafts rotate clockwise, driving a central power-take-off gear which rotates anti-clockwise. This dictates that the crown-wheel and pinion are mounted the opposite way to normal. This stupendous mechanical assembly includes two crankshafts, 16 connecting rods and pistons, 32 valves, 64 valve springs, 55 ball races, 29 gears – plus eight in the oil pumps – two superchargers, four oil pumps, two water pumps, four camshafts and in all some 3,500 individual component parts. Just the crankshafts alone started out as 220lb steel billets. Anthony Hartley removed some 140lbs of that metal while hand-crafting them to shape on his lathe. All castings are in aluminium, whereas the originals were in magnesium apart from cast-iron heads and blocks.
    Auction Source: 2012 Goodwood Revival Sale by Bonhams

    موافقم 6
    مخالفم 4
  12. ! i M α η δ υ α R

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (2502 ديدگاه)

    وقتی میگم عمده جو سایت از بالا تا پایین ، آمریکایی فنه ، نگید نه …

    دیروز دوستمون ، کادیلاک ، در ریپلای به من

    گرا میده که :

    [[[ من مرجع اصلیم پداله ، اگر پدال مقاله ای داره مبنی بر اینکه اولین موتور ۱۶ سیلندر رو مازراتی ساخته بفرستین خوشحال میشم و هیچ بحثی هم نداره، ولی دیگه … ]]]

    دست بر قضا …

    همین جوری تصادفی …

    امروز کائنات …

    یه پست از 16 سیلندرسازها ، نازل کرده به سایت پدال و این قدر هم ناقصه که کادیلاک رو کنار 3 سازنده انجین 16 سیلندر ، همچین سوسکی به عنوان یکی از کسانی که 16 سیلندر ساخته ( در اون دوران ، حتی به دروغ ) معرفی میکنه …

    بابا مرحبا دست به یکی کردن فنون آمریکایی برای تراشیدن اصالت نداشته …

    بابا مرحبا این حجم از دیس ایمفورمیشن …

    بابا بنازنم ، دست خالی و اعتبار دروغ تراشی …

    بابا مرحبا به 16 سیلندری که ایتالیایی از آب در اومد و 8 سیلندری هم که فرانسوی بود و ما خبر نداشتیم …

    بابا بنازم آبروی رفته ، که دیگه به جوب بر نمیگرده …

    بابا ماشاءالله اختراع برف پاکن برقی …

    بابا بنازم اختراع رادیو خودرو …

    بابا مرحبا اختراع چراغ راهنما …

    بابا بنازم اختراع برف پاک کن خودکار …

    بابا ماشاءالله اختراع نوربالای خودکار …

    موافقم 15
    مخالفم 5
    1. امیر دهقان

      ۹ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (797 ديدگاه)

      دوست گرامی یعنی فکر میکنید بحث‌هایی آزاردهنده که توی کامنت‌های پدال شکل میگیره اونقدر برای ما اهمیت داره که بخاطرش میریم براش دنبال مطلب میگردیم تا کار کنیم؟
      این مطلب چند روز پیش تو یکی از منابع اصلی مطالب ما یعنی سایت کارباز منتشر شده و طبق روال کار کردیم

      https://carbuzz.com/when-more-cylinders-are-better-v16-engine-by-four-auto-giants/

      به تاریخ انتشار دقت بفرمایید

      موافقم 12
      مخالفم 2
      1. ! i M α η δ υ α R

        ۹ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (2502 ديدگاه)

        جناب دهقان عزیز …

        ارادت دارم و عرض خسته نباشید …

        بین اون دوستمون کادیلاک و ما از دو هفته پیش ، این بحث مالکیت معنوی اختراع انجین 16 سیلندر درگرفته …

        از قضا دیروز کامنت اون دوستمون منتشر میشه که ” اگه پدال در مقاله ای گفت که 16 سیلندر رو کی ساخته … ”

        و باز دست بر قضا امروز این مقاله میگه که کادیلاک …

        حالا حق بدین که از ظواهر امر و همزمانی و توالی این اتفاقات ، اینگونه بربیاد که اراده ای هم درکار بوده و این برداشت هم برای من ، پیش بیاد …

        اما باز هم من اگر قضاوت نادرست کردم ، از شما و همه دوستان ، صمیمانه پوزش می خوام …

        در ضمن من توی هیچ بحث چرتی شرکت نمی کنم …

        موافقم 10
        مخالفم 5
        1. Taha Ayoobi

          ۹ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (6311 ديدگاه)

          جمله آخر خیلی قشنگ بود

          موافقم 5
          مخالفم 6
        2. ! i M α η δ υ α R

          ۹ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (2502 ديدگاه)

          طاها جان …

          حساب تو و سوشیانت و رامین و امیر ماشین و بلک وینگ عزیز و سایر عزیزان آمریکایی فن که از قلم افتادن ، از این دوستان جداست …

          اینها هم توهین می کنند و هم بر تعصب و افکار غلطشون اصرار میکنند …

          از من نخواه که جوابی رو که می تونم بدم ، ندم …

          از اینا بگذریم …

          به نظرت اثبات این که افتخار ( بی شرمانه ) 95 ساله کادیلاک به فروش انجین 16 سیلندر برای اولین بار در تاریخ ، بر روی دوش های خیانت کار دو مهندس پول پرست ( آون نیکر و جمیز بوهانون ) تا به امروز حمل شده ، چرت و پرت یا بی اهمیته ؟

          طاها جان …

          مارمن موتور کمپانی ، از 1927 استارت زده و چون بیش از حد برای ساخت 16 سیلندر هزینه کرده به مشکل مالی خورده …

          کادیلاک اومده با پول دو تا مهندس مارمن رو تطمیع کرده و اصطلاحا زیرپاشون نشسته و اونها رو هوایی کرده و یکی شون با کادیلاک به مارمن خیانت کرده و اون یکی هم یا کمپانی پیرلس …

          هر دو تای این نامردها ، راز و رمز و دانش و تکنولوژی مارمن رو به همراه شرافتشون به کادیلاک طمع کار و پیرلس نامرد فروختند ، فقط در ازای پول بیشتر …

          کار به جایی می رسه که مارمن که خودش صاحب تکنولوژی مادر بوده ، با دست خالی و دو سال بعد کادیلاک موفق میشه اولین محصول 16 سیلندر خودش رو در سال 1932 به بازار بده …

          برو این عبارت رو سرچ کن و خودت بخون ، ببین چه خبر بوده …

          Cylinder Wars :

          The Race to Develop an American V16 Engine …

          طاها جان …

          زندگی یه روی تاریک داره و یه روی روشن …

          اما زندگی توسط کادیلاک طمع کار و پیرلس گور بگور شده ، روی تاریکش رو به مارمن نشون داد و با این که امریکن فن نیستم اما با افتخار همه جا بعد از تیپو V4 مازراتی که اولین 16 سیلندر و مسابقه ای بود ، به مارمن هم به عنوان اولین 16 سیلندر تولید سری ، اشاره میکنم و به افتخار نبوغ و مردانگی مارمن ، همیشه از این به بعد کلاه از سر بر می دارم …

          کادیلاک که امروز برای ادامه حیاتش دستش توی جیب دولت آمریکاست و داره XT4 لوکس 20K دلاری ، هم شان نیسان کیکس می فروشه …

          پیرلس خائن هم که الان 95 ساله تعطیل شده و نسلش کلا منقرض شده …

          اینه عاقبت خیانت به مارمن …

          حالا به نظرت بحث سر روشنگری و افشای حقیقت از دل تاریخ ، چرت و پرته ؟

          موافقم 4
          مخالفم 4
        3. Cadillac-V

          ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (396 ديدگاه)

          امیدوارم یه دونه از توهین هایی که به شما کردم رو برام پیدا کنید که قطعا پیدا نمیکنید و تهمت میزنید

          من با شما نه دعوایی داشتم نه توهینی کردم فقط و فقط با مدرک با شما صحبت کردم که این شیوه درست بحث کردنه، شمام که فقط یه متن دراز انگلیسی تایپ میکنین که نه پدال تایید می‌کنه نه کارباز نه تاپ گیر نه اینترنت

          موافقم 2
          مخالفم 1
      2. Cadillac-V

        ۹ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (396 ديدگاه)

        ممنون جناب دهقان بابت مقاله های مفیدتون🙏🏻
        متاسفانه بعضی دوستان، پدال که هیچی، حتی سایت کارباز رو هم قبول ندارن.

        موافقم 4
        مخالفم 12
        1. Hf capri

          ۹ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (209 ديدگاه)

          دوست دارم وقتی مقاله ای بر ضد خودت باشه قبول داری یا نه.

          موافقم 8
          مخالفم 3
        2. Cadillac-V

          ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (396 ديدگاه)

          بارها گفتم، اگر از سایت معتبر ارسال کنید و در اون سایت معتبر به وضوح مشخص باشه ادعاهاتون و غلط بودن مدارک من رو که از پداله رد کنه من غلط بکنم قبول نکنم، اتفاقا ممنونتونم میشم که آگاهی دادین به ما

          اینکه سر ۱۶ سیلندر بحث میکنین مث این میمونه منم بگم پژو اولین خودرو رو ساخته چون کارخونش خیلی زودتر از بنز بوده و اصلا هم کار ندارم پژو ماشین نمیزده!!!

          موافقم 1
          مخالفم 3
  13. M power

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (566 ديدگاه)

    ماشالا به چهارتاشون

    موافقم 8
    مخالفم 1
  14. محمد حسین

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اینا صدی چند می سوزن 😂
    قطعا از سمند بیشتر نیست

    موافقم 7
    مخالفم 1
  15. Saman

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (207 ديدگاه)

    کادیلاک نامبر وان 👑

    موافقم 5
    مخالفم 6
  16. محمد

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    خواهشمندم از اختراعات سایپا و ایران‌خودرو هم مقاله بنویسید❤️

    موافقم 3
    مخالفم 0
  17. yektachafi

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (124 ديدگاه)

    کاربر مازراتی
    امیدوارم توزندگیت همینقدر تلاشگر و کوشا باشی و برخلاف نتیجه هات تو بحث های پدال موفق!

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. ! i M α η δ υ α R

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (2502 ديدگاه)

      نمی خواستم جوابت رو بدم ، چون مشخصه ناراحتی اما دلم نیومد این رو نگم …

      روبرو شدن با حقیقت ، بخشی از فرایند رشده …

      حقیقت تلخه ، شاید حتی بسوزونه ، اما از شیرین ترین دروغ ها ، مفیدتره …

      5 سال دیگه همین موقع ممکنه اصلا برند مازراتی منحل شده باشه ، یا به چینی ها یا عربها یا هندی ها فروخته شده باشه …

      اونها هم ممکنه چون سرمایه میارن ، روی یک پلت فرم اقتصادی چینی ، با لوگوی مازراتی ، قیمت 20K بگذارند و DNA و ژنتیک مازراتی رو کلا برای رسیدن به سود بیشتر نابود کنند و بنا به سیاستشون ، یه تصویر جدید ازش بسازند …

      حالا من بین حقیقت تلخ منحل شدن مازراتی و یا دروغ شیرین مازراتی چینی اقتصادی 20 هزاردلاری ، معلومه که ترجیح می دم حقیقت تلخ منحل شدنش اتفاق بیفته …

      نباید این قدر به لحاظ روحی آسیب پذیر و یا حساس باشم که بگذارم این مسائل روم اثر بگذاره …

      روبرو شدن با حقیقت تلخ ، خصلت شجاع ترین انسانهاست …

      99 درصد مردم دنیا هرگز ، از Safe Zone خودشون بیرون نمیان و به تدریج نابود میشن …

      تلخ ترین حقیقت ها از شیرین ترین دروغ ها ، شیرین ترن ، چون درنهایت ، باعث نجات میشن …

      وقتی نجات پیدا کردی و دیگران رو متاسفانه درحال نابودی دیدی ، اون وقت شیرینی مزه نجات پیدا کردن رو زیر دندونت ، می چشی …

      موفق باشی ، دوست عزیز …

      موافقم 1
      مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا