فروش پورشه، مرسدس بنز و بامو در سهماههٔ نسخت سال ۲۰۲۵ در چین با کاهش دورقمی مواجه شده و این برندهای لوکس را به دردسر انداخته است.
پس از دههها سود بردن از بازار پررونق چین، خودروسازان لوکس آلمانی با مشکل بزرگی در این کشور مواجه شدهاند. بامو، پورشه و مرسدس در سال ۲۰۲۴ شرایط سختی را در چین پشت سر گذاشتند و شروع سال جاری حتی بدتر بوده است. این سه برند لوکس آلمانی در سهماههٔ نخست سال ۲۰۲۵ کاهش فروش دورقمی را در چین تجربه کردهاند که در این میان شرایط پورشه از همه بدتر بوده است. فروش پورشه در سال ۲۰۲۴ با کاهش ۲۸ درصدی نسبت به سال قبل به ۵۶,۸۸۷ دستگاه رسید اما شرایط در سهماههٔ اول امسال نگرانکنندهتر شده زیرا فروش این شرکت کاهشی ۴۲ درصدی را تجربه کرده و به تنها ۹,۴۷۱ دستگاه رسیده است. پورشه دلیل این شرایط را تداوم وضعیت پرتنش اقتصادی در بازار چین میداند.
مرسدس نیز که در سال ۲۰۲۴ در چین کاهش فروش ۷ درصدی را تجربه کرده و موفق به فروش ۶۸۳,۶۰۰ دستگاه خودرو شده بود، در سهماههٔ نخست امسال با کاهش فروش ۱۰ درصدی مواجه شده است. فروش شرکت اشتوتگارتی در این سه ماه به ۱۵۲,۸۰۰ دستگاه رسیده است. با وجود این کاهش فروش قابلتوجه اما مرسدس نیمهٔ پر لیوان را میبیند زیرا پرفروشترین خودروهای با قیمت بیش از یک میلیون یوآن در چین معادل ۱۳۶ هزار دلار ساخت مرسدس بوده و این شرکت امیدوار است با عرضهٔ نسل جدید CLA در نیمهٔ دوم سال جاری بتواند فروش خود را در این کشور افزایش دهد. این در حالی است که مرسدس چندین مدل را با فاصلهٔ محوری کشیده بهطور خاص برای چین تولید میکند. خریداران چینی به فضای پای زیاد در عقب خودرو علاقهمند هستند و به همین دلیل، مرسدس نسخهٔ کشیدهٔ A کلاس، C کلاس و E کلاس را برای این کشور تدارک دیده ولی حتی با وجود عرضهٔ این خودروها هم فروش شرکت کاهشی شده است.
همین داستان در مورد بامو هم صدق میکند. فروش این گروه آلمانی شامل برندهای بامو مینی در سال ۲۰۲۴ در چین با کاهش ۱۳.۴ درصدی به ۷۱۵,۲۰۰ دستگاه رسید و در ابتدای سال ۲۰۲۵ شرایط بدتر شده است زیرا فروش این دو برند در سهماههٔ نخست امسال به ۱۵۵,۱۹۵ دستگاه رسیده که کاهشی ۱۷.۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان میدهد. این در حالی است که در سهماههٔ نخست، فروش برند بامو در تمام مناطق جهان بهجز چین که بزرگترین بازار آن است رشد داشته است. بامو هم مثل مرسدس نسخهٔ کشیدهٔ سدانهای خود و حتی کراساوورهای X1، X3 و X5 را در چین عرضه میکند. همچنین نسخهٔ الکتریکی و کشیدهٔ سری ۳ که با نام i3 شناخته میشود هم فقط در این کشور تولید و عرضه میشود.
آئودی هنوز آمار فروش خود در سهماههٔ نخست ۲۰۲۵ در چین را منتشر نکرده اما انتظار میرود فروش این شرکت هم کاهشی باشد زیرا در سال ۲۰۲۴ فروش آئودی در چین و هنگکنگ با افت ۱۰.۹ درصدی به ۶۴۹,۹۰۰ دستگاه رسید. آئودی دلیل این موضوع را بازار شدیداً رقابتی چین عنوان کرده است زیرا برندهای چینی در طراحی و تکنولوژی خود را به خودروسازان قدیمی رساندهاند و هرچند ممکن است اعتبار برندهای مشهور را نداشته باشند ولی جدیدترین تکنولوژیها را با قیمتهای کمتری ارائه میکنند.
همچنین رونق خودروهای الکتریکی در چین خودروسازان غربی را غافلگیر کرده و به تکاپو انداخته است ولی رقابت در این بخش از بازار چین هرگز آسان نخواهد بود زیرا برندهای چینی در چندین زمینه برتری مهمی دارند. این شرکتها به مواد خام ارزانقیمت برای تولید باطری خودروهای الکتریکی دسترسی دارند که باعث کاهش قابلتوجه هزینههای تولید میشود. علاوه بر این، هزینهٔ بسیار پایینتر نیروی کار در چین باعث شده خودروسازان این کشور بتوانند محصولات خود را با قیمتهای بسیار پایینی عرضهکننده و خودروسازان غربی را تحتفشار قرار دهند. درنتیجه، خودروسازان اروپایی برای مقابله با چینیها دست به اقداماتی مثل ایجاد زیربرندهای جدید همچون جتا توسط فولکسواگن و برند جدیدی با نام گیجکنندهٔ AUDI توسط آئودی زدهاند. علاوه بر این، کاهش تعداد کارگران توسط مرسدس، پورشه و آئودی هم نشانهٔ روشنی از مسیر دشوار آیندهٔ این خودروسازان سنتی لوکس در بزرگترین بازار خودروی جهان است.
