معرفی پرچمداران خانواده بی ام و سری 7 جدید: M760e و i7 M70
بیامو بهتازگی نسل جدید سدان پرچمدار سری 7 را معرفی کرده است که در ابتدا با دو پیشرانه بنزینی و یک نمونه الکتریکی به بازار عرضه میشود. این شرکت اما تا سال 2023، دو نسخهٔ دیگر را هم به خانوادهٔ این خودرو اضافه خواهد کرد که یکی پلاگینهیبریدی و دیگر تمام الکتریکی است. این مدلها که هردو نشان M دارند، پرچمداران خانوادهٔ سری 7 جدید محسوب میشوند.
M760e xDrive پلاگینهیبریدی
این نسخهٔ پلاگینهیبریدی که در بهار سال 2023 به بازار عرضه خواهد شد، از یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توربو با 380 اسب بخار قدرت و 520 نیوتن متر گشتاور به همراه یک موتور الکتریکی 200 اسب بخاری استفاده میکند. مجموع خروجی این سیستم 570 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور است که به هر چهارچرخ منتقل میشود و خودرو را ظرف 4.3 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرساند. ویژگی مهمتر این نسخه اما امکان پیمودن حدود 80 کیلومتر بهصورت تمام الکتریکی است. البته در این حالت حداکثر سرعت خودرو تنها 140 کیلومتر بر ساعت خواهد بود درحالیکه این عدد در حالت هیبریدی 250 کیلومتر بر ساعت است.
علاوه بر این نسخهٔ پلاگینهیبریدی قدرتمند، بیامو یک مدل پلاگینهیبریدی دیگر را هم به خانوادهٔ سری 7 اضافه خواهد کرد که 750e xDrive نام دارد. این مدل هم از همان پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی و همان موتور الکتریکی 200 اسب بخاری استفاده میکند اما در اینجا خروجی موتور بنزینی به 310 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر کاهش پیدا میکند که مجموع خروجی را به 490 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور میرساند. برد تمام الکتریکی این نسخه کمی بیشتر بوده و میتواند به نزدیک 90 کیلومتر برسد اما برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به 4.9 ثانیه زمان نیاز دارد.
i7 M70 xDrive تمام الکتریکی
این نسخه هم مثل همتای پلاگینهیبریدی خود در سال 2023 عرضه خواهد شد. i7 M70 که قویترین عضو خانوادهٔ سری 7 جدید محسوب میشود، بیش از 600 اسب بخار قدرت و بیش از 1000 نیوتن متر گشتاور خواهد داشت. به گفتهٔ بیامو، این خودرو بیشترین گشتاور را در بین تمام محصولات تولیدی تاریخ این شرکت دارد و میتواند ظرف 4 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد که از تمام نسخههای بنزینی، هیبریدی و الکتریکی سری 7 سریعتر است. هرچند عرضهٔ i7 M70 در ایالاتمتحده تقریباً قطعی به نظر میرسد اما بیامو هنوز حرفی در مورد عرضهٔ هیچکدام از نسخههای پلاگینهیبریدی این خودرو در آمریکا نزده است. بااینحال، بهاحتمالزیاد حداقل یکی از مدلهای پلاگینهیبریدی هم راهی این کشور خواهد شد.
مدلهای دیگری برای اروپا
هرچند مدل پایهٔ سری 7 جدید در ایالاتمتحده مدل 740i با پیشرانهٔ شش سیلندر 380 اسب بخاری خواهد بود اما در دیگر بازارها مثل اروپا مدل ضعیفتری هم عرضه میشود که 735i نام دارد. این نسخه 272 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور دارد و برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به 6.7 ثانیه زمان نیاز خواهد داشت. علاوه بر این، در اروپا یک مدل دیزلی با نام 740d xDrive هم ارائه خواهد شد که از یک موتور 3 لیتری شش سیلندر خطی توربودیزلی با تکنولوژی هیبریدی خفیف استفاده میکند. این مدل 286 اسب بخار قدرت و 650 نیوتن متر گشتاور دارد و هرچند شتاب صفرتاصد آن 6.3 ثانیه طول میکشد اما در عوض در هر صد کیلومتر تنها بین 5.8 تا 6.9 لیتر گازوئیل مصرف میکند.
علاوه بر همهٔ این مدلها، باید انتظار نسخهٔ آلپینا را هم داشته باشیم که جای M7 را پر خواهد کرد. بهاحتمالزیاد، نسخهٔ آلپینا هم برای سری 7 بنزینی و هم i7 الکتریکی ارائه خواهد شد.