بی ام و سری 3 مدل 2023 با تغییر چهره و امکانات رونمایی شد
سرانجام پس از گمانهزنیهای مختلف و انتشار تصاویر غیررسمی، بیامو سری 3 جدید با جلوپنجرهی سنتی و متفاوت از سری 4، معرفی شد. این مدل فراتر از نمای بیرونی، تغییرات گسترده در طراحی داخلی و تجهیزات الکترونیک دارد. همزمان با رونمایی از سری سدان، نسخهی تورینگ (استیت واگن) نیز تولید میشود.
سری 3 و سری 5 برای بیامو، اهمیت ویژه دارند. این خودروها در دهههای اخیر، پرفروشترین محصول شرکت سازنده بوده و محوبیت جهانی دارند. احتمالا به همین دلیل، برای مدل 2023، طراحان و مدیران بیامو تصمیم گرفتهاند تا ظاهر سری 3 را نزدیک به سری 5 و متفاوت از سری 4 عرضه کنند. تاکنون 16 میلیون بیامو سری 3 در دنیا فروخته شده است.
مشابه آنچه در هفتههای اخیر مشاهده شده بود، جلوپنجرهی باریک و هماهنگ با چراغهای اصلی برای سری 3 جدید انتخاب شده است. لبهی کاپوت به خوبی تا المانهای جلو ادامه دارد و خطوط حجمدهنده با ظرافت روی درپوش موتور کشیده شدهاند. در قسمت میانی سپر، فضای نسبتا بزرگی برای عبور هوا هست که نسبت به ابعاد کلی بدنه، گستردگی زیادی دارد. درعوض، حفرههای طرفین سپر حذف شدهاند. این ترکیب، ممکن است در آینده برای دیگر خودروهای بیامو، مثل سری 5 هم اجرا شود.
سری 3 مدل 2023، یک نسخهی فیسلیفت است و طبیعتا از نمای جانبی، تفاوت خاصی با مدل قبلی ندارد. نمونهی جدید، رینگهای 18 اینچ را برای مدل استاندارد ارائه میکند؛ ضمن اینکه تغییراتی در آینه بغل و گلگیرها خواهد داشت.
روی چراغهای عقب، نوار LED به شکل L وجود دارد که البته چندان متفاوت از نسخهی 2020 نیست. طراحان بیامو برای پشت خودرو، توجه ویژهای به سپر و افزایش حس اسپرت آن داشتهاند. خریدار میتواند برای سری 3 جدید، اگزوهای متفاوت سفارش دهد.
جدیدترین محصول بیامو در نمای داخلی، متحول شده است. یک نمایشگر بزرگ و خمیده، با ابعاد و فناوری مشابه نمونهی موجود در iX و i4، روی سری 3 مدل 2023 ارائه میشود. روبروی راننده، مانیتور 12/3 اینچ وجود خواهد داشت و برای سیستم سرگرمی، نمایشگر 14/9 اینچ استفاده خواهد شد. بسیاری از امکانات خودرو، فقط از طریق نمایشگر کنترل میشوند و فاقد دکمهی فیزیکی خواهند بود. در بخش میانی کنسول نیز، دستهدندهی سنتی حذف شده است و حالا یک کلیدگردان برای تغییر مود رانندگی یا عملکرد گیربکس وجود دارد.
در بخش فنی، هنوز تغییر خاصی روی بیامو سری 3 جدید اعمال نشده است. مدل پایه 330i، موتور دو لیتر توئین توربوشارژ با قدرت 255 اسب بخار، گشتاور 400 نیوتنمتر و گیربکس اتوماتیک 8 سرعته دارد تا سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 5/5 ثانیه و میانیگن مصرف سوخت 6 تا 7 لیتر بنزین در صد کیلومتر ارائه کند. نسخهی پلاگین هیبرید 330e نیز با موتور بنزینی مشابه 330i تولید خواهد شد.
مدل پایه از سری M340i با پیشرانهی 3 لیتر 6 سیلندر خطی، 382 اسب بخار قدرت و 500 نیوتنمتر گشتاور ارائه خواهد کرد. این نسخه، در زمان 4 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و میانگین مصرف سوخت 9 تا 10 لیتر در صد کیلومتر دارد. بیامو M340i و 330e پلاگین هیبرید، با سیستم دو دیفرانسیل xDrive همراه خواهند بود.
قیمت سری 3 جدید برای تولید در تابستان پیشرو، تفاوت چندانی با مدل 2021 نخواهد داشت و احتمالا، آستانه قیمت 42 هزار دلار را حفظ خواهد کرد. براین اساس، مدل M340i با قیمت 56 هزار دلار فروخته خواهد شد.