درگ سدانهای پرچمدار آلمانی، آئودی A8، مرسدس S کلاس و بیامو سری 7
سدانهای فول سایز لوکس مطمئناً برای مسابقات درگ ساخته نمیشوند. اینها ماشینهای مجللی هستند که روی راحتی و آرامش سرنشینان تمرکز دارند ولی مت واتسون که اینطور فکر نمیکند، سه سدان پرچمدار آلمانی را برای برگزاری مسابقهٔ درگ گرد هم جمع کرده است. این خودروها همگی پلاگینهیبریدی هستند و بنابراین در اینجا خبری از غرش پیشرانههای قدرتمند V8 نخواهد بود زیرا هر سه سدان از پیشرانههای شش سیلندر استفاده میکنند.
ضعیفترین عضو این جمع، آئودی A8 60 TFSIe است که از یک پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توربو استفاده میکند. مجموع خروجی قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی این ماشین 462 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور است. خودروی بعدی، مرسدس بنز S580e با پیشرانهٔ با پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توربو است که 510 اسب بخار قدرت و 750 نیوتن متر گشتاور را به یک گیربکس 9 سرعتهٔ اتوماتیک تحویل میدهد. عنوان قویترین عضو گروه هم به بامو M760e میرسد که هرچند آنهم زیر کاپوت یک 3 لیتری شش سیلندر خطی توربو دارد اما با 571 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر، نشان میدهد که حرف M ابتدای نامش صرفاً نمایشی نیست.
وقتی وزن سه خودرو را مقایسه میکنیم، آئودی با 2340 کیلوگرم وزن که از دو رقیب هموطن کمتر است، کمبود قدرت خود را جبران میکند درحالیکه مرسدس با 2435 کیلوگرم بازهم در وسط قرار میگیرد و بامو با 2525 کیلوگرم سنگینترین است. در همین حال، درحالیکه سری 7 و A8 به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند، در S کلاس نیرو فقط به چرخهای عقب منتقل میشود که در درگ از حالت سکون قطعاً به ضرر سدان اشتوتگارتیها خواهد بود.
ازآنجاییکه اینها خودروهایی پلاگینهیبریدی هستند و از حالت پیمایش تمام الکتریکی بهره میبرند، درگ اول با همین حالت برگزار میشود و خودروها نباید از پیشرانهٔ بنزینی استفاده کنند. در این درگ، رانندهها باید پدال گاز را تا حدی فشار دهند که موتور بنزینی روشن نشود. این درگ هرچند بسیار کند و ساکت بوده و حدود 20 ثانیه طول میکشد تا خودروها 400 متر را طی کنند اما هیجان جالبی دارد و نشان میدهد کدام سدان در حالت تمام الکتریکی سریعتر است. در درگ بعدی اما از پیشرانهٔ بنزینی هم استفاده میشود و سدانها با تمام قوا به مصاف یکدیگر میروند. این رقابتها را میتوانید در ویدئوی زیر مشاهده کنید.
مقایسه مشخصات فنی
مرسدس S580e | بامو M760e | آئودی A8 60 TFSIe | |
پیشرانه | 3 لیتری I6 توربو | 3 لیتری I6 توربو | 3 لیتری V6 توربو |
قدرت | 510 اسب بخار | 571 اسب بخار | 462 اسب بخار |
گشتاور | 750 نیوتن متر | 800 نیوتن متر | 700 نیوتن متر |
گیربکس | 9 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | 2435 کیلوگرم | 2525 کیلوگرم | 2340 کیلوگرم |
قیمت | 107,880 پوند | 93,540 پوند | 119,305 پوند |