نبرد جذاب بی ام و M8 و موستانگ شلبی GT500 در درگ رفت و برگشتی
فورد موستانگ شلبی GT500 و بامو M8 کامپتیشن نشان میدهند که راههای مختلفی برای طراحی و ساخت یک کوپهٔ اسپرت قدرتمند وجود دارد. حال این دو ماشین در مسابقهٔ U-Drag به مصاف هم رفتهاند تا ببینیم کدامیک پرفورمنس بهتری دارد. در این مسابقه، خودروها ابتدا مثل یک درگ سنتی، مسافت 400 متر را طی میکنند اما در انتهای مسیر باید سرعت خود را کم کنند، دور بزنند و به خط شروع برگردند؛ بنابراین، U-Drag شتاب، ترمز، پیچیدن و سرعت خروج از پیچ خودروها را در زمان بسیار کمی آزمایش میکند.
این دو خودرو هردو پر از اسب بخار هستند. زیر کاپوت بامو یک پیشرانهٔ 4.4 لیتری V8 توئین توربو با 625 قرار گرفته که نیروی خود را به هر چهارچرخ تحویل میدهد درحالیکه شلبی 760 اسب بخار قدرت دارد اما فقط به چرخهای عقب منتقل میشود. اختلاف وزن بین دو خودرو نیز زیر 70 کیلوگرم است و بنابراین روی کاغذ موستانگ از لحاظ نسبت قدرت به وزن برتری دارد. بااینحال، روی آسفالت شرایط فرق میکند زیرا لانچ کنترل بامو از سامانهٔ چهارچرخ محرک برای ایجاد حداکثر کشش و چسبندگی استفاده میکند و به همین دلیل، M8 در مسابقهٔ اول ظرف 3.1 و در مسابقه دوم در 3 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه این اعداد برای شلبی به ترتیب 4.1 و 3.8 ثانیه هستند.
در ادامه اما وقتی کوپهٔ آمریکایی روی ریل میافتد شروع به کاهش فاصله با رقیب آلمانی میکند. GT500 در هر دوبار 400 متر را زیر 11.5 ثانیه طی میکند و موفق میشود با سرعتی بسیار بالاتر از بامو به خط شروع بازگردد. بااینحال، در هردو رقابت M8 پیروز میشود. البته دلیل اصلی این پیروزی سامانهٔ چهارچرخ محرک بامو است و اگر مسیر کمی طولانیتر بود GT500 احتمالاً خود را به رقیب میرساند زیرا شلبی U-Drag دوم را ظرف 32.5 ثانیه طی کرد که فقط 0.1 ثانیه از M8 کندتر بود.
مشخصات فنی
| موستانگ شلبی GT500 | بامو M8 کامپتیشن |
پیشرانه | 5.2 لیتری V8 سوپرشارژ | 4.4 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | 760 اسب بخار | 625 اسب بخار |
گشتاور | 850 نیوتن متر | 750 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | چهارچرخ |
وزن | 1890 کیلوگرم | 1950 کیلوگرم |
قیمت | 81,280 دلار | 158,095 دلار |