J
۲۳ فروردین ۱۴۰۴این مشکل گریبان همه خودروسازان غیرچینی رو میگیره فقط اروپا نیست. آسیا و امریکا هم هستند. حالا یکی زودتر یکی دیرتر
فقط انگلستان
۲۳ فروردین ۱۴۰۴چین تو دو سال گذشته اقتصادش پیشرفت کمی داشته
تو یکی دوسال آینده هم احتمالا همین روال ادامه داشته باشه.
Sina_carshow
۲۳ فروردین ۱۴۰۴وقتی ماشینای خودشون بهتر هستن و ارزونتر و امکانات بیشتر و تکنولوژی بیشتر دارن با گارانتی های عجیب غریب 10 ساله یا حتی مادام العمر (برا صاحب اول) دیگه اصن فکر کردن به غیر چینی تو کشور چین هم یه حرکت مسخره هس جز ایران تو همه جای دنیا ماشین یه کالای مصرفی هس یه باکش رو پر کنی 10 درصد قیمتش ریخته و این درصد برا آلمانی بیشترم هستش شما هرچی بیشتر پول بدی بیشتر ضرر میکنی چه دلیلی هس چند برابر پول بیشتر بدی و چیز بدتر گیرت بیاد؟ و بیشترم ضرر کنی؟
khashayar..
۲۳ فروردین ۱۴۰۴تنازع بقاء ::
اگر توان رقابت نداشته باشی حذف میشی.
saeedfarshchian
۲۳ فروردین ۱۴۰۴به چیشون دل خوش کنن که بخوان بخرن
اگه قراره خوک دو نیم تنی بخرن با اون قیمتا خیلیا سمتش نمیرن
درحالی که بی ام و بازم خوب میفروشه نمیدونه بقیه چقدر فروختن و چقدر میتونست بهتر بفروشه!
علی
۲۳ فروردین ۱۴۰۴گاهی اوقات بازار اشباع میشه ،همه اونهایی که مثلا 911 میخواستن بخرند ،خریدند .بعد هم شاید ذائقه تغییر کنه مثلا توجه بیشتری به اتومبیل های داخلیشون کنند ویا نظرشون به برند دیگه ای جلب شه لکسوس،جاگوار ویا تسلا بخرند.
آقا رضا
۲۴ فروردین ۱۴۰۴آلمان تمام شده عزیزان . داستان غرب تمام شده! باور کنید ده سال دیگه غربی ها هیچ بازاری برای خودشان نخواهند داشت!
چین حدود 45 میلوین مهندس داره!
کل جمعیت آلمان 85 میلیونه!
امریکا 6 میلیون مهندس داره!
جمعیت چین (1400 میولن) نفر از کل جمعیت اروپا (750 میلیون) و آمریکا (330 میلیون )و کاانادا (۴۰ میلیون) و استرالیا(26 میلیون ) بیشتره!
چین از کل جهان غرب با هم دانشمندان بیشتری داره.
چین از کل جهان غرب با هم مهندسان بیتری داره!
چین از کل جهان غر با هم پزوهشگران ارشد بیشتری داره!
40 ردصد داشنمدان حوزه هوش مصنوعی آمریکا چینی هستند!
NAVID@@98
۲۵ فروردین ۱۴۰۴نه اتفاقا با ۱۰ برابر جمعیت هم ولی وقتی دستاورد هارو نسبی حساب کنیم هرچیز اتفاقا
جهان غرب هم دانشمندان بیشتری داره.
جهان غرب با هم مهندسان بیشتری داره!
جهان غرب پژوهشگران ارشد بیشتری داره!
و ۱۱ برابر مهندسان بهتر و باهوشترین باهوشتری اروپا و آمریکا دارن ۱۱ برابر مهندسان باهوشترین و باهوشتری داره ۱۱ برابر و همونا و هر چی کلا وقتی درست در نظر بگیریم
از هر لحاظ اروپا آمریکا برتر ۱۱ برابر برتر و بهتر و بیشتر هستن
رامتین
۲۴ فروردین ۱۴۰۴چین داره همه رو به دردسر میندازه. بنابراین کارش درسته!
نه به تصادف
۲۴ فروردین ۱۴۰۴رامتین چرا موافقی از جواهرات اوروپا خسته شدی یا بهت میلیارد دادن تا اینو گفتی
حسن
۲۴ فروردین ۱۴۰۴آقا چین بهترین ماشینم تولید کنه باز چینیه.مثل sdکراس.
به خدا من سگ بنز دانشجویی رو به ماشین چینی نمیدم.
نه به تصادف
۲۴ فروردین ۱۴۰۴معلومه که یه ادم عاقل بنز w126 رو با چینی های بی کیفیت عوض نمیکنه وقتی سوار w126 هستی میدونی چی سواری
بز بز قندی
۲۴ فروردین ۱۴۰۴نه اقا این چه حرفیه از نظر ایرانی سوار های ما که کسی تو چین ماشین چینی سوار نمیشه اونا همه المانی سوارن ماشین چینی هارو فقط میفرستن ایران که ملت سرمایه دار ایران بخرن . نیست تو خیابونای مارو نگاه میکنی فقط ماشینای دو سه میلیاردی میبینی ، همینا چین رو سرپا نگه داشتن . فکر دیگه ای نکنی به برند پرست ها بر میخوره