خودروهای پرخرج دنیا؛ بیشترین هزینه برای رم، پورشه و بی ام و
وبسایت CarEdge خودروهایی با بیشترین هزینه سرویس و نگهداری را معرفی کرده است. امسال فهرست مذکور با تولیدات برندهای رم، پورشه، بیامو، مرسدس بنز و لندرور، تکمیل شد.
در امریکا موسسات متنوعی برای تست و بررسی خودروها یا دیگر وسایل نقلیه وجود دارند. تقریبا تمامی این مراکز، مثل Kelley Blue Book و Edmonds و Jd Power و CarEdge مستقل از دولت ایالات متحده هستند. هزینههای شرکتهای مذکور از طریق حق اشتراک دریافتی که مردم یا فروشندگان خودرو میپردازند؛ تامین میشود. جزئیات مربوط به طول عمر قطعات فنی، بهترین مراکز فروش لوازم یدکی با قیمت مناسب و بسیاری دیگر اطلاعات مورد نیاز خودروهای بازار امریکا، به این شکل در دسترس علاقهمندان قرار میگیرند.
تازهترین فهرست منتشر شده از CarEdge، بررسی 20 خودروی پرفروش امریکا با بیشترین هزینه تعمیر را نشان میدهد. این آمار، مربوط به بازهزمانی در سال اول، میانگین سالهای بعد و مجموع 10 سال هستند. مطابق معمول، برندهای لوکس آلمانی، شامل پورشه و مرسدس و بیامو، پرخرجترینها را تشکیل میدهند. لندرور نیز سه خودرو از فهرست 20 مدل را دارد اما در کمال تعجب، بدترین عملکرد هزینهای مربوط به وانتهای رم 2500 و 5500 است.
20- پورشه پانامرا
چهاردر مشهور پورشه با آستانه قیمت 95 هزار دلار فروخته میشود. پانامرا برای عامهی مردم امریکا، نسخهای بزرگتر و جادارتر از 911 را تداعی میکند که البته قیمت مشابه دارد. طی سالهای اخیر، پانامرا با دو نوع بدنهی کوپه چهاردر و توریسمو اسپرت واگن تولید شده است. پیشرانهی پلاگین هیبرید و تجهیزات سفارشی، قیمت گرانترین پانامرا استاندار را به 210 هزار دلار میرساند.
هزینه تعمیر سال اول (دلار) | میانگین هزینه تعمیر سالانه (دلار) | مجموع هزینهها تا 10 سال اول (دلار) | احتمال نیاز به تعمیر اساسی تا 10 سال |
665 | 2,963 | 16,531 | 45 درصد |
19- مرسدس بنز G کلاس
شاسیبلند اصیل مرسدس بنز، چندان بزرگ و پهنپیکر نیست اما یکی از گرانترین خودروهای تولیدی شرکت سازنده محسوب میشود. کیفیت رانندگی و ارزش برند G کلاس، آستانه قیمت 140 هزار دلاری آنرا توجیح میکند. نسخهی AMG G63 نیز با هزینه خرید 180 تا 350 هزار دلار، مشتریان پرتعداد دارد.
هزینه تعمیر سال اول (دلار) | میانگین هزینه تعمیر سالانه (دلار) | مجموع هزینهها تا 10 سال اول (دلار) | احتمال نیاز به تعمیر اساسی تا 10 سال |
721 | 2,898 | 16,561 | 42.7 درصد |
18- لندرور رنجرور ولار
در سبد لندرور، ولار محبوبیت بسیار بالایی دارد. این محصول، نسخهی اسپرت و اندازه متوسط از شاسیبلند پهنپیکر رنجرور محسوب میشود. آستانه قیمت ولار 63 هزار دلار است و در گرانترین مدل استاندارد، 85 هزار دلار هزینه خرید دارد.
هزینه تعمیر سال اول (دلار) | میانگین هزینه تعمیر سالانه (دلار) | مجموع هزینهها تا 10 سال اول (دلار) | احتمال نیاز به تعمیر اساسی تا 10 سال |
588 | 3,120 | 16,755 | 49.6 درصد |
17- لندرور رنجرور اسپرت
دیگر محصول لندرور با ابعاد مشابه ولار اما قیمت گرانتر، به نام رنجرور اسپرت فروخته میشود. برای ارزانترین مدل این خودرو، بودجهی 85 هزار دلاری نیاز است. رنجرور اسپرت پلاگین هیبرید اتوبیوگرافی، 123 هزار دلار قیمت دارد. صورت هزینههای این خودرو، مشابهت با ولار را نشان میدهد.
