نبرد برق، بنزین و دیزل در درگ مدل Y، ماکان GTS و X3 M40d

جمعه 13 خرداد 1401 - 06:30
مطالعه 3 دقیقه
maxresdefault
تاکنون درگ‌های زیادی بین خودروهای برقی و بنزینی دیده‌ایم که در این رقابت‌های معمولاً به خاطر گشتاور فوری و فقدان گیربکس سنتی، برتری با الکتریکی‌ها...
تبلیغات

تاکنون درگ‌های زیادی بین خودروهای برقی و بنزینی دیده‌ایم که در این رقابت‌های معمولاً به خاطر گشتاور فوری و فقدان گیربکس سنتی، برتری با الکتریکی‌ها است؛ اما علاوه بر این دو، در خودروها نوع دیگری از پیشرانه هم دیده می‌شود که گازوئیلی یا دیزلی است. البته معمولاً در خودروهای پرفورمنس از پیشرانه‌های دیزلی استفاده نمی‌شود اما این قاعده استثناهایی هم دارد که یکی از آن‌ها بی‌ام‌و X3 M40d است. مهم‌ترین مزیت پیشرانه‌های دیزلی نسبت به نمونه‌های بنزینی تولید گشتاور بیشتر است که این ویژگی در خودروهای اسپرت می‌تواند پرفورمنس مناسبی را فراهم کند.

بنابراین، آیا یک خودروی دیزلی اسپرت در خط مستقیم به لطف گشتاور بالای خود می‌تواند حریف نمونه‌های بنزینی یا الکتریکی شود؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، کارواو بی‌ام‌و X3 M40d را در برابر پورشه ماکان GTS و تسلا مدل Y قرار داده است. قوی‌ترین عضو این جمع، ماکان GTS است که پیشرانهٔ 2.9 لیتری V6 توئین توربوی آن 440 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. البته مدل Y هم که از نوع دوربرد است، خیلی ضعیف‌تر پورشه نبوده و از 434 اسب بخار قدرت و 494 نیوتن متر گشتاور بهره می‌برد که توسط دو موتور الکتریکی در جلو و عقب تولید می‌شود.

X3 M40d اما که از یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توربودیزل استفاده می‌کند، با تنها 340 اسب بخار قدرت حدود 100 اسب بخار از رقبای بنزینی و الکتریکی خود ضعیف‌تر است که اختلاف قابل‌توجهی محسوب می‌شود. بااین‌حال، برتری این ماشین گشتاور چشمگیر 770 نیوتن متری است که با اختلاف زیادی از هردو رقیب خود بیشتر است. وزن هر سه خودرو نزدیک به 2 تن بوده و تقریباً هم‌وزن یکدیگر هستند ولی بااین‌وجود، X3 با 2005 کیلوگرم، سنگین‌ترین عضو جمع به‌حساب می‌آید.

با توجه به مواردی که گفته شد، آیا کراس‌اوور دیزلی باواریایی به لطف گشتاور بالای خود می‌تواند در 400 متر حریف رقبای بنزینی و برقی شود؟ پاسخ این سؤال را در ویدئوی زیر ببینید.

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

ب‌ام‌و X3 M40d

پورشه ماکان GTS

تسلا مدل Y دوربرد

پیشرانه

3.0 لیتری I6 توربودیزل

2.9 لیتری V6 توئین توربو

الکتریکی دو موتوره

قدرت

340 اسب بخار

440 اسب بخار

434 اسب بخار

گشتاور

770 نیوتن متر

550 نیوتن متر

494 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

7 سرعته دوکلاچه

تک سرعته

محور محرک

چهارچرخ

چهارچرخ

چهارچرخ

وزن

2005 کیلوگرم

1960 کیلوگرم

1980 کیلوگرم

قیمت

61,590 پوند

66,100 پوند

54,990 پوند

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.