درگ رفت و برگشتی برادران ناتنی! بی ام و M2 در برابر تویوتا سوپرا
نسل پنجم سوپرا در سال 2019 با پیشرانهٔ شش سیلندر به بازار آمد و دو سال بعد تویوتا یک موتور چهار سیلندر را هم برای آن ارائه کرد اما بهتازگی شرکت ژاپنی اعلام کرده است که در پایان سال جاری تولید نسخهٔ چهار سیلندر سوپرا متوقف خواهد شد. این یعنی خریداران فقط امکان انتخاب نسخهٔ شش سیلندر را خواهند داشت که در این رقابت حضور دارد. این کوپهٔ ژاپنی از پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ B58 بامو استفاده میکند که 382 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور دارد.
از سوی دیگر، بامو M2 به پیشرانهٔ S58 مجهز است که نسخهٔ پرفورمنس بالای B58 محسوب میشود. این پیشرانه که در خودروهای مختلف M مثل M3 و X3 M هم استفاده میشود، در کوچکترین کوپهٔ بامو 460 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور تولید میکند؛ بنابراین، M2 به میزان قابلتوجهی از رقیب ژاپنی قویتر است اما با وزن 1695 کیلوگرم، بسیار از سوپرای 1515 کیلوگرمی سنگینتر است. انتقال نیرو در هردو خودرو هم توسط یک گیربکس شش سرعته دستی صورت میگیرد.
بهرسم همهٔ مسابقههای U-Drag ادموندز، در اینجا هم دو خودرو پس از پیمودن 400 متر، یک دور 180 درجه میزنند و دوباره به خط شروع بازمیگردند. همچنین بین خودروها دو مسابقه برگزار میشود که برای ایجاد شرایط عادلانه، در مسابقهٔ دوم رانندهها جابجا میشوند. در اولین مسابقه، دو خودرو برای مدتی شانهبهشانه هم جلو رفتند اما پسازآن، 78 اسب بخار قدرت بیشتر M2 خود را نشان داد و تویوتا عقب افتاد. مسابقهٔ دوم هم مثل اولی با پیروزی بامو به پایان رسید. سوپرا کل مسیر U-Drag را در 35.8 ثانیه طی کرد درحالیکه M2 این کار را در 35.1 ثانیه انجام داد.
مقایسه مشخصات فنی
تویوتا سوپرا | بامو M2 | |
پیشرانه | 3 لیتری I6 توربو | 3 لیتری I6 توئین توربو |
قدرت | 382 اسب بخار | 460 اسب بخار |
گشتاور | 500 نیوتن متر | 550 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته دستی | 6 سرعته دستی |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | 1515 کیلوگرم | 1695 کیلوگرم |
قیمت | 56,495 دلار | 66,075 دلار |