هزینه تعمیر سال اول (دلار) | میانگین هزینه تعمیر سالانه (دلار) | مجموع هزینهها تا 10 سال اول (دلار) | احتمال نیاز به تعمیر اساسی تا 10 سال |
611 | 3,143 | 16,989 | 49.6 درصد |
16- بیامو X1
کوچکترین کراساور بیامو، بیش از شاسیبلند لوکس رنجرور ولار، هزینه تعمیر -نگهداری دارد. آستانه قیمت X1 40 هزار دلار است و همراه تجهیزاتی اضافی با پیشرانه M35i به قیمت 50 هزار دلار فروخته میشود. باوجود هزینه نگهداری بالا، بیامو X1 یکی از بهترین خودروهای دنیا در کلاس شاسیبلندهای لوکس کوچک است.
هزینه تعمیر سال اول (دلار) | میانگین هزینه تعمیر سالانه (دلار) | مجموع هزینهها تا 10 سال اول (دلار) | احتمال نیاز به تعمیر اساسی تا 10 سال |
555 | 3,341 | 17,516 | 54.6 درصد |
15- بیامو X2
در کمال تعجب، X2 نسبت به X1 ابعاد کوچکتری دارد اما به لطف طراحی بدنهی خاص خود، حس اسپرت بیشتری به مخاطب میدهد. برای خریدار بازار جهانی، قیمت ارزانترین بیامو X2 نسبت به X1، حدود 2 هزار دلار کمتر است. هزینهی نگهداری این خودروها نیز تفاوت چندانی ندارد.
هزینه تعمیر سال اول (دلار) | میانگین هزینه تعمیر سالانه (دلار) | مجموع هزینهها تا 10 سال اول (دلار) | احتمال نیاز به تعمیر اساسی تا 10 سال |
563 | 3,350 | 17,602 | 54.6 درصد |
14- رم 1500
به عقیدهی کارشناسان CarEdge و آماری که آنها در اختیار داشتهاند؛ هزینه تعمیر و نگهداری رم 1500 بیش از رقبای ساخت فورد و شورولت است. وانت دوج، یکی از محبوبترین پیکاپهای بازار امریکا محسوب میشود و آستانه قیمت 40 هزار دلار دارد.
هزینه تعمیر سال اول (دلار) | میانگین هزینه تعمیر سالانه (دلار) | مجموع هزینهها تا 10 سال اول (دلار) | احتمال نیاز به تعمیر اساسی تا 10 سال |
567 | 3,362 | 17,677 | 54.8 درصد |
13- بیامو X3
دیگر کراساور کامپکت بیامو نیز نسبت به رقبای ساخت مرسدس بنز و آئودی، پرخرجتر است. ارزانترین X3 حدود 47 هزار دلار قیمت دارد و برای X3M جدید 75 هزار دلار پرداخت میشود. این خودروها نیز در کلاس لوکس کوچک، امتیازات بالا و نقدهای مثبت از رسانههای مختلف دارند.
هزینه تعمیر سال اول (دلار) | میانگین هزینه تعمیر سالانه (دلار) | مجموع هزینهها تا 10 سال اول (دلار) | احتمال نیاز به تعمیر اساسی تا 10 سال |
574 | 3,361 | 17,771 | 54.6 درصد |
12- مرسدس بنز متریس
ونها معمولا برای مصارف تجاری و عمومی استفاده میشوند. به همین دلیل، هزینه نگهداری انواع ون برای خریداران بسیار مهم است. ظاهرا ون اندازه متوسط مرسدس بنز متریس، یکی از پرخرجترین نمونههای دنیا در کلاس خود محسوب میشود. آستانه قیمت این خودرو در بازار امریکا، 43 هزار دلار است.
