بی ام و M8 و لوسید ایر در رقابت دیدنی رفت و برگشت
چند دهه پیش کسی باور نمیکرد خودروهای الکتریکی اینقدر پیشرفت کنند و به جایگاه امروزی برسند اما این اتفاق رخ داده و یکی از مصادیق بارز آن لوسید ایر است. بااینحال، آیا این خودرو آنقدر توانمند هست که بتواند یکی از سریعترین کوپههای بنزینی بازار یعنی بامو M8 را مغلوب کند؟ ادموندز با ترتیب دادن مسابقهای بنام U-Drag، قصد دارد به این سؤال پاسخ دهد.
در این مسابقه، دو خودرو ابتدا مثل یک درگ سنتی حرکت را آغاز میکنند اما بجای اینکه پس از 400 متر به خط پایان برسند، باید سرعت خود را کم کنند، دور بزنند و دوباره به خط شروع بازگردند. درواقع، این مسابقه شتاب، ترمز و هندلینگ خودروها را آزمایش میکند. بامو M8 از یک پیشرانهٔ 4.4 لیتری V8 توئین توربو استفاده میکند که 625 اسب بخار قدرت و 750 نیوتن متر گشتاور دارد. لوسید حاضر در این رقابت اما که از نوع گرند تورینگ است، با 819 اسب بخار قدرت و 1200 نیوتن متر گشتاوری که توسط دو موتور الکتریکی تولید میشود، بسیار از رقیب بنزینی قویتر است.
بااینحال، در مسابقهٔ درگ همهچیز در قدرت خلاصه نمیشود و وزن هم نقش بسیار مهمی دارد و از این لحاظ، برتری کاملاً با بامو خواهد بود زیرا با وزن 1950 کیلوگرم، به میزان قابلتوجهی از لوسید 2370 کیلوگرمی سبکتر است. این اختلاف وزن در مسابقهٔ خیلی خوب خود را نشان میدهد زیرا هرچند بامو قدرت زیادی ندارد اما سریعتر متوقف میشود و سریعتر میپیچد. رانندگان این رقابت معتقدند هرچند لوسید از قدرت بیشتری برخوردار است که تقریباً بهصورت فوری ارائه میشود اما بهوضوح در ترمز گیری و پیچیدن ضعیفتر از رقیب آلمانی است.
این درگ نشان میدهد که هرچند خودروهای الکتریکی در طول سالها بسیار پیشرفتهتر شدهاند اما در حال حاضر هنوز هم توان مغلوب کردن خودروهای بنزینی ضعیفتری مثل بامو M8 کامپتیشن را ندارند. البته قطعاً لوسید ایر در نسخهٔ پرچمدار سافایر پرفورمنس بسیار بهتری را به نمایش خواهد گذاشت.
مشخصات فنی
| بامو M8 کامپتیشن | لوسید ایر گرند تورینگ |
پیشرانه | 4.4 لیتری V8 توئین توربو | الکتریکی دو موتوره |
قدرت | 625 اسب بخار | 819 اسب بخار |
گشتاور | 750 نیوتن متر | 1200 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | تک سرعته |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | 1950 کیلوگرم | 2370 کیلوگرم |
قیمت | 158,095 دلار | 140,500 دلار |