درگ جالب بی ام و X6 با فورد اکسپلورر ST و دوج دورانگو SRT

پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403 - 06:30
مطالعه 3 دقیقه
photo_2024-05-11_17-10-03
در این رقابت، ب‌ام‌و X6 با پیشرانهٔ شش سیلندر و 335 اسب بخار قدرت، به مصاف دو شاسی‌بلند آمریکایی رفته که قوی‌تر و البته بزرگ‌تر هستند.
تبلیغات

از لحاظ فنی، این خودروها هر سه شاسی‌بلندهای میان سایز محسوب می‌شوند اما دو خودروی آمریکایی بزرگ‌تر بوده و به سه ردیف صندلی مجهز هستند درحالی‌که X6 یک شاسی‌بلند کوپه محسوب می‌شود. البته این خودرو اساساً همان X5 با سقف شیب‌دار است و بنابراین تقابل آن با اکسپلورر و دورانگو چندان هم بی‌راه نخواهد بود. علاوه بر این، X6 هرچند اصالت آلمانی دارد اما درواقع ساخت آمریکا است زیرا در کنار X5 در کارخانهٔ ب‌ام‌و در کارولینای جنوبی تولید می‌شود. این رقابت در هوای بارانی و آسفالت خیس برگزار شده که شرایط را برای خودروها سخت‌تر می‌کند.

ب‌ام‌و حاضر در این رقابت که از نوع X6 xDrive40i است، ضعیف‌ترین عضو جمع به‌حساب می‌آید. این کراس‌اوور کوپه به یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توربو مجهز است که 335 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور دارد. البته همه می‌دانیم که قدرت اعلامی خودروهای ب‌ام‌و معمولاً کمتر از واقعیت است. زیر کاپوت اکسپلورر ST هم یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر قرار گرفته است اما این موتور از نوع V شکل توئین توربو است و 400 اسب بخار قدرت و 562 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. پیشرانهٔ 6.4 لیتری V8 همی تنفس طبیعی دورانگو SRT اما نه‌تنها کاملاً با دو رقیب خود متفاوت است بلکه با 475 اسب بخار قدرت و 637 نیوتن متر گشتاور، بیشترین خروجی را دارد.

هر سه خودرو به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند و برخلاف فورد که گیربکس 10 سرعته اتوماتیک دارد، دورانگو و X6 از گیربکس‌های هشت سرعته استفاده می‌کنند. بااین‌حال، دوج به میزان قابل‌توجهی سنگین‌تر از دو شاسی‌بلند دیگر است. ابتدا فورد و ب‌ام‌و به مصاف هم می‌روند. در مسابقات رولینگ، اکسپلورر ST با اختلاف زیادی پیروز می‌شود اما در درگ از حالت سکون شرایط متفاوت شده و حالا دو خودرو بسیار نزدیک به هم عمل می‌کنند. نهایتاً در درگ پایانی این X6 است که با اختلاف 0.3 ثانیه رقیب آمریکایی را مغلوب می‌کند.

در مسابقهٔ رولینگ بین دورانگو و اکسپلورر بازهم شاهد رقابت بسیار نزدیکی هستیم اما در رولینگ دوم که از سرعت بالاتر آغاز می‌شود، فورد برتری پیشرانهٔ V6 توئین توربوی خود را به رقیب نشان می‌دهد. بااین‌حال، در درگ از حالت سکون دوباره ورق برمی‌گردد و اکسپلورر به‌راحتی مغلوب می‌شود. در آخر هم شاهد یک مسابقهٔ درگ بین دورانگو و X6 هستیم که با پیروزی دوج و ثبت زمان 12.9 ثانیه به پایان می‌رسد درحالی‌که X6 پس از 13.7 ثانیه به خط پایان می‌رسد.

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

دوج دورانگو SRT

ب‌ام‌و X6 xDrive40i

فورد اکسپلورر ST

پیشرانه

6.4 لیتری V8

3.0 لیتری I6 توربو

3.0 لیتری V6 توئین توربو

قدرت

475 اسب بخار

335 اسب بخار

400 اسب بخار

گشتاور

637 نیوتن متر

450 نیوتن متر

562 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

8 سرعته اتوماتیک

10 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

چهارچرخ

چهارچرخ

وزن

2475 کیلوگرم

2137 کیلوگرم

2201 کیلوگرم

قیمت

76,590 دلار

75,675 دلار

57,100 دلار

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.