هزینه تعمیر سال اول (دلار) | میانگین هزینه تعمیر سالانه (دلار) | مجموع هزینهها تا 10 سال اول (دلار) | احتمال نیاز به تعمیر اساسی تا 10 سال |
582 | 3,454 | 18,045 | 56.7 درصد |
11- بیامو X6
شاسیبلند کوپهی بیامو، رقیب پورشه کاین کوپه و مرسدس GLE کوپه است. ظاهرا X6 در سالهای اخیر، محبوبیت گذشته را ندارد و کاهش فروش را تجربه میکند. ارزانترین مدل این خودرو به قیمت 75 هزار دلار فروخته میشود و برای خرید نسخهی X6M به بودجهی 128 هزار دلاری نیاز است.
هزینه تعمیر سال اول (دلار) | میانگین هزینه تعمیر سالانه (دلار) | مجموع هزینهها تا 10 سال اول (دلار) | احتمال نیاز به تعمیر اساسی تا 10 سال |
618 | 3,404 | 18,148 | 54.6 درصد |
10- لندرو رنجرور
شاسیبلند پهنپیکر لندرور، محبوبیت زیادی در خارج بریتانیا دارد و مورد توجه افراد متمول است. ارزانترین رنجرور به قیمت 110 هزار دلار فروخته میشود و نسخههای سفارشی با امکانات اضافی تا 300 هزار دلار ارزشگذاری شدهاند. آستانه قیمت قویترین مدل رنجرور از سری P615 به 210 هزار دلار میرسد.
هزینه تعمیر سال اول (دلار) | میانگین هزینه تعمیر سالانه (دلار) | مجموع هزینهها تا 10 سال اول (دلار) | احتمال نیاز به تعمیر اساسی تا 10 سال |
735 | 3,267 | 18,228 | 49.6 درصد |
9- پورشه 911
رانندگی روزانه با مشهورترین خودروی دودر ساخت آلمان، پرهزینه است. ارزانترین پورشه 911 در بازار جهانی، 110 هزار دلار قیمت دارد و معمولا با آپشنهای اضافی خریداری میشود. آستانه قیمت مدلهای توربو و GT3 از 911 امروزی، حدود 175 هزار دلار است.
هزینه تعمیر سال اول (دلار) | میانگین هزینه تعمیر سالانه (دلار) | مجموع هزینهها تا 10 سال اول (دلار) | احتمال نیاز به تعمیر اساسی تا 10 سال |
780 | 3,208 | 18,231 | 47.6 درصد |
8- بیامو X5
نگهداری از باسابقهترین کراساور بیامو، بیش از X6 هزینه دارد. امروزه برای ارزانترین X5 نیاز به 66 هزار دلار است و برای X5M حدود 124 هزار دلار پرداخت میشود. پرخرج بودن کراساور بیامو X5 نسبت به شاسی بلند پهنپیکر لندرور، عجیب به نظر میرسد.
هزینه تعمیر سال اول (دلار) | میانگین هزینه تعمیر سالانه (دلار) | مجموع هزینهها تا 10 سال اول (دلار) | احتمال نیاز به تعمیر اساسی تا 10 سال |
642 | 3,428 | 18,389 | 54.6 درصد |
7- بیامو X7
رکوردزنی خودروهای بیامو در هزینههای تعمیر و نگهداری، برای شاسیبلند لوکس این شرکت آلمانی نیز وجود دارد. آستانه قیمت 80 هزار دلار برای X7 چندان عجیب نیست اما خرجهای جانبی این خودرو نسبت به رقبای ساخت مرسدس بنز و کادیلاک، جالب توجه است.
هزینه تعمیر سال اول (دلار) | میانگین هزینه تعمیر سالانه (دلار) | مجموع هزینهها تا 10 سال اول (دلار) | احتمال نیاز به تعمیر اساسی تا 10 سال |
658 | 3,444 | 18,550 | 54.6 درصد |
6- مرسدس بنز اسپرینتر
ظاهرا نمیتوان ونهای مرسدس بنز را بهصرفه و مناسب سرویسدهی بلندمدت دانست. فهرست هزینههای جانبی برای اسپرینتر، فراتر از انتظار است و قطعا مصارف باربری عمومی را پاسخ نمیدهد. ارزانترین مرسدس بنز اسپرینتر در بازار جهانی، حدود 60 هزار دلار قیمت دارد.
هزینه تعمیر سال اول (دلار) | میانگین هزینه تعمیر سالانه (دلار) | مجموع هزینهها تا 10 سال اول (دلار) | احتمال نیاز به تعمیر اساسی تا 10 سال |
621 | 3,513 | 18,634 | 56.7 درصد |
5- بیامو X6M
کارشناسان CarEdge برای X6M ردیف بودجهی جداگانه تعیین کردهاند. ظاهرا رانندگی با پیشرانهی قدرتمند 617 اسب بخار برای این شاسیبلند کوپه، هزینههای سنگین تعمیر و تعویض لوازم یدکی دارد. این مدل با آستانه قیمت 128 هزار دلار فروخته میشود.
هزینه تعمیر سال اول (دلار) | میانگین هزینه تعمیر سالانه (دلار) | مجموع هزینهها تا 10 سال اول (دلار) | احتمال نیاز به تعمیر اساسی تا 10 سال |
693 | 3,479 | 18,900 | 54.6 درصد |
4- رم پرومستر
عجیبتر از هزینههای جانبی مرسدس بنز اسپرینتر، رانندگی پرخرج با رم پرومستر است. ون 45 هزار دلاری دوج، فروش بسیار خوبی در امریکا دارد اما طی 10 سال استفاده برای مالک، حدود 20 هزار دلار، هزینه تعمیر و نگهداری ایجاد میکند.
هزینه تعمیر سال اول (دلار) | میانگین هزینه تعمیر سالانه (دلار) | مجموع هزینهها تا 10 سال اول (دلار) | احتمال نیاز به تعمیر اساسی تا 10 سال |
621 | 3,845 | 19,870 | 63.2 درصد |
3- پورشه ماکان
فهرست هزینههای سنگین برای پورشه ماکان نیز عجیب به نظر میرسد؛ چراکه این کراساور، چندان پهنپیکر و سنگین نیست؛ همچنین پیشرانهی حیرتانگیز با قدرت فراتر از انتظار نیز ارائه نمیکند. خرید ارزانترین ماکان، همراه پیشرانه 260 ساب بخار، 60 هزار دلار هزینه دارد. ماکان S هفتاد هزار دلاری، 370 اسب بخار قدرت ارائه میدهد.
هزینه تعمیر سال اول (دلار) | میانگین هزینه تعمیر سالانه (دلار) | مجموع هزینهها تا 10 سال اول (دلار) | احتمال نیاز به تعمیر اساسی تا 10 سال |
679 | 3,786 | 20,137 | 60.9 درصد |
2- پورشه کاین
نایب قهرمان خودروهای پرخرج بازار امریکا، شاسیبلند پورشه است. در کمال تعجب، رانندگی طولانیمدت با کاین، بیش از تولیدات مرسدس بنز و بیامو هزینه دارد. سالها قبل، خودروهای پورشه به دلیل بهرهگیری از قطعات ساخت فولکسواگن، کمخرجتر از رقبا محسوب میشدند اما امروزه، برند لوکس آلمانی برای خرید بسیاری از لوازم یدکی، هزینهی سنگین طلب میکند.
هزینه تعمیر سال اول (دلار) | میانگین هزینه تعمیر سالانه (دلار) | مجموع هزینهها تا 10 سال اول (دلار) | احتمال نیاز به تعمیر اساسی تا 10 سال |
721 | 3,827 | 20,552 | 60.9 درصد |
1- رم 2500 و 5500
در صدر جدول خودروهای هزینهبر، نسخههای 2500 و 5500 رم دیده میشوند. این شرایط، صرفهی اقتصادی فورد F-150 و شورولت سیلورادو برای رانندگی طولانیمدت را نشان میدهد. رم برای باربری سنگین و کارهای سخت (HD: heavy duty) در بازار امریکا نسخههای متنوعی دارد. امسال، رم 2500 و 3500 از سریHD با پیشرانههای 6/7 لیتر توربودیزل کامینز تولید میشوند اما قبلا، مدل 5500 با موتور بنزینی 6/4 لیتر همی نیز وجود داشت.
هزینه تعمیر سال اول (دلار) | میانگین هزینه تعمیر سالانه (دلار) | مجموع هزینهها تا 10 سال اول (دلار) | احتمال نیاز به تعمیر اساسی تا 10 سال |
778 | 4,889 | 25,134 | 79.2 درصد |