درگ بی ام و M3 محرک عقب و چهارچرخ محرک، تأثیر XDrive چقدر است؟

سه‌شنبه 18 آبان 1400 - 12:30
مطالعه 3 دقیقه
BMW-M3-5
ب‌ام‌و M3 از ابتدا تاکنون فقط به‌صورت محرک عقب عرضه می‌شد اما در این نسل برای اولین بار نسخهٔ چهارچرخ محرک XDrive آن‌هم ارائه شده است؛ بنابراین...
تبلیغات

ب‌ام‌و M3 از ابتدا تاکنون فقط به‌صورت محرک عقب عرضه می‌شد اما در این نسل برای اولین بار نسخهٔ چهارچرخ محرک XDrive آن‌هم ارائه شده است؛ بنابراین این سؤال پیش می‌آید که وجود این سیستم چقدر روی پرفورمنس M3 تأثیر دارد. برای فهمیدن پاسخ این سؤال، کارواو یک سری مسابقات درگ را بین نسخه‌های محرک عقب و چهارچرخ محرک M3 کامپتیشن برگزار کرده است.

دو نسخه در پیشرانه باهم تفاوت ندارند که این یعنی زیر کاپوت هردو یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو با 510 اسب بخار قدرت و 650 نیوتن متر گشتاور قرار گرفته است. انتقال نیرو هم در هردو از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد. تفاوت کلیدی بین این دو نسخه اما غیر از نوع انتقال قدرت، وزن آن‌ها است زیرا نسخهٔ چهارچرخ محرک حدود 50 کیلوگرم سنگین‌تر از برادر محرک عقب است. M3 XDrive همچنین کمی هم گران‌تر است.

با آغاز مسابقه، چسبندگی و کشش بیشتر نسخهٔ چهارچرخ محرک بر وزن اضافی آن غلبه کرده و M3 XDrive در هر سه درگ از حالت ایستاده پیروز می‌شود. هرچند نسخهٔ محرک عقب حرکت را با دندهٔ دو آغاز می‌کند تا بهترین چسبندگی ممکن را داشته باشد اما XDrive لانچ بسیار بهتری دارد و بهترین زمان 400 متر را در 11.3 ثانیه ثبت می‌کند درحالی‌که این رقم برای نسخهٔ محرک عقب 11.6 ثانیه است. رقابت در دو مسابقهٔ رولینگ اما نزدیک‌تر است و نسخهٔ سبک‌تر محرک عقب در مسافتی طولانی‌تر به پیروزی می‌رسد.

M3 سبک‌تر در آزمایش ترمز هم برنده شد و هرچند با اختلافی جزئی اما زودتر از نسخهٔ XDrive به سکون کامل رسید. آن اختلاف 50 کیلوگرمی در وزن در اینجا هم واقعاً خود را نشان داد. به‌طورکلی، هرچند سامانهٔ چهارچرخ محرک ممکن است باب میلی برخی از علاقه‌مندان نباشد اما بهبودی که در پرفورمنس ایجاد می‌کند غیرقابل کتمان است. از سوی دیگر، ب‌ام‌و به فکر کسانی که سدان سنتی‌تری با انتقال قدرت محرک عقب می‌خواهند هم هست.

کپی لینک

مشخصات فنی

ب‌ام‌و M3 RWD

ب‌ام‌و M3 XDrive

پیشرانه

3.0 لیتری I6 توئین توربو

3.0 لیتری I6 توئین توربو

قدرت

510 اسب بخار

510 اسب بخار

گشتاور

650 نیوتن متر

650 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

عقب

چهارچرخ

وزن

1730 کیلوگرم

1780 کیلوگرم

قیمت

74,250 دلار

77,015 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.