ملاقات پدر و پسر، بی ام و 535i مدل 1998 در برابر 520i مدل 2024
E39، یکی از بهترین سدانهای لوکس تاریخ
بدون شک باید سری 5 نسل E39 را یکی از بهترین سدانهای لوکس تاریخ دانست. این سدان آلمانی بهعنوان خودروی سال 1995 تاپ گیر انتخاب شد و زمانی که تاپ گیر به مناسبت سیسالگی انتخاب خودروی سال خود تمام برندگان دورههای قبلی را گرد هم جمع کرد، کریس هریس E39 را بهعنوان «کاملترین خودرویی که تاکنون با آن رانندگی کردهام» توصیف کرد. وی از میان دریایی از فراریها و فوردهای سریع، به این سری 5 رأی داد.
چرا E39 اینقدر خوب بود؟
E39 که در سال 1995 بهعنوان نسل چهارم سری 5 راهی بازار شد، هم از لحاظ طراحی، هم رانندگی و هم از دید سرنشینان خودرویی عالی بود. این سدان لوکس با طیف گستردهای از پیشرانههای شش سیلندر خطی و V8 بنزینی و همینطور چند موتور دیزلی به بازار عرضه میشد. خودروی آزمایشی ما یک 353i است که از پیشرانهٔ 3.5 لیتری V8 با 235 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور استفاده میکند. این خودرو با شتاب صفرتاصد 7.7 ثانیه و حداکثر سرعت 245 کیلومتر بر ساعت، به تمام سدانهای لوکس زمان خود میخندید.
سری 5 کنونی نسل چندم است؟
سری 5 فعلی که با کد G60 شناخته میشود، چهار نسل و ربع قرن بعد از E39 به بازار آمده است و هرچند ظاهر آن بهاندازهٔ برخی دیگر از محصولات جدید بامو زشت و بحثبرانگیز نیست اما در کنار مدل شیک و باوقار قدیمی، تا حدودی ناامیدکننده به نظر میرسد. خریداران میتوانند برای این ماشین از بین پیشرانههای بنزینی هیبریدی خفیف، پلاگینهیبریدی و یا تمام الکتریکی نمونهٔ موردنظر خود را انتخاب کنند. در اینجا ما مدل پایهٔ 520i را داریم که پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر هیبریدی خفیف آن با 205 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور، خروجی نزدیک به E39 دارد. این سری 5 جدید ظرف 7.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و میتواند به حداکثر سرعت 230 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
E39 با استانداردهای امروز چه حس و حالی دارد؟
وقتی پشت فرمان یک E39 بنشینید، زمان زیادی طول نمیکشد تا بفهمید چرا این خودرو اینقدر تحسین شد. از تنظیم بینقص فرمان و آرامش در پیچها گرفته تا تحویل قدرت نرم و سواری راحت روی جادههای خراب، همهچیز در E39 نشان از یک سدان لوکس بینقص دارد. درحالیکه کارکرد این خودرو نزدیک 160 هزار کیلومتر است، هرچند در کابین فاقد فستیوال تکنولوژی سری 5 جدیداست اما حتی با توجه به استانداردهای امروزی، هنوز هم احساس لوکسی دارد.
سری 5 جدید چگونه است؟
هرچند G60 وقار و جذابیت E39 را ندارد اما ازآنجاییکه از لحاظ ابعاد ازهرجهت بزرگتر از سلف دهه 90 خود شده است، چشمگیرتر شده است. همچنین سری 5 با نیروی کمکی برقی که به پوشاندن هرگونه وقفه در تحویل قدرت پیشرانه کم میکند و با سواری مطمئنتر، هنوز هم بهترین احساس رانندگی را در کلاس خود دارد هرچند که اندکی از راحتی E39 را از دست داده است. مطمئناً G60 شخصیت سری 5 قدیمی را ندارد و حالا به سدانی بالای 50 هزار پوند تبدیل شده است درحالیکه E39 در زمان تولید قیمت 35 هزار پوندی داشت اما اصل و نسب خانوادگی هنوز هم در جدیدترین نسخهٔ سری 5 احساس میشود.
مقایسهٔ مشخصات فنی
بامو 535i | بامو 520i | |
پیشرانه | 3.5 لیتری V8 | 2.0 لیتری I4 توربو |
قدرت | 235 اسب بخار | 205 اسب بخار |
گشتاور | 320 نیوتن متر | 300 نیوتن متر |
گیربکس | 5 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 7.7 ثانیه | 7.5 ثانیه |
حداکثر سرعت | 245 کیلومتر/ساعت | 230 کیلومتر/ساعت |
طول | 4,775 میلیمتر | 5,060 میلیمتر |
عرض | 1,800 میلیمتر | 1,900 میلیمتر |
ارتفاع | 1,435 میلیمتر | 1,515 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,830 میلیمتر | 2,995 میلیمتر |
وزن | 1610 کیلوگرم | 1725 کیلوگرم |