بی ام و

رانندگی با بی ام و X5 مدل 2003، اولین شاسی‌بلند اسپرت باواریا

ب‌ام‌و X5 4.6is که بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ تولید می‌شد، با ۳۴۷ اسب بخار قدرت و شتاب ۶.۲ ثانیه، پدربزرگ X5 M امروزی محسوب می‌شود.

ب‌ام‌و در یک سفر مطبوعاتی از میامی به جزیرهٔ آمیلیا، تعدادی از مدل‌های کلاسیک کمیاب خود را به نمایش گذاشته است. این خودروها شامل نسخه‌های مختلفی از رودسترهای Z3 و Z4 و همین‌طور دو X5 منحصربه‌فرد می‌شد. یکی از این دو شاسی‌بلند، یک X5 4.6is کم‌کار با کارکرد تنها ۱۳۰۰ کیلومتر بود که مدعوین امکان رانندگی با آن را داشتند؛ اما پیش از آنکه سراغ تجربهٔ رانندگی با این X5 قدیمی برویم، بیایید گذشته را مرور کنیم.

بی ام و X5

خودرویی که ب‌ام‌و را تغییر داد

در دههٔ ۹۰، ب‌ام‌و با سبد محصولات ساده‌ای که به فلسفهٔ «حد نهایی ماشین رانندگی» پایبند بود، با شرکتی که امروز می‌بینیم بسیار تفاوت داشت. بااین‌حال، در سال ۱۹۹۹ ب‌ام‌و با معرفی اولین شاسی‌بلند خود که X5 نسل E53 بود، دنیا را شگفت‌زده کرد. هرچند دیگر برندهای لوکس مثل مرسدس بنز و لکسس قبلاً اقدام به معرفی کراس‌اوور کرده بودند اما حرکت ب‌ام‌و جسورانه و غیرمنطقی تلقی شد زیرا این برند به ساخت خودروهای اسپرت سبک‌وزن محرک عقب معروف بود و معرفی یک شاسی‌بلند بزرگ و سنگین هیچ سنخیتی با آن نداشت. بااین‌حال، X5 نقطهٔ عطفی برای تغییر بزرگ ب‌ام‌و و همین‌طور بخش M آن بود. X5 4.6is نسخهٔ پرفورمنس بالای این ماشین بود که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ تولید شد. این نسخه پس از خرید لندروور توسط ب‌ام‌و توسعه پیدا کرد و برخی قطعات آن با رنجروور مشترک بود.

بی ام و X5

ب‌ام‌و X5 4.6is

این خودرو از یک پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری V8 تنفس طبیعی استفاده می‌کرد که ۳۴۷ اسب بخار قدرت و ۴۷۵ نیوتن متر گشتاور داشت و به یک گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک با ضریب درایو کوتاه‌تر متصل بود. این نسخه ظرف ۶.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و می‌توانست به حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. رسانه‌ها در آن دوره از این مدل به‌عنوان X5 M غیررسمی یاد می‌کردند و این سؤال مطرح شد که چرا برای X5 4.6is رسماً نام X5 M انتخاب نشد. مدیر تولیدات ب‌ام‌و در آن زمان در پاسخ به سؤال مذکور گفت خودروهای M معمولاً فقط محرک عقب هستند، گیربکس دستی دارند و حداکثر گشتاور آن‌ها نزدیک به ردلاین ارائه می‌شود.

بی ام و X5

بااین‌حال، چند سال بعد ب‌ام‌و با نشان رسمی M به بخش شاسی‌بلندهای پرفورمنس وارد شد. به همین دلیل، نشستن پشت فرمان X5 4.6is می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد زیرا تجربه رانندگی با یک شاسی‌بلند اسپرت ب‌ام‌و که شبیه X5 M در سال ۲۰۰۳ است را فراهم می‌کند. این مدل با فلاپ‌های گلگیر مشکی‌رنگ، سپرهای جلو و عقب متفاوت، رینگ‌های ۲۰ اینچی، سر اگزوزهای بیضی‌شکل مشابه آلپینا، اسپلیتر جلو و دیفیوزر عقب، ظاهر منحصربه‌فردی دارد. سیستم ترمز خودرو هم با دیسک‌های ۱۴ اینچی در جلو و ۱۲.۸ اینچی در عقب که بهتر خنک می‌شوند ارتقاء پیدا کرده است درحالی‌که لاستیک‌های ۲۷۵ در جلو و ۳۱۵ در عقب، پهن‌تر از X5 معمولی هستند.

بی ام و X5

X5 4.6is در داخل از فضایی اسپرت با صندلی‌های چرمی قرمز، آستر سقف آلکانترا و غربیلک فرمان M بهره می‌برد. آمپرها به رنگ خاکستری روشن هستند و از M5 نسل E39 گرفته شده‌اند و سیستم ناوبری هم از طریق نمایشگر دیجیتالی ماتریکس نقطه‌ای ارائه می‌شود. وضعیت صندلی‌ها اما هم در جلو و هم عقب کمی عجیب است زیرا راننده و سرنشینان طبق استانداردهای امروزی در ارتفاع بسیار بالایی می‌نشینند.

بی ام و X5

تجربهٔ رانندگی

همان‌طور که گفته شد، X5 4.6is اولین تلاش ب‌ام‌و برای ساخت یک شاسی‌بلند M بود. این ماشین با ارتفاع بلند خود، در مقایسه با مدل‌های پیشرفتهٔ X5 M و X6 M امروزی بادی‌رول زیادی دارد. سیستم تعلیق بادی نیز مطمئناً با استانداردهای امروزی خشک است زیرا این نسخه به آنتی‌رول بارهای پهن‌تر و کمک‌فنرهای سفت‌تر مجهز شده بود. فرمان هیدرولیک X5 قدیمی که بسیار تحسین شده بود در این نسخه کاملاً متفاوت است و هرچند بازخورد زیادی را از جاده و لاستیک‌ها به راننده می‌دهد اما قطعاً به‌اندازهٔ ب‌ام‌وهای آن دوران دقیق نیست.

بی ام و X5

X5 4.6is بیشتر شبیه یک لیموزین با فاصلهٔ زیاد از زمین احساس می‌شود که مانور دادن در مراکز شهرها با آن خیلی راحت است. X5 نسل E53 به سلف سامانهٔ چهارچرخ محرک xDrive ب‌ام‌و هم مجهز است که بیشتر به سمت محور عقب تمایل دارد اما در روز رانندگی مسیر مناسبی برای آزمایش این سیستم وجود نداشت. بااین‌حال، توانستیم بفهمیم که چرا X5 4.6is زمانی عنوان سریع‌ترین شاسی‌بلند روی کره زمین را داشته است. موتور تنفس طبیعی این ماشین عالی است و به‌محض رسیدن به دور مناسب، این شاسی‌بلند ۲.۳ تنی را بشدت به جلو میراند. به همین دلیل، عبور از خودروهای دیگر در بزرگراه به‌راحتی انجام می‌شود و صدای اگزوز ما را در حسرت گذشته فرومی‌برد، زمانی که همه‌چیز ساده‌تر بود.

بی ام و X5

هم‌اکنون در بازار خودروهای کارکرده تعداد زیادی از X5 4.6is پیدا می‌شود که با قیمتی در حدود ۲۰ هزار دلار قابل خریداری هستند. به همین دلیل، اولین شاسی‌بلند پرفورمنس باورایایی‌ها نسبت به دیگر ب‌ام‌وهای کلاسیک اوایل دههٔ ۲۰۰۰ که گران‌تر شده‌اند گزینهٔ مناسبی برای خرید خواهد بود؛ اما صرف‌نظر از اینکه قصد خرید این خودرو را داشته باشید یا نه، رانندگی با X5 4.6is نسل E53 تجربهٔ بسیار جذابی است.

بی ام و X5

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۳ رای
منبع
BMWBlog

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. احمدرضا

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (728 ديدگاه)

    زمانی که ظاهر ب ام و واقعا ب ام و بود

    موافقم 75
    مخالفم 7
    1. IMAN1199

      ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (32 ديدگاه)

      سرطان خالصه هر روز کف تعمیرگاه کنار بنز های هم دوره اش

      موافقم 15
      مخالفم 82
      1. سلام

        ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (20 ديدگاه)

        بنز خیلی بهتر بود

        موافقم 7
        مخالفم 20
  2. MehdiTurbo

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1959 ديدگاه)

    این خودرو مال زمان ده سالگی منه
    از اون زمان هجده سال گذشته و با نسل جدید x5 مقایسه اش کنید
    یک سال بعدش بود سوزوکی و سوناتا و ازرا اومد تو ایران
    ایران اون زمان از هر لحاظ و خودرویی کجا الان کجا
    حتی ایران دهه پنجاه کجا و بعد پنجاه کجا

    موافقم 64
    مخالفم 5
  3. R/T

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (962 ديدگاه)

    عجب ماشینی بود

    موافقم 37
    مخالفم 3
  4. R/T

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (962 ديدگاه)

    همه چیز این ماشین با آدم ارتباط برقرار میکنه مخصوصا موتورش

    موافقم 42
    مخالفم 2
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      چون سادست !
      خالصه خالصه !
      برای زمانی بوده که خودروسازان خودرو میساختند و هر بی‌سر‌ و پایی ادعای لاتی نمیکرد !
      زمانی که همه چیز سر جایش بود و همه متخصص خودشان !

      الان دیگه همه چیز قاطی شده و بی‌روح شده با پیچیدگی‌های کلافه‌کننده و رومُخی !

      به نظر من ، زمان نهایت باید تا سال ۲۰۰۲ می‌ایستاد تا بلکه امروزی‌ها کمی فهم و معنی زندگی واقعی را میچشیدند !

      مسخره میکنید ، ولی ای کاش دنیا می‌ایستاد و حداقل من را پرتم میکرد بیرون و باقیش باس شما عشقولا !

      موافقم 33
      مخالفم 3
      1. زیزیگولو

        ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (4888 ديدگاه)

        حس نوستالژی اون فولکسها و ژیانها و پیکانای قدیمیو زندگی تو خونه های باصفای قدیمی واسه همه ی ایرانیا مشترک هستش ….. خونه های دلنشینو زیبای قدیمی که آپارتمانا و بُرجای بدریخت دارن جاشونو میگیرن و اگه دیر به دادشون برسیم همین یه تعدادی هم که باقی موندن از بین میرن و دیگه معماری ایرانی رو نمیبینیم

        موافقم 14
        مخالفم 1
  5. زیزیگولو

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (4888 ديدگاه)

    ویژگیای جالب توجه بی ام و X5 و عملکرد مطمئنش این ماشینو تو دنیا یکی از محبوب ترینا کرده ….. هنر طراحیو تکنولوژیو زبان طراحی کمپانی بی ام و که اعتبار بالایی به این کمپانی میده و با ظاهر تحسین برانگیزش یه فضای داخل کابین سخاوتمندانه واسه راننده و سرنشینا فراهم کرده

    موافقم 19
    مخالفم 3
  6. سید

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    لطفا مقایسه شاسی بلندهای موتورترند رو روی سایت قرار بدید.
    https://www.motortrend.com/reviews/2023-honda-cr-v-toyota-rav4-subaru-forester-kia-sportage-hyundai-tucson-mazda-cx-5-nissan-rogue-comparison-test-review/

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. MohammaD

      ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (343 ديدگاه)

      گل گفتی . یعنی پدال هر روز هم مقایسه خودرو بذاره بازم دلتنگ و بی تاب میشیم تا مطلب بعدی راجع به مقایسه خودرو ها . بس که جذابه

      موافقم 7
      مخالفم 1
  7. 13

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (54 ديدگاه)

    با توجه به رنگ ، طراحی ، عملکرد ،حس نوستالژیک و کارکرد پایینی که این اولین شاسی بلند بی ام و داره فقط میتونم اینطوری توصیفش کنم ؛

    شرابی در جام پایه بلند 🍷

    موافقم 19
    مخالفم 3
  8. مهردادکمال

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1825 ديدگاه)

    این زمان تو ایران ماکسیما و رونیز و زانتیا و موسو تولید میشدن و امروز با یک عقبگرد بزرگ محصولات بی کیفیتی که از مدل های بیست سال پیش بدتر شدن… حالا مقایسه کنین با المان که تو این مدت چقدر پیش رفتن
    یقین دارم یک هزارم مسیولان ما ادعاهای گنده ندارن

    موافقم 20
    مخالفم 1
  9. عاشق پدال

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (253 ديدگاه)

    به نظرم یه طرح بزارن هرکی خارجه ماشین هر مقدار وارد کنه. به شرطی که ارز رو خودش از خارج تامین کنه. اینطوری دیگه فشار هم نمیاد. یا به عقل مسعولین نمیرسه یا دوس ندارن مردم زندگی کنن.

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. Ahmad

      ۲۶ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (68 ديدگاه)

      بالاخره پول اون ماشینا قراره پرداخت بشه به اون فردی که توی خارج هست دیگه

      البته که من موافق واردات آزادم ولی این موضوعی که گفتی تاثیری روی ماجرای خروج ارز نداره

      موافقم 1
      مخالفم 1
  10. Amir

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    این یکی از بهترین شاسی بلند های جهان است توشهر ما قوچان یکدونه از اینها هست سبز قشنگه

    موافقم 6
    مخالفم 0
    1. 13

      ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (54 ديدگاه)

      عه چه جالب من خدمت سربازی قوچان بودم ،، یادش بخیر ،، توی قوچان هر کی اسمش امیر بود بدون استثنا خوشگل و خوش تیپ بود ،، فامیلی شما چیه جناب؟ در ضمن قوچان بی ام و ایکس پنج نداشت اصلا و فقط یکی دو تا ایکس سه نسل اول داشت تا جاییکه من دیدم. اصلا ایکس پنج نسل اول تو ایران انگشت شماره چه برسه ب اینکه توی شهر کوچیکی مثل قوچان باشه ،، حتما اشتباه میکنید دوست عزیز.من خودم تا حالا ایکس پنج نسل اول با پلاک ملی در هیچ شهر ایران ندیدم که قوچان بخواد دومیش باشه.

      موافقم 0
      مخالفم 1
  11. Hamilton1970

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (529 ديدگاه)

    -و صدای اگزوز ما را در حسرت گذشته فرومی‌برد، زمانی که همه‌چیز ساده‌تر بود:)

    موافقم 5
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا