بی ام وکادیلاک

دوئل کادیلاک CT5 و بی‌ام‌و سری ۵

مرحلهٔ نیمه‌نهایی، گروه چهارم، سدان‌های میان سایز لوکس، دوئل اول

به گروه چهارم سری رقابت‌های خودرویی پدال در مرحلهٔ نیمه‌نهایی رسیدیم یعنی گروه سدان‌های میان سایز لوکس. در این گروه در مرحلهٔ مقدماتی ۱۰ خودرو در برابر هم قرار گرفتند که از بین آن‌ها شش سدان لوکس راهی مرحلهٔ یک‌چهارم نهایی شدند. از آن شش خودرو نیز چهار سدان کادیلاک CT5، ب‌ام‌و سری ۵، مرسدس بنز E کلاس و آئودی A6 موفق شده‌اند خود را به مرحلهٔ نیمه‌نهایی برسانند. آخرین دوئل این گروه در مرحلهٔ یک‌چهارم نهایی هم بین ب‌ام‌و سری ۵ و آکورا TLX برگزار شد که نتیجهٔ آن را مشاهده می‌کنید.

دوئل‌های این گروه در مرحلهٔ نیمه‌نهایی

نتایج دوئل قبلی بین ب‌ام‌و سری ۵ و آکورا TLX

مجموع آراء: ۱۳۲۵

آراء ب‌ام‌و: ۸۴۵

آراء آکورا: ۴۸۰

پیروز دوئل: ب‌ام‌و سری ۵ با کسب ۶۳ درصد از کل آراء

ب‌ام‌و سری ۵

تاریخ معرفی: اکتبر ۲۰۱۶

پلت‌فرم: CLAR ب‌ام‌و

امتیاز از کارانددرایور: ۷.۵ از ۱۰

امتیاز از موتورترند: ۸.۴ از ۱۰

فروش سال ۲۰۲۱ در آمریکا: ۲۴,۵۲۳ دستگاه

فروش ۳ ماه اول ۲۰۲۱ در آمریکا: ۵,۶۴۵ دستگاه

گارانتی: ۴ سال یا ۸۰ هزار کیلومتر

گارانتی قوای محرکه: ۴ سال یا ۸۰ هزار کیلومتر

نقاط مثبت: کابین بزرگ و جادار، صندوق بار مناسب، لیست متنوع پیشرانه‌ها، ویژگی‌های تکنولوژیک فراوان، رانندگی پویا، سواری راحت

نقاط منفی: طراحی داخلی ساده و تکراری، قیمت بالا، پکیج‌های آپشن گران‌قیمت، فرمان بی‌حس، مدل‌های غیر M خیلی رانندگی جذابی ندارند

چکیده: نسل کنونی ب‌ام‌و سری ۵ هرچند جذابیت و هیجان رانندگی نسل قبلی را ندارد اما از ظاهری سطح بالا و ویژگی‌های لوکس فراوانی بهره می‌برد.

کادیلاک CT5

تاریخ معرفی: نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۹

پلت‌فرم: آلفا II جنرال موتورز

امتیاز از کارانددرایور: ۶.۵ از ۱۰

امتیاز از موتورترند: ۸.۰ از ۱۰

فروش سال ۲۰۲۱ در آمریکا: ۹,۴۴۱ دستگاه

فروش ن ۳ ماه اول ۲۰۲۱ در آمریکا: ۳,۳۴۳ دستگاه

گارانتی: ۴ سال یا ۸۰ هزار کیلومتر

گارانتی قوای محرکه: ۶ سال یا ۱۱۰ هزار کیلومتر

نقاط مثبت: طراحی بیرونی واقعاً شیک، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی جذاب، فضای پای عقب سخاوتمندانه، پیشرانهٔ V6 سفارشی قدرتمند، رانندگی عالی در نسخهٔ CT5-V

نقاط منفی: شتاب ناامیدکننده با موتور چهار سیلندر پایه، پویایی رانندگی کسل‌کننده در مقایسه با CTS قبلی، کیفیت داخلی ضعیف با قطعات پلاستیکی ارزان‌قیمت، صندوق بار کوچک

چکیده: هرچند کادیلاک CT5 در نسخهٔ V سدان جذابی است اما کابین سطح پایین که احساس لوکس ندارد و پویایی رانندگی کسل‌کننده در نسخهٔ پایه تنها مشکلاتی هستند که آن را از تبدیل به یک سدان لوکس و اسپرت چشمگیر بازمی‌دارند

مقایسهٔ مشخصات فنی

 

ب‌ام‌و ۵۴۰i xDrive

کادیلاک CT5-V

پیشرانه۳.۰ لیتری I6۳.۰ لیتری V6
تنفستوربوشارژتوئین توربو
قدرت۳۳۵ اسب بخار۳۶۰ اسب بخار
گشتاور۴۵۰ نیوتن متر۵۵۰ نیوتن متر
گیربکس۸ سرعته اتوماتیک۱۰ سرعته اتوماتیک
محور محرکچهارچرخعقب
شتاب صفرتاصد۴.۷ ثانیه۴.۸ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر۱۳.۳ ثانیه۱۳.۳ ثانیه
حداکثر سرعت۲۵۰ کیلومتر/ساعت۲۷۰ کیلومتر/ساعت
توقف از ۱۱۰۴۶.۳ متر۴۶.۶ متر
شتاب جانبی۰.۹۱ جی۰.۹۹ جی
مصرف سوخت۹.۰ لیتر ترکیبی۱۱.۲ لیتر ترکیبی
ظرفیت باک۶۸ لیتر۶۴ لیتر
وزن۱۹۰۰ کیلوگرم۱۸۱۱ کیلوگرم
توزیع وزن۵۵ به ۴۵ جلو/عقب۵۳ به ۴۷ جلو/عقب
طول۴,۹۷۳ میلی‌متر۴,۹۲۵ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری۲,۹۷۴ میلی‌متر۲,۹۴۶ میلی‌متر
حجم صندوق بار۴۰۰ لیتر۳۴۰ لیتر
ظرفیت سرنشین۵ نفر۵ نفر
قیمت۶۳,۲۴۵ دلار۵۱,۴۹۰ دلار

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۳ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۱۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2634 ديدگاه)

    کادیلاک در برابر کیفیت ساخت بی ام و حکایت عروسک اسباب بازی درجه ۳ چینی با عروسک اسباب بازی درجه ۱ چینی میمونه

    رای من به کیفیت بالاتر bmw هست

    موافقم ۷۴
    مخالفم ۵۸
    1. Reza Waffen SS

      ۱۳ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (3872 ديدگاه)

      بی‌ام‌و سری ۵ انتخابم

      موافقم ۶۵
      مخالفم ۲۶
    2. امیرشایان فرازی

      ۱۳ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (284 ديدگاه)

      خب به نسبت کمبود کیفیت بیشتر از ۱۰ هزار دلار از پولش کم کرده

      موافقم ۳۳
      مخالفم ۶
      1. ممد ژانگولر

        ۱۳ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (2634 ديدگاه)

        در مورد ‌قیمت‌ باهات موافقم داداش 👌

        موافقم ۸
        مخالفم ۵
    3. حامد

      ۲۱ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      کدومو سوار شدی؟!!

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  2. سوشیانت

    ۱۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (128 ديدگاه)

    قطعا کادیلاک هم موتور قدرتمند تری داره هم حداکثر سرعت بیشتری داره

    موافقم ۲۹
    مخالفم ۷۴
    1. Erfan

      ۱۳ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (234 ديدگاه)

      شما در طول زندگی روزانه و یا مسافرت بیشتر به کیفیت سواری کیفیت ماشین و زیبایی بیشتر اون و راحتی بیشتر اون اهمیت میدین یا صرفا ۲۵اسب بخار که میگید موتور قدرتمندی داره در ضمن از نظر صفر تا صد بازم سری ۵بهتره.
      خودم طرفدار بنز هستم اما اینجا واقعا دلیلی برای انتخاب کادیلاک نیست مگر برای قیمت کمتر فقط همین

      موافقم ۵۲
      مخالفم ۱۱
      1. سوشیانت

        ۱۳ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (128 ديدگاه)

        برای من این ها مهمه دلیل هم گفتم هم حداکثر سرعت بیشتری داره هم موتور قدرتمند تر ولی شما آدم متعصبی هستی و نمیخوای این ها رو قبول کنی درضمن تو خط مستقیم اگه جاده طولانی باشه حداکثر سرعت مهم تر از شتاب صفرتاصده زیبایی ماشین هم سلیقه ایه

        موافقم ۸
        مخالفم ۳۵
      2. سوشیانت

        ۱۳ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (128 ديدگاه)

        برای من این ها مهمه دلیل هم گفتم کادیلاک هم حداکثر سرعت بیشتری داره هم موتور قدرتمند تری داره ولی بی ام و فقط شتاب بهتری داره پس مشخصات فنی کادیلاک بهتره ولی شما آدم متعصبی هستی و نمیخوای قبول کنی ظاهر ماشین هم سلیقه ایه

        موافقم ۷
        مخالفم ۳۵
        1. Clean energy (سلام فرمانده)

          ۱۳ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (1241 ديدگاه)

          تو به بقیه میگی تعصبی
          ولی خودت رو عامریکا تعصب داری و داری جوری نشون میدی که کادیلاک بهتره
          بیا پایین باو

          موافقم ۲۵
          مخالفم ۱۰
        2. سوشیانت

          ۱۳ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (128 ديدگاه)

          من پایینم تو بالایی آلمانی فن متعصب فشاری در ضمن من بی دلیل نگفتم کادیلاک بهتره دلیل آوردم

          موافقم ۱۰
          مخالفم ۲۷
        3. Porsche 911

          ۱۳ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (805 ديدگاه)

          منظورمم این آقای ۲۰ کامنتی فیکه
          از شدت فشار به صد تا اکانت فیک متوسل میشن

          موافقم ۹
          مخالفم ۱
  3. GMA

    ۱۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1665 ديدگاه)

    BMW سطح بالاتر هست،حتی با اینکه خیلی گرون تره ولی فروش خیلی بالاتری داره که این نشونه برتری هست

    موافقم ۵۹
    مخالفم ۸
    1. سوشیانت

      ۱۳ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (128 ديدگاه)

      دلیل نمیشه که فروش بیشتری داره بهتر باشه

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۴۵
      1. GMA

        ۱۳ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (1665 ديدگاه)

        فروش بیشتر ممکنه دلیل برتری نباشه،اما وقتی قیمت BMW اینقدر بالاتره و بازم فروش بالاتری داره یعنی بهتره
        درست مثل دوئل رنجروور و نویگیتور،رنجروور هم مثل سری ۵ با قیمت خیلی بیشتر فروش بیشتری داره،تو خاک آمریکا

        موافقم ۳۳
        مخالفم ۶
        1. سوشیانت

          ۱۳ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (128 ديدگاه)

          باز هم ربطی نداره مشخصات ماشین هست که تعیین میکنه کدوم بهتره فروش فقط به سلیقه ی مردم ربط داره

          موافقم ۷
          مخالفم ۳۶
        2. سوشیانت

          ۱۳ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (128 ديدگاه)

          فروش بیشتر رنجرور هم نشون میده مردم رنجرور رو بیشتر دوست ولی دلیل نمیشه که بگیم چون مردم رنجرور رو بیشتر دوست دارن از نویگیتور بهتره نویگیتور هم آپشن هایی داره که رنجرور نداره مثل صندلی های ۳۰ حالته ی جلو ولی رنجرور صندلی هاش ۲۴ حالت تنظیم میشه یا مثلا نویگیتور ردیف دومش هم ماساژور داره هم کنسول که رنجرور تو نسخه ی سه ردیفه این ها رو نداره

          موافقم ۹
          مخالفم ۳۲
  4. pedram7

    ۱۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (75 ديدگاه)

    بی ام و ‌طراحی بهتری داره

    موافقم ۳۷
    مخالفم ۱۲
  5. آدمیزاد

    ۱۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ❤🔥کادیلاک🔥❤

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۳۵
  6. Kamy

    ۱۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (409 ديدگاه)

    کادیلاکم دوست دارم ولی انتخابم سری۵

    موافقم ۳۶
    مخالفم ۶
    1. keshtgarmostafa9@gmail.com

      ۱۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      کادیلاک سوار نشدین که دنبال بی ام دبلیو هستید

      موافقم ۳
      مخالفم ۲
  7. viper2

    ۱۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (833 ديدگاه)

    کادیلاک .

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۲۵
    1. حافظ

      ۱۵ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (12 ديدگاه)

      بستگی داره راننده کی باشه اگه دامنیک تورتو باشه صد در میلیون کادیلاک و اون جلمه رو یادتون نره ماشین مهم نیست رانندست که مهم البته میدونم اینجا بحس بهترین بود منم گفتم مزاحی کرده باشم

      موافقم ۲
      مخالفم ۱
  8. new reventon

    ۱۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (94 ديدگاه)

    بنظرم قدرت برند کادیلاک از بی ام و بیشتر نباشه کمترم نیست.
    طراحی ام کادیلاک بهتره، مخصوصا نمای بیرون
    دف عقبم هستش
    ۱۲ هزار دلارم ارزون تره
    مصرف سوختش یکم بیشتره ولی قدرتشم بیشتره
    انتخابم کادیلاکه

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۳۶
    1. Sina10

      ۱۳ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (2427 ديدگاه)

      دیفرانسیل عقب بودنش هیچ مزیتی که برای خریدارای این سطح ماشینا نداره بلکه نسبت به چهارچرخ متحرک ضرره!!!
      ولی بدتر از همه:
      کیفیت داخلی ضعیف با قطعات پلاستیکی ارزان‌قیمت،
      اینو از خود متن برداشتم
      این عیب توی اکثر مدلای CT5 دیده میشه
      شما یه نگاه به مصرف سوخت بنداز
      حجم صندوق بنداز
      اینا چیزایی هستن که بدرد خریدار این سطح میخورن
      متاسفانه بجز CT5-V بلک وینگ اکثر مدلای CT5 انچنان جالب نیستن
      البته نمره دادن کارانددرایور که خیلی عجیبه
      ۶.۵ از ۱۰ به کادیلاک؟
      چند مدتیه نمره دادن هاش عجیب شده

      موافقم ۲۶
      مخالفم ۸
  9. 2646

    ۱۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (344 ديدگاه)

    @admin
    کامنتی در پاسخ Nima خان در پست معرفی خودروهایی که بیشترین هزینه نگهداری را دارند نوشتم که ظاهرا در سیستم مخفی شده.
    لطفا اگر فرصت داشتید، آن را تایید کنید.

    موافقم ۷
    مخالفم ۰
  10. M

    ۱۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (90 ديدگاه)

    موسسه ایمنی بزرگراهی امریکا iihs رو اگه ی نگاهی بندازید
    کاملا واضحه کادیلاک دیگه برند پر طمطراق دهه ۷۰ میلادی نیست
    از لحاظ ایمنی نه تنها با سری ۵ قابل مقایسه نیست بلکه بدتر از اکورد و درحد و اندازه ی ماشین اقتصادی سگمنت c (النترا)هست!!!!
    این هم لینک های ۴ ماشین (بی ام و, اکورد,کادیلاک,هیوندایی)
    ضمنا ۲۰۲۱ کادیلاک تست نشده در iihs برای همین هر ۴ ماشین سال ساخت ۲۰۱۹ (۲۰۲۰) هستند
    https://www.iihs.org/ratings/vehicle/hyundai/elantra-4-door-sedan/2019
    https://www.iihs.org/ratings/vehicle/cadillac/cts-4-door-sedan/2019
    https://www.iihs.org/ratings/vehicle/bmw/5-series-4-door-sedan/2020
    https://www.iihs.org/ratings/vehicle/honda/accord-4-door-sedan/2019

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۱۲
  11. مازیار

    ۱۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1291 ديدگاه)

    واقعا چرا این قطعات پلاستیکی ارزان قیمت و آمریکایی دست از سر هم برنمیدارن؟؟
    و هیچ فرقی هم نداره کادیلاک یا داج شورولت یا جیپ
    تنها مدلی که خاطرم هست این مورد رو نداشته نویگیتور بوده

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۵
    1. Enayat

      ۱۳ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (72 ديدگاه)

      کسی که ماشین اسپرت آمریکایی می خره به فکر داشبورد پلاستیک و آپشن خاص نیست…. به فکر حال کردن نه پوز دادن

      موافقم ۶
      مخالفم ۷
  12. RezaRs

    ۱۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (189 ديدگاه)

    یه فکت دارک بگم میدونین اصلا فن تسلا نیستم اما الان برام جالب شد‌این دو ماشین روهم حدودا اندازه تسلا مدل اس جای صندوق عقب دارن یکمم کمتر 😕😂

    موافقم ۸
    مخالفم ۵
  13. Clean energy (سلام فرمانده)

    ۱۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1241 ديدگاه)

    بی ام و
    کیفیتش بهتره داخلشم خوشگل تره
    کم مصرف ترم هست
    کمی شتاب بهترم داره
    بزرگترم هست صندوقش
    ولی کادیلاک اسپرت تره که زیاد نیاز نیست اینجا
    و بی ام و چیزایی رو داره که نیازه
    پس بی ام و

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۶
  14. behnam-84

    ۱۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (34 ديدگاه)

    کادیلاک در بیرون طراحی زیبایی داره اما داخلش متاسفانه لوکس نیست.یکی از معیارهای مشتریان در خریدن این نوع ماشین ها،داشتن کابینی لوکس و با کیفیت و شیک هست که کادیلاک متاسفانه به این بخش توجه نکرده.بی ام و کابین لوکسی داره اما ظاهر بیرون ساده است و آنچنان توجه جلب نمیکنه.در کل مدلهای ct5 v بلک وینگ و m5 انتخاب های بهتری هستند.اما بین این دوتا من بی ام و رو انتخاب میکنم.امیدوارم کادیلاک کابین ماشین رو عوض کنه و شیبه اسکالید یا لیریک بکنه.

    موافقم ۶
    مخالفم ۳
  15. پدرام

    ۱۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (398 ديدگاه)

    نکات مثبت کادیلاک طراحی بیرونی واقعا شیک؟؟ درسته خوبه اما به نظرتون شبیه مازراتی نشده چراغ هاش؟

    موافقم ۱
    مخالفم ۵
  16. mb675

    ۱۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (12 ديدگاه)

    سری ۵ واقعا طراحی فوقالعاده ای داره

    موافقم ۷
    مخالفم ۳
  17. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۱۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2022 ديدگاه)

    کدیلاک ظاهرش ۱۰۰ هست که سری۵ ۶۰ هم نیست یعنی اصلا در برابر کدیلاک دیده نمیشه.سیستم تعلیق کدیلاک که انحصاری و بی نظیره.فضای پای عقب توپ.انجین خوش صدا و قدرتمند در حالی که انجین بیمر بسیار بد صدا هست و اینجا در برابر کدیلاک به چشم نمیاد.پرفورمنس کدیلاک اینجا یه سر و گردن بالاتره.امکانات برابر هستن.نمای داخل کدیلاک خیلی قشنگتره ولی چرم و چوب کمتر داره که با اختلاف ۱۲ هزار دلاری که گذاشته این امکان رو میده که مثال ۵ چوب بدی مولینر کف صندوق عقب رو هم چرم و چوب بزنه بقیه پول رو هم بدی هنسی ۷۰۰ اسب ناقابل بهت میده که اونوقت دیگه تو بیمر چیزی برا ترکوندن پیدا نمیکنی و باید بری سراغ فراری.اینا رو گفتم که بعضی میان جو میدن داشبرد کدیلاک جنسش از بیمر ضعیفتره مشتی ۱۲۰۰۰ چوب اختلاف قیمت رو نمیبینید.۱۲۰۰۰ چوق

    موافقم ۶
    مخالفم ۱۷
    1. Porsche 911

      ۱۳ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (805 ديدگاه)

      😂😂😂

      موافقم ۹
      مخالفم ۴
      1. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

        ۱۳ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (2022 ديدگاه)

        اوف کسی که طرفدار ۹۱۱ هست تکلیفش مشخصه.جماعتی که با خودشون لج کردن و طرفدار زشترین ماشین دنیا شدن.مشتی کمپانی مورد علاقت نزدیک ۶۰ ساله طرح ۹۱۱ رو عوض نکرده حتی یه تقییر ریز هم نداده فقط هم یه انجین داشته از اول و سنگ بناش فولسک بیتله.

        موافقم ۲
        مخالفم ۱۰
        1. imperial

          ۱۳ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (2358 ديدگاه)

          (مشتی کمپانی مورد علاقت نزدیک ۶۰ ساله طرح ۹۱۱ رو عوض نکرده حتی یه تقییر ریز هم نداده فقط هم یه انجین داشته از اول و سنگ بناش فولسک بیتله)

          عوض نکرده؟ پس این چیه؟
          https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a4/Porsche_911E_ca_1969.jpg/1280px-Porsche_911E_ca_1969.jpg

          https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1b/2019_Porsche_911_Carrera_S_S-A_3.0_Front.jpg/1280px-2019_Porsche_911_Carrera_S_S-A_3.0_Front.jpg
          به این میگن تکامل…عین رنجروور…عین جیپ. درضمن طراحی سلیقه هست

          سنگ بنا بیتل؟😂
          بیتل=زمانی که در سال ۱۹۳۸ اولین فولکس واگن بیتل ساخته شد، حتی خود شرکت فکر نمی‌کرد که این مدل تا این اندازه فروش و محبوبیت پیدا کند.

          همانطور که گفتیم سری اول بیتل در سال ۱۹۳۸ تولید شد؛ یعنی ۸۱ سال پیش!فولکس واگن بیتل رکوردار تولید یک خودرو بدون تغییر پلتفرم در طولانی مدت است.داستان شروع فولکس واگن=فولکس واگن در زبان آلمانی به معنی خودروی مردم است!این کارخانه در سال ۱۹۳۷ تأسیس شد.در آن زمان خودروهای آلمانی خودروهایی لوکس و گران‌قیمت بودند و مردم عادی به سختی می‌توانستند خودرو بخرند.آدولف هیتلر از مسئولین این شرکت درخواست کرد که خودرویی تولید کنند که مردم عادی نیز توانایی خرید آن را داشته باشند.و این بود داستان تأسیس کارخانه‌ی خودروی مردم!و چه کسی فکر می‌کرد کارخانه‌ای که در آن زمان به دلیل تخریب‌های زیاد و گسترده در زمان جنگ جهانی دوم در مرز تبدیل شدن به انبار وسایل جنگی روزی به بزرگترین شرکت خودروسازی دنیا تبدیل شود!شاید زمانی که از شما بپرسند اولین طراح بیتل کیست، فکر کنید که بیتل نیز مانند بوگاتی و رولزرویس طراحی به نام بیتل داشته‌است.جالب است بدانید طراح اولیه بیتل کسی نیست به جز فردیناند پورشه!😊

          پورشه۹۱۱=داستان پورشه ۹۱۱ پیش از جنگ جهانی دوم شروع می‌شود. در دهه‌ی ۱۹۳۰، دکتر فردیناند پورشه با همکاری و کمک انتوان پیئش و ادولف روزنبرگر شرکت طراحی و مشاوره‌ی خودرو مستقل خودش را راه‌اندازی کرد. فردیناند پورشه که پیش از این برای دایملر و مرسدس‌بنز خودروهای لوکس و لیموزین طراحی کرده بود، ایده‌ی متفاوتی داشت؛ پورشه به‌دنبال تولید مدل‌های ارزان‌قیمت و اقتصادی و مناسب برای طبقه‌ی متوسط و کارگری جامعه بود. در آلمان فرد مهم دیگری هم وجود داشت که ایده‌ی تولید خودرویی اقتصادی برای مردم را تحسین می‌کرد؛ ادولف هیلتر، با شعار خودروی مردم یا «فولکس واگن». ملاقات فردیناند پورشه و هیتلر باعث شد تا پروژه‌ی فولکس واگن پس از عقب‌نشینی دیگر شرکت‌های خودروسازی، به طرحی دولتی و مهم تبدیل شود.هیتلر برای تولید خودروی مردم آلمان چند پیش‌شرط تعیین کرده بود؛ خودرو باید ارزان‌قیمت، کم‌مصرف و ساده باشد تا تعمیر کردنش به‌راحتی انجام شود. یک خانواده‌ی متوسط چهار یا پنج نفره باید در کابین تجربه‌ی سواری راحت داشته باشند و در اتوبان‌های تازه‌ساخت، نهایت سرعت خودرو به ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد. آزمایش میدانی پروژه‌ی فولکس واگن با پیشرانه‌ی هواخنک در سال ۱۹۳۶ موفق بود و سپس برای نهایی کردن این تولید خودرو، فردیناند انتون ارنست پورشه (ملقب به فری پورشه) انتخاب شد. سال ۱۹۳۸ اولین خط تولید فولکس واگن در ولفسبورگ بازگشایی و مدل بیتل یا تایپ یک (Beetle, Type 1) سرانجام عرضه شد.فردیناند و فری پورشه پس از به‌پایان رسیدن پروژه‌ی خودروی مردم آلمان، ایده‌ی تولید خودرویی اسپرت براساس پلتفرم فعلی را در سر داشتند. سال ۱۹۳۹ مسابقه‌ی استقامتی برلین تا روم برگزار شد که فرصت خوبی برای تولید خودروی اسپرت پورشه بود؛ چرا که این مسابقه، اهمیت تبلیغاتی مهمی برای آلمان داشت. جبهه‌ی کارگری آلمانی (DAF) به دلیل بهره‌گیری از شعار خودروی مردم، تأمین‌کننده‌ی بودجه‌ی فولکس واگن بیتل بود اما تولید خودروی اسپرت را تأیید نمی‌کرد. مسابقه‌ی سال ۱۹۳۹ باعث شد تا هیلتر اهمیت تبلیغاتی چنین خودرویی را درک کند، بنابراین با استفاده از قطعات فولکس واگن، پدر و پسر پورشه، اولین خودروی اسپرتشان را تولید کردند. مدل Type10 60K یا Type64 در سه دستگاه برای مسابقه برلین تا روم تولید شد اما با آغاز جنگ جهانی دوم، محصول جدید پورشه فرصت عرض اندام پیدا نکرد. اولویت صنایع آلمان کاملاً تغییر کرد و پورشه مجبور شد تا طرح خودروی اسپرت را با انواع جنگ‌افزارها مثل تانک تایگر (Tiger) تعویض کند.فری و لوئیز پورشه در ابتدا به تعمیر خودرو و حتی فروش پمپ آب و انواع دستگاه تراش و ابزار مشغول شدند. پس از مدتی کوتاه، هم‌زمان دو قرارداد با شرکت جدید پورشه بسته شد؛ طراحی خودروی مسابقه‌ای برای تیم ایتالیایی چیزیتالیا (Chisitalia) و مدلی اختصاصی که پورشه ۳۵۶ نام گرفت. فری پورشه با کمک مالی که از چیزیتالیا برای تولید مدل Type 360 Chisitalia رسید، توسعه و طراحی خودروی جدیدشان با کد Type 356 را آغاز کرد؛ با استفاده از قطعات خودروی فولکس واگن و الگو قراردادن ایده‌ی فردیناند پورشه، دو مدل اولیه از ۳۵۶ با طرح بدنه‌ی کروک و کوپه و پیشرانه‌ی هواخنک تولید شد. فری پورشه تنها به‌دلیل کمبود بودجه‌ مجبور شد که از پیشرانه‌ی هواخنک فولکس واگن استفاده کند؛ درواقع تنها دلیلی هم که بیتل با این پیشرانه تولید شد، قیمت کمتر و جلوگیری از مشکلات یخ‌زدگی آب رادیاتور در زمستان بود، چرا که بیشتر طبقه‌ی متوسط و کارگری آلمان به‌عنوان مشتری اصلی این خودرو، گاراژ سرپوشیده نداشتند. سال ۱۹۴۸، اولین دستگاه از پورشه ۳۵۶ تولید شد و در اختیار مشتری‌های اروپایی قرار گرفت؛ ۳۵۶ خودرویی مناسب برای رانندگی تهاجمی و لذت‌بخش در جاده‌های کوهستانی سوئیس بود و خیلی زود بازار مناسبی پیدا کرد.تمام مدل‌های ۳۵۶ کاملاً دست‌ساز و با نظارت مستقیم فری پورشه تولید می‌شدند، به‌همین خاطر برای افزایش ظرفیت تولید، کارخانه‌ی بزرگ‌تری در آلمان بازگشایی شد. اولین خودروی تولیدی پورشه در آلمان و دیگر کشورهای اروپایی به‌قدری مشهور شد که به بازار پس از جنگ آمریکا هم رسیدپس از تولید موفقیت‌آمیز مدل ۳۵۶، تیم مهندسی و طراحی پورشه تصمیم گرفتند که محصولی جذاب را جایگزین کنند. طرح‌های متفاوت و زیادی برای مدل جدید مطرح شد؛ ۳۵۶ در اواخر عمرش پیشرانه‌ی ضعیفی داشت، کوچک و در عین حال گران‌قیمت بود. فری پورشه هنوز هم معتقد بود که خودروی جدید باید با مفهوم تکامل سازگار باشد، بنابراین در دورانی که خودروهای سدان و چهارسرنشینه طرفدار زیادی داشتند، طرح کوپه‌ی دودر همچنان انتخاب اول بود. مفهوم تکامل نه‌تنها در محصولات، بلکه مدیریت شرکت هم استفاده می‌شد، به‌همین خاطر فری پورشه برای تولید خودروی جدید با بزرگ‌ترین پسرش، فردیناند الکساندر پورشه، همراه شد. فردیناند الکساندر پورشه مسئولیت طراحی مدل جدید را پذیرفت و روند تولید از اوایل دهه‌ی ۱۹۶۰ آغاز شد؛ پس از چند ماه طراحی و تلاش برای مخفی‌نگه‌داشتن خودروی جدید از عکاس‌ها، پورشه ۹۰۱ در نمایشگاه خودروی فرانکفورت رونمایی شد.

          بیتل و۹۱۱هیچ شباهتی بهم ندارن…هیچی. فقط طراح بیتل فردیاند پورشه بوده.

          موافقم ۸
          مخالفم ۱
        2. Porsche 911

          ۱۴ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (805 ديدگاه)

          تکلیف کسی هم که کادیلاک ct5 معمولی رو با بلک وینگ اشتباه گرفته مشخصه

          موافقم ۷
          مخالفم ۰
  18. JDM lover

    ۱۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (635 ديدگاه)

    کادیلاک انتخابمه

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۸
  19. Hadi

    ۱۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (154 ديدگاه)

    سلطان این کلاس سری ۵ 😍👌🏼

    موافقم ۲
    مخالفم ۲
  20. حافظ

    ۱۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (12 ديدگاه)

    کادیلاک

    موافقم ۲
    مخالفم ۱
  21. Enayat

    ۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (72 ديدگاه)

    مردم ایران اکثریت سری پنج رو قبول دارند، چون توی بازار ایران اکثر اتاق ها بوده (حالا نه نسخه های خاص اش) و دیدند از نزدیک که چقدر زیباست و خوش آوازه….ولی!
    وای از اون روزی کادیلاک توی ایران بیاد !!!!!(که امکانش وجود ندارد) اونوقت معنی استاندارد جهان می درک می کنند

    موافقم ۲